Regio team Noodhulp Friesland

Auteur Topic: Regio team Noodhulp Friesland  (gelezen 21886 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #70 Gepost op: 25 mei 2014, 22:04:05

Besluit bestuur District Fryslân aangaande voormalige ‘pilotgroep evenementenhulpverlening Fryslân

Het bestuur van het District Fryslân besluit ten aanzien van de voormalige ‘pilot groep evenementenhulpverlening Fryslân’ het volgende:
 Alle vrijwilligers van de voormalige ‘pilot groep evenementenhulpverlening Fryslân’ worden ondergebracht in een – per direct op te richten – districtsonderdeel met nader te bepalen naam, vooralsnog in het kader van dit besluitstuk genoemd ‘het districtsonderdeel’;
 het districtsonderdeel maakt integraal onderdeel uit van ‘Noodhulp Fryslân’ zoals beschreven in het document “Visie op Noodhulp en Evenementenhulpverlening” zoals recentelijk vastgesteld door het bestuur van het District Fryslân;
 het districtsonderdeel wordt aangestuurd door het Hoofd Evenementenhulpverlening van het District Fryslân of door iemand die hiertoe door het Hoofd Evenementenhulpverlening en de bestuursleden Noodhulp van het District Fryslân is gemachtigd;
 in geval van rampen en calamiteiten wordt het districtsonderdeel aangestuurd door de Coördinator Noodhulp van het District Fryslân;
 het districtsonderdeel draagt per direct zorg voor de inzetten evenementenhulpverlening die op de planning stonden van de voormalige ‘pilot evenementenhulpverlening’;
 het districtsonderdeel wordt door het Hoofd Evenementenhulpverlening ingezet bij grootschalige evenementen binnen het District Fryslân;
 de werving en het behoud van opdrachtgevers wordt uitgevoerd door- of uitgevoerd onder supervisie van het Hoofd Evenementenhulpverlening van het District Fryslân en heeft als strikt oogmerk het vergroten van het aantal opdrachten in het kader van de grootschalige evenementenhulpverlening;
 reguliere kleinschalige inzetten evenementenhulpverlening worden niet door het districtsonderdeel uitgevoerd; in dit kader door de voormalige ‘pilotgroep evenementenhulpverlening’ aangegane verplichtingen worden op termijn en in samenspraak met betrokkenen partijen afgewikkeld;
 hulp van het districtsonderdeel kan door Friese Rode Kruis afdelingen worden aangevraagd bij het Hoofd Evenementenhulpverlening in geval van lokale inzetten evenementenhulpverlening die op niet-reguliere basis plaatsvinden en waarbij een nader te bepalen minimum aantal vrijwilligers evenementenhulpverlening betrokken zijn;
 het districtsonderdeel oefent en heeft als operationele thuisbasis het Rode Kruis gebouw aan de James Wattstraat 4 in Leeuwarden waar in overleg met het Hoofd Evenementenhulpverlening faciliteiten worden ingericht;
 in samenspraak met het Hoofd Evenementenhulpverlening en de bestuursleden Noodhulp van het District Fryslân nemen stafvrijwilligers van het districtsonderdeel zitting in de “Noordelijke Werkgroep Vaardigheden Evenementenhulpverlening”, waarvoor door het districtsbestuur een budget ter beschikking is gesteld en in het kader waarvan deze vrijwilligers op geregelde basis uitvoering geven aan audits evenementenhulpverlening buiten het District Fryslân;
 omdat het districtsonderdeel op basis van bovenstaande een belangrijke rol vervult binnen de evenementenhulpverlening en noodhulp van het district Fryslân is het noodzakelijk om het aantal vrijwilligers van het onderdeel reeds in 2015 te doen toenemen tot minimaal 35;
 hiermee verwacht het bestuur van het District Fryslân uitstekend te zijn voorbereid op de toenemende ambities van het Nederlandse Rode Kruis inzake Noodhulp en grootschalige evenementenhulpverlening.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #71 Gepost op: 25 mei 2014, 22:05:28
Ik kan inhoudelijk niet ingaan op reacties. Hierbij de informatie die ik wel kan delen.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #72 Gepost op: 25 mei 2014, 22:09:07
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1270605 date=1401048138
Er heeft daar iemand een management consultant ingehuurd :-)

 098uo 098uo Ik zie een vervolgopdracht, iets met hoe of waarom of...
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #73 Gepost op: 25 mei 2014, 22:10:48
Citaat van: noordernieuws link=msg=1270609 date=1401048328
Ik kan inhoudelijk niet ingaan op reacties. Hierbij de informatie die ik wel kan delen.

Vind je het heel erg als ik het nog steeds niet snap?

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #74 Gepost op: 25 mei 2014, 22:12:11
Citaat van: RemRoof link=msg=1270614 date=1401048648
Vind je het heel erg als ik het nog steeds niet snap?

RemRoof

Neen, maar verdere uitleg kan je van mij ook niet verwachten  :-X
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #75 Gepost op: 25 mei 2014, 22:23:55
Het enige wat ik kan bedenken (maar let op, ik zit dit dus te bedenken) is dat er geen afdelingen binnen het disctrict zijn die zelf groot genoeg zijn om een goede evenementenhulpverlening groep op te zetten. Als je natuurlijk maar een stuk of 10 mensen hebt is het lastige de organisatorische zaken als planningen, materiaal, communicatie met evenementen organisatoren etc ook nog allemaal op dat kleine groepje te leggen. Dat maakt je organisatie niet slagvaardig. Het lijkt mij dan logisch dat je (een deel) van je overhead verplaatst naar het district niveau en zo effectiever kunt werken en ook grotere evenementen makkelijker kunt oppakken.

Stom voorbeeldje, er is een groter evenement, hardloop wedstrijd ofzo, de organisatie benaderd de plaatselijke RK afdeling met het verzoek 30 BLS'ers, een grotere post bij de finish, langs het parcours een paar tenten als EHBO post, een bezemwagen, verbindingen, en een wagen om tussentijds al uitvallers op te kunnen pikken en naar de finish te rijden. Wanneer die afdeling maar een handje vol evenementen per jaar doet, 12 actieve vrijwilligers heeft, 1 PAM en een partytent zullen ze nog een flinke kluif hebben aan deze opdracht. Natuurlijk vragen ze hulp bij buurafdelingen, maar voordat dat gebeurd is kunnen ze niet direct ja zeggen. Het blijft ook altijd maar een gok of die andere afdelingen niet net ook dat weekend veel te doen hebben.
Wanneer je de zaken voor deze kleine afdeling echter op district niveau regelt, weet het disctrict in dit geval echter dat ze 50 actieve mensen in de regio hebben, 4 PAM's en een aantal mobiele posten en tenten. Ze kunnen dan veel effectiever te werk gaan in het organiseren van de hulpverlening.

Enige vraag blijft wel: als je de hulpverlening op district niveau gaat aanpakken omdat de afdelingen niet slagvaardig genoeg zijn. Wat rechtvaardigd het bestaan van de individuele afdelingen dan nog en waarom voeg je ze niet samen?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #76 Gepost op: 25 mei 2014, 22:35:36
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1270623 date=1401049435
Het enige wat ik kan bedenken (maar let op, ik zit dit dus te bedenken) is dat er geen afdelingen binnen het disctrict zijn die zelf groot genoeg zijn om een goede evenementenhulpverlening groep op te zetten. Als je natuurlijk maar een stuk of 10 mensen hebt is het lastige de organisatorische zaken als planningen, materiaal, communicatie met evenementen organisatoren etc ook nog allemaal op dat kleine groepje te leggen. Dat maakt je organisatie niet slagvaardig. Het lijkt mij dan logisch dat je (een deel) van je overhead verplaatst naar het district niveau en zo effectiever kunt werken en ook grotere evenementen makkelijker kunt oppakken.

Stom voorbeeldje, er is een groter evenement, hardloop wedstrijd ofzo, de organisatie benaderd de plaatselijke RK afdeling met het verzoek 30 BLS'ers, een grotere post bij de finish, langs het parcours een paar tenten als EHBO post, een bezemwagen, verbindingen, en een wagen om tussentijds al uitvallers op te kunnen pikken en naar de finish te rijden. Wanneer die afdeling maar een handje vol evenementen per jaar doet, 12 actieve vrijwilligers heeft, 1 PAM en een partytent zullen ze nog een flinke kluif hebben aan deze opdracht. Natuurlijk vragen ze hulp bij buurafdelingen, maar voordat dat gebeurd is kunnen ze niet direct ja zeggen. Het blijft ook altijd maar een gok of die andere afdelingen niet net ook dat weekend veel te doen hebben.
Wanneer je de zaken voor deze kleine afdeling echter op district niveau regelt, weet het disctrict in dit geval echter dat ze 50 actieve mensen in de regio hebben, 4 PAM's en een aantal mobiele posten en tenten. Ze kunnen dan veel effectiever te werk gaan in het organiseren van de hulpverlening.

Enige vraag blijft wel: als je de hulpverlening op district niveau gaat aanpakken omdat de afdelingen niet slagvaardig genoeg zijn. Wat rechtvaardigd het bestaan van de individuele afdelingen dan nog en waarom voeg je ze niet samen?

Dank u ;) Bij ons in de regio zijn er gewoon afdelingen en is er overhead door een regionaal hoofd evenementenhulp. Deze maakt gebruik van materialen en mensen van afdelingen binnen de regio.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #77 Gepost op: 25 mei 2014, 22:58:41
Citaat van: RemRoof link=msg=1270629 date=1401050136
Dank u ;) Bij ons in de regio zijn er gewoon afdelingen en is er overhead door een regionaal hoofd evenementenhulp. Deze maakt gebruik van materialen en mensen van afdelingen binnen de regio.

RemRoof

Is puur speculatie he, ik probeer gewoon een reden te bedenken. Ik rij regelmatig door die regio maar ben er nog nooit gestopt. Hoogstens om te tanken ;-)