Veel treinen rijden zonder EHBO'er

Auteur Topic: Veel treinen rijden zonder EHBO'er  (gelezen 11101 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #10 Gepost op: 5 januari 2013, 15:15:52
Ik zou als slachtoffer liever op het volgende station door gekwalificeerd ambulancepersoneel geholpen worden, dan ergens tussen twee stations in door een EHBO-er. Vooral omdat, als er dan wel een ambulance aan te pas moet komen, de bereikbaarheid niet altijd je van het is.

Maar wat ik nog mis in deze discussie: de meeste treinen bestaan uit 2 of meer treinstellen van 3, 4 of 6 wagons. Heen en weer lopen tussen de treinstellen is tijdens het rijden niet mogelijk. Met 1 conducteur(steam) op de trein, is dus max 50% van de reizigers voorzien van een EHBO/BHV-er. Dus ook meer conducteurs op de treinen, of maar hopen dat je, als je gewond raakt, net in het goede deel zit?

Sterker nog, waar is de AED en de geertificeerde AED bediener en BLS hulpverlener in de trein, die gezellig op weg is met allerlei risicogroepen aan boord...?!
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 5 januari 2013, 16:55:09
Mensen maken zich druk als er geen conducteur in de trein is met EHBO diploma terwijl ze 's avonds bij vrienden in de auto stappen zonder te vragen of er iemand een EHBO diploma heeft.

Dat is nou verschil tussen prive klussen en beroepsmatig werken, conform de europese sociale richtlijnen.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #12 Gepost op: 5 januari 2013, 16:59:24
In Nederland rijden veel treinen rond zonder dat er een bedrijfshulpverlener (bhv'er) aan boord is. Dat gaat volgens vakbond FNV Spoor in tegen de Arbeidswet. Daarin staat dat op elke werkplek iemand aanwezig moet zijn die kan optreden in noodsituaties.
Ik dacht trouwens dat er pas een BHV-dinges moest zijn bij meer dan zoveel medewerkers? Of tellen bezoekers daar ook voor mee?


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #13 Gepost op: 5 januari 2013, 17:02:55
Zijn trams en bussen (zowel OV als touring) de volgende...?

Vroeger kon personeel bij de NZH ook de reguliere EHBO-cursus en herhaling volgen. Omdat mijn vader daar werkt(e) kon ik het daar indertijd ook halen en bijhouden.


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #14 Gepost op: 5 januari 2013, 17:10:47
voor de duidelijkheid, alle conducteurs van de
 NS zijn gediplomeerd ehbo-er....

verder hebben zij de rest van de BHV gedaan(ontruiming, kleine blusmiddelen)

bron: eigen ervaring,  momenteel in opleiding als hoofdconducteur. ....
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #15 Gepost op: 5 januari 2013, 17:21:19
Om over na te denken...
Ik denk dat er dagelijks meer EHBO-ers zijn die de trein missen, dan treinen die een EHBO-er missen...


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #16 Gepost op: 5 januari 2013, 17:27:44
Niet meteen het Oranje Kruis de schuld ervan geven. De werkgevers en werknemers zelf ziijn namelijk zelf verantwoordelijk voor de vaardigheden en kennis waarover zij dienen te beschikken voor de uitvoering van hun functie. A
Dat schrijf ik ook. Alleen het nemen van de verantwoordelijkheid om EHBO opleidingen te kiezen die aan de eigen gestelde eisen voldoen ontbreekt massaal. Kiezen voor een standaard BHV en EHBO opleiding is de gemakkelijkste weg maar kan absoluut niet voldoen in de werkomgeving.
Alleen wil bedrijven en organisaties op de eerste rang zitten met zo min mogelijk geld voor opleidingen.
Aangezien het OK de scepter zwaait in Nederland aangaande kwaliteit in de EHBO en zoals ze zelf zeggen "de autoriteit" zijn, dan is mijn uitspraak over het OK wel reeel. Zij zijn dan ook daarmee tevens publiekelijk aanspreekbaar op het ontstane lage EHBO opleidingsniveau in Nederland.
Het OK is meegegaan in de wens van bedrijven, organisaties en maatschappij om vooral de EHBO simpel en toegankelijk te maken voor iedereen. Dan moet je consessies doen in zowel niveau als kwaliteit wat ook de afgelopen jaren gebeurt is.

voor de duidelijkheid, alle conducteurs van de
 NS zijn gediplomeerd ehbo-er....

verder hebben zij de rest van de BHV gedaan(ontruiming, kleine blusmiddelen)

bron: eigen ervaring,  momenteel in opleiding als hoofdconducteur. ....
En de rest van de rail vervoerders, zijn zij ook zo braaf om hun verantwoording richting reizigers te nemen?

Om over na te denken...
Ik denk dat er dagelijks meer EHBO-ers zijn die de trein missen, dan treinen die een EHBO-er missen...
De EHBO-ers die een trein missen vindt je weer terug in de volgende treinen die ook weer te laat zijn. Daarnaast vindt je veel EHBO-ers die over moeten stappen in de bussen !  :)
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Madmedic

  • AVK-ACH-OvDG (Duitsland)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
    • Wunsch-Ambulance e.V.
Reactie #17 Gepost op: 5 januari 2013, 17:52:14
Mensen maken zich druk als er geen conducteur in de trein is met EHBO diploma terwijl ze 's avonds bij vrienden in de auto stappen zonder te vragen of er iemand een EHBO diploma heeft.
Hoef je in Nederland geen EHBO-diploma te hebben om een rijbewijs te krijgen? Hier in Duitsland moet dat wel... helaas geen "opfrissings-plicht" alle 5 jaar..

groet,
Marinus


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 5 januari 2013, 17:58:23
Ik dacht trouwens dat er pas een BHV-dinges moest zijn bij meer dan zoveel medewerkers? Of tellen bezoekers daar ook voor mee?

Dat heb je goed geraden


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #19 Gepost op: 5 januari 2013, 18:04:19
Hoef je in Nederland geen EHBO-diploma te hebben om een rijbewijs te krijgen? Hier in Duitsland moet dat wel... helaas geen "opfrissings-plicht" alle 5 jaar..

groet,
Marinus

Wat voor nut heeft een EHBO diploma dan ???
Als je vaardigheden niet bij hoeft te houden, op deze manier is het een puur onzinnige eis.