Nieuwe brandweerwagens passen niet in kazernes - Emmeloord 07-01-2013

Auteur Topic: Nieuwe brandweerwagens passen niet in kazernes - Emmeloord 07-01-2013  (gelezen 12773 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #10 Gepost op: 8 januari 2013, 15:23:28
als ik het goed heb moet het om de posten: Nagele, Rutten, Marknesse, Ens en Creil gaan, die korpsen hadden ze ook met een kleine snelle interventie voertuig kunnen uitrusten en dan de versterking vanuit Urk of Emmeloord was na mijn idee goedkoper geweest  e050, maar deze stuurman staat op de kant.

Ik denk dat dat voor grote problemen zou gaan zorgen.
Met veel pijn en moeite zijn deze posten akkoord gegaan met regionalisering en dan nu een SIV daar plaatsen??

Het worden MAN's van Dutch Rescue Vehicles. Ik weet alleen niet welke uitvoering precies.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CDQQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.brandweer.nl%2Fpublish%2Fpages%2F22316%2Fbw_flevonieuws_def.pdf&ei=tC3sUL6gIaWY1AXToIC4Cw&usg=AFQjCNHoWSvZme0ghTJWhQrfCItBoGVilg&bvm=bv.1357316858,d.d2k&cad=rja
Hier staat een plaatje misschien dat iemand er wijs uit kan worden welke uitvoering dit is.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #11 Gepost op: 8 januari 2013, 16:59:31
En als ze meer als 40 jaar oud zijn zijn ze toch al economisch afgeschreven.

Volgens de gegevens van het Kadaster (BagViewer) zijn de kazernes gebouwd in de jaren '50 en '60, dus al meer dan 40 jaar oud.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #12 Gepost op: 8 januari 2013, 18:14:02
Noordoostpolder - Brandweerkazernes worden aangepast 08-01-2013
Brandweerkazernes worden aangepast

De kazernes in Noordoostpolder die te klein blijken voor de nieuwe brandweerwagens worden aangepast. Dat zegt burgemeester Aucke van der Werff.

De brandweer heeft een nieuw type brandweerauto besteld dat ongeveer 30 centimeter hoger is dan de huidige wagens. De kazernes in vijf dorpen in Noordoostpolder blijken daarvoor te laag.

Zowel de brandweer als de gemeente zeggen al anderhalf jaar te weten van dit probleem. Ze zijn met elkaar in gesprek over welke aanpassingen precies nodig zijn en wie dat gaat betalen. De nieuwe brandweerwagens komen aan het einde van dit jaar.

Bron : http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/98185/brandweerkazernes-worden-aangepast

Kortom , storm in een glas water lijkt het


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 8 januari 2013, 20:08:50
Op zich is het aanpassen van een kazerne op de hoogte van een voertuig redelijk makkelijk te realiseren. Een veel gebruikte methode is de vloer te verlagen, in combinatie van eventueel een stuk uit de bovenkant van de deur te halen kun je vrij simpel een hogere uitrukdeur hebben. Mits het plafond in de kazerne zelf ook niet te laag is. ;D


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #14 Gepost op: 10 januari 2013, 11:57:24
De kosten voor verhoging van de kazernes zijn 1/3 van de besparing voor de Noordoostpolder(dus niet eens van alle 15 bestelde TS-en) op de aankoopprijs.
Het was dus weer eens de media die nieuws rook en hier heel snel over heeft bericht zonder dat er werkelijk een probleem was.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #15 Gepost op: 10 januari 2013, 13:09:18
Op zich is het aanpassen van een kazerne op de hoogte van een voertuig redelijk makkelijk te realiseren. Een veel gebruikte methode is de vloer te verlagen, in combinatie van eventueel een stuk uit de bovenkant van de deur te halen kun je vrij simpel een hogere uitrukdeur hebben. Mits het plafond in de kazerne zelf ook niet te laag is. ;D

Als je een stuk uit de bovenkant van de deur haalt daar word de doorrijhoogte echt niet beter van het tocht wel harder.  998765 098uo


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #16 Gepost op: 10 januari 2013, 13:40:05
als ik het goed heb moet het om de posten: Nagele, Rutten, Marknesse, Ens en Creil gaan, die korpsen hadden ze ook met een kleine snelle interventie voertuig kunnen uitrusten en dan de versterking vanuit Urk of Emmeloord was na mijn idee goedkoper geweest  e050, maar deze stuurman staat op de kant.

En als ze dan een brand hebben met slachtoffers kunnen en moeten ze maar een kwartiertje buiten staan wachten omdat ze met een SIV geen verantwoorde binnen aanval kunnen doen.
Ga jij dan aan de familie van de slachtoffers vertellen jullie familielid was ons de investering in een fatsoenlijke brandweerauto niet waard want de kazerne was te duur.

Waarom niet gewoon vervangen door hele nieuwe, ze zijn na 40 tot 50 jaar trouwe dienst, allang economisch afgeschreven.
En vaak niet meer als een grote garagebox waarvan ik mij afvraag of ze nog wel aan de hedendaagse arbeidsomstandigheden eisen voldoen

Het gaat om de navolgende posten:


Post Ens


Post Marknesse


Post Rutten


Post Creil


Post Nagele

bron foto's www.brandweer.org


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 10 januari 2013, 15:50:29
Als je een stuk uit de bovenkant van de deur haalt daar word de doorrijhoogte echt niet beter van het tocht wel harder.  998765 098uo
Ben je altijd zo wakker! ;D ;D


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #18 Gepost op: 10 januari 2013, 19:21:49
Op zich zijn alle posten voor ongeveer 20.000 euro gemakkelijk aan te passen. Hoe ik dat weet, ik heb zelf overwogen om zo'n soortgelijke garage post hier te kopen voor de bots. Ipv betonnen dakconstructie wordt er dan gewerkt met een aluminium bovenbouw en een houten dak. Dit kan allemaal makkelijk op de neergelegde constructie worden gebouwd. En als er voor de vloerbelasting een andere vloer in moet kan dat dmv binnenheiingen. Per heipaal ongeveer 2.200 euro en max. 4 nodig, dan een nieuwe vloer ook max. 5.000 euro dus klaar voor 40.000euro. Dit weegt absoluut op tegen het bestellen van een verlaagd voertuig, deze kosten zijn in het begin dus bij het voertuig al 25% hoger. Ook dit weet ik omdat ik zelf aan het onderzoeken ben wat het slimste voertuig voor mij is om uit te breiden. De pers heeft hier vind ik wel een hele snelle stemmingmakerij willen gaan en geen diepgang in betracht.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #19 Gepost op: 10 januari 2013, 20:08:59
Kijk Harm dat is de juiste instelling en zeker als men opdracht ook nog eens goed aanbesteed, door er niet één opdracht van te maken.9denk aan het aanbestedingspatroon.) En idd de aluminium constructie kan veel hebben en behoeft geen echt dure oplossing te zijn.
Binnenwaarts heien ja als er het dak dan toch afgaat kan er ook geboord worden.
Bij instappen begint de inzet.