Kleding/materiaal van het politie bike team

Auteur Topic: Kleding/materiaal van het politie bike team  (gelezen 30131 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #50 Gepost op: 4 september 2014, 09:10:44
Ben dan wellis waar geen biker op een met trappers en ketting aangedreven vervoersmiddel, maar ik zou hem als ik het wel was geweest graag hebben gehad. Hij valt lekker op en dat is toch wel erg handig gezien het feit dat je als biker ook gewoon soms ergens op de weg staat. Opvallen kan je dan nooit genoeg, maar dat is mijn mening. Nu helemaal icm het nieuwe uniform.
Nu weet ik dat een hoop bikers juist niet willen opvallen, dus die zullen het wel niet met mij eens zijn.


Cop/Fireman

  • Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
  • Hoofdagent en overige HV diensten geïnterreseerd
Reactie #51 Gepost op: 4 september 2014, 10:46:11
 :D

He he eindelijk iemand die het met mij eens is! O0
"Waakzaam & Dienstbaar"


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #52 Gepost op: 5 september 2014, 14:46:10
ik ben wel biker en ik weet dat ze in Amsterdam inmiddels zwarte helmen aan het inkopen zijn. ;)
Ligt het aan mij of lijkt de helm vrij kort en dik of komt dat gewoon door de foto?

Overigens vind ik de meerwaarde van een gele helm op de bike niet zo aanwezig. Begrijp het hele argument van zichtbaarheid maar waarom zou ik als biker zichtbaarder moeten zijn met een gele helm en de incidentele fietsende collega zonder bikepak niet?
Ga vooral niet de situatie van ulm met de bike vergelijken. Totaal ander speelveld, plaats op de weg, snelheid en tientallen andere factoren om mee rekening te houden. Zichtbaarheid, als het gaat om verkeersveiligheid, speelt op de bike in grotere maten een mindere rol dan op de ulm. En als het gaat om zichtbaarheid bij toezicht. Met of zonder gele helm of matrixbord boven met hoofd, de boefjes die we moeten hebben zien ons toch wel. En meestal nog eerder dan dat wij ze gezien hebben.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #53 Gepost op: 5 september 2014, 15:26:54
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1293133 date=1409814644

Nu weet ik dat een hoop bikers juist niet willen opvallen, dus die zullen het wel niet met mij eens zijn.

Soms wil ik opvallen, maar vaak ook niet. Dat heeft ermee te maken dat ik relatief weinig fiets in een druk horecagebied. Ik gebruik de bike voornamelijk in de nacht in de woonwijken i.v.m. inbraken. Dan zit ik niet te wachten op een knal gele helm.  :D


Cop/Fireman

  • Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
  • Hoofdagent en overige HV diensten geïnterreseerd
Reactie #54 Gepost op: 5 september 2014, 19:35:09
Citaat van: crosslee link=msg=1293605 date=1409921170
ik ben wel biker en ik weet dat ze in Amsterdam inmiddels zwarte helmen aan het inkopen zijn. ;)
Ligt het aan mij of lijkt de helm vrij kort en dik of komt dat gewoon door de foto?

Nee dit komt niet door de foto. De achterzijde is expres kort gehouden, omdat je dan niet in de knel komt als je bike op je schouders draagt.

Als ik toezicht houdt tijdens evenementen houdt, wil ik wel opvallen en draag ik de gele helm. Ben ik boeven jacht dan draag ik een zwarte helm.
"Waakzaam & Dienstbaar"


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #55 Gepost op: 6 september 2014, 08:32:01
Zwarte helm om niet op te vallen.
Dan ook zwarte striping op de nieuwe polo voor de bikers ?  ;)


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #56 Gepost op: 11 september 2014, 10:15:01
Nieuw uniform, werkt dat op de mountainbike?

Er rijden in Nederland zo’n 3300 agenten op mountainbikes rond. Dit stelt specifieke eisen aan de kleding. Die speciale kleding lag klaar, maar wegens kostenbesparing istoch gekozen voor het nieuwe standaard uniform. De vraag is nu: gaat dit werken? De COR trok aan de bel en doet onderzoek.

Luisteren naar de vakman
In september en oktober onderzoeken de leden van de ondernemingsraden of het nieuwe uniform voldoet.Bikers die het uniform minimaal een maand hebben, worden ondervraagd.De korpsleiding en werknemersbonden zijn bij dit onderzoek betrokken. De korpsleiding heeft toegezegd actie te ondernemen als blijkt dat het nieuwe uniform voor de bikersniet voldoet.De feedback van de werkvloer is bepalend.

Een Mercedes of een Fiat
Gerard Timmermans, biker sinds 2005: “Ik heb 3 maanden het speciale bikers uniform mogen testen. Dat was als rijden in een luxe Mercedes. De broek zat lekker en was na een bui regen zo weer droog. Het poloshirt was aan de achterkant langer, zodat het niet steeds uit je broek glipt. Met lichte schoenen waar je goed op kon hardlopen. Maar helaas moest ik de kleding inleveren en heb ik nu het nieuwe uniform. Groot voordeel is dat we nu allemaal dezelfde look hebben. Maar de broek wordt niet meer droog na een bui regen en in combinatie met het nieuwe veiligheidsvest is het met warm weer eigenlijk geen doen. De schoenen zijn log en stug waardoor, als je moet afstappen, hardlopen verleden tijd is. Ik zeg niet dat ik mijn werk er niet in kan doen, maar het voelt als rijden in een Fiatje.”

Vakmanschap in diskrediet?
Gerard stipt ook aan dat ‘bikers’ een speciale training hebben ondergaan. Gerard: “In onze regio kampen we met personeeltekort, vooral tijdens evenementen. Dus laatst bedacht de leiding: nu we allemaal hetzelfde uniform hebben, kan iedere agent op de bike stappen. Er werd even vergeten dat wij speciaal getraind zijn. We weten bijvoorbeeld hoe we de bike als wapen kunnen inzetten als dat nodig is. We kunnen trappen op en af fietsen en weten hoe te handelen in een aanhoudingssituatie. Van iemand die daar niet in getraind is, kun je niet dezelfde behendigheid verwachten.”

De mountainbike behouden
Het is lange tijd niet populair geweest, maar inmiddels zitten er zo’n 3300 agenten op de ‘fiets’.Deze bikers vullen het gat tussen de motor en lopen, ze zijn wendbaar, snel, zichtbaar & milieu vriendelijk.Hans Verra, voorzitter commissie Operationele Zaken COR: “Het gaat de COR erom dat collega’s hun werk goed kunnen doen in het nieuwe uniform. Er is 2,5 jaar gewerkt aan speciale kleding voor de bikers. Die kleding is nu aan de kant geschoven voor het reguliere uniform vanwege kostenbesparing. Nu is het afwachten of deze kleding wel geschikt is. Hebben we eindelijk 3300 agenten op mountainbikes aan het werk, gaan we riskeren dat ze straks de fiets laten staan!”

Reageren?
Ben je biker en heb je ook een mening over het nieuwe uniform? Geef je feedback dan aan een collega binnen de OR. Zij voeren de enquête uit en willen antwoord op o.a. de volgende vragen:
- Kun je met dit uniform je werk doen zoals het moet?
- Waar loop je fysiek tegenaan?
- Hoe zit het met de temperatuur? (ademt het goed)
- Is het aangenaam om in dit uniform op de fiets te stappen?

Geschreven door Merel Bozua


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Reactie #57 Gepost op: 3 februari 2015, 09:18:26
Om dit onderwerp even een flinke schop te geven;

- Zijn er collega's die hun oude bike uniform nog dragen ipv het nieuwe uniform...?

Ik merk dat ik regelmatig geïrriteerd raak door het nieuwe, te stugge, te korte en niet ademende, uniform.
Op de één of andere manier kan ik niet wennen aan het fietsen in dit uniform. Ik kan dan ook begrijpen dat er nog gebruik wordt gemaakt van het oude uniform, of in ieder geval delen daarvan.

- En is er bijvoorbeeld al nieuws over een eventueel nieuw of aangepast uniform, gericht op politiewerk met een MTB?

In het begin werd er hard geroepen om al je klachten in te sturen maar nu blijft het erg stil rond de ontwikkelingen van een eventueel bike uniform of een oplossing voor de klachten.
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


Edwinvw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 594
Reactie #58 Gepost op: 3 februari 2015, 10:20:46
Citaat van: flowcop link=msg=1328191 date=1422951506
Om dit onderwerp even een flinke schop te geven;

- Zijn er collega's die hun oude bike uniform nog dragen ipv het nieuwe uniform...?

Ik merk dat ik regelmatig geïrriteerd raak door het nieuwe, te stugge, te korte en niet ademende, uniform.
Op de één of andere manier kan ik niet wennen aan het fietsen in dit uniform. Ik kan dan ook begrijpen dat er nog gebruik wordt gemaakt van het oude uniform, of in ieder geval delen daarvan.

- En is er bijvoorbeeld al nieuws over een eventueel nieuw of aangepast uniform, gericht op politiewerk met een MTB?

In het begin werd er hard geroepen om al je klachten in te sturen maar nu blijft het erg stil rond de ontwikkelingen van een eventueel bike uniform of een oplossing voor de klachten.

Onze wijkagent die op de bike rijdt heeft regelmatig de oude broek aan! En moet zeggen dat het pas op valt als je goed kijkt naar de broek.


Cop/Fireman

  • Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
  • Hoofdagent en overige HV diensten geïnterreseerd
Reactie #59 Gepost op: 5 februari 2015, 11:19:11
Citaat van: flowcop link=msg=1328191 date=1422951506
Om dit onderwerp even een flinke schop te geven;

- Zijn er collega's die hun oude bike uniform nog dragen ipv het nieuwe uniform...?

Ik merk dat ik regelmatig geïrriteerd raak door het nieuwe, te stugge, te korte en niet ademende, uniform.
Op de één of andere manier kan ik niet wennen aan het fietsen in dit uniform. Ik kan dan ook begrijpen dat er nog gebruik wordt gemaakt van het oude uniform, of in ieder geval delen daarvan.

- En is er bijvoorbeeld al nieuws over een eventueel nieuw of aangepast uniform, gericht op politiewerk met een MTB?

In het begin werd er hard geroepen om al je klachten in te sturen maar nu blijft het erg stil rond de ontwikkelingen van een eventueel bike uniform of een oplossing voor de klachten.

Volgens mij heeft de vakbond NPB een enquette gehouden onder de bikers. De conclusies hiervan zouden worden besproken met de desbetreffende commissie waar ook iemand van het ministerie en de top van de politie in zitten. Ik zou kunnen informeren bij de NPB, om te horen hoe het ermee staat.
"Waakzaam & Dienstbaar"