Vrijwilligers

Auteur Topic: Vrijwilligers  (gelezen 15904 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Gepost op: 13 maart 2003, 12:48:34
Zijn er bij de diverse reddingsorganisatie problemen met het vinden van vrijwilligers? Deze vraag stel ik naar aanleiding van de problemen die er zijn om een schipper te vinden voor Lauweroog.

9910001


9910001


Frank

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • R E S C U E
Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2003, 18:44:21
Iedereen moet roeien met de riemen die ze hebben...

Op zich heeft iedereen in dit werk altijd nieuwe mensen nodig. In principe redden wij het zo wel, maar kunnen wij zeker nog wel wat mensen gebruiken. Gewoon om de huidige ploeg wat minder te belasten...
***** Zorgen moet je doen, niet maken *****


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2003, 01:30:39
Wij zitten dringend om nieuwe mensen verlegen. Net wat Frank zegt, het komt vaak op de zelfde mensen aan.
Je zou willen dat jongeren niet de klub verlaten, net als je ze bijna helemaal opgeleid hebt. Trouwen, kinderen...
en dan zegt de vrouw:"moet je nu alweer weg???
Ik bof, ik kan gaan wanneer ik wil, (ze vind alles goed, de lieverd ;D) maar ik ken er ook die moeten eerst toestemming vragen voor een uitruk. Vroeger (een jaar of 10 geleden) voeren we met boten waar je nog eens iemand mee weg kon sturen waarvan je dacht "die leert het wel" Tegenwoordig varen boten 85 km per uur, dat duurt ff langer voor je die aan iemand toevertrouwd. En dan wordt dus het geduld ook wat langer op de proef gesteld. Als daar dan ook nog bijkomt dat ze 26000 opleidingen moeten volgen om alle apparatuur te kunnen bedienen die meegaat...


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2003, 01:40:00
Mijn gevoel zegt dat het ook behoorlijk meeteld of er in deomgeving voldoende mensen werken en wonen. Wat mijn idee is dat er in de noordelijke en zuidelijke  regio's hier meer moeite mee is als in het westen. Maar dit is slechts een gevoel, en de vraag is of er voor dit probleem een oplossing is.

9910001
9910001


Lifeguard

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 9 mei 2003, 19:21:25
Reddingsbrigade Paal 13 betaald zijn personeel in de zomermaanden.
Je moet je begroting veranderen.
Zie website: www.paal13.com
Het is een algemeen probleem


Rutger

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2003, 20:01:26
Voor strandbrigades is het een goede oplossing. Vaak maken die mensen er hun beroep van, voor een paar maanden. Het heeft wel iets weg van baywatch, alleen is het in Nederland maar voor een korte periode

Voor brigades aan de randmeren (tenminste zover ik het kan beoordelen) gaat dit niet op, want de meeste doen dit voor de lol en draaien geen hele dagen, maar zijn vaak oproepbaar dmv piepers. Dan is het natuurlijk leuk als ze hiervoor ook gaan betalen, maar dan kunnen er ook eisen worden gesteld aan de bewakers en waar haal je dan de tijd vandaan om aan al je diploma's etc te komen. Want de meeste hebben een drukke baan (of school) en daarbij ook nog een sociaal leven natuurlijk.

Ik denk dat zulk werk (zoals bij de reddingsbrigades) gewoon leuk moet blijven anders gaan de mensen weg, betaald of niet. Trouwens een vetpot zal het ook niet zijn.


Vincent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
    • Reddingshop.nl
Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2003, 21:22:24
Het gaat natuurlijk ook een beetje om het club/vereniging gevoel. Het probleem om mensen te vinden is mij bekend.

Wat zou een goede insteek zijn om mensen te motiveren lid te worden?

Geld is een mogelijkheid, maar dan krijg je dus allemaal mensen die het voor het geld doen en niet zoals nu, mensen die het vanuit hun verenigingsgevoel doen en omdat ze er lol aan beleven.


Lifeguard

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2003, 22:22:16
Het gaat natuurlijk niet super goed met de economie.
De mentaliteit van de jeugd is veranderd.
Men wil meer geld uitgeven voor apparatuur zoals CDspelers. Een krantenwijk is niet altijd genoeg.
Het verenigingsleven is inderdaad een zeer goede drijfveer voor de jeugd waar ze spanning en ontspanning kunnen krijgen.
Het is moeilijk en sommige brigades moeten wel via een salaris aan strandwachten komen.
Den Helder, Callantsoog, St.Maartenszee en Petten hebben allen betaalde strandwachten in dienst die worden aangevuld met mooiweer vrijwilligers.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2003, 12:12:43
Geld lost niet alle problemen op, hebben de gemnoemde brigades niet moeite genoeg om de plaatsen  op te vullen, callantoog zoekt npog steeds postcommandanten.

9910001
9910001


Lifeguard

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2003, 18:38:49
Heb contact gehad, dat is nog een foutje.
Hun website word vrijwillig bijgehouden door een lid, die heeft het ook druk.