Korpsgesprek vervroegd

Auteur Topic: Korpsgesprek vervroegd  (gelezen 6855 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Gepost op: 4 januari 2013, 23:17:47
Op dit moment zit ik in mijn sollicitatieprocedure voor de functie van Hoofdagent bij korps Haaglanden (of sinds deze week regio Den Haag). Nadat ik vorige maand testdag deel B succesvol had afgesloten, werd mij telefonisch verteld dat ik pas in maart weer iets zou horen omdat ik (zoals het er nu uitziet) toch pas in oktober aan de opleiding kan beginnen. Nu werd ik afgelopen week ineens gebeld met het nieuws dat ze de procedure naar voren wilden brengen en nu moet ik over anderhalve week al op Korpsgesprek. Mijn vraag is dan ook wat ik hierbij kan verwachten? (Ik weet de standaard onderwerpen al, maar misschien hebben jullie nog tips?!) Eveneens vraag ik mij af, omdat ze aangeven dat je iets over het korps moet weten, of ze dan het 'oude' korps Haaglanden bedoelen of de nieuwe politie regio Den Haag? Persoonlijk hoop ik dat dit betekend dat ik misschien nog met de lichting van mei mee kan, maar dat zal moeten blijken!




Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2013, 23:54:13
Ik hoop dat ik je een beetje kan helpen maar ik denk het niet. Ik heb zelf 2,5 week geleden mijn korpsgesprek gehad bij (toen nog) MWB. De standaard vragen kun je wel vergeten. Er werd bij mij maar 1 keer zo'n vraag gesteld, namelijk noem een goede eigenschap van jezelf. Die had ik voorbereid dus ik zei dat ik geduldig was. Nog voor ik dat kon uitleggen moest ik me gaan verdedigen waarom ik juist niet besluiteloos ben.

Het is een pittig gesprek. Ik vond dit moeilijker dan deel B. Verder worden er dingen over je persoonlijk leven gevraagd en over je mening over bepaalde zaken. Hierbij denk ik dat je mening zelf niet zo zeer een rol speelt, maar wel of je het kunt beargumenteren. Ik wil je als tip meegeven dat je je goed op de hoogte houdt van het nieuws en de recente ontwikkelingen met betrekking tot de nationale politie. Verder werd er bij mij veel gevraagd over integriteit, wat een hot item is bij de politie.

Wees jezelf en geef zo eerlijk mogelijk antwoord. Als je je mening goed kunt beargumenteren kom je volgens mij al een heel eind. Bij mij is het ook goedgekomen. Succes!
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2013, 15:55:29
Heel erg bedankt voor je tips! Als anderen nog iets weten hoor ik dat graag.


Frontoffice Politie

  • Medewerker Werving Politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 93
    • Kombijdepolitie
Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2013, 08:59:59
De focus komt bij het regiogesprek steeds meer te liggen op of je een goed beeld hebt van het politiewerk in het algemeen en in de eenheid Den Haag in het bijzonder. En wat jouw toegevoegde waarde daarin is. Hierbij kunnen ook bepaalde punten uit het selectierapport als uitgangspunt worden genomen. Heel veel succes gewenst!


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2013, 14:51:26
De focus komt bij het regiogesprek steeds meer te liggen op of je een goed beeld hebt van het politiewerk in het algemeen en in de eenheid Den Haag in het bijzonder. En wat jouw toegevoegde waarde daarin is. Hierbij kunnen ook bepaalde punten uit het selectierapport als uitgangspunt worden genomen. Heel veel succes gewenst!

Bij mij werd ook gevraagd om de verschillen te benoemen tussen niveau 3 en 4. Dat kwam ook omdat ik voor 4 solliciteerde. Verder weet iets over verschillende functies (het leven na de opleiding) en ken de regio waar je gaat werken. Zorg dat je wat kunt vertellen over de hotspots, trekpleisters etc.


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2013, 16:40:17
Verder werd er bij mij veel gevraagd over integriteit, wat een hot item is bij de politie.

Offtopic; ik had een vraag over "integriteit". Wat wordt hier nou precies mee bedoeld, kan iemand dit omschrijven op het forum? Ik lees er nog al wat over, weet ongeveer wat het is maar nog niet helemaal. Zou iemand mij kunnen helpen? :)


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2013, 17:16:25
Offtopic; ik had een vraag over "integriteit". Wat wordt hier nou precies mee bedoeld, kan iemand dit omschrijven op het forum? Ik lees er nog al wat over, weet ongeveer wat het is maar nog niet helemaal. Zou iemand mij kunnen helpen? :)
Zomaar wat citaten van wiki die jij wilt hebben:

Citaat
betrokkene eerlijk en oprecht is en niet omkoopbaar.
Citaat
zegt wat hij doet, en doet wat hij zegt

Citaat
Relevante begrippen
Fraude
Omkoping


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2013, 17:21:51
Integriteit is een heel belangrijk, maar lastig definieerbaar begrip. Het gaat over ethiek, normen en waarden. In het kort kun je stellen dat iemand die integer is zich gedraagt zoals het hoort. Aan de ene kant door je aan regels te houden etc, maar nog belangrijker door je manier van doen en laten. Vaak kun je hierover discussiėren omdat het niet altijd objectief is vast te stellen. Bij de politie komt het erop neer dat je je gedraagt zoals men van een politieagent mag verwachten. Voorbeelden van niet-integer gedrag zijn het verkeerd omgaan met vertrouwelijke info, politiemateriaal gebruiken voor privedoeleinden, onjuist declareren (denk maar aan alle opgestapte politici), onterecht aannemen van geschenken etc.

Op de wikipedia-pagina staat het best aardig omschreven: http://nl.wikipedia.org/wiki/Integriteit_(persoon)
De Rijksoverheid heeft ook kort beschreven hoe men met integriteit omgaat: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kwaliteit-en-integriteit-overheidsinstanties/integriteit-overheid
Senior GGP / Oost-Brabant


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
Reactie #8 Gepost op: 7 januari 2013, 17:51:13
Zomaar wat citaten van wiki die jij wilt hebben:

Integriteit is een heel belangrijk, maar lastig definieerbaar begrip. Het gaat over ethiek, normen en waarden. In het kort kun je stellen dat iemand die integer is zich gedraagt zoals het hoort. Aan de ene kant door je aan regels te houden etc, maar nog belangrijker door je manier van doen en laten. Vaak kun je hierover discussiėren omdat het niet altijd objectief is vast te stellen. Bij de politie komt het erop neer dat je je gedraagt zoals men van een politieagent mag verwachten. Voorbeelden van niet-integer gedrag zijn het verkeerd omgaan met vertrouwelijke info, politiemateriaal gebruiken voor privedoeleinden, onjuist declareren (denk maar aan alle opgestapte politici), onterecht aannemen van geschenken etc.

Bedankt voor jullie antwoord! Het is inderdaad wat Nick zegt; een lastig te omschrijven begrip. Nu was ik al wat wezen sneupen op Wiki maar daar wordt het soms -ietwat- moeilijk omschreven. En het is dan altijd fijn als je van jullie een wat duidelijkere omschrijving krijgt, bedankt! O0


Frontoffice Politie

  • Medewerker Werving Politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 93
    • Kombijdepolitie
Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2013, 14:12:30
Probeer voor jezelf ook voorbeelden scherp te hebben van situaties waarin je integer handelde. Een portemonnee teruggebracht zonder er iets uit te halen bijvoorbeeld. Klinkt waarschijnlijk vanzelfsprekend, maar integriteit is voor een agent ook een vanzelfsprekendheid  ;)