Bescherming van hulpverleners tegen winterse invloeden

Auteur Topic: Bescherming van hulpverleners tegen winterse invloeden  (gelezen 3853 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Gepost op: 20 januari 2013, 11:55:44
20 januari 2013

Opnieuw zeer grote brand meubelplein Enschede

Vannacht heeft er wederom een zeer grote brand gewoed op het Meubelplein Schuttersveld in Enschede. Om 23.46 uur gisteravond werd er een uitslaande brand gemeld. Er is opgeschaald naar zeer grote brand. De brandweer was snel ter plaatse maar kon niet voorkomen dat het gehele pand verloren is gegaan. Overslag naar omliggende panden is voorkomen. Bij de brand zijn geen slachtoffers gevallen. Naar de oorzaak wordt nader onderzoek gedaan.

Enkele weken geleden is er ook een ander gebouw op het Meubelplein verwoest door brand. Gistermiddag om 17.37 uur is in hetzelfde pand al een grote brand geweest. In dit pand zijn o.a. Een Halfords, Rofra woonwinkel, Kwantum, Mac Donalds  en diverse meubelwinkels gevestigd. Bij aankomst was de brand al zo hevig dat deze niet tegengehouden kon worden. Wel kon de brandweer overslag voorkomen naar de winkel van Leen Bakker.

Om 06:34 uur kon het sein brand meester gegeven worden. Het nablussen zal nog geruime tijd in beslag nemen.

Hevige rookontwikkeling trok in de richting van de wijk Het Zwik. De brandweer heeft metingen in de rook uitgevoerd. Er zijn geen concentraties gevaarlijke stoffen gemeten die een gevaar opleveren voor de volksgezondheid.

In dit gebied zijn meegevoerde brandresten neergedaald. Deze kunnen bij elkaar geveegd worden en in de grijze container worden gedaan. In de straten rondom het meubelplein is het glad door bevroren bluswater.

Nadere informatie is vanaf zondag 09.00 uur beschikbaar op www.enschede.nl
Voor de aanvoer van bluswater is gebruik gemaakt van een grootwatertransport. Water is aangevoerd vanuit de Enschedese haven.

Door de hevige koude moesten enkele manschappen van de brandweer met onderkoelingsverschijnselen naar het ziekenhuis. Zij zijn inmiddels weer thuis. In de loop van de nacht zijn alle ploegen afgelost.

Bij de bestrijding van de brand zijn 6 tankautospuiten, 2 hoogwerkers, een grootwatertransport, meetploegen en diverse ondersteunende voertuigen ingezet. In totaal zijn er meer dan 100 brandweermensen uit geheel Twente ingezet.

De oorzaak van de brand is onbekend. Politie en brandweer doen hier gezamenlijk onderzoek naar.


Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2013, 12:01:53
Dit is een actueel onderwerp deze tijd, hoe beschermen we onze hulpverleners tijdens een inzet/werktijd voldoende tegen de winterse weersinvloeden?

Zeker met de harde koude wind en het bluswater moet je als brandweerman/vrouw zeker oppassen, maar ook als agent die tijdens zijn werk lang moet staan in weer en wind lijkt het me toch ook raadzaam om op tijd af te lossen.
Is dit nou ergens geregeld??
De een is de ander niet en misschien zijn ze al onderkoeld voordat men dit aan gaat geven.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2013, 12:06:45
Onderkoeling gaat heel erg snel. Ook brandweerlieden in hun bluspak kunnen er erg snel last van hebben. Zeker als de bluskleding nat wordt van bluswater, maar zeker ook bemanning op hoogte op de redvoertuigen zijn er snel vatbaar voor. Op een metertje of 30 waait het vaak ook nog harder, waardoor afkoeling zeer snel kan gaan. Zorg er in ieder geval voor dat de bluskleding goed dicht zit, handschoenen aan, en de nekflappen van de helm ook dicht.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2013, 12:26:44
Misschien is het dragen van een beetje onderkleding ook wel makkelijk, een T-shirt en een dun broekje aan gaat ook niet echt helpen.
Na verloop van tijd ben je gewoon koud tot op het spreekwoordelijke bot!
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Adios

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2013, 17:00:33
Buf onder je helm en in de hoogwerker de schijnwerpers aan de zijkant gebruiken als"straalkacheltje"


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2013, 17:39:29
Buf onder je helm en in de hoogwerker de schijnwerpers aan de zijkant gebruiken als"straalkacheltje"

Wat is een buf? Bedoel je een buffer oid?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2013, 17:47:00
Wat is een buf? Bedoel je een buffer oid?
Het is een soort colsjaal.


Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2013, 17:50:20
Wat is een buf? Bedoel je een buffer oid?

een Buff is een soort multifunctionele col. http://www.buffwear.com/ heerlijk warm en in O.A.  een dunne en dikke uitvoering beschikbaar. geen gedoe met een loshangende sjaal en dergelijke. ook mogelijk om over het hoofd te dragen etc. etc.

GreetZ,
Nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


J.D.

  • reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2013, 18:17:31
En thermo ondergoed?
 je merkt et weinig van dat je het aan hebt maar het werkt zeker wel. Ik kom vaak in koelhuizen en als ik weet dat ik de koel cel in moet. dan doe ik dat al standaart aan. Maar zorg wel dat je dan goede hebt die goed fentileerd en weinig vocht vast houd.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2013, 18:26:06
En thermo ondergoed?
 je merkt et weinig van dat je het aan hebt maar het werkt zeker wel. Ik kom vaak in koelhuizen en als ik weet dat ik de koel cel in moet. dan doe ik dat al standaart aan. Maar zorg wel dat je dan goede hebt die goed fentileerd en weinig vocht vast houd.
Zou voor de beroepsbrandweerman/vrouw een optie kunnen zijn. Voor de vrijwilliger wordt dat alweer lastig. Zeker midden in de nacht als de vrijwilliger van huis komt, en zo in zijn lange broek en Tshirt in zijn bluspak stapt.
Meestal bied je bluspak dan genoeg bescherming tegen weersinvloeden. Nu kan dat even anders zijn.