Cursus Pompbediener

Auteur Topic: Cursus Pompbediener  (gelezen 8561 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

firemanr

  • Gast
Gepost op: 4 april 2005, 22:33:07
Heeft er iemand al eens cursus pompbediener gegeven? En zo ja: als je als pompbediener lage druk geeft, hoeveel druk geef je dan? Ik bedoel dan natuurlijk op de cursus en op het examen, als cursist zijnde....Er is hier enigzinds een beetje discussie ontstaan over welke druk ze op de pomp moeten draaien, als er water afgenomen wordt met 1 straal lage druk vanaf het voertuig.
 ;)




Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #1 Gepost op: 4 april 2005, 22:37:45
Kan je toch berekenen aan de hand van de drukverliezen, de slangdiameter en het vermogen (capaciteit) van de pomp  ??? (Ik ben geen pompbediener) ::)
Brandwacht 1e klas + WVD


firemanr

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 4 april 2005, 22:55:13
Kan je toch berekenen aan de hand van de drukverliezen, de slangdiameter en het vermogen (capaciteit) van de pomp  ??? (Ik ben geen pompbediener) ::)


Snap ik ook wel, alleen hoop ik dat ik men gelijk krijg door iemand die nog slimmer is dan mij..... ;)


Ligt trouwens ook nog aan je straalpijpdiameter o.a. ;D


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #3 Gepost op: 5 april 2005, 09:57:15
Als je water weggeeft:

4,5 a 5 bar op de straalpijp.
elke 100 meter slanglengte +1 bar
elke 10 meter omhoog +1bar

Als er voor een ander type staalpijp een andere druk nodig is dan staat dit waarschijnlijk wel op de staalpijp.


firemanr

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 5 april 2005, 11:02:15
Als je water weggeeft:

4,5 a 5 bar op de straalpijp.
elke 100 meter slanglengte +1 bar
elke 10 meter omhoog +1bar

Als er voor een ander type staalpijp een andere druk nodig is dan staat dit waarschijnlijk wel op de staalpijp.

Het ging erover dat je 1 straal lage druk hebt met een standaard straalpijp, hoeveel persdruk je dan geeft op je pomp! ;)


brw_sluis

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 5 april 2005, 11:40:49
Het ging erover dat je 1 straal lage druk hebt met een standaard straalpijp, hoeveel persdruk je dan geeft op je pomp! ;)
jammer dat ik geen boeken heb liggen van pompbediender...ik heb wel een aantal cursus boeken weetje, maar die zit er niet bij jammer genoeg


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #6 Gepost op: 5 april 2005, 13:03:18
Het ging erover dat je 1 straal lage druk hebt met een standaard straalpijp, hoeveel persdruk je dan geeft op je pomp! ;)

Je kan toch tellen of niet soms.....  ??? ???

Voorbeeld afstand tot straalpijp 5 slangelengtes, hoogte boven de pomp 15 meter. Gewone straalpijp

druk op straalpijp     4 bar
5x20m slang 100m +1 bar
15 meter hoog       +1,5 Bar
Persdruk                  6,5 Bar

Moeilijk he rekenen  ;D :-X :-\ :'( :-* :P ::) :o 8) ???


firemanr

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 5 april 2005, 13:36:52
jammer dat ik geen boeken heb liggen van pompbediender...ik heb wel een aantal cursus boeken weetje, maar die zit er niet bij jammer genoeg

Hoeveel boeken moet je hebben....Hier heb ik alles liggen van Brandwacht tot en met Brandmeester, dus kies maar wat uit.... ;D ;D


firemanr

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 5 april 2005, 13:38:42
Je kan toch tellen of niet soms.....  ??? ???

Voorbeeld afstand tot straalpijp 5 slangelengtes, hoogte boven de pomp 15 meter. Gewone straalpijp

druk op straalpijp     4 bar
5x20m slang 100m +1 bar
15 meter hoog       +1,5 Bar
Persdruk                  6,5 Bar

Moeilijk he rekenen  ;D :-X :-\ :'( :-* :P ::) :o 8) ???

Is soms net zo moeilijk als lezen:

Het ging erover dat je 1 straal lage druk hebt met een standaard straalpijp, hoeveel persdruk je dan geeft op je pomp! ;)

Dan bedoel ik dus 1 straal van 20 mtr. Ik heb het dus niet over een hoogte van 5 meter of 5 lengtes van 20 meter...... :P


Moeilijk he...lezen..... ::)


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #9 Gepost op: 5 april 2005, 13:41:40
Is soms net zo moeilijk als lezen:

Dan bedoel ik dus 1 straal van 20 mtr. Ik heb het dus niet over een hoogte van 5 meter of 5 lengtes van 20 meter...... :P


Moeilijk he...lezen..... ::)

Dan is het dus gewoon 4 a 5 Bar.