Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?

Auteur Topic: Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?  (gelezen 45888 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
VuWa lijkt mij, als je met de jacht te maken kunt hebben, toch makkelijk.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
VuWa lijkt mij, als je met de jacht te maken kunt hebben, toch makkelijk.
Heb je gelijk in, maar worden deze ook ingezet in de stad wanneer er iets aan de hand is? En waar ze dus in een situatie zouden kunnen komen waarbij ze het vuwa nodig hebben?
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


sylvester1986

  • Gast
Heb je gelijk in, maar worden deze ook ingezet in de stad wanneer er iets aan de hand is? En waar ze dus in een situatie zouden kunnen komen waarbij ze het vuwa nodig hebben?
Ik geloof niet dat dat het geval is.


Mika

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Zelf ben ik Boa in de openbare ruimte in Terneuzen.
Wij hebben helemaal niks behalve een telefoon.

Regelmatig hebben we met agressie te maken en zijn dan afhandig van de politie, alleen die kunnen ons zoals in de rest van Nederland geen garantie geven dat ze kunnen komen.

Dit stoort ons in ons werk en moeten we een verdachte laten lopen omdat er geen back-up is.
Dat vindt ik echt niet kunnen maar wat moeten we dan.

Ik zeg niet dat we met middelen deze problemen niet zouden hebben maar als je een verdachte over moet brengen of op de politie zou moeten wachten zou het wel makkelijker zijn.

Gr Leo


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
VuWa lijkt mij, als je met de jacht te maken kunt hebben, toch makkelijk.
Deze begrijp ik niet.

Je hebt toch geen VuWa nodig om een akte, gebiedsafspraken of een tableau te controleren?

Je stuurt toch ook geen AT naar een schietvereniging als je de horeca-vergunning wilt inzien? ;)
En je kunt zonder net toch ook visaktes controleren... :D

Een jager loopt doorgaans met "gebroken" geweer door het veld. Hij draagt het geweer dan over de rug of over de onderarm, ten teken dat hij op dat moment niet jaagt en bijvoorbeeld aanspreekbaar is door een BOA. Let maar eens op als je jagers ziet rondlopen.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Misschien zou je "Jacht" iets breder moeten trekken ... Een officiële jager zal geen probleem opleveren denk ik.
Maar ja ... die gasten zonder akte die iets soortgelijks doen maar dan wat minder zorgvuldig?
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Je hebt toch geen VuWa nodig om een akte, gebiedsafspraken of een tableau te controleren?

Het vuurwapen voor de boswachter (even kort door de bocht) komt volgens mij voort uit het feit dat boswachters nog wel eens met stropers of illegale jagers geconfronteerd worden (of werden?) Ik weet niet hoe actueel dit nog is nog is, maar ik kan me voorstellen dat een stroper die niet gepakt wil worden in de verleiding komt om zijn middelen oneigenlijk te gebruiken.

Vuurwapens in gebruik bij boswachters zijn echter wel een uitstervend soort geloof ik. Nu hoor je echter regelmatig dat boswachters, net als andere handhavers in de openbare ruimte, ook meer dan voorheen geconfronteerd worden met geweld. Of dat het dragen van een vuurwapen wenselijk maakt is een tweede.

CMKmaat was me net voor zie ik O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


sylvester1986

  • Gast
Hij draagt het geweer dan over de rug of over de onderarm, ten teken dat hij op dat moment niet jaagt en bijvoorbeeld aanspreekbaar is door een BOA. Let maar eens op als je jagers ziet rondlopen.
Dan nog vertrouw ik iemand met een wapen niet.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
XTC afval dumpen, rotzooi verbranden, iets anders dumpen, noem het maar. Het gebeurt allemaal in de bosjes. (bossen)


sylvester1986

  • Gast
Het gebeurt allemaal in de bosjes. (bossen)
Zo betrappen mijn collega's regelmatig oudere mannen met een geladen puddingbuks.  :-\
(Als we het toch over wapens hebben)