Wet- en regelgeving aangaande het openbaar vervoer

Auteur Topic: Wet- en regelgeving aangaande het openbaar vervoer  (gelezen 6659 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #10 Gepost op: 6 januari 2013, 17:07:40
wat vind je raar aan die opmerking>?
Het is een rake opmerking, geen rare opmerking


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #11 Gepost op: 6 januari 2013, 17:22:19
Is er hier niet iemand die bij een OV bedrijf werkt die er meer van weet?

Het lijkt mij beter dat een jurist hierop antwoord geeft, er is vast jurisprudentie over.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


lennard

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #12 Gepost op: 6 januari 2013, 17:42:20
peron lijkt me wel openbaar, want je mag mensen toch ook uitzwaaien etc.?


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #13 Gepost op: 6 januari 2013, 17:44:39
Een vliegtuig of taxi vervoert in principe ook publiek. Een tram, bus, metro of trein is niet een voor het publiek toegankelijke plaats. Er moet immers toestemming worden gevraagd (in vorm van een kaartje danwel het inchecken met de ov-strippencard) alvorens het instappen.

Aha op die fiets. Bedankt, weer wat geleerd :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #14 Gepost op: 6 januari 2013, 17:54:19
peron lijkt me wel openbaar, want je mag mensen toch ook uitzwaaien etc.?
Is niet helemaal van toepassing; een halte is sowieso openbaar: een halte is niets meer dan wat gekleurde tegeltjes en eventueel een haltepaal en een huisje. Een perron is een ander verhaal, een perron van een trein of metro is veelal 'een gebouw', denk aan een Den Haag CS of een ondergronds metrostation. Als iets is afgesloten is het niet meer openbaar. Filmen op een perron is toegestaan door de rechter; mits het een lokatie is waar écht iedereen zomaar kan komen. Lokatie's die tijdelijk afgesloten kunnen worden voor bijvoorbeeld kaartcontrole's tellen niet mee. Even zoeken waar ik die uitspraak vandaan heb, heb'm in mijn cameratas zitten...


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #15 Gepost op: 6 januari 2013, 18:02:22
Van de nationale toiletloze vervoerder:


Journalistiek

Voor journalistieke reportages op voor het publiek toegankelijke gedeelten van het station (met uitzondering van balies en winkels) geldt in principe het recht van vrije nieuwsgaring. NS raadt journalisten echter aan om vooraf contact op te nemen met NS Persvoorlichting om de opnamen in goede banen te leiden. Voor opnamen in treinen is altijd toestemming nodig van NS Persvoorlichting, tel. 030-235 7070.

Let op: Op grond van onder meer het recht op de persoonlijke levenssfeer en het portretrecht mogen reizigers of NS-medewerkers in beginsel niet zonder hun toestemming herkenbaar worden afgebeeld in een publicatie of reportage. Ook is het niet toegestaan zonder toestemming van NS Persvoorlichting NS-medewerkers te interviewen.
Particuliere opnamen

Bij opnamen voor privé-doeleinden (voor familiealbum of hobby) vanaf voor het publiek toegankelijke gedeelten van het station en in treinen is geen toestemming van NS nodig.

Let op: Op grond van onder meer het recht op de persoonlijke levenssfeer en het portretrecht mogen reizigers of NS-medewerkers in beginsel niet zonder hun toestemming herkenbaar worden afgebeeld in een publicatie of reportage


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #16 Gepost op: 6 januari 2013, 18:13:48
Het lijkt mij dat de regels van de NS een juridische grondslag hebben. Dit betekent overigens dat opnamen van de aanhouding in de trein met bijvoorbeeld een mobiele telefoon niet mogen worden verhinderd. Alleen het publiceren hiervan is niet toegestaan ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer en het portretrecht. In dit geval kan ik mij voorstellen dat een rechter het publieke belang zwaarder vindt wegen.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #17 Gepost op: 6 januari 2013, 18:39:36
Het lijkt mij dat de regels van de NS een juridische grondslag hebben. Dit betekent overigens dat opnamen van de aanhouding in de trein met bijvoorbeeld een mobiele telefoon niet mogen worden verhinderd. Alleen het publiceren hiervan is niet toegestaan ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer en het portretrecht. In dit geval kan ik mij voorstellen dat een rechter het publieke belang zwaarder vindt wegen.
In principe mogen alle BOA's voor mijn camera gaan staan zodat ik 'het' (wat 'het' ook mag zijn) niet kan zien en dus niet kan filmen, zolang ze maar niet aan mijn spullen zitten, dat is verboden. De wet heeft nergens vastgesteld dat als iemand filmt het dan ook goed moet kunnen zien. En als ik publiceer met de regels van de NS in acht nemen door BOA's van NS onherkenbaar in beeld te brengen; wie kan mij juridisch tegenhouden? Niemand!


Frankovski

  • Artikel 141 én 142 SV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #18 Gepost op: 6 januari 2013, 18:53:32
In principe mogen alle BOA's voor mijn camera gaan staan zodat ik 'het' (wat 'het' ook mag zijn) niet kan zien en dus niet kan filmen, zolang ze maar niet aan mijn spullen zitten, dat is verboden. De wet heeft nergens vastgesteld dat als iemand filmt het dan ook goed moet kunnen zien. En als ik publiceer met de regels van de NS in acht nemen door BOA's van NS onherkenbaar in beeld te brengen; wie kan mij juridisch tegenhouden? Niemand!

Helemaal zeker weten doe ik het niet, maar als je reist met het OV ga je akkoord met de algemene voorwaarden en huisregels die door de vervoerder zijn opgesteld. De wet personenvervoer 2000 geeft volgens mij in onderstaande artikels genoeg juridische gronden om op het filmen door te pakken. Er staat immers in artikel 11 van de vervoersvoorwaarden van het GVB http://www.gvb.nl/reisinformatie/reisregels/vervoervoorwaarden/Pages/Artikel-11---Verbodsbepalingen-voor-de-reiziger-.aspx dat er niet gefilmd mag worden. De Boa's kunnen hier mijn inziens dus doorpakken op artikel 73. Of je dat ook daadwerkelijk moet doen is weer een ander verhaal. Je gaat toch een extra situatie creëren die je al naast je aanhouding hebt. Mijn insteek met dit soort dingen is altijd dat ik niets te verbergen heb en dat men mij gewoon mag filmen.

Citaat
Artikel 71
Het is verboden een onbevoegd gewijzigd of anderszins bewerkt vervoerbewijs te gebruiken, een vervoerbewijs te misbruiken of de controle van vervoerbewijzen te belemmeren of te verhinderen.

Artikel 72
Het is een ieder verboden zich in een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig dan wel in of in de onmiddellijke nabijheid van een station, halteplaats, of een andere bij het openbaar vervoer behorende voorziening en de daarbij behorende perrons, trappen, tunnels en liften zodanig te gedragen dat orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang wordt of kan worden verstoord.

Artikel 73
Een ieder is verplicht de aanwijzingen betreffende de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang op te volgen die door of vanwege de vervoerder duidelijk kenbaar zijn gemaakt.

Artikel 74
    1. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen nadere regels worden gesteld over:
        a. hetgeen onder verstoring van orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang wordt verstaan;
        b. de wijze waarop de in artikel 73 bedoelde aanwijzingen onder meer kunnen worden gegeven.
    2. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen voorts regels worden gesteld over onder meer:
        a. het gebruik van vervoerbewijzen;
        b. de verplichting tot betaling en het recht op terugbetaling.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #19 Gepost op: 6 januari 2013, 18:57:17
Helemaal zeker weten doe ik het niet, maar als je reist met het OV ga je akkoord met de algemene voorwaarden en huisregels die door de vervoerder zijn opgesteld. De wet personenvervoer 2000 geeft volgens mij in onderstaande artikels genoeg juridische gronden om op het filmen door te pakken. Er staat immers in artikel 11 van de vervoersvoorwaarden van het GVB http://www.gvb.nl/reisinformatie/reisregels/vervoervoorwaarden/Pages/Artikel-11---Verbodsbepalingen-voor-de-reiziger-.aspx dat er niet gefilmd mag worden. De Boa's kunnen hier mijn inziens dus doorpakken op artikel 73. Of je dat ook daadwerkelijk moet doen is weer een ander verhaal. Je gaat toch een extra situatie creëren die je al naast je aanhouding hebt. Mijn insteek met dit soort dingen is altijd dat ik niets te verbergen heb en dat men mij gewoon mag filmen.
Klopt; ik haalde de regels geldende bij de NS aan. Dat is inderdaad anders per vervoerder.

Edit: Ik snap niet wat niet mogen filmen met artikel 73 te maken heeft. Als ik heel stil sta tussen de meute met een camera in de hand, maak ik mij niet schuldig aan het verstoren van orde, rust of veiligheid. Hooguit 'een goede bedrijfsgang', want als ik Oost-Duitsland praktijken film en publiceer kan dat nogal veranderingen in de 'goede bedrijfsgang' veroorzaken. Verwacht ik niet te filmen overigens.