Politie motorkleding

Auteur Topic: Politie motorkleding  (gelezen 62574 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #120 Gepost op: 10 juli 2015, 11:46:39
Helaas is het niet verplicht, maar ik vind dat je als politie juist tijdens zo'n groot evenement het goede voorbeeld moet geven. Nu zijn alle ogen op je gericht, half Europa kijkt mee.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #121 Gepost op: 10 juli 2015, 15:14:52
Niet verplicht voor mensen in privétijd, inderdaad. Zo gauw het onderdeel wordt van de beroepsuitoefening, en daar is bij een motoragent sprake van, valt beschermende kleding onder de PBM's in de zin van de ARBO-wet. Ofwel: de baas moet het beschikbaar stellen, de werknemer moet het gebruiken. Net als dat een wegwerker ook bij 30+ zijn oranje kleding aan moet, een bouwvakker bij 30+ een helm op moet en een glazenwasser zijn valharnas aan moet.
Want als het misgaat, is het een bedrijfsongeval en de Inspectie SZW is niet zuinig met hun oordeel bij het niet gebruiken van PBM en veiligheidsmiddelen.

Citaat van: Daniel! link=msg=1361304 date=1436520733
Je zou mij niet horen klagen als wielrenners een pak krijgen dat beter beschermd tegen vallen hoor ??? Diegene die het tegenhouden zijn de ploegen. Je weet hoeveel weerstand er is geweest toen ze de helmen verplicht stelden? Daar hebben ook eerst een paar dodelijke slachtoffers voor moeten vallen.
Het waren niet zozeer de ploegen, maar het hele systeem, met heel diverse redenen. Warmte, comfort, sponsoruitingen op je bandana, zou niets veiliger zijn, eigen risico, enzovoort enzovoort. Er is zelfs nog een periode geweest waarin bij bergetappes de helm in de laatste X kilometers af mocht. Uiteindelijk heeft het systeem na een aantal ernstige ongevallen toch maar besloten dat veiligheid voor comfort gaat. Ik denk echter dat het voor de andere beschermende kleding niet zo makkelijk zal worden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld paardrijden (cross country) waarbij je een soort opblaasvest aankunt, moet je op je fiets behoorlijk hard werken en dat continue voor uren achter elkaar. Dan ben je blij als je je shirtje open kunt hangen om af te koelen, ik kan me niet voorstellen dat je dan blij wordt van allerhande beschermers die lekker strak rond je gewrichten en torso zitten.

Citaat van: Daniel! link=msg=1361304 date=1436520733
Als ik het mij goed herinner was er afgelopen dinsdag nog een motorrijder van de gendarmerie die onderuit ging. Die zal ook niet hard hebben gereden, maar zal toch blij zijn dat hij z'n motorjas aan had ;)
Ja, maar de beste man nam dan ook wel een ander risico: hij wilde passeren via de berm. Dat ging bijna goed, maar toen ie er bijna voorbij was ging er toch iets mis, klapt zijn stuur om, staat ie praktisch meteen stil en landde hij in het gras. Dat vind ik dan nog weer iets anders als onderuit gaan in de buitenbocht waarbij je nog een paar meter asfalt van dichtbij mag bekijken.  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #122 Gepost op: 10 juli 2015, 15:21:08
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1361339 date=1436534092
Ja, maar de beste man nam dan ook wel een ander risico: hij wilde passeren via de berm. Dat ging bijna goed, maar toen ie er bijna voorbij was ging er toch iets mis, klapt zijn stuur om, staat ie praktisch meteen stil en landde hij in het gras. Dat vind ik dan nog weer iets anders als onderuit gaan in de buitenbocht waarbij je nog een paar meter asfalt van dichtbij mag bekijken.  >:D
Nou volgens mij was dat 'via de berm' niet helemaal de bedoeling, maar meer het gevolg van een renner die niet doorhad dat de motoragent daar reed en vrolijk naar rechts stuurde  e050


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #123 Gepost op: 10 juli 2015, 15:47:04
Wat mij betreft moet je als beroeps motorrijder want dat ben je als je motoragent bent bij de politie het goede voorbeeld geven naast wat Lt.Col.Me al zegt m.b.t. de PBM's die de werkgever je verstrekt dat je ze moet dragen.

Ik als brom- scooterrijder die officieel maar max 45 km/u mag wordt af en toe voor gek verklaard dat ik met dit weer gewoon met lange broek en jas met lange mouwen rijdt. Nu scheelt het dat ik er gewoon sch**t aan heb dat ik ondanks het warme weer me normaal aankleed. Het enige wat ik wel doe is de rits van onder en boven een stuk open laat zodat de rijwind er door heen kan komen. En ook gewoon goede handschoenen aan trouwens.

Ik heb namelijk geen zin als ik door welke oorzaak dan ook het asfalt van dichtbij bekijk dat ik in het slechtste geval een huidtransplantatie kan ondergaan omdat ik zo nodig met korte mouwen en/of blote benen wilde rijden. Het hoeft immers niet je eigen fout te zijn dat je over het asfalt glijdt, er zijn nog altijd medeweggebruikers die niet altijd even goed opletten waardoor je de Sjaak kan zijn.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #124 Gepost op: 12 juli 2015, 23:40:43
Citaat van: TDMdR link=msg=1361290 date=1436516300
Er is een doorwaaijas en -broek voor dit soort weer. Nu heb je een groot gedeelte dat niet beschermd is. Waanzin dat dit werd toegestaan!

Doel je op het zomerpak?
Wat een waardeloos pak is dat met +25....
Komt waarschijnlijk mede door de lieslaarzen die niet ventileren....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #125 Gepost op: 13 juli 2015, 00:09:35
Citaat van: Jerommeke link=msg=1361693 date=1436737243
Doel je op het zomerpak?
Wat een waardeloos pak is dat met +25....
Komt waarschijnlijk mede door de lieslaarzen die niet ventileren....

Begin oud te klinken, maar in vergelijking met wat er vroeger (ong. 3 jaar geleden) beschikbaar was is dit echt een enorme vooruitgang.

Komt ook door wat je gewend bent/was. Valt me bijvoorbeeld op dat in Amsterdam, waar we al gewend waren om het veiligheidsvest altijd te dragen voor het nieuwe uniform, er minder klachten zijn over de warmte van het nieuwe uniform, dan vanuit korpsen die niet gewoon waren om standaard het vest te dragen.

Koel zal het nooit zijn bij temperaturen van 25+, maar so be it... Genoeg drinken en afkoelen binnen als je even pauze hebt helpen veel. Zweten ga je niet tegen en accepteer dat het warm is en pas je er op aan.

Een helm op je kop helpt ook niet veel trouwens, als de zon er vol op staat.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #126 Gepost op: 13 juli 2015, 23:56:44
Citaat van: TDMdR link=msg=1361696 date=1436738975
Begin oud te klinken, maar in vergelijking met wat er vroeger (ong. 3 jaar geleden) beschikbaar was is dit echt een enorme vooruitgang.

Komt ook door wat je gewend bent/was. Valt me bijvoorbeeld op dat in Amsterdam, waar we al gewend waren om het veiligheidsvest altijd te dragen voor het nieuwe uniform, er minder klachten zijn over de warmte van het nieuwe uniform, dan vanuit korpsen die niet gewoon waren om standaard het vest te dragen.

Koel zal het nooit zijn bij temperaturen van 25+, maar so be it... Genoeg drinken en afkoelen binnen als je even pauze hebt helpen veel. Zweten ga je niet tegen en accepteer dat het warm is en pas je er op aan.

Een helm op je kop helpt ook niet veel trouwens, als de zon er vol op staat.

Nee dat begrijp ik.
Vind het echter geen doorwaaipak... zeker de broek in combinatie met de laarzen is ontzettend warm.
De jas voldoet voor mij, echter de zomerhandschoenen zijn ook geen doorwaaiers...
Gevolg is dat ik regelmatig collega's zonder handschoenen of met prive eigendom zie rijden.

(Ik droeg het vorige vest ook altijd maar in het nieuwe pak wordt het echt veel sneller warm, ook op dagen zoals vandaag is het al zweten...)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #127 Gepost op: 14 juli 2016, 12:07:18
Inmiddels exact een jaar na het laatse bericht....
Is er al nieuws?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #129 Gepost op: 1 februari 2022, 10:59:07
Wat vinden jullie van het idee van de politie om een donkerblauw motorjack te laten ontwikkelen?