Kan een motoragent nog wel veilig werken?

Auteur Topic: Kan een motoragent nog wel veilig werken?  (gelezen 10770 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Gepost op: 4 januari 2013, 21:37:44
Citaat
Overval Raaimoeren Breda: agent neergestoken tijdens achtervolging, bewoner gewond

Motoragenten beschoten met automatische wapens na liquidatie Van Bossestraat - Amsterdam 29-12-2012

Hoe kan de veiligheid van de motoragent verhoogd worden?


Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2013, 21:57:28
Ik ben nu al jaren motoragent(KMar en Politie). Ik zit nu bij het VHT 95% van mijn diensten op de motor. Ik denk dat ik situaties goed kan inschatten.  Ik heb nagenoeg nooit situaties aan de hand gehad dat ik dacht van "ooh shit, dat ging maar net goed". Vertrouw ik het niet blijf ik op gepaste afstand volgen/wachten tot er meerdere collega's of een extra auto aanwezig is.

Achtervolgingen doe ik gewoon aan mee maar laat in principe een auto voor me rijden(als buffer), tenzij het harder gaat als dat de surveillance aan kan. Wordt het me te link/gevaarlijk haak ik af.

Je weet dat als je alleen bent, je meer risico's loopt en daar moet je dus situaties op leren inschatten.

en je vest aan(eerlijk toegeven dat ik hem niet altijd om heb).

Mijn motto/insteek: Ik breng mijn eigen motorlaarzen thuis. Ik heb een tweeling thuis zitten en die ga ik niet voor mijn baas zonder vader laten opgroeien.


broeder1986

  • verpleegkundige acute psychiatrische opname afdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2013, 00:44:19
Ik ben nu al jaren motoragent(KMar en Politie). Ik zit nu bij het VHT 95% van mijn diensten op de motor. Ik denk dat ik situaties goed kan inschatten.  Ik heb nagenoeg nooit situaties aan de hand gehad dat ik dacht van "ooh shit, dat ging maar net goed". Vertrouw ik het niet blijf ik op gepaste afstand volgen/wachten tot er meerdere collega's of een extra auto aanwezig is.

Achtervolgingen doe ik gewoon aan mee maar laat in principe een auto voor me rijden(als buffer), tenzij het harder gaat als dat de surveillance aan kan. Wordt het me te link/gevaarlijk haak ik af.

Je weet dat als je alleen bent, je meer risico's loopt en daar moet je dus situaties op leren inschatten.

en je vest aan(eerlijk toegeven dat ik hem niet altijd om heb).

Mijn motto/insteek: Ik breng mijn eigen motorlaarzen thuis. Ik heb een tweeling thuis zitten en die ga ik niet voor mijn baas zonder vader laten opgroeien.

Ik denk dat de insteek van dielangemotormuis erg belangrijk is. Eigen veiligheid voorop. Ik ben dan wel geen agent, maar lijkt mij dat je eigen veiligheid altijd voorop moet staan...... Ookal kun je natuurlijk niet alle risicos wegnemen......
groetjes Broeder1986 -(psychiatrisch) verpleegkundige -Apirant Manschap A. VNOG -evenementen verkeersregelaar - Event Security Officer


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2013, 00:46:35
Hoe kan de veiligheid van de motoragent verhoogd worden?
Ik sluit me volledig bij dielangemotormuis aan met die aanvulling dat dit uiteraard ook geld voor alle collegas die zo nu en dan solosurveillance uitvoeren met dienstvoertuigen, fietsen brommers etc.

Het gaat er niet om dat je op de motor zit, maar het feit dat je solo werkt vraagt zo nu en dan om een iets andere denkwijze.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2013, 00:59:37
We zien nu 2x kort achter elkaar incidenten met motorrijders (politie) maar hoeveel motorrijders zijn er in NL?
En maakt het een verschil of je solo of met zijn tweeën rijdt?
Als je beschoten wordt dan helpt er volgens mij niets tegen, je hebt in een auto misschien iets meer bescherming maar de kogels gaan daar ook door de ruiten heen. Zeker met het soort wapens waar tegenwoordig mee geschoten wordt.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2013, 03:51:23
Ik ben nu al jaren motoragent(KMar en Politie). Ik zit nu bij het VHT 95% van mijn diensten op de motor. Ik denk dat ik situaties goed kan inschatten.  Ik heb nagenoeg nooit situaties aan de hand gehad dat ik dacht van "ooh shit, dat ging maar net goed". Vertrouw ik het niet blijf ik op gepaste afstand volgen/wachten tot er meerdere collega's of een extra auto aanwezig is.

Achtervolgingen doe ik gewoon aan mee maar laat in principe een auto voor me rijden(als buffer), tenzij het harder gaat als dat de surveillance aan kan. Wordt het me te link/gevaarlijk haak ik af.

Je weet dat als je alleen bent, je meer risico's loopt en daar moet je dus situaties op leren inschatten.

en je vest aan(eerlijk toegeven dat ik hem niet altijd om heb).

Mijn motto/insteek: Ik breng mijn eigen motorlaarzen thuis. Ik heb een tweeling thuis zitten en die ga ik niet voor mijn baas zonder vader laten opgroeien.

Ik snap wat je bedoelt en vindt het ook een goed verhaal. Maar zoals in Amsterdam onlangs, ga je toch in eerste instantie achter zulke lui aan. Dat zij vervolgens met automatische wapens ook op jou gaan schieten weet je ook niet van te voren. Tuurlijk zullen de meesten dat doen nadat ze iemand vermoord hebben, maar je zegt niet vooraf al van ik laat ze gaan. Bij elke melding kan er ineens iemand beginnen te schieten, dan kan je weinig doen met je motor behalve zo snel mogelijk dekking zoeken of keren.

Ik vind dat het tijd wordt dat AO's betere geweldsmiddelen ter beschikking krijgen, al dan niet met restricties.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2013, 06:50:10
Hoe kan de veiligheid van de motoragent verhoogd worden?
Feit is dat je als motorrijder een stuk onveiliger ben op de weg. Je bent kleiner waardoor je minder opvalt, je hebt geen beschermende carroserie om je heen. Daar tegenover staat weer dat je sneller ergens door heen kan en dat je ook een stuk wendbaarder bent dan een auto.

De belangrijkste veiligheid van de motorrijder is en blijft dan de rijder zelf. Want jij moet opletten voor de andere weggebruikers, die letten echt niet op jou. Heb eens gehoord van een motorrijder bij de politie dat ze op dag een al de instructie krijgen: "bedenk dat iedereen op de weg jou dood zou willen rijden" of woorden van die strekking. Dit is voor de leek misschien een beetje vreemd om dit zo te lezen, maar ik denk dat je met deze gedachte in je achterhoofd wel meer defensief rijd, goed gaat anticiperen en ook pro-actief handeld en niet wacht op de andere.

En als ik het zo hoor van de diverse motormuizen bij de politie krijgen ze regelmatig een herhalingsdag krijgen, iets wat de gewone agent in de auto niet krijgt.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2013, 08:44:25
Ook ik sluit mij aan bij het betoog van mijn collega (dielangemotormuis). Wat mij wel opvalt is dat steeds meer wijkteam motorrijders zich gaan bemoeien met achtervolgingen. En dat is iets wat mij zorgen baart, want zij zijn daar NIET voor opgeleid. En dat brengt extra risico met zich mee! Dus het is in mijn ogen niet zo zeer dat de motorrijders meer risico lopen (de laatste tijd) maar meer dat ze meer risico nemen.  98uiye

En dat er een verschil is tussen een koekblik op wielen en een motor is algemeen bekend en elke goede motorrijder is zich dat, elke keer als hij op de motor zit, ter dege bewust en hij/ zij houdt daar bij elke verkeersgedraging rekening mee. Ten minst dat is ze geleerd .....
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #8 Gepost op: 5 januari 2013, 12:20:24
Een motorrijder hoort NIET achter een voertuig aan te gaan waarvan bekend is dat de inzittenden even daarvoor met automatische wapens hebben geschoten.

Signaleer en geef door, meer niet. En als je de drang dan echt niet kan onderdrukken..........................hou dan minimaal 500 meter afstand  en doe vooral je blauw niet aan.

In dit soort gevallen zou men alleen maar met een VRT "iets" kunnen uitrichten. Maar als die Audi gas geeft heeft ook het VRT het nakijken. En laten we eerlijk wezen; wat hadden we kunnen uitrichten als we die gasten in een hoek hadden weten te drijven ?

Ik mag hopen dat dit incident de collega's weer even op scherp heeft gezet en dat we heel erg goed blijven nadenken bij de dingen die we doen.

En aan de politiek nog even het volgende: Het feit is en blijft dat wij, de straatdienders, de top van het zwaard zijn waarmee de samenleving de criminaliteit te lijf gaat. En als die top niet "scherp" genoeg is zal die eerste o zo belangrijke klap nooit dat effect hebben wat men zo graag zou willen. Wacht niet nog een keer met het dempen van de put totdat het kalf is verdronken, dat zou een hoop ellende en leed kunnen voorkomen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 5 januari 2013, 12:51:34
Ook ik sluit mij aan bij het betoog van mijn collega (dielangemotormuis). Wat mij wel opvalt is dat steeds meer wijkteam motorrijders zich gaan bemoeien met achtervolgingen. En dat is iets wat mij zorgen baart, want zij zijn daar NIET voor opgeleid. En dat brengt extra risico met zich mee! Dus het is in mijn ogen niet zo zeer dat de motorrijders meer risico lopen (de laatste tijd) maar meer dat ze meer risico nemen.  98uiye

En dan moet er meteen gezegd worden dat dit een probleem is van een (of meerdere) regio's die de specifieke keus hebben gemaakt een shifting aan te brengen in de motorrijders....

Bij ons is iedere motorrijder het zelfde opgeleid (en getraind in VTB begeleidingen en voor op een zware motor).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !