Vrijwilligers

Auteur Topic: Vrijwilligers  (gelezen 15955 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #20 Gepost op: 18 april 2004, 11:07:47
Mooi dat je het zo zegt Henk, goed toezicht houden is een continu waakzaam zijn, informeren, observeren en corrigeren. Het is zeker niet zalig niets doen, alleen heeft nog niet iedereen dat door.
Het is net als in het verkeer, het gaat er niet alleen om dat jij ziet wat er gebeurt maar ook zeker dat een ander ziet dat jij hem/haar ziet.
Ook de uitstraling is iets wat zeker aandacht verdient die het nu veelal niet krijgt.

Kees  8)


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #21 Gepost op: 18 april 2004, 11:17:45
Het brigadewerk is bij uitstek iets voor vrijwilligers, sterker het kan eigenlijk niet met beroeps. Want tijdens een paar warme weken red je het niet met 4 man beroeps, je hebt dan een grotere ploeg mensen nodig. Als het strand ook aan het einde van de dag en 's avonds nog druk is zeg je natuurlijk niet het is 5 uur, de reddingsbrigade sluit.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 18 april 2004, 17:58:23
Het brigadewerk is bij uitstek iets voor vrijwilligers, sterker het kan eigenlijk niet met beroeps. Want tijdens een paar warme weken red je het niet met 4 man beroeps, je hebt dan een grotere ploeg mensen nodig. Als het strand ook aan het einde van de dag en 's avonds nog druk is zeg je natuurlijk niet het is 5 uur, de reddingsbrigade sluit.

exact! En als je beroeps neemt krijg je allemaal mensen die uit zijn op een makkelijk baantje. Want ik weet niet wat voor strand Uitkijk in gedachten heeft waar het altijd druk is. Druk zijn met "observeren"  ;D ja, ja, ik lig vaak na het eten nog even ( een uurtje ofz) op de bank. Het lijkt dan net alsof ik niets doe, maar in werkelijkheid denk ik dan diep na over allerlei belangrijke dingen.

Met m'n ogen dicht, want dan kan ik mij beter concentreren...

Het helpt dan ook als iedereen even zachtjes doet...

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #23 Gepost op: 18 april 2004, 21:58:49
Henk en Koen,

maar wanneer houdt het vrijwillig aanwezig zijn op en gaat dan je morele verplichting knagen aan je geweten. Als dat al enige tijd aan je geweten knaagt en je merkt dat die inspanning niet voldoende is, maar er meer structuur noodzakelijk is om een kwalitatieve hulpverlening te waarborgen, moet je dan toch niet eens denken om een basis neer te zetten uit beroepskrachten?

Wanneer komt de overweging van vrijwillig naar morele verplichting?
Wanneer komt de overweging van morele verplichting om tegen je zelf te zeggen, "tot hier en niet verder"?

Laat ik wel stellen dat vrijwilligers, zeker bij reddingsbrigades een onmisbare schakel in de hulpverleningsketen zijn, maar kan je van alle vrijwilligers het zelfde eisen/ verlangen/ wensen?
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #24 Gepost op: 19 april 2004, 09:07:03
Nee, natuurlijk kun je niet van alle vrijwilligers het zelfde eisen. Ook heb je gelijk met de  losse structuur binnen de reddingsbrigade, er zijn maar weinig keiharde, echte verplichtingen. Als je echt niet kan bv, (overwerken voor de baas) dan kun je er onderuit. Maar om nu de vrijwilligers te gaan vervangen door beroeps of een combinatie ervan...

Bedenk wel: het wordt er niet leuker op. Er liggen dan enorme konflikten op de loer. Een naburig brandweer korps heeft mij een boekje opengedaan over de behandeling van vrijwilligers door de beroeps. Het is al zover dat een korps dat uit alleen maar vrijwilligers bestaat, op bepaalde oproepen niet meer reageert, om dat ze dan al weten alleen maar opgeroepen te worden om de slangenzooi op te ruimen die de beroeps dan laten liggen of om voor koffie te zorgen. Afhaken is dan een volgende logische stap. Moet je eens kijken wat voor spullen je kan kopen voor het geld wat je voor één beroepskracht nodig hebt.

Bedenk goed waar je aan begint...

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #25 Gepost op: 19 april 2004, 11:21:53
Wederom een leuke stelling om te reageren, "Als het strand ook aan het einde van de dag en 's avonds nog druk is zeg je natuurlijk niet het is 5 uur, de reddingsbrigade sluit."
Als je het professioneel aanpakt ben je wel verantwoordelijk voor de taak die jou is toevertrouwd maar voel je je niet verantwoordelijk voor ieders afzonderlijk handelen.
Als we veel nachtelijke bezoekers op een strand hebben die mogelijk met een slok op nog even een duik willen nemen, gooien we dan ook 's nachts de post open?
Mijns inziens bied de gemeente een service tijdens een bepaalde tijd op een bepaald stuk strand, de badmeester aan zee, niets meer en niets minder.
Of willen jullie met man en macht dag en nacht de hele vaderlandse waterkant beveiligen tegen mensen die zichzelf mogelijk iets aandoen? Lijkt me tamelijk utopistisch en zelfs onwenselijk. Er bestaat namelijk ook nog zoiets als een eigen verantwoording.
Het kan ook anders zoals bijv. alweer in Frankrijk en iedereen heeft er daar klaarblijkelijk vrede mee. De post sluit om een bepaalde tijd en je ziet binnen 15 minuten het strand leeglopen. 's avonds wordt er soms nog iets georganiseerd op  het hoofdstrand maar dan loopt er politie en beveiliging rond. Op sommige plaatsen sluiten ze de posten ook enige uren op het heetst van de dag zelfs. Het is wederom maar net een kwestie van keuzes en gewenning.

Kees  8) (toezicht, juist een taak voor een beroepskracht)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #26 Gepost op: 19 april 2004, 23:41:28
Ik vind dat het zonde is van een van de weinige zomerdagen om een post aan het strand om 17.00 uur te sluiten om dat dit nu eenmaal zo omschreven staat. Als er behoefte bestaat aan bewaking en de mogelijkheden zijn er, waarom dan de bewaking gestaakt? Dat is bureaucratisch en hoort idd bij ambtenaren, maar niet bij enhousiaste leden van een reddingsbrigade, een reden te meer om deze niet in te ruilen.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #27 Gepost op: 20 april 2004, 13:55:53
Liever niet van 9:00 tot 17:00, maar 10:00 tot 18:00, of zelf van 11 tot 19:00. De ochtend is meestal niet het drukste gedeelte van de dag. Na 11 uur begint de drukte pas, deze kan aanhouden tot 19:00 Hier moet je dnek ik lexibel in zijn, op een slechte dag kan je ook makkelijk later beginnen of einidgen.

9910001
9910001


AS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #28 Gepost op: 20 april 2004, 21:06:49
Wij zijn er van 9:00 tot 18:00. Bij mooi weer en lange drukte proberen we langer open te blijven .. Op strand eten is ook gezellig. :P
Helaas hebben veel mensen nog meer hobbies en of sporten.
Dus sommige leden willen rond 18:00 toch ook weg na een lange warme dag. Vooral zoals dat er afgelopen zomer dagen achter elkaar mooi weer was. Het leven is niet voor iedereen puur reddingsbrigade... (ik ben wel een van die rare gekken  :-\ )

Dus als ik na 18:00 met te weinig capabele mensen overblijf , kan het verstandiger zijn dicht te gaan. En door het strijken van de vlag kenbaar te maken dat we dicht zijn.
En als mensen door middel van borden op de strandopgang weten dat bewaking tot 18:00 is verzekerd. Zou dat m.i. ook geen probleem moeten zijn.
Al extra bewaking is meegenomen. Je kan niet 24 uur per dag het strand en zee in de gaten houden. 8) Ook niet met betaalde krachten


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #29 Gepost op: 20 april 2004, 22:14:43
In Domburg staat ook 18:00 als tijd om te sluiten,behalve als het nog superdruk is,dan blijft de post nog wel een bepaalde tijd open.
Vind ik ook niet meer dan logisch!
  Ta