Opleiding (Hoofd)agent

Auteur Topic: Opleiding (Hoofd)agent  (gelezen 13020 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ForGood

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Gepost op: 10 januari 2013, 18:05:26
Hoi,

Ik zit er over na te denken om te gaan solliciteren bij de politie als agent of hoofdagent, ik heb een TL diploma.

Momenteel zit ik nog op het ROC een ICT opleiding te volgen, maar dan denk ik toch bij mezelf, is dit het nou? ICT vind ik een heel mooi vak, maar ik zoek naar meer in mijn leven. Ik was voordat ik aan mijn ICT opleiding begon goedgekeurd bij het Korps Mariniers, maar vanwege de bezuinigingen hoefde ik niet meer te komen.

Ik heb er al lang over na zitten denken om te gaan solliciteren bij de politie, maar is het verstandig om die selectieprocedure door te lopen terwijl ik ook nog op het ROC zit? Gaat dat wel samen? Van de zomer krijg ik mijn MBO 3, daarna kan ik door met MBO 4 ICT (dat zit bij elkaar) Maar misschien is het beter dat ik stop bij MBO 3 als ik natuurlijk die procedure positief ben doorgelopen.

Wat denken jullie?




Martijn95

  • Student Integrale Veiligheid (IV)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 166
Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2013, 18:15:34
Op het moment is een vacaturestop bij de politie, ze zoeken nu vooral vrijwilligers. Misschien is het wel handig om de opleiding 'Handhaver toezicht en veiligheid - politie' te volgen. Daar maak je kennis met de politie, en kan je meteen kijken of het wat is.

Het is een MBO niveau 3 opleiding, die 2 jaar duurt. Google anders eens op de opleiding! Anders kan je ook even hier een kijkje in nemen:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=63719

Als je vragen hebt kan je het vragen aan Canonfreak en mij, voorzover ik weet zijn Canonfreak en ik de enigste op dit forum die op een HTV-P opleiding zitten.

En stel je stopt met je MBO opleiding en solliciteert bij de politie en eigenlijk vind je het na 4/5 jaar niet meer zo leuk.. Dan kom je niet ver met alleen maar een VMBO opleiding, en moet je het MBO weer gaan volgen. Ik zou sowieso een MBO diploma halen voordat je bij de politie gaat solliciteren, zodat je altijd nog iets anders kan doen. En ook in jouw geval  aangezien je twijfelt.


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2013, 18:48:57
Wat Martijn95 zegt lijkt mij ook inderdaad heel handig! Dat werd mij ook geadviseerd en je kan beter het zekere voor het onzekere nemen. Stel dat je je huidige MBO opleiding stop zet etc. en je wil ergens anders gaan werken, dan wordt het misschien lastig zonder MBO diploma.

Succes!


ForGood

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2013, 20:11:21
Top, hartelijk dank voor jullie antwoorden!


Frontoffice Politie

  • Medewerker Werving Politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 93
    • Kombijdepolitie
Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2013, 09:20:40
Met je TL-diploma kun je overigens wel solliciteren als (hoofd)agent. En tijdens de selectieprocedure hoef je niet constant beschikbaar te zijn (in totaal hooguit 5 dagen); dus die kun je met een beetje passen en meten tijdens een andere opleiding volgen. Inderdaad is aan te raden om niet al je andere opleiding of baan op te zeggen als je nog niet bent aangenomen bij de politie!


Q88

  • Motorrijder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2013, 13:04:18
Zoals mijn voorgangers, maak eerst je MBO ICT opleiding af. Het selectietraject kan namelijk wel een half jaar duren doordat er meerdere selectieronden zijn op diverse dagen.
Mocht je na je selectietraject worden aangesteld dan kan er altijd in goed overleg worden besproken wanneer je aan de politieopleiding begint zodat je eerst je andere opleiding kan afmaken (hier zit natuurlijk wel een maximum aan)

Ook zou je ICT diploma handig kunnen zijn tijdens je loopbaan bij de politie mocht je binnen de organisatie ooit die kant op willen.


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2013, 08:47:46
Ik zou graag over 3 jaar bij de politie gaan als ik van mijn huidige school af kom vmbo dan ben ik 17 wat zou ik dan beter kunnen doen kiezen voor de vrijwillige politie en mogelijk van daar door stromen naar beroeps politie of een stage uniform beroepen gaan doen en daar ook al wat leren over het politie werk ik hoor jullie tips meningen ideeën graag
En als je een ander idee heb hoor ik het ook graag.


Frontoffice Politie

  • Medewerker Werving Politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 93
    • Kombijdepolitie
Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2013, 10:34:00
Het is een groot misverstand dat de vrijwillige politie als overbrugging kan worden gebruikt. Ik snap dat dat voor de hand ligt nu dat de enige vacatures zijn die open staan, maar ik zou adviseren om alleen als Politievrijwilliger te solliciteren als je ook daadwerkelijk (voor een langere termijn) het vrijwilliger-zijn bij de politie ambieert. Dus naast een andere baan of opleiding die geen of weinig raakvlakken heeft met het politiewerk. Je kunt veel beter blanco de selectieprocedure in gaan als er eenmaal vacatures zijn. De mbo-opleiding Handhaver Toezicht & Veiligheid zou ik dan eerder aanraden, ook omdat je dan mogelijk het tweede jaar op de Politieacademie in een speciaal traject kunt instromen!


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2013, 12:40:41
Het is een groot misverstand dat de vrijwillige politie als overbrugging kan worden gebruikt. Ik snap dat dat voor de hand ligt nu dat de enige vacatures zijn die open staan, maar ik zou adviseren om alleen als Politievrijwilliger te solliciteren als je ook daadwerkelijk (voor een langere termijn) het vrijwilliger-zijn bij de politie ambieert. Dus naast een andere baan of opleiding die geen of weinig raakvlakken heeft met het politiewerk. Je kunt veel beter blanco de selectieprocedure in gaan als er eenmaal vacatures zijn. De mbo-opleiding Handhaver Toezicht & Veiligheid zou ik dan eerder aanraden, ook omdat je dan mogelijk het tweede jaar op de Politieacademie in een speciaal traject kunt instromen!

Het komt nu op mij over alsof je als Politievrijwilliger eerder een achterstand hebt bij eventueel nieuw opengestelde vacatures. Waarom zou dat het geval zijn?
Senior GGP / Oost-Brabant


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2013, 15:48:47
Ik denk dat het niet zo zeer een achterstand is maar het feit dat de eenheid al behoorlijk veel geld in jou opleiding heeft geïnvesteerd en capaciteit gebruikt. Door jou vervolgens door te laten stromen als beroeps hebben ze weinig financieel voordeel van de eerder door jou genoten opleiding (hoogstens wat vrijstellingen) en is er wel een capaciteitsplaats verloren gegaan voor een vrijwilliger die ook door iemand anders ingevuld had kunnen worden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein