Operationeel Bevelvoerder

Auteur Topic: Operationeel Bevelvoerder  (gelezen 3603 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Gepost op: 3 april 2005, 16:26:52
We hebben een soortgelijke discussie al eens gevoerd in verband met het ervaringsniveau etc bij OVD's die net van de opleiding af komen.

Wanneer personen net de opleiding OBM hebben afgerond, is men (theoretisch) gekwalificeerd om op te treden als bevelvoerder op een tankautospuit. Alleen ben ik van mening, dat men er dan nog niet is. Het lijkt mij heel normaal dat eerst een nog stage bij hoort, voordat men zelfstandig leiding kan geven. (Bij de stage zit een schaduwbevelvoerder achterin) In het kader van kwaliteit en ervaring moet men in de praktijksituatie leren optreden als bevelvoerder. Je bent op dat moment toch verantwoordelijk voor je personeel bij een inzet.

Ik ben benieuwd hoe korpsen daarmee omgaan. Ik heb de indruk namelijk dat bij veel korpsen de bevelvoerder na de opleiding meteen operationeel wordt ingezet. Wat is jullie mening hierover en hoe gaat men er bij jullie bij om?


Brandwacht 1e klas + WVD


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #1 Gepost op: 3 april 2005, 16:32:50
Ik ben van mening dat de bevelvoerder gewoon kan worden ingezet. Er gaat immers toch ook geen schaduw mee voor de nrs 1,2,3,4 of de pompbediende,  Als deze net klaar zijn met de opleiding. Iedereen moet het leren, en wat is een betere leerschool als de pratijk?  Iedereen heeft toch wel zelf verantwoording  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 3 april 2005, 16:42:43
mnja,bij ons gaat de bevelvoerder als hij zijn papieren heeft ook gewoon op de bok.Hij is gediplomeert,dus moet hij zijn taak kennen.


AJAX

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 3 april 2005, 20:29:27
bij ons (laren) mogen ze pas na 2 jaar oefenen tijdens oefeningen en wedstrijden en af en toe als invaller. Pas echt mee draaien als BVD


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 3 april 2005, 21:28:38
Theoretisch klopt het allemaal wel. Toch is het lekker voor een "aankomend" bevelvoerder om daar waar hij het net even nodig heeft iemand achter hem heeft staan om op terug te vallen.
Ze krijgen bij ons drie maanden een schaduwbevelvoerder mee. Mocht het daarna nog niet helemaal lekker gaan wordt die periode gewoon verlengd.


fireman77

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 4 april 2005, 11:33:42
Na het behalen van je onderbrandmeester is het wenselijk dat nieuwe bevelvoerders een soort stage periode doorlopen. Het is altijd goed dat je dan wordt gekoppeld aan een schaduwbevelvoerder die achterin mee gaat. Als deze persoon die achterin meegaat zijn taak goed uitvoert dan blijft deze je op een afstand volgen en indien nodig kan hij of zij je eventuele tips geven op gepaste momenten. Deze situatie geldt dan vooral voor vrijwillige korpsen.

In een beroepsploeg gaat dit precies hetzelfde ook een stageperiode met een schaduwbevelvoerder. Maar daar gaat het een nog een stukje verder dan alleen de uitruk natuurlijk. Je bent daar 24 uur met een ploeg op de kazerne dus daar komen alle aspecten aan bod, dus niet alleen de uitruk maar ook de zaken daarnaast.

Daarom is het naar mijn mening wenselijk zowel voor beroeps als vrijwillige korpsen dat nieuwe bevelvoerders een stageperiode kunnen doorlopen.


LindaB

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 4 april 2005, 14:47:28
Bij ons beginnen we de opleiding obm met repressie. Vervolgens als ze met de opleiding nog bezig zijn oefenen ze regelmatig mee als bevelvoerder. Ze zijn dan nog geen obm maar tijdens de oefeningen zijn ze dan wel bevelvoerder. Als ze dan hun papieren allemaal hebben mogen ze gewoon als bevelvoerder uitrukken.


firemanr

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 4 april 2005, 16:37:21
Hier dus ook..... ;D


Target77

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 4 april 2005, 18:17:05
En hier in de gemeente Borsele ook  ;)


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #9 Gepost op: 8 april 2005, 22:08:09
Volgens mij is dit de beste methode, je moet toch eens"door", want ervaren of niet, ieder incident is anders, ik denk dat je als nieuwe bev. eerst "gedragen"moet worden door je collegas achterin, en dit stel je alleen maar uit als er voor een bepaalde tijd een schaduw bev. achterin zit want ik ben benieuwd naar: Hoe lang blijf je met 2 bevs. uitrukken?
Hoe is de 'Kwaliteit"van die bev. achterin? vaak is er ook een OVD aanwezig, en dan kan ik mij voorstellen dat je je als nieuwe bev. helemaal wat gecontroleerd voelt. Ik denk ook dat je naar het individu moet kijken, als ze al een tijd meedraaien handelen en beslissen ze meer uit ervaring, en dat is ook niet altijd de beste handelswijze.
Vooral bij een geheel vrijwilligerskorps is het een grote opgave om alleen maar te mogen uitrukken als er 2 bevs. aanwezig zijn.
Gelijk op de bok dus maar!!!