Reddingsbrigade Noord-Holland-Noord versus alarmering

Auteur Topic: Reddingsbrigade Noord-Holland-Noord versus alarmering  (gelezen 8691 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Gepost op: 18 januari 2013, 20:20:17
Ik had wat vragen over het alarmeren van de RB's in de regio NHN.
Bij wie komt de melding binnen voor een ongeval (water en of assistentie ambu) aan de kust en of duinen in NHN.
Bij een melding via een vaste lijn, komen die binnen bij de meldkamer NHN en worden die dan doorgezet naar het KWC ?
Bij een melding via een mobiel, komen die dan binnen bij de KLPD en naar wie worden die doorgezet ?
Wanneer er is gealarmeerd door het KWC, met wie zoekt de RB dan contact, met het KWC en of de meldkamer NHN.
Hoe doen ze dat via C2000 of andere middelen ?
Wanneer men met de meldkamer contact zoekt kan er dan spraakverwarring optreden, tussen het KWC en de meldkamer, omdat de melding bij de één binnenkomt en de ander de afhandeling doet ?
Is er bij de meldkamer dan ook voldoende nautische kennis en of heb je dat ook echt nodig ?
Wie heeft de antwoorden voor me ?

MvG
Delta00




honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2013, 20:52:09
Als de melding via 112 wordt gedaan dan verwerkt de KLPD/meldkamer NHN dit. De centralist zet dan door naar het KWC.
Het kustwachtcentrum (den helder) heeft ook een eigen alarmnummer, namelijk 0900-0111.

Verdere informatie heb ik (helaas) niet voor je, aangezien ik niet uit die regio kom en haast niets van de nautische reddingswereld af weet.
Wel heb ik het volgende pdf'je gevonden: http://www.reddingsbrigade.info/wp-content/uploads/2011/06/incidenten-stranden-noord-holland.pdf (juli 2011)
Hier staan protocollen, procedures en afspraken in met (wellicht) het antwoord op enkele vragen.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2013, 23:06:17
Wat is de achtergrond van je vraagstelling? Ik heb wel antwoorden voor je, maar ben wel benieuwd naar de motivatie om dit allemaal te willen weten.. Zomaar alle plannen en procedures op internet gooien lijkt me niet de bedoeling..

In het algemeen kan ik wel zeggen dat veel van je vragen ook al meteen het antwoord geven. Immers bestaat er niet 1 manier. Meldingen kunnen binnen komen bij de GMK NHN of bij het KWC. Beide kunnen RB's alarmeren (zie de archieven van P2000) en dan gaan de verschillende procedures in werking. Men weet via wie ze gealarmeerd worden en weet dan dus ook welke procedure gevolgd moet worden.

Er is dus een hoop mogelijk, er wordt de laatste jaren hard gewerkt om de hulpverlening in het kustgebied (nog) beter te organiseren en te borgen.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2013, 13:49:08
Als de melding via 112 wordt gedaan dan verwerkt de KLPD/meldkamer NHN dit. De centralist zet dan door naar het KWC.
Het kustwachtcentrum (den helder) heeft ook een eigen alarmnummer, namelijk 0900-0111.

Dit is niet geheel correct, zoals 'Rhonus' ook opmerkte zijn de procedures geheel afhankelijk van het soort melding en waar deze gedaan is. Het is niet per definitie zo dat iedere watergerelateerde melding wordt doorgezet naar het KWC. Het grootste deel van de kusthulpverlenings inzetten worden door de GMK Alkmaar aangestuurd. Er staat hierover behoorlijk wat op papier, maar dat zijn geen documenten die zomaar online gezet kunnen worden...

Ook aan mijn kant de vraag wat de achtergrond van je vraagstelling is? Eventueel kan je een PM sturen met specifieke vragen als het bijv. gaat om een onderzoek voor een studie o.i.d. ;)

(Laat ik voorop stellen dat NHN één van de regio's is waar het e.e.a. goed geregeld is in vergelijking met de rest van het land)


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2013, 15:11:51
Mijn achtergrond is inderdaad een studie wat nu de best mogelijke manier is om te alarmeren en te communiceren.
Maar ik wist niet dat sommige afspraken eeeuh geheim waren ?

Delta00


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2013, 15:30:07
Er zit natuurlijk een groot verschil tussen "geheim" en niet zomaar alle plannen en procedures op een openbaar forum zetten... ;)

Maar als je een studie doet naar "De best mogelijke manier van alarmeren en communiceren" kom je er niet met alleen vragen hoe het nu in elkaar zit... Dan zou ik als ik jou was met verschillende personen uit de "doelgroep" (RB's, KWC, meldkamer) interviews houden over hun wensen t.a.v. dit onderwerp. Dan kan vanzelf de huidige situatie besproken worden...

Zo zal je zien dat het niet zozeer een geheim is en krijg je ook veel meer aanvullende informatie voor je studie..
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2013, 17:01:13
Neem contact op met brigades, kustwacht en de alarmkamer ze kunnen je van alles hierover vertellen. Mijn ervaringen in nhn zijn goed met de meldkamer. Ik heb zo snel geen procedures liggen.
9910001


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2013, 18:15:32
Geregeld en wallah ik heb alles in één keer te pakken, inclusief de nou niet echt spannende procedures.
Heren bedankt.

Delta00


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2013, 09:41:29
Delta,

Ben ook benieuwd naar jouw stukken als je die klaar hebt.
Desnoods via pm.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2013, 09:49:18
Geregeld en wallah ik heb alles in één keer te pakken, inclusief de nou niet echt spannende procedures.
Heren bedankt.

Delta00

Niemand heeft beweerd dat ze spannend zouden zijn...

Ik ben ook erg benieuwd naar het resultaat van dit "onderzoek"... Welke stappen ga je nog nemen en/of heb je reeds genomen om een conclusie te trekken over de "best mogelijke manier is om te alarmeren en te communiceren"?
Voor welke studie doe je dit onderzoek?
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)