Watersnoodramp van 1953 - Nederland 01-02-1953

Auteur Topic: Watersnoodramp van 1953 - Nederland 01-02-1953  (gelezen 28439 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 10 januari 2013, 17:51:41
Watersnoodramp: vertel ons uw verhaal

Watersnoodramp: vertel ons uw verhaal
omroepzeeland·
Gepubliceerd op 10 jan 2013
In de nacht van 31 januari op 1 februari is het precies 60 jaar geleden dat de dijken door braken.
Omroep Zeeland en het Watersnoodmuseum zijn op zoek naar verhalen, kleine verhalen, uit het leven gegrepen van uzelf, van uw vader of moeder, opa of oma over die dramatische rampnacht. Vertel ons uw verhaal, zodat de gebeurtenissen uit de rampnacht niet vergeten worden: http://www.omroepzeeland.nl/getuigenissen


Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2013, 17:53:42
Trugkieke over de watersnoodramp

Trugkieke over de watersnoodramp
omroepzeeland·  
Gepubliceerd op 9 jan 2013
Citaat
In januari staan de afleveringen van Trugkieke in het teken van de watersnoodramp in Zeeland. Met nog nooit eerder vertoonde beelden in kleur.

Meer over de watersnoodramp: http://www.omroepzeeland.nl/watersnoodramp



Trugkieke vrijdag 4 januari 2013: De Watersnoodramp in Stavenisse

Trugkieke 4 januari 2013 De Watersnoodramp in Stavenisse
omroepzeeland·  
Gepubliceerd op 10 jan 2013
Citaat
Nadat in de rampnacht de Westelijke Zeedijk van het eiland Tholen is doorgebroken stort het zeewater zich op Stavenisse en worden de inwoners overrompeld door deze onverwachte natuurramp. 156 mensen verdrinken die nacht. Het trieste verhaal van de Kerkstraat; alleen al in deze straat vallen er rond de 70 slachtoffers te betreuren. Het was Burgemeester Verburg van Stavenisse die de gevolgen van de ramp in zijn dorp heeft gefilmd. Aan de hand van zijn veelzeggende beelden kunnen we ons een beeld vormen van wat er zich hier heeft afgespeeld.



Trugkieke vrijdag 11 januari 2012: De Ramp in Kruiningen

Trugkieke vrijdag 11 januari 2012: De Ramp in Kruiningen
omroepzeeland·      
Gepubliceerd op 10 jan 2013
http://www.omroepzeeland.nl/watersnoodramp
Citaat
Hoe groot de kracht was van het water in de rampnacht is goed te zien als we de opnamen bekijken van de veerboot De Willemsdorp. Vanuit de veerhaven wordt deze kilometers ver de polders ingesleurd.
Aan de hand van beelden van verschillende filmers trekken we na de rampnacht hier het ondergelopen gebied in en krijgen we zicht op de enorme ravage die hier is aangericht. Dank zij de hulp van ooggetuigen kunnen we namen plakken bij personen in beeld en weten we de families te achterhalen van de huizen en boerderijen die we in het verdronken land zien passeren.


Trugkieke vrijdag 18 januari 2013: de Ramp op Schouwen-Duiveland

Trugkieke vrijdag 18 januari 2013: De Ramp op Schouwen-Duiveland
omroepzeeland·  
Gepubliceerd op 10 jan 2013
Citaat
Filmer Wim Bom uit Haamstede filmt na de rampnacht regelmatig het verdronken Schouwen . Bij de Schelphoek zien we het gat dat in de zeedijk is ontstaan en als hij hier later opnieuw beelden schiet zien we de gevolgen van de dagelijkse werking van eb en vloed: het gat is honderden meters breder geworden en diepe stroomgeulen zijn in de oorspronkelijke akkers ontstaan.
Een kleine ramp weet Wim Bom vast te leggen als hij op paaszondag de nooddijk ziet doorbreken waarmee het water rond Haamstede werd tegengehouden.
Ook aandacht voor de evacuatie van de onwillige inwoners van Zierikzee. Na hun negatieve ervaringen in de Tweede Wereldoorlog vertikken ze het om ter wille van de veiligheid hun eiland te verlaten. We zien hoe Prins Bernhard zijn gewicht in de schaal gooit om de mensen tot ontruiming van hun stad over te halen.
Samen sterk in de hulpverlening!




Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2013, 18:02:18
Uit de oude doos: Watersnoodramp 1953

Uit de oude doos 15 Watersnoodramp 1953.
Karst Wensink·
Geupload op 2 feb 2012
Oude beelden uit het polygoon journaal van de Watersnoodramp
1 Februari 1953
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2013, 18:04:39
Omroep Zeeland staat uitgebreid stil bij Watersnoodramp

http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2013-01-10/342443/omroep-staat-uitgebreid-stil-bij-watersnoodramp#.UO70o2_hrbM

OOST-SOUBURG - Omroep Zeeland staat op radio, televisie en internet uitgebreid stil bij de Watersnoodramp die zich 60 jaar geleden voltrok. Er is onder meer een speciale website met informatie over de herdenkingen en over radio- en televisieprogramma's.

Zo is er de 10-delige televisieserie 'Boven Water' waarin Willemiek Kluijfhout en Reinette van der Stadt de persoonlijke gevolgen van de ramp van 1 februari 1953 laten zien. Ook het programma Trugkieke staat in de maand januari in het teken van de ramp van 1953.

Website: Omroep Zeeland - Watersnoodramp



Watersnoodramp 1953 - De Zeeuw Van Vlaanderen

Watersnoodramp 1953 - De Zeeuw Van Vlaanderen
omroepzeeland·    
Geupload op 10 jun 2010
1 februari 1953 is de datum dat de dijken doorbraken in Zuid-West Nederland. In deze aflevering van De Zeeuw alle aandacht naar de ramp van 1953.

Meer info http://www.dezeeuwvanvlaanderen.tv
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2013, 00:07:47
Herdenking watersnoodramp 1 februari 2013:

http://www.watersnoodmuseum.nl/

De organisatie van de Nationale Herdenking is, vanwege de 60-ste keer, in handen van Provincie Zeeland, in nauwe samenwerking met gemeente Schouwen-Duiveland en het Watersnoodmuseum. Het programma, deels in een tent naast het Watersnoodmuseum, deels bij het monument van Gust Romijn ziet er voorlopig als volgt uit:

09.30 uur Ontvangst genodigden in de tent bij het Watersnoodmuseum

09.50 uur Spelen van Koraalmuziek door Oosterlandse Fanfare

10.00 uur Speech burgemeester G.C.G.M. Rabelink van Schouwen-Duiveland

10.10 uur Speech Commissaris van de Koningin van Zeeland mevrouw drs. K.H.M. Peijs

10.20 uur Lied "Na de hoos" door Clementine Volkers

10.30 uur Vertrek gasten naar herdenkingsmonument, gelegen naast het Watersnoodmuseum

10.40 uur Kranslegging door vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, overheden, schooljeugd en nabestaanden.

11.10 uur Blazen Last Post

11.13 uur Een minuut stilte

11.14 uur Zingen Wilhelmus, coupletten 1 en 6 en

11.20 uur (circa) afronding herdenking

Na afloop is iedereen welkom voor een kop koffie of thee in het Watersnoodmuseum. Genodigden die tevens de opening van het hernieuwde caisson 4 bijwonen gaan terug naar de tent voor het vervolgprogramma. Het museum is die dag vrij toegankelijk.

Het jaar 2013 wordt een bijzonder herdenkingsjaar, met uiteenlopende activiteiten in en om het Watersnoodmuseum. Er worden nog steeds gesprekken gevoerd voor activiteiten later in het jaar. Bekend zijn onder meer al: expositie rond 1953-2013, met spullen die de laatste jaren bij het museum zijn binnengebracht, maar veelal in het depot liggen en nu dus tentoongesteld worden. Herdenkingsconcerten met het Middelburgs Kamerkoor (31 januari (avond) en 10 februari (middag). Boekpresentaties: '1953, Storm en Stormvloed buiten Nederland' (tweetalig boek geschreven door Jasper Goedbloed over hetgeen er rond 1 februari 1953 ook gebeurde in andere landen, waaronder Engeland, Schotland en België). En een boek ism Herman Vuijsje over kinderboeken na de Ramp.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2013, 00:10:50
Register van de dag van gister : Watersnoodramp '53

Register van de dag van gister : Watersnoodramp '53
Hanneke Rasing·    
Geupload op 9 mei 2011
Na de Tweede Wereldoorlog kreeg Zeeland ook nog een grote ramp voor de kiezen. Dit is het verhaal van meneer Brouwer, een 72-jarige man die is opgegroeid in Zeeland.

De deltawerken hebben een groot veiligheidsprobleem opgelost, maar hebben tegelijkertijd andere problemen gecreëerd. We zullen zien wat de toekomst ons zal brengen
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2013, 00:13:46
Zelfbouw zender uit 1953 gebruikt tijdens de watersnoodramp in Zeeland. ( lees de beschrijving )

Zelfbouw zender uit 1953 gebruikt tijdens de watersnoodramp in Zeeland. ( lees de beschrijving )

Richard Peorig·      
Geupload op 7 feb 2012
Citaat
Het is ongeveer vijfentwintig jaar geleden dat ik door een collega van mij werd aangesproken, die informeerde of ik nog belangstelling had voor een oude radio.
Ik antwoordde dat ik daar wel in geïnteresseerd was en vroeg hem wat voor type radio dat was.
Hij zij dat hij daar geen verstand van had en voegde er aan toe dat hij nogal veel langs de weg zat en dus overal kwam.
Zo vertelde hij mij dat hij deze radio had aangetroffen in de schuur van een boerderij boven tussen de hanenbalken ergens in Zeeland.
Dat gegeven intrigeerde mij.
Hij beloofde mij dat hij die radio wel mee zou nemen zodra hij daar weer in de buurt was.

Een paar weken later was het zover en daar stond de radio voormijn neus, in een plastic tas.
Het toestel bestond simpel uit een houten plank met daar op twee spoelen met afstemcondensatoren en een buis.
Verder nog wat weerstanden, condensatoren en een kroonsteen met een fietslampje.
Aan de zijkant van de plank zaten schroefaansluitingen met het opschrift, (+) (F) en (Aarde).

De plank zat onder de vogelpoep en stro, het geheel was te vies om beet te pakken.
Vervolgens heb ik het apparaat eerst wat schoongemaakt en geprobeerd uit te zoeken wat dit wel zou kunnen zijn. Na wat speurwerk kwam ik er achter dat dit geen radio was maar een zender. Ik heb de resonantiefrequentie van de kringen uit gezocht.
Het bleek dat deze zender werkt in de 80 meterband.
Ik heb de bedrading uit gezocht n.l. hoe e.e.a. geschakeld zat.
Het bleek een ECO te zijn (Electron Coupled Oscillator) met frequentieverdubbeling in de anodekring.
De buis is een OS18/600 van Tungsram.

Ik heb de gloeispanning aangesloten, en ziedaar de gloeidraad begon te gloeien.
Toen het apparaat op temperatuur was heb ik voorzichtig de hoogspanning ingeschakeld.
Na wat draaien aan de afstemcondensator voor de oscillator en de anode tuning gaf de zender hoogfrequent af. Het fietslampje lichte fel op nadat ik er een belastingsweerstand op aangesloten had.

Ik heb toen maar besloten de zender netjes op te knappen en alles origineel te laten zo als ik had ontvangen.
Ik heb voorzichtig alles van de plank geschroefd en de plank
Licht geschuurd en in de antiekwas gezet.
Er stonden ook twee letters (P.N.) in de plank gesneden.
Toen alles weer was gemonteerd heb ik de zender netjes opgeborgen.

Jaren later stond ik op de zelfbouwtentoonstelling op de dag voor de radioamateur van de VERON.
Ik stond daar met zelfbouwhistorie.
Ik dacht dat het wel leuk was om die oude zender mee te nemen naar die tentoonstelling.
Het heeft toch ook met zelfbouwhistorie te maken.
Ik had het geplaatst tussen de andere zelfbouw spullen.

Na een paar uur kwam er een bezoeker op mij af en vroeg mij hoe ik aan deze zender was gekomen, ik vertelde het hele verhaal aan de bezoeker.
De bezoeker verklaarde, deze zender is gebouwd in 1953 en gebruikt tijdens de watersnoodramp in Zeeland.
De bezoeker kende de bouwer van de zender en hij wees naar de twee letters die er in gesneden waren (P.N.).
Deze P.N. was zendamateur en had met deze zender een belangrijke rol gespeeld bij het doorgeven van berichten tijdens de rampdagen van februari 1953.

Aangezien dat nu 59 jaar geleden is vond ik het toch wel interessant om dit filmpje van deze zender op YouTube te plaatsen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2013, 00:15:05
Eerste beelden van de Stormramp (1953)

Eerste beelden van de Stormramp (1953)
BeeldenGeluid·    
Geupload op 22 jun 2007
Citaat
Eerste deel van een extra Polygoon journaal over de Watersnoodramp en Zeeland. Beelden van de kust bij 's Gravezande, Katwijk, Noordwijk en IJmuiden, overal zijn door de springvloed duinen en boulevards vernield. Ondergelopen spooremplacement van Rotterdam en water in de dijken van Zuid-Beveland en West-Brabant. Vernielde huizen en boerderijen. Geredde mensen in een opvangscentrum krijgen eten en kleding.
Deze video of jouw TV-favoriet op DVD bestellen?
Ga naar: http://www.beeldengeluid.nl/tvfavoriet
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2013, 00:19:22
En toen... Watersnoodramp Deel1

En toen... Watersnoodramp Deel1
leremm·    
Geupload op 22 sep 2008

En toen... Watersnoodramp Deel2

En toen... Watersnoodramp Deel2
leremm·    
Geupload op 22 sep 2008

Citaat
En toen.. watersnoodramp
Een korte docu over de watersnoodramp.
3 jaar geleden uitgezonden bij Villa Achterwerk in een reeks.
Samen sterk in de hulpverlening!