Vrijwilligers

Auteur Topic: Vrijwilligers  (gelezen 15954 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #30 Gepost op: 20 april 2004, 22:40:21
Ik zie niet in waarom een dergelijke constructie ook niet mogelijk is met beroepskrachten, welke de basis zorg leveren en de vrijwilligers assisteren daarin.

Ik ben immers ambtenaar en werk op zomerse dagen graag over voor wat compensatie uren welke ik in de winter periode ook kan opnemen. Beroepsmatig zeg ik ook niet tegen een patiënt van:

"einde dienst, uit mijn bus, ik ga naar huis".

:-\

De strand gebonden agent op deze badplaats doet datzelfde en werkt ook gewoon door totdat hij denkt van: "nu is het genoeg". Vaak gaat dat natuurlijk in overleg met elkaar, alleen de dames van de verdwaalde kinderen trekken om 18.00 uur aan hun stutten en gooien hun hok dicht, zodat de reddingsbrigade wederom op kan draaien voor de verdwaalde kinderen.

Voor dat iemand weer denkt dat de vrijwilligers alleen k.. klusjes moeten oplossen, met basis zorg bedoel ik dus bijvoorbeeld: onderhoud, externe contacten, piketdiensten etcetera.
Elke hulpverlening start met communicatie.


AS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #31 Gepost op: 20 april 2004, 22:48:21
Hoe gaat het eigenlijk te werk bij Reddingsbrigades die meerdere betaalde krachten hebben !
Stoppen die allemaal klokslag sluitingstijd ??
(kan het me natuurlijk niet voorstellen hoor )

Zijn er ook brigades waar het niet is toegestaan van het bestuur om langer open te blijven, zelfs met capabele bemanning ?


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #32 Gepost op: 21 april 2004, 00:53:05
Lijkt me net als met kantoren en winkels, hou vaste tijden aan en mensen wennen er aan (denk ook aan het aangeven van de openingstijden zoals aangegeven in de blauwe vlag eisen). Blijf je met regelmaat langer open gaat het publiek dit ook van je verlangen en weet men ook niet meer waar men aan toe is.

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #33 Gepost op: 21 april 2004, 08:08:07
Lijkt me net als met kantoren en winkels, hou vaste tijden aan en mensen wennen er aan (denk ook aan het aangeven van de openingstijden zoals aangegeven in de blauwe vlag eisen). Blijf je met regelmaat langer open gaat het publiek dit ook van je verlangen en weet men ook niet meer waar men aan toe is.

Kees  8)

Ben ik het niet mee eens. Je moet je als dienstverlener aanpassen aan de klant en niet andersom.  Als het een keer mooi weer is moet je niet de klok de baas laten worden over je doel. Dat klinkt wel erg "ambtenaar". Ik heb het niet over 's nachts, maar over een zwoele avond. Er zijn mensen die werken, en niet eerder dan 18.00 uur op het strand kunnen zijn.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #34 Gepost op: 21 april 2004, 10:35:47
Zoals al eerder aangegeven lossen velen dat op door niet van 8 tot 5 maar van 10 tot 7 open te blijven wat mij persoonlijk een heel aardige oplossing van het probleem lijkt.
Maar dan wel graag elke dag dezelfde tijden. Ik heb vanuit mijn professie met een tiental posten in het werkgebied te maken. Het werkt uiteraard een stuk eenvoudiger met één vaste tijd dan steeds wisselende openingstijden. Wij lossen dat overigens op met een planbord, magneetje op de post betekent post geopend. Nu het probleem, ook wij rekenen net als die recreant op een stukje dienstverlening waar men zo graag voor staat. Bel ik één keer voor niks, dan laat ik dat telefoontje voortaan verhuizen naar het eind van de keten.

Kees  8)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #35 Gepost op: 21 april 2004, 11:12:15
Er zijn brigades welke met betaalde krachten zitten, voor de warmere dagen zijn er verschillende oplosingen. Bij callansoog slapen er bewakers op de post, en eten zse ook gesaamlijk op de post. Als er dan iets gebeurt is er altijd nog een groep welke kan helpen. In den helder zit er door de weeks een betaalde ploeg en in het weekend vrijwilligers. Hiernaast is er ploeg oproepbaar met alarmontvangers welke in noodgevallen erbij geroepen kunnen worden. Deze izjn ook in de avonduren oproepbaar.

9910001
9910001


AS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #36 Gepost op: 21 april 2004, 12:03:00
Ja, wel leuk die zwoele avonden openblijven.
Maar als je van de 5 zwoele avonden achter elkaar dat je open ben , je de 5de geen mensen hebt om te bemannen.
Maar mensen zijn er wel aan gewend geraakt. En er gebeurt wat die 5de avond... heb je het in de algemene opinie altijd fout gedaan.
En heus, ik denk dat de meeste Brigade leden heus zelf wel willen, maar het kan gewoon niet altijd.
Maar de tijden verschuiven naar 10 tot 19:00 of 10:30 tot 19:30 zie ik wel zitten.
Zolang de mensen maar weten dat tussen bepaalde tijden toezicht is.
Is de post na die tijd nog open dan is dat mooi meegenomen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #37 Gepost op: 21 april 2004, 13:06:50
Hier is de standwacht alleen met mooi weer aanwezig, zolang als nodig.

Alleen als er een vlag hangt wordt er bewaakt: geen vlag, geen bewaking, simpel toch? En de procedure voor de alarmering is de zelfde bij niet en wel aanwezig zijn: piep piep piep, ook al zo simpel. Was alles maar zo eenvoudig!  ;D

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #38 Gepost op: 21 april 2004, 14:54:59
De wijze van alarmeren is net iets andrers als de post open is. Dit omdat piepers niet erg handig zijn als je op het strand rond loopt. De afspraak is dat iedere post zich inmeld bij de RAC waarneer deze open of gesloten zijn, als de post open is worden deze gebelt indien nodig en anders worden er piepers gealarmeerd. Ik denk dat je open moet blijven zolang het druk is op het strand. omngeacht de tijd. En als net om 17:00 het tij keert dan blijf ik liever wat langer zodat ik weet dat het verantwoord is om weg te gaan als dat ik mijn spullen pak. De mensen zullen er ook aan wennen dat je variabel bent met openingtijden. De vlag in top betekend open en niet bewtekend dicht. Maar mensen gaan ook naar strand als de post dicht is, ze gaan dan ook net zo makkelijk zwemmen. Ik heb ook mensne in maart zien zwemmen in de zee, toen stond de post er niet eens.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 21 april 2004, 23:04:54
Ik ben het wel eens, dat je langer moet kunnen blijven wanneer de drukte daar om vraagt. Echter wanneer je een zomer hebt zoals we die vorig jaar hebben gehad, zou je wel eens 24 uurs diensten kunnen gaan draaien, en dat is toch wel te veel van het goeie, niet??

Je zal ergens een grens moeten trekken, van xx uur tot xx uur strandpost open....

Dave