Afzettingen op snelwegen: Agenten basisteams voldoende geschoold?

Auteur Topic: Afzettingen op snelwegen: Agenten basisteams voldoende geschoold?  (gelezen 39570 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Martin_Jacobs

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #50 Gepost op: 20 januari 2013, 17:53:38
Nadat mij een paar keer de vouwen uit m'n broek gereden zijn heb ik onlangs vrijwillig een instructieavond van RWS bijgewoond. Deze avond was speciaal voor de brandweer, maar ik heb er enorm veel van opgestoken. Het ging vooral over de do's en dont's bij een incident op de (snel)weg. In de presentatie werden een paar huiveringwekkende dont's gepresenteerd waarbij de politie er niet best af kwam. Mijn advies: Het is een investering van enkele uren maar bijzonder leerzaam, de RSW instructeurs zijn bepaald geen 'papier' deskundigen, maar komen zo van het asfalt... Ik weet nu wat ik moet doen.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #51 Gepost op: 20 januari 2013, 17:59:25
Ik weet uit ervaring dat als je Rijkswaterstaat belt als diender, je 'zo' een dienst mee kunt draaien. Dat gaf mij een heel goed inzicht in veiligheid, IM en ook hun werkzaamheden!


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #52 Gepost op: 21 januari 2013, 11:32:22
@Silque,

Het zijn niet de oudere diender, maar juist de jongere dienders die moeilijk altijd ja maar. Gewoon iets aannemen van een oudere diender is er niet bij meer. In mijn tijd was dat wel anders.

Wat ik zeg is dat de oudere dienders simpelweg nooit zijn geschoold over IM, dat is pas van de laatste jaren (en dan praat ik over mijn eigen regio). Hoe jij nou weer komt bij iets wel of niet aannemen snap ik dan ook niet helemaal. Is misschien jouw referentiekader, maar die discussie ga ik niet met je aan.

Om op IM terug te komen: ik draai regelmatig dienst met een oudere diender en aangezien wij best wat (snel)wegen in de wijk hebben worden wij vaak als eerste gestuurd bij een incident/pechgeval. Vandaar dat ik weet dat veel oudere dienders niet goed op de hoogte zijn van IM (en dat kun je ze ook niet kwalijk nemen!), gelukkig leer ik niet alleen veel van hun maar kan ik zo ook wat terug doen. Elkaar scherp houden, daar gaat het om!  ;)
Leren doe je ook van elkaar, of dat nou RWS, brandweer of een oude/jonge collega is.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #53 Gepost op: 6 januari 2014, 05:12:37
Citaat van: Maxx link=msg=1118753 date=1358701165
Ik weet uit ervaring dat als je Rijkswaterstaat belt als diender, je 'zo' een dienst mee kunt draaien. Dat gaf mij een heel goed inzicht in veiligheid, IM en ook hun werkzaamheden!


En dit is nog steeds mogelijk voor hulpdiensten,contacten gaan vaak via Een diender die IM onder zijn hoede heeft en die weer een lijntje heeft met Rijkswaterstaat
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #54 Gepost op: 7 januari 2014, 18:42:09
Citaat van: Blusdebrand link=msg=1234509 date=1388981557

En dit is nog steeds mogelijk voor hulpdiensten,contacten gaan vaak via Een diender die IM onder zijn hoede heeft en die weer een lijntje heeft met Rijkswaterstaat

Kun je als burger zijnde ook eens met RWS een dag meedraaien? Of moet je het als burger doen met de serie "helden van de weg"?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #55 Gepost op: 7 januari 2014, 21:52:35
Citaat van: thetwin84 link=msg=1234945 date=1389116529
Kun je als burger zijnde ook eens met RWS een dag meedraaien? Of moet je het als burger doen met de serie "helden van de weg"?



Nee,als burger kan dat niet ivm veiligheid. Alleen ketenpartners kunnen een dienst meedraaien en dat zijn ook duidelijk de dienders en geen kantoor mensen van de politie,ambulance en brandweer.

Ook niet wetende wat we tegen komen tijdens de dienst en dat kan soms echt heel heftig zijn.

Ik ben zelf nazorg medewerker voor mijn collega's wissen.
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #56 Gepost op: 7 januari 2014, 23:54:03
Is dat echt onmogelijk, of gewoon onwenselijk? Zelfs bij de politie rijden er soms burgers mee.. niet alleen heftige, maar ook gevaarlijke meldingen kunnen dan voorbij komen. Wel worden die apart verzekerd.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #57 Gepost op: 8 januari 2014, 09:52:59
Citaat van: silque link=msg=1235105 date=1389135243
Is dat echt onmogelijk, of gewoon onwenselijk? Zelfs bij de politie rijden er soms burgers mee.. niet alleen heftige, maar ook gevaarlijke meldingen kunnen dan voorbij komen. Wel worden die apart verzekerd.

Bij jullie misschien. In 020 moeten ze als ze überhaupt al mee mogen, eerst 2 formulieren ondertekenen(1x geheimhoudingsplicht en 1x dat ze weten dat ze NIET de politie aansprakelijk kunnen stellen als ze iets overkomt.) Ook moeten ze officieel uitstappen als de meldingen "gevaarlijk" worden.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #58 Gepost op: 8 januari 2014, 09:58:23
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1235168 date=1389171179
Ook moeten ze officieel uitstappen als de meldingen "gevaarlijk" worden.
Dat geldt voor mij het zelfde hoor, als ik met een beroeps rij en er zou een melding met vuurwapen komen dan wordt ik er gewoon even uit gezet.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #59 Gepost op: 8 januari 2014, 11:16:23
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1235168 date=1389171179
Bij jullie misschien. In 020 moeten ze als ze überhaupt al mee mogen, eerst 2 formulieren ondertekenen(1x geheimhoudingsplicht en 1x dat ze weten dat ze NIET de politie aansprakelijk kunnen stellen als ze iets overkomt.) Ook moeten ze officieel uitstappen als de meldingen "gevaarlijk" worden.

Er is geen jullie, wij zijn de politie.  >:D

Verder moet er natuurlijk een geheimhoudingsverklaring worden getekend, ook wordt er een aparte verzekering afgesloten voor de inzittende. Bij echt gevaarlijke meldingen (vuurwapens) stappen ze uit, maar dat is het mooie van ons werk.... ook zonder melding vooraf kunnen wij in een gevaarlijke situatie terecht komen.

ok ok, kleine nuance dan. Ik spreek nu over een jaar geleden dat ik de laatste burger in blauw heb meegenomen, ik weet niet hoe de huidige situatie is. Ik weet wel dat sommige wijkteams het liever niet hebben en dat het dus ook niet gebeurt.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.