Kan een motoragent nog wel veilig werken?

Auteur Topic: Kan een motoragent nog wel veilig werken?  (gelezen 10699 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #10 Gepost op: 5 januari 2013, 13:11:34
En dan moet er meteen gezegd worden dat dit een probleem is van een (of meerdere) regio's die de specifieke keus hebben gemaakt een shifting aan te brengen in de motorrijders....

Bij ons is iedere motorrijder het zelfde opgeleid (en getraind in VTB begeleidingen en voor op een zware motor).

en dan nog ben ik het niet helemaal met je eens. Je kan wel zwaar zijn opgeleid maar als je verder nagenoeg alleen maar bibeko of provinciaal rijdt, is dat toch een andere tak van sport als op de (auto)snelwegen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #11 Gepost op: 5 januari 2013, 13:15:17
en dan nog ben ik het niet helemaal met je eens. Je kan wel zwaar zijn opgeleid maar als je verder nagenoeg alleen maar bibeko of provinciaal rijdt, is dat toch een andere tak van sport als op de (auto)snelwegen.
Helemaal met je eens, binnen de bebouwde kom is het vaak veel lastiger rijden, keren, steken, smalle paadjes etc. Dat is heel anders als rechtdoor op een brede snelweg.  998765
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #12 Gepost op: 5 januari 2013, 20:30:02
Ja, een motorrijder kan veilig werken. Hij moet weten wat zijn plus en min punten zijn en daar rekening meehouden.
Maar (nu spreek ik uit eigen ervaring) je kan nog zo goed je best doen en met alles rekening houden, toch komt eens dat moment dat je gaat nadenken over wat je is overkomen en besluit je toch te blijven rijden op twee wielen. Immers er is geen mooier job binnen de politie volgens mij.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #13 Gepost op: 6 januari 2013, 12:18:37
Met het risico op een geweldsspiraal. Het lastige is dat welke keuze er ook gemaakt wordt (door de politiek) er altijd een slechte kant aan zit. Zwaardere geweldsmiddelen betekent waarschijnlijk dat ook criminelen zich (nog) zwaarder bewapenen. 'Elk voordeel heb zijn nadeel'!

En dan meer on-topic: ik zie niet hoe een motoragent zich zwaarder kan bewapenen. Waar moet je het kwijt op die motor? Voor hun veiligheid misschien liever niet, met een risico op zeldzame excessen zoals laatst. De daders ontkomen dan wel, maar met genoeg inzet (en budget) voor opsporing pak je ze hopelijk alsnog en er vallen geen slachtoffers.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #14 Gepost op: 9 januari 2013, 21:09:06
De discussie over we ons kunnen wapen tegen gewapende overvallers afgesplitst. http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1112172

dielangemotormuis
moderator


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #15 Gepost op: 10 juni 2013, 21:43:01
Citaat van: politie.nl
Motoragent aangereden: politie zoekt getuigen
Laatste update: 08-06-2013 | 23:22

Velserbroek - Bij een achtervolging op zaterdagavond raakte een 55-jarige motoragent gewond doordat hij door de bestuurder van een bestelbusje tot twee maal toe werd aangereden. De politie is op zoek naar getuigen van de aanrijdingen en de achtervolging. Vermoedelijk zijn er getuigen die dit op beeld hebben vastgelegd. De politie is bereikbaar via tel.nr. 0900-8844 (lokaal tarief).

Alcoholcontrole
Tijdens een alcoholcontrole op de Broekeroog te Velserbroek keerde omstreeks 21.20 uur een bestuurder zijn bestelbus op een afstand van ongeveer 300m voor de controleplaats. De motoragent reed naar de bestuurder toe en vertelde hem dat hij moest keren en mee moest rijden naar de controleplaats.

Opzettelijke botsing
Bij de kruising met de Rijksweg gaf de bestuurder gas en reed vervolgens in de richting van de A22, gevolgd door de politieagent. Vervolgens ging de achtervolging via 't Spijk en vervolgens door Spaarnwoude richting Amsterdamseweg. Ter hoogte van de Wijdeblik wist de motoragent voor het busje te komen. Hier gaf de bestuurder gas en botste, vermoedelijk opzettelijk, tegen de achterzijde van de motor. De motoragent wist overeind te blijven, maar door deze actie kon de bestelbus wel weer voor de motor komen. De achtervolging werd voortgezet, waarbij de snelheid opliep tot ongeveer 140 km/h. Ter hoogte van pont Buitenhuizen sloeg de verdachte linksaf richting Spaarndam.

Meegesleurd
Bij de kruising met Zijkanaal C zette de motoragent zijn motor voor het voertuig van de verdachte. Toen deze langzaam doorreed viel de motor. De motoragent kon afstappen en wist het portier van de auto open te trekken en de bestuurder vast te pakken. Hierop gaf de verdachte gas waardoor de motoragent enkele meters meegesleurd werd voordat hij losliet. De verdachte ging er vandoor in de richting Spaarndam met een snelheid van ongeveer 160 km/h. Hier zette de verdachte de auto aan de kant en ging er rennend vandoor. Hier kon de man worden aangehouden. De 33-jarige man uit IJmuiden bleek alcohol te hebben gebruikt. Hij blies 545 ug/l. Dat is tweeënhalf maal het toegestane maximum van 220 ug/l. De man was in oktober 2011 ook als een gepakt met alcohol achter het stuur. Toen blies hij 565 ug/l. Het rijbewijs van de man is ingevorderd. Tegen hem wordt proces-verbaal opgemaakt wegens het rijden onder invloed, diverse verkeersovertredingen en mishandeling van de motoragent.

De motoragent liep letsel aan een enkel op. Zijn motor raakte licht beschadigd.
Bron: http://www.politie.nl/nieuws/2013/juni/8/04-motoragent-aangereden-politie-zoekt-getuigen.html

Bovenstaand persbericht viel mij op. Ook op mijn bureau is het voorgekomen dat een motoragent werd aangereden, althans een poging daartoe, omdat hij vóór een voertuig ging rijden wat hij achtervolgde. Ook in dat geval was het 'slechts' een artikel 8 die wegreed.

Hoe kan het dat zo'n actie toch vaker voorkomt, terwijl het in mijn ogen op z'n zachtst gezegd onverstandig is? Naïviteit, verkeerd verwachtingspatroon, aangeleerd (mag hopen van niet), iets anders?


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #16 Gepost op: 10 juni 2013, 22:43:00
Het is moeilijk oordelen als je er niet bij bent geweest, maar mij lijkt het onmogelijk dat je voor een vluchtende auto komt te rijden.

Als motorrijder heb je geen andere keus dan volgen en positie doorgeven; een auto kan rammen, een motorrijder duidelijk niet..

En dan tot 2x aan toe aangereden worden en nog meegesleurd worden ook; dan wil je 'm echt graag hebben. Koste wat kost; en dat lijkt me een enge gedachte..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #17 Gepost op: 10 juni 2013, 23:07:36
Als ik dan lees hoeveel die kerel gezopen heeft en reeds eerder ook al evenveel heeft hij niks geleerd. Vraag me af of een EMA cursus dan nog effect heeft. Beter rijbewijs helemaal overnieuw laten halen en een EMG. Op hoop van zegen dan maar, anders voor de rest van je leven fietsen.


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #18 Gepost op: 11 juni 2013, 15:14:21
Citaat van: moppersmurf link=msg=1112104 date=1357371865
Ook ik sluit mij aan bij het betoog van mijn collega (dielangemotormuis). Wat mij wel opvalt is dat steeds meer wijkteam motorrijders zich gaan bemoeien met achtervolgingen. En dat is iets wat mij zorgen baart, want zij zijn daar NIET voor opgeleid. En dat brengt extra risico met zich mee! Dus het is in mijn ogen niet zo zeer dat de motorrijders meer risico lopen (de laatste tijd) maar meer dat ze meer risico nemen.  98uiye

En dat er een verschil is tussen een koekblik op wielen en een motor is algemeen bekend en elke goede motorrijder is zich dat, elke keer als hij op de motor zit, ter dege bewust en hij/ zij houdt daar bij elke verkeersgedraging rekening mee. Ten minst dat is ze geleerd .....

Moeten de collega's van de verkeersdienst wel op straat zijn.  ;)