Reddings- /overlevingspakken

Auteur Topic: Reddings- /overlevingspakken  (gelezen 16016 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #20 Gepost op: 8 februari 2013, 16:18:51
Rob, jullie hebben gewoon het bondspak?


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #21 Gepost op: 8 februari 2013, 18:18:47
Ja, gewoon de bondspakken.


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #22 Gepost op: 12 februari 2013, 10:44:31
Citaat
Ja, gewoon de bondspakken.

Ik heb ook nog nooit iemand gehoord die ontevreden was over die bondspakken..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #23 Gepost op: 12 februari 2013, 15:46:05
Het enige wat ik kan verzinnen is dat de pakken niet goedkoop zijn waardoor er voor mindere alternatieven wordt gekozen. En dat de pakken niet geschikt zijn om mee te zwemmen.
9910001


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #24 Gepost op: 12 februari 2013, 17:13:38
Citaat
En dat de pakken niet geschikt zijn om mee te zwemmen.

Dat is ook binnen ons werk niet de hoofdtaak.. Daarnaast oefenen wij er mee en krijgt iedereen met gemak een drenkeling uit de branding.. Meer hoef je er toch niet mee te kunnen zwemmen.
Ook Rob van Munster bewijst het tegendeel!


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #25 Gepost op: 13 februari 2013, 15:55:16
Tijdens een bondsoefening in 2010 heb ik zo'n pak gezwommen in de IJssel en het viel me niets tegen.

Helaas heb ik daar geen hele duidelijke foto van.


Afbeelding: © Reddingsbrigade Zwolle (Picasa)

Groeten,
Mark


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #26 Gepost op: 13 februari 2013, 16:26:34
Zoals je foto al doet zeggen: Wat doen we het meest, zwemmen of werken vanuit een boot?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #27 Gepost op: 13 februari 2013, 18:51:00
Redned heeft als primaire taak optreden in overstromingsgebieden, en men moet ook oppervlakteredding kunnen uitvoeren, vanaf de wal.  Daarnaast moet werken in de boot mogelijk zijn.  

Het gaat er om dat als je werkt in overstromingsgebieden, dat je je zelf kan redden en onder andere zelf uit de hoofdstroom kan zwemmen.  Om dat te kunnen zal offensief zwemmen nodig zijn..  
In de oude bondspakken kan je drijven, en kan je onmogelijk zelf uit de hoofdstroom zwemmen, naar een keerwater.
Verder moet je als je aangelijnd werkt, ook snel van de lijn afkomen, dus er moet een quick release op je PBM zitten.

In de aanbestedingsprocedure zoals die nu door redned wordt uitgevoerd, worden uitgegaan van de bovengenoemde primaire taken..  En men hinkt nu nog op twee benen.  Enerzijds wil men graag een pak, waarin alle functionaliteiten (zoals in een KNRM pak zitten) er in zitten en anderzijds moet men ingezet kunnen worden in overstromingsgebieden en zwemmend oppervlakte redding kunnen doen.  
Enerzijds kijkt men naar uitrusting zoals die voor project watersafe is gekozen, anderzijds wil men nog heel erg kijken naar de KNRM pakken.   Zie ook dit topic over watersafe teams

Uitrusting Watersafe UK

Uitrusting Watersafe NL (foto's uit de wildwater vaartraining uit frankrijk)




De PBM die voor Watersafe zijn gekozen zijn :
  • Aquatek x350 Droogpakken + Onderpak + Waterschoen
  • Palm Rescuevesten
  • Manta Helmen

Zo ver ik begrepen heb wil dit aanbestedingsproject, de pakken in een andere kleurstelling  Rood/Geel.
Ik ben erg benieuwd welke wensen nu zwaarder gaan wegen.


IfOnly

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #28 Gepost op: 13 februari 2013, 19:33:22
Een vraagje van mijn kant, en misschien off-topic. Nederland is vlak. Bij een dijkdoorbraak/overstroming zal er initieel sprake zijn van snelstromend water maar daarna zal er toch redelijk snel een evenwicht worden bereikt en worden de stroomsnelheden nihil of gelijk aan die van de voedende rivier. Is het dan verstandig om je te richten op swiftwater rescue (waar b.v in de UK veel meer kans op is vanwege de terreingesteldheid) als het grootste gedeelte van de uitvoerende taak wordt uitgevoerd in stilstaand of rustig stromend water?

Of heb ik het mis t.a.v. de stroomsnelheden bij een overstroming in NL?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #29 Gepost op: 13 februari 2013, 20:01:12
Nederland lijkt vlak, maar is dat niet..

We hebben niet voor niets zoveel stuwen en "overlaten", spuien, sluizen en vele soorten waterkeringen.

Bij de simpele hoogwater overstromingen in de maas, is er al een enorme stroming..  Waarbij mensen door onder bruggen en "duikers onder de weg" werden vastgezogen en verdronken.

Hoog water Maas Maastricht. 15/11/2010

Overstroming Maas. Waterpeil daalt niet. Runderen nog in gevaar.

LAND VAN MAAS EN WAAL 31 12 1925