Vrijwilligers

Auteur Topic: Vrijwilligers  (gelezen 16311 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #60 Gepost op: 30 april 2004, 01:08:32
Nu we dan tot zoeken hebben besloten, tot waar loopt het zoekgebied, alleen het bewaakte strand of.......?
En die vaarpatrouille helpt naturlijk met uitkijken. Op die plaatsen waar het strand niet te druk is, valt een loslopend "verdwaald" kind zeker als het al door iemand anders is opgepikt soms juist heel goed op vanaf het water.

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #61 Gepost op: 30 april 2004, 08:17:37
Dat is de ellende met "even helpen zoeken": waar stopt het zoeken. Als je een keer ergens aan begint wil je het ook met goed resultaat afronden. "Je best doen" als het ware. Stoppen op de rand van je bewakingsgebied zal moeilijk zijn... Niet mee mogen doen ook...


Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #62 Gepost op: 3 mei 2004, 11:01:16
Waarom de politie laten komen, als er een brigade op het strand aanwezig is. Laat de politie het tuig aanpakken bemoei ik me wel met een vermist kindje. Je kan het zoeken combineren met het toezicht op het strand. Je moet ook niet gelijk alle paniek schoppen om een zoekactie op te starten, maar eerst even wachten op de post is al heel wat. Wat kan de politie op het strand doen wat een brigade niet kan doen?

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #63 Gepost op: 3 mei 2004, 11:52:49
Ik kan een heleboel redenen bedenken om het zoeken naar een vermist kind door de politie te laten doen. In principe valt een vermist persoon onder de politiezorg. Een reddingsbrigade kan de politie bij het zoeken assisteren, maar het blijft in de eerste plaats een politietaak. Dat ze er in de praktijk geen tijd voor hebben (snelheidscontroles enzo ;D) onslaat ze geenszinds van de verantwoording die ze hier voor hebben. Ik kan een situatie bedenken (misdrijf?) waarbij het achteraf een hoop gedonder geeft dat alleen een reddingsbrigade zich met een vermissing bezig gehouden heeft...


Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #64 Gepost op: 4 mei 2004, 10:31:29
Nu wil het feit dat de politie dit ook als hun taak ziet, echter komen ze pas in actie als een kind langer vermist is. Het spreekt meer dan voor zich dat alle ouders eerst bij een brigade komen vragen en dan pas andere optie gaan zoeken. HOe verwacht je dat de politie ging zoeken op het strand 2 agenten rond laten lopen en uitkijken, dan kan je dit beter als brigade doen en ook voor de andere taken uitkijken. Ik heb inderdaad liever dat de politie zich in eerste instantie zich met de de zich met boeven bezig houd en dan pas komt helpen.

 9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #65 Gepost op: 4 mei 2004, 11:23:31
Helemaal mee eens, maar het is wel meer dat de politie iets tot haar taak berekend krijgt wat ze niet kan uitvoeren. Volgens de SAMIJ heeft de politie hier de taak tijdens een ongeval de gewonden te verzorgen. Dat ging eerst al niet vanwege gebrek aan middelen, mensen en tijd maar nu gaan er ook nog eens vier posten van de waterpolitie dicht. Wij doen het in de praktijk, de politie op papier.

Dus hoe het hoort, hoe het op papier staat, wat het beste is, hoe het in werkelijkheid gaat...


allemaal verschillend. :(


Henk


Dave

  • Gast
Reactie #66 Gepost op: 5 mei 2004, 09:38:34
De praktijk en de theorie zijn dus didelijk verschillend...
Ik begrijp hier dan ook niets van. Aan de ene kant (praktijk) wordt je als reddingsbrigade zeer gewaardeerd en is de hulp zeer welkom. Aan de andere kant (theorie) wordt de reddingsbrigade gezien als een sportvereniging en dus niet als hulpverlenings-organisatie.

Het wordt dus zaak dat wij eens duidelijkmaken aan iedereen wie we zijn en wat we doen!!!

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #67 Gepost op: 6 mei 2004, 15:36:41
Ik denk dat een brigade wel op zijn waarde wordt gewaardeerd, het is echter niet de waarde die we er zelf ook aan geven. Je kan niet verwachten dat een overheid de zelfde keuzes maakt als je zelf doet, er moet echter gekozen worden in het uitgeven van geld omdat je dit maar 1 keer kan uitgeven, op is op. Of vermoiste kinderen een brigade taak zijn, ik denk het wel ergens anders kunnen de mensne ook niet terecht. Je hoeft niet gelijk alles uit de kast te trrekken maar meewerken aan het zoeken kan geen kwaad. Als het kind (of ouders) op een gebied van een andere brigade zitten dan sein je die gewoon in, normaalste zaak van de wereld vind ik.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #68 Gepost op: 7 mei 2004, 14:24:09
Ja, tot het gebied van de andere brigade, leuk gesteld, maar er zijn in Nederland gebieden waar er geen bewaking van het strand plaatsvindt.
dus waar stoppen we nu met zoeken? de grens van het te bewaken gebied, de gemeentegrens of gaan we door tot de landsgrens?
Wat doen we land- en zeewaarts? de voet van het duin of de binnenkant van het duingebied? En tot hoever gaan we uit de kust, 200, 1000 m, ...........
Ook dit soort zaken hoort in een incident-actieplan thuis.

Kees  8)


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #69 Gepost op: 7 mei 2004, 20:47:56
Zoals ik het gewend ben is een zoekpatrouille met 3 personen. 1 persoon aan de kustlijn,1 langs de duinen en 1 ertussenin,midden over het strand.
De zoekrichting is in de eerste plaats met de zon in de rug,aangezien ooit aangetoond is dat het gros van de vermiste kinderen wegloopt op die wijze en niet tegen de zon inturend. Als er voldoende bemanning aanwezig is gaat er ook direct een zoekpatrouille de andere kant op,maar desnoods met minder mensen.
Ik heb geen ervaring met het "tot waar zoeken we" probleem,tot nu toe zijn de kinderen altijd gevonden en zijn we gewoon teruggeroepen.
  Ta