Hoe te handelen bij een snorfietsongeluk als EHBO'er?

Auteur Topic: Hoe te handelen bij een snorfietsongeluk als EHBO'er?  (gelezen 12005 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #10 Gepost op: 18 januari 2013, 21:12:13
Kom op de eerstehulp wiki ook nog een goede tegen, stom dat ik er zelf niet op kwam....

Maar als je toch 4 man hebt, laat er dan 2 voor wat beschutting etc zorgen, 1 man doet de handgreep van zach, andere de kinlift.
-Nek geimmobiliseerd.
-Ademhaling veilig gesteld.

http://www.eerstehulpwiki.nl/wiki/index.php/Stabiele_zijligging


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #11 Gepost op: 18 januari 2013, 21:46:38

Maar als je toch 4 man hebt, laat er dan 2 voor wat beschutting etc zorgen, 1 man doet de handgreep van zach, andere de kinlift.
-Nek geimmobiliseerd.
-Ademhaling veilig gesteld.


Auditor,

Even heel scherp op de keper.

Ademweg geopend. Ademweg veilig stellen is iets anders.

Expert


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #12 Gepost op: 18 januari 2013, 21:48:02
Auditor,

Even heel scherp op de keper.

Ademweg geopend. Ademweg veilig stellen is iets anders.

Expert

Dank u voor de correctie.


elvin

  • brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 238
Reactie #13 Gepost op: 18 januari 2013, 22:46:08
Het antwoord is niet zo maar te geven. Van waar de vraag? Geef eens wat meer informatie over het ongeval. Dan krijg je ook betere antwoorden.

laatst was mijn moeder als eerste  bij een snorfiets ongeluk, toen heeft ze het hoofd gestabiliseerd (bestuurder was buiten bewustzijn) politie was er zeer snel 1 minuut en heeft het over genomen. Maar ik weet niet hoe te handelen dus denk vraag het aan professionals
Vrijwillige brandweer


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #14 Gepost op: 18 januari 2013, 22:50:36
laatst was mijn moeder als eerste  bij een snorfiets ongeluk, toen heeft ze het hoofd gestabiliseerd (bestuurder was buiten bewustzijn) politie was er zeer snel 1 minuut en heeft het over genomen. Maar ik weet niet hoe te handelen dus denk vraag het aan professionals

ik ben geen professional hoor, ook gewoon een nomale EHBO'er :) maar dat was dus waar ik voor zou kiezen.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2013, 00:16:33
Als je afnemen van een intergraalhelm wilt oefenen, zorg voor een goede instructeur die het goed kan begeleiden en als lotus gebruik je motorrijders  die een intergaalhelm op hebben
Geloof me, het valt vies tegen als je het de eerste keer doet


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2013, 00:57:00
Als je afnemen van een intergraalhelm wilt oefenen, zorg voor een goede instructeur die het goed kan begeleiden en als lotus gebruik je motorrijders  die een intergaalhelm op hebben
Geloof me, het valt vies tegen als je het de eerste keer doet

Valt inderdaad heel erg tegen! Niet alleen de eerste keer.

Waarom zou je specifiek motorrijders als lotus gebruiken? Een gewone lotus kan juist erg goede feedback geven over de stabilisatie van de nek etc. Wel is het zo dat motorrijders (ik rijd zelf ook motor) meestal een helm hebben vrij strak zit rond het hoofd. Als je als motorrijder een nieuwe helm koopt is altijd het advies "de voering moet een beetje strak langs de wangen zitten." dan is hij precies op de goede maat. Helmen en binnenvoering slijten, waardoor na een tijdje een nieuwe helm minder strak zit. Als je hem te los had gekocht kan je hoofd in de helm bewegen, wat niet de bedoeling is. Oefenen op een motorrijder heeft dus als voordeel dat als hij zijn eigen helm op heeft, je een realistisch beeld hebt over hoe strak die zit. Echter, ik zou mezelf met mijn helm nooit aanbieden als oefen slachtoffer. Motorhelmen zijn gemaakt om hun werk 1x te doen, daarna zijn er geen garanties. Als ik met mijn goede helm met goede pasvorm van 300 euro op de grond ga liggen en ik ga zelf iets te snel liggen, of de hulpverlener laat de helm even stuiteren om wat voor reden dan ook dan kan ik hem vervangen.

Het is wel inderdaad een vaardigheid die als je hem gaat leren, moet leren van iemand die er erg ervaren in is. Mensen uit de ambulance dienst, brandweer zal het vermoedelijk ook kunnen en ik neem aan dat het ook een onderdeel van SIGMA opleidingen is?


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2013, 11:06:44
Valt inderdaad heel erg tegen! Niet alleen de eerste keer.

Waarom zou je specifiek motorrijders als lotus gebruiken? Een gewone lotus kan juist erg goede feedback geven over de stabilisatie van de nek etc. Wel is het zo dat motorrijders (ik rijd zelf ook motor) meestal een helm hebben vrij strak zit rond het hoofd. Als je als motorrijder een nieuwe helm koopt is altijd het advies "de voering moet een beetje strak langs de wangen zitten." dan is hij precies op de goede maat. Helmen en binnenvoering slijten, waardoor na een tijdje een nieuwe helm minder strak zit. Als je hem te los had gekocht kan je hoofd in de helm bewegen, wat niet de bedoeling is. Oefenen op een motorrijder heeft dus als voordeel dat als hij zijn eigen helm op heeft, je een realistisch beeld hebt over hoe strak die zit. Echter, ik zou mezelf met mijn helm nooit aanbieden als oefen slachtoffer. Motorhelmen zijn gemaakt om hun werk 1x te doen, daarna zijn er geen garanties. Als ik met mijn goede helm met goede pasvorm van 300 euro op de grond ga liggen en ik ga zelf iets te snel liggen, of de hulpverlener laat de helm even stuiteren om wat voor reden dan ook dan kan ik hem vervangen.

Het is wel inderdaad een vaardigheid die als je hem gaat leren, moet leren van iemand die er erg ervaren in is. Mensen uit de ambulance dienst, brandweer zal het vermoedelijk ook kunnen en ik neem aan dat het ook een onderdeel van SIGMA opleidingen is?

Ik ben lotus en ik rijd motor.
Je hoeft echt geen motorrijder te zijn om het helm afnemen goed te laten oefenen, maar het is wel zaak dat je inderdaad een helm ophebt die niet 3 maten te groot is. Anders is het te gemakkelijk en geeft het geen realistisch beeld.
Overigens heb ik een (gratis) helm gekregen via internet; compleet met dikke valsporen. Geeft ook nog eens een leuk beeld!  0098
Mijn eigen helm is nl. een systeemhelm en dat is toch een stuk gemakkelijker, afgezien het feit dat ik die er liever niet aan waag. 't Is toch een ding van 500 euro en ik ben er erg zuinig op.
Ik zou andere lotussen ook aanraden om proberen een passende helm te regelen. Als je aangeeft waar het voor is, lukt dat vaak wel!

Als EHBO'er heb ik overigens geleerd om de helm afnemen met 2 man uit te voeren en dit alleen te doen als er sprake is van een bedreigde of belemmerde ademhaling (waaronder aangezichtsletsel).

Wat die snorfiets betreft: ik heb ook geen jawthrust geleerd. Volgens de regeltjes kan je hem/haar laten liggen mits je zijn ademhaling kan controleren (dus géén buikligging, dan zal je moeten draaien) en zodra die bedreigd wordt (snurkende ademhaling) zal je moeten draaien. Maar mijn boerenverstand zegt ook dat je de ademweg veilig kan stellen met de chinlift. Idd moet je dan weer met zijn tweeen zijn zodat de ander de Zack kan toepassen. Jaw thrust heb ik helaas niet geleerd; ik heb begrepen dat Zack en Jaw thrust te combineren zijn, zodat je dat alleen kan doen. Klopt dat?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2013, 11:22:30
Ik ben lotus en ik rijd motor.
Je hoeft echt geen motorrijder te zijn om het helm afnemen goed te laten oefenen, maar het is wel zaak dat je inderdaad een helm ophebt die niet 3 maten te groot is. Anders is het te gemakkelijk en geeft het geen realistisch beeld.
Overigens heb ik een (gratis) helm gekregen via internet; compleet met dikke valsporen. Geeft ook nog eens een leuk beeld!  0098
Mijn eigen helm is nl. een systeemhelm en dat is toch een stuk gemakkelijker, afgezien het feit dat ik die er liever niet aan waag. 't Is toch een ding van 500 euro en ik ben er erg zuinig op.
Ik zou andere lotussen ook aanraden om proberen een passende helm te regelen. Als je aangeeft waar het voor is, lukt dat vaak wel!

Als EHBO'er heb ik overigens geleerd om de helm afnemen met 2 man uit te voeren en dit alleen te doen als er sprake is van een bedreigde of belemmerde ademhaling (waaronder aangezichtsletsel).

Wat die snorfiets betreft: ik heb ook geen jawthrust geleerd. Volgens de regeltjes kan je hem/haar laten liggen mits je zijn ademhaling kan controleren (dus géén buikligging, dan zal je moeten draaien) en zodra die bedreigd wordt (snurkende ademhaling) zal je moeten draaien. Maar mijn boerenverstand zegt ook dat je de ademweg veilig kan stellen met de chinlift. Idd moet je dan weer met zijn tweeen zijn zodat de ander de Zack kan toepassen. Jaw thrust heb ik helaas niet geleerd; ik heb begrepen dat Zack en Jaw thrust te combineren zijn, zodat je dat alleen kan doen. Klopt dat?

Goede tip van die helm :) Ik overweeg zelf om als volgende helm ook een systeem helm te kopen, zodat als ik zelf echt eens slachtoffer ben ik het de hulpverleners wat makkelijker maak.

Je moet inderdaad met 2 man zijn om een helm af te nemen, je doet het inderdaad alleen bij een bedreigde ademhaling, maar daar is natuurlijk wel een redelijke kans op als het slachtoffer buiten bewustzijn is. Naast bloedingen aan het aangezicht is braaksel ook een reden om een helm af te nemen. Probleem is wel, het kost tijd om het goed te doen. Als je dus zou wachten tot de ademhaling plots stopt of het slachtoffer begint te braken heb je mogelijke nuttige tijd verspilt waarin het s.o. nog wel ademde en je rustig de helm kon afnemen.

Jaw thurst is niet met zach te combineren maar wel met manuele fixatie. http://www.eerstehulpwiki.nl/wiki/index.php/Manuele_fixatie
Dan kan dus 1 hulpverlener zowel de ademweg openen als de wervelkolom fixeren. Al lijkt het me wel zwaarder om dat een kwartier vol te houden tot de ambulance er is dan zach en kinlift.

Zit de Jawthrust niet ook in lotus opleidingen? Ik neem aan dat je ook wel eens als lotus werkt voor bijvoorbeeld brandweer/sigma/rav trainingen. Zij hebben de jawthrust wel standaard in hun pakket zitten. Nu kun je die niet echt oefenen op een lotus, maar een lotus zou wel feedback kunnen geven over de plaatsing van de handen. Toch?  Ik heb een tijdje terug eens met een lotus mogen oefenen, (plaatsing en fixeren), hij was wel goed in staat feedback te geven: "Nee fout, hoger, lager, opzij, draaien, dieper, Nee niet zo"  98uiye na een paar pogingen had ik hem te pakken :P volgende keer maar weer eens oefenen.


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2013, 11:53:33
Inderdaad wordt er in de Lotus-kring geen aandacht besteed aan de Jaw thrust.
Uiteraard is dit ook niet van toepassing op EHBO-opleidingen. De enige setting waarin we daarmee te maken zouden kunnen krijgen, is bij een rampenoefening, waar ook professionals (ambu) ingezet worden. Ikzelf heb nog nooit een jawthrust door een brandweerman/sigma gehad, maar ik sluit het niet uit dat dat kan.
Nu is het zo, dat je dan met veel meer handelingen te maken krijgt, waarvan je de uitvoering niet kent. Neem bijv. het omdoen van de nekkraag het planken of het uit een auto geknipt/getild worden. Vaak gaat het bij dat soort oefeningen niet sec om de uitvoering van dat soort handelingen als wel om de beslissingen die genomen worden, de triage, de communicatie, de logistiek etc.
Het enige waar je dan op let, is je veiligheid (en er kijkt een waarnemer mee om dat te bewaken).

Maar ik zal de eerstkomende kringavond er eens naar vragen.