Hoe wordt de noodvervoersgreep binnen EHBO aangeleerd

Auteur Topic: Hoe wordt de noodvervoersgreep binnen EHBO aangeleerd  (gelezen 19160 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Gepost op: 21 januari 2013, 20:44:22
volgens het Oranje Kruis, mag je niet meer tillen en slepen bij de noodvervoersgreep
Ik laat cursisten tillen omdat ze moeten ervaren wat het is, maar veiligheid gaat ook hier voor alles
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Hoe leren jullie de noodvervoersgreep aan?




bryanvisser

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2013, 13:31:03
Voor zover ik weet is dat je de handeling laat zien (de juiste greep) maar geen effectieve kracht zet, waardoor je niet iemand daadwerkelijk versleept.
Verpleegkundige Rode Kruis Medische Dienst


william181

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2013, 17:00:38
volgens het Oranje Kruis, mag je niet meer tillen en slepen bij de noodvervoersgreep
Ik laat cursisten tillen omdat ze moeten ervaren wat het is, maar veiligheid gaat ook hier voor alles
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Hoe leren jullie de noodvervoersgreep aan?

Ik ben BHV docent en wat ik doe is eerst helemaal uitleggen ( zonder dat ik daadwerkelijk til), daarna stap voor stap uitleggen, en daarna vragen aan de cursist wat ik nou zou moeten doen. Als dat lekker gaat dan mogen ze het droog oefenen als groepjes van 3 pers bijvoorkeur. 1 persoon leest de handelingen voor, 1 pers doe de handelingen en 1 pers is dan slachtoffer. Maar wij doen de cursisten nadrukkelijk vertellen dat ze NIET daadwerkelijk tillen, maar ze stoppen als ze hun rug recht hebben gemaakt naar boven kijken.

Ik hoop dat je hier wat aan heb. Het risico is namelijk dat jij als docent aansprakelijk gesteld kan worden als jij je cursisten daadwerkelijk laat tillen, en hun daardoor "gewond/ geblesseerd"raken naar mijn weten.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2013, 17:05:01
Met andere woorden, een bedrijf moet BHV hebben. In theorie kunnen BHV-ers slachtoffers snel uit een gevaarlijke situatie halen, in praktijk mag de brandweer later de slachtoffers en de door de rug gezakte BHV-ers opruimen?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2013, 17:09:29
Met andere woorden, een bedrijf moet BHV hebben. In theorie kunnen BHV-ers slachtoffers snel uit een gevaarlijke situatie halen, in praktijk mag de brandweer later de slachtoffers en de door de rug gezakte BHV-ers opruimen?

Ik zie niet het voordeel in van iemand tijdens een BHV les door zijn rug laten gaan om rautek te oefenen. Je kunt zonder daadwerkelijk te tillen de techniek prima oefenen, dat moet je ook zeker doen. Die laatste fase van daadwerkelijk je benen strekken voegt weinig tot niets toe aan de les.

Persoonlijk vind ik het veel interessanter om wat langer stil te staan bij het weer neerleggen van het slachtoffer. Om een of andere vage reden denken de meeste dat je het slachtoffer gewoon kunt laten vallen op de veilige plaats.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2013, 17:12:26
Misschien is het even goed te benadrukken dat het gaat om het oefenen van de rautekgreep (ik neem aan dat deze wordt bedoeld). Bij het oefenen moet de rug hierbij meer belast worden dan de arbo regel van 20 kg. Het gaat erom dat in geval van nood een BHV'er dus weet hoe dit hoort en kan toepassen, maar niet onnodig wordt belast.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2013, 17:22:13
Misschien is het even goed te benadrukken dat iemand onder de 20 kilogram een kind is. Die neem ik ondanks het passeren van de pensioengerechtigde leeftijde gewoon in mijn armen en niet in de rautek.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2013, 17:30:05
Misschien is het even goed te benadrukken dat het gaat om het oefenen van de rautekgreep (ik neem aan dat deze wordt bedoeld). Bij het oefenen moet de rug hierbij meer belast worden dan de arbo regel van 20 kg. Het gaat erom dat in geval van nood een BHV'er dus weet hoe dit hoort en kan toepassen, maar niet onnodig wordt belast.

Ja en het "lastige" (dat wat er geoefend moet worden) is het overeind brengen van het slachtoffer, plaatsing van armen, (die van s.o. en hulpverlener), benen, houding en het weer netjes neerleggen van het slachtoffer. Die dingen kun je oefenen zonder dat laatste stukje van je benen strekken en daadwerkelijk tillen.

@024: de 20 kg (ik dacht trouwens dat het 25 kg was) is een arbo regel die zegt dat een werknemer niet meer dan een bepaald gewicht mag tillen tijdens werkzaamheden. Dat geld voor aardappels, stenen of mensen die getild moeten worden.
Tijdens het oefenen van de rautek zou je dus die regel overtreden als je een volwassen persoon daadwerkelijk optilt. Gelukkig kun je de techniek van rautek prima oefenen zonder het slachtoffer te moeten tillen. Stap voor stap:

-naast slachtoffer neerknielen [check is te oefenen]
- voet boven het hoofd plaatsen [check is te oefenen]
-arm onder hals door naar verste oksel/schouder [check is te oefenen]
-andere hand onder dichtstbijzijnde schouder [check is te oefenen]
- Overeind brengen van slachtoffer [check is te oefenen]
-armen onder oksels slachtoffer door [check is te oefenen]
- 1 arm horizontaal brengen, met beide handen onderarm vastpakken, duimen laten aansluiten [check is te oefenen]
- voeten aan beide zeiden naast slachtoffer plaatsen [check is te oefenen]
- rug recht en naar boven kijken [check is te oefenen]
- benen strekken en tillen [helaas niet te oefenen]
- lopen [helaas niet te oefenen]
- door knieen zakken en s.o. weer neerzetten [helaas niet te oefen]
- rest van verhaal in omgekeerde volgorde [check is te oefenen]

Rautek is volgens mij dus prima te leren en te oefenen zonder te moeten tillen en ruggen te slopen.

Vervolgens breekt nood de wet in het geval dat het echt eens nodig is. Natuurlijk is er dan het risico dat iemand door zijn rug gaat, dat blijft altijd een risico. Brandweermannen gaan vast ook wel eens door hun rug.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2013, 17:35:54
Persoonlijk vind ik het veel interessanter om wat langer stil te staan bij het weer neerleggen van het slachtoffer. Om een of andere vage reden denken de meeste dat je het slachtoffer gewoon kunt laten vallen op de veilige plaats.

Zo is dat, maar om iemand neer te leggen zul je iemand eerst even moet optillen.

Dat gezeur over Arbo wetjes en maximaal 20 kg past precies bij de mentaliteit van de gameboy generatie. Alles moet maar met regeltjes, niet zwaarder mogen tillen dan 20 kg, direct paniek met bijbehorende waaarschuwingen voor een beetje sneeuw, geneuzel over thermo-onderbroeken voor de stoere brandweerman als het een keer vriest, etc, etc.

Als je mensen wilt redden moet je ook zeker weten dat je er fysiek toe in staat bent. Als je bij de cursus al in elkaar zakt of de knietjes op slot hebt zitten van een keer bukken ben je ongeschikt als BHV-er. Die mensen kunnen dan beter de bedrijfsbingo gaan organiseren, doen ze toch nog iets nuttigs.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2013, 17:46:33
Zo is dat, maar om iemand neer te leggen zul je iemand eerst even moet optillen.
Niet persee, als je alle stappen goed uitvoert, behalve het strekken van je eigen benen (je zit dus op je hurken, je voeten naast het lichaam van het s.o., rug is recht, kijkt omhoog en maakt de aanzet om te tillen) dan zou je alleen nog maar je benen moeten strekken en je hebt getild, klaar. Die ervaring voegt niets toe aan de kwaliteit van de les. Heel de techniek zit namelijk in die stappen daarvoor, niet in het strekken van je benen.
Dat gezeur over Arbo wetjes en maximaal 20 kg past precies bij de mentaliteit van de gameboy generatie. Alles moet maar met regeltjes, niet zwaarder mogen tillen dan 20 kg, direct paniek met bijbehorende waaarschuwingen voor een beetje sneeuw, geneuzel over thermo-onderbroeken voor de stoere brandweerman als het een keer vriest, etc, etc.
zo is het maar net, mensen kunnen niks meer hebben tegenwoordig. Ik kwam voor het eerst van mijn leven buiten (ff tijdje in een couveuse gelegen) op 26 april 1986, op dat moment ontplofte er een kernreactor in Oekraïne, een frisse neus halen goed voor de weerstand zeiden ze in die tijd. Klopt, ben kerngezond!
Als je mensen wilt redden moet je ook zeker weten dat je er fysiek toe in staat bent. Als je bij de cursus al in elkaar zakt of de knietjes op slot hebt zitten van een keer bukken ben je ongeschikt als BHV-er. Die mensen kunnen dan beter de bedrijfsbingo gaan organiseren, doen ze toch nog iets nuttigs.

Daar heb je zeker een punt, maar ook mensen die fysiek gezond zijn hoef je in het kader van een oefening natuurlijk niet te slopen.