Chauffeursopleiding ALGEMEEN

Auteur Topic: Chauffeursopleiding ALGEMEEN  (gelezen 34956 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ronald Kuijpers

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 7 april 2005, 19:47:38
Ik zal het even uit leggen heb net mijn rijbewijs C gehaald dus weet het wel  ;D

Het is zo dat als je VOOR 1957 geboren bent hoef je het chauffeurs diploma niet te HALEN je mag tot onbeperkt gewicht rijden wat in Nederland is toegestaan! Je krijgt vrijstelling !!!

Ben je NA 1957 geboren dan MOET je WEL het chauffeurs diploma halen als je met een vrachtauto wil rijden BOVEN de 7500 kg !!! Heb je ALLEEN het C rijbewijs dan mag je met een voertuig rijden van maximaal 7500 kg inculsief het laadvermogen!

Tegenwoordig is het zo dat je het C rijbewijs en het chauffeursdiploma samen haalt anders mag je NIET afrijden! Vroeger kon je nog kiezen of je het chauffeurs diploma ERBIJ wilde halen of niet als je besloot hem niet te halen kon je maar rijden met een vrachtwagen tot 7500kg!

Ik hoop het zo duidelijk te hebben uitgelegd en dat je er wat aan heb!

Groet Ronald Kuijpers.


brw_sluis

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 7 april 2005, 20:34:04
bij ons was er eens een melding, en er was geen chauffeur zegmaar, dus er was iemand met een groot rijbewijs dus die heeft maar gereden..mag dat eigenlijk ook niet als je geen brandweerchauffeurs diploma hebt ?


Ronald Kuijpers

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 7 april 2005, 20:56:38
nu nog wel in 2007 niet meer dan ben je verplicht het brandweer chauffeurs diploma te hebben  8)

Groet Ronald.


Rene112

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 8 april 2005, 17:15:31
Nee hoor peter, das niet waar. Je mag nu nog een brandweer voertuig besturen met alleen een C rijbewijs.
Maar omdat het in den lande wel is fout gegaan, is men begonnen om het brandweerchauffeursdiploma in te voeren. Per januarie 2007 moet je dit hebben om  uit te mogen rukken met een brandweer voertuig. Hierbij is echter geen chauffeursdiploma nodig.  8)

Nee hoor, dit is ook niet waar!   ;)

Het diploma brandweerchauffeur is per 1 juli 2007 verplicht voor alle chauffeurs van brandweervoertuigen.

Deze overgangsperiode van 5 jaar is ingegaan toen de brancherichtlijn werd gepubliceerd (juli 2002).

Ook al is de brancherichtlijn 'slechts' een richtlijn, destijds is al aangekondigd dat de diplomaverplichting ook wettelijk geregeld zou gaan worden. Dus hou het maar op een echte verplichting per 1 juli 2007.

Maar let op : chauffeurs van brandweervoertuigen die na 1 juli 2002 zijn gestart met deze 'tak van sport' hebben geen vrijstelling tot 1 juli 2007. Voor deze groep geldt dus : eerst een diploma brandweerchauffeur, dan rijden met prio!

groeten,
René de Caluwé


Rene112

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 8 april 2005, 17:19:44
En.... het verhaal m.b.t. het diploma brandweerchauffeur staat helemaal los van de aangepaste eisen voor het halen van je rijbewijs C.

Tegenwoordig (ik dacht sinds 2003) is het halen van het rijbewijs C alleen maar mogelijk in combinatie met het 'chauffeursdiploma'. Hiervoor bestaan geen vrijstellingen, ook niet voor brandweermensen.

groeten,
René de Caluwé


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #15 Gepost op: 8 april 2005, 17:26:53
Ik zal het even uit leggen heb net mijn rijbewijs C gehaald dus weet het wel  ;D

Het is zo dat als je VOOR 1957 geboren bent hoef je het chauffeurs diploma niet te HALEN je mag tot onbeperkt gewicht rijden wat in Nederland is toegestaan! Je krijgt vrijstelling !!!

Ben je NA 1957 geboren dan MOET je WEL het chauffeurs diploma halen als je met een vrachtauto wil rijden BOVEN de 7500 kg !!! Heb je ALLEEN het C rijbewijs dan mag je met een voertuig rijden van maximaal 7500 kg inculsief het laadvermogen!

Tegenwoordig is het zo dat je het C rijbewijs en het chauffeursdiploma samen haalt anders mag je NIET afrijden! Vroeger kon je nog kiezen of je het chauffeurs diploma ERBIJ wilde halen of niet als je besloot hem niet te halen kon je maar rijden met een vrachtwagen tot 7500kg!

Ik hoop het zo duidelijk te hebben uitgelegd en dat je er wat aan heb!

Groet Ronald Kuijpers.

staat dit ook ergens op het net?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ronald Kuijpers

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 8 april 2005, 17:55:33

Tegenwoordig (ik dacht sinds 2003) is het halen van het rijbewijs C alleen maar mogelijk in combinatie met het 'chauffeursdiploma'. Hiervoor bestaan geen vrijstellingen, ook niet voor brandweermensen.

groeten,
René de Caluwé

Het eerste klopt sinds korte tijd het halen van het C rijbewijs alleen mogelijk in combinatie met het chauffeurs diploma. ! Er bestaan WEL vrijstellingen als je voor 1957 geboren bent dan heb je vrijstelling en krijg je het diploma (dit hoef je geloof ik alleen maar aan te vragen) en hoef je het niet te halen!

Groet Ronald kuijpers.


Ronald Kuijpers

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 8 april 2005, 18:50:51
staat dit ook ergens op het net?

Vast wel weet alleen niet waar mischien op een site van rijscholen ??

Groet Ronald Kuijpers.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #18 Gepost op: 8 april 2005, 21:06:50
Er komt nog een klein stukje meer bij kijken bij het verhaal wat Ronald heeft verteld.

brandweervoertuigen hebben een speciale regeling en deze mag je wel rijden boven de 7500 kg en zonder normaal chauffeursdiploma.

Na 1 juli 2007 mag je nog steeds met een geldig C rijbewijs rijden met brandweervoertuigen alleen NIET met prio 1 (2 weet ik niet zeker) maar met oefeningen e.d. is dit geen probleem!


Rene112

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 8 april 2005, 21:24:42
Er komt nog een klein stukje meer bij kijken bij het verhaal wat Ronald heeft verteld.

brandweervoertuigen hebben een speciale regeling en deze mag je wel rijden boven de 7500 kg en zonder normaal chauffeursdiploma.

Na 1 juli 2007 mag je nog steeds met een geldig C rijbewijs rijden met brandweervoertuigen alleen NIET met prio 1 (2 weet ik niet zeker) maar met oefeningen e.d. is dit geen probleem!

Ik denk dat er 2 dingen door elkaar worden gehaald ;)

De datum van 1 juli 2007 heeft alleen te maken met de het diploma brandweerchauffeur, en niets met rijbewijzen en/of chaufeurdiploma's.

Na 1 juli 2007 mag je met een geldig rijbewijs wel in zware brandweervoertuigen rijden, maar officieel alleen zonder prio 1, 2 of 3. De tekst uit de brancherichtlijn :

Artikel 10.
Chauffeurs beschikken - ongeacht de prioriteitsstelling van de uitruk - over het diploma van de opleiding brandweerchauffeur. Binnen 5 jaar na inwerkingtreding van deze brancherichtlijn moet aan deze opleidingseis worden voldaan.


Ik hoop zo wat meer duidelijkheid te kunnen geven!  ;D

groeten,
René de Caluwé