Controleren portemonnee door beveiligers?

Auteur Topic: Controleren portemonnee door beveiligers?  (gelezen 9276 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Gepost op: 13 januari 2013, 01:05:46
Hallo,

Zojuist vertelt een maat van mij dat de beveiliging bij een uitgaansgelegenheid in Zoetermeer sinds kort de beveiliging is aangescherpt. Voordat er toegang verleend wordt dient men de zakken te legen en wordt men gefouilleerd. De portemonnee die dan als het goed is al op het tafeltje ligt wordt dan ook (weliswaar vluchtig) gecontroleerd en dat lijkt mij persoonlijk wat discutabel.

Mag een beveiliger zomaar je portemonnee controleren? Het gaat niet om een incident, dit gebeurt structureel en bij weigering word je simpelweg niet toegelaten....




enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2013, 01:33:45
Ik durf stellig NEE te zeggen hierop.
Er is echter 1 uitzondering mogelijk en dat is als het in de huisregels staat die je vooraf moet kunnen lezen echter is het zeer discutabel als het er in staat vermeld.
Staat het in de huisregels vermeld en je weigert dan is er een grond om je de toegang te ontzeggen maar ik zou er actie tegen ondernemen. Dan wel een klacht in te dienen want dit gaat meer dan te ver.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2013, 02:19:03
Het fouilleren op luchthavens, voor discotheken en andere plekken door particuliere beveiligers gebeurd op basis van vrijwillige toestemming. Sta je het niet toe dan wordt je simpelweg niet toegelaten. Dus mag het? Zolang jij 'ja' zegt wel. Je kunt ook nee zeggen, dan mogen ze het niet doen maar sta jij buiten en je vrienden binnen.

De politie mag voor een aantal zaken fouilleren en/of doorzoeken (bevoegdheid). Ja of nee zeggen heeft dan geen invloed.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2013, 02:57:08
Exact. En trouwens goeie zaak, ik werk(te) hieraan altijd mee. Bedenk je eens hoeveel pilletjes en coke hiermee worden geweerd. Sokken, portemonnee's, eigenlijk alleen de onderbroeken nog.

En ja, die rommel komt toch altijd wel binnen, maar toch. Je kan als horecagelegenheid zoveel mogelijk weren.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2013, 09:34:37
Het fouilleren op luchthavens, voor discotheken en andere plekken door particuliere beveiligers gebeurd op basis van vrijwillige toestemming.

Op een luchthaven is er zeker geen sprake van een vrijwillige toestemming.

Zie dossier Gedetailleerde maatregelen voor de toepassing van de gemeenschappelijke basisnormen op het gebied van de beveiliging van de luchtvaart, Verordening (EG) nr. 185/2010  datum 4 maart 2010

4.1. BEVEILIGINGSONDERZOEK VAN PASSAGIERS EN CABINEBAGAGE

4.1.1. Beveiligingsonderzoek van passagiers

4.1.1.1. Passagiers dienen hun mantels en jassen uit te doen alvorens deze als handbagage aan een beveiligingsonderzoek worden onderworpen.

4.1.1.2. Het beveiligingsonderzoek van passagiers gebeurt door middel van:

a) fouilleren, of

b) metaaldetectiepoorten.

Als de screener niet kan bepalen of de passagier al dan niet verboden voorwerpen bij zich heeft, krijgt de passagier geen toegang tot de om beveiligingsredenen beperkt toegankelijke zones of wordt hij opnieuw aan een beveiligingsonderzoek onderworpen tot de screener tevreden is over het resultaat.

4.1.1.3. Het fouilleren gebeurt zodanig dat redelijkerwijs kan worden gegarandeerd dat de persoon geen verboden voorwerpen bij zich draagt.

etc.

Bron: http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j4nvirkkkr58fyw_j9vvikqpopjt8zm/vidgesicohzy
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2013, 11:55:27
Uit je citaat blijkt juist van wel.

Op een luchthaven is er zeker geen sprake van een vrijwillige toestemming.

<.....>
Als de screener niet kan bepalen of de passagier al dan niet verboden voorwerpen bij zich heeft, krijgt de passagier geen toegang tot de om beveiligingsredenen beperkt toegankelijke zones of wordt hij opnieuw aan een beveiligingsonderzoek onderworpen tot de screener tevreden is over het resultaat.
<....>

Bron: http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j4nvirkkkr58fyw_j9vvikqpopjt8zm/vidgesicohzy

Oftewel, geen toegang bij geen medewerking. Dat maakt het op zekere basis vrijwillig. Wil je niet meewerken dan wordt je niet vervolgt of gedwongen maar krijg je gewoon geen toegang.
Als een OA je wil fouilleren op basis van bevoegdheden uit wetgeving heb je dat te dulden. Zo niet dan helpen ze je en/of zal je vervolgd worden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2013, 13:11:27
Uit je citaat blijkt juist van wel.

Oftewel, geen toegang bij geen medewerking. Dat maakt het op zekere basis vrijwillig. Wil je niet meewerken dan wordt je niet vervolgt of gedwongen maar krijg je gewoon geen toegang.
Als een OA je wil fouilleren op basis van bevoegdheden uit wetgeving heb je dat te dulden. Zo niet dan helpen ze je en/of zal je vervolgd worden.

Op basis van jouw redenatie is alles, op het betalen van belastingen na, vrijwilig.
Tot op zekere hoogte heb je gelijk. Als ik geen boete voor een snelheidsovertreding wil krijgen dan moet ik geen rijbewijs halen, als ik niet wil dat ik mijn tas gecontroleerd wordt dan moet ik niet naar de supermarkt gaan, etc.

De vraag is echter wel of je dan nog kunt leven en terugkomend op deze casus of de beveiliging mag kijken of je voldoende geld te besteden hebt voor je naar binnen mag of dat je nooit meer uit kunt gaan.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2013, 10:03:50
Op basis van de normale huisregels kan er niet geweigerd worden als de beveiliging vindt dat je te weinig geld bij je hebt.

Vrijwilligheid eindigt bij dwang, en daar is nog geen sprake van dus is er nog een mate van vrijwilligheid. Het enige verschil is of je de wedstrijd mag zien, je biertje mag drinken of het vliegtuig mag pakken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2013, 10:55:53
Hallo,

Zojuist vertelt een maat van mij dat de beveiliging bij een uitgaansgelegenheid in Zoetermeer sinds kort de beveiliging is aangescherpt.
Voordat er toegang verleend wordt dient men de zakken te legen en wordt men gefouilleerd.
De portemonnee die dan als het goed is al op het tafeltje ligt wordt dan ook (weliswaar vluchtig) gecontroleerd en dat lijkt mij persoonlijk wat discutabel.

Mag een beveiliger zomaar je portemonnee controleren?
Het gaat niet om een incident, dit gebeurt structureel en bij weigering word je simpelweg niet toegelaten....

Wat voor reden geeft men daar op om in de portemonnee te kijken Hunter ?
Want er zijn nu ineens 2 leden die beginnen over of je voldoende geld bij je hebt maar dat lijkt mij niet de reden om vluchtig de portemonnee te bekijken.
Om nu het onderdeel geld er bij te gaan betrekken zonder dat wij weten of dat de reden is vind ik een gevaarlijke aanname en speculatie en laten we dat nog even niet doen mensen maar laten we het even houden op het simpele feit.
Mag beveiliging van een uitgaansgelegenheid je portemonnee controleren als onderdeel van de toegangsprocedure.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2013, 12:31:55
Ik vermoed dat het hier gaat om het terugdringen van drugs gebruik/handel en eventueel de overlast daar van. Ik kan me anders niet voorstellen wat er nog meer in je beurs kan zitten wat niet mag.

Op dance festivals waar ditzelfde risico geld wordt bij binnenkomst ook alles gecontroleerd. Kleding, tassen, schoenen, eventuele petten of hoeden enz. En ook de portemonnee dus. Ik zou niet weten waarom dit op een festival wel mag en bij een horeca gelegenheid niet.

Zoals eerder genoemd is een vereiste hier voor dat het in de huisregels staat en dat deze duidelijk aangegeven staan.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid