Chauffeursopleiding ALGEMEEN

Auteur Topic: Chauffeursopleiding ALGEMEEN  (gelezen 34952 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #20 Gepost op: 8 april 2005, 21:28:47
Ik denk dat er 2 dingen door elkaar worden gehaald ;)

De datum van 1 juli 2007 heeft alleen te maken met de het diploma brandweerchauffeur, en niets met rijbewijzen en/of chaufeurdiploma's.

Na 1 juli 2007 mag je met een geldig rijbewijs wel in zware brandweervoertuigen rijden, maar officieel alleen zonder prio 1, 2 of 3. De tekst uit de brancherichtlijn :

Artikel 10.
Chauffeurs beschikken - ongeacht de prioriteitsstelling van de uitruk - over het diploma van de opleiding brandweerchauffeur. Binnen 5 jaar na inwerkingtreding van deze brancherichtlijn moet aan deze opleidingseis worden voldaan.


Ik hoop zo wat meer duidelijkheid te kunnen geven!  ;D

groeten,
René de Caluwé

Dus als je met je DA naar een afspraak gaat dan.......??????  ??? ??? ??? ???

(volgens mij rijden alle burgers in nederland prio 3  ;))


Rene112

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 8 april 2005, 21:37:25
Dus als je met je DA naar een afspraak gaat dan.......??????  ??? ??? ??? ???

(volgens mij rijden alle burgers in nederland prio 3  ;))

De brancherichtlijn (en dus de prio-regeling) is bedoeld voor repressieve brandweertaken. Daarbij kan het gaan om de wettelijke taken en eventueel dienstverlening.

Dienstritten voor bijv. preventie en het wegbrengen van een tankautospuit voor onderhoud, vallen hier dus niet onder.

groeten,
René de Caluwé


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 8 april 2005, 22:59:57
De brancherichtlijn (en dus de prio-regeling) is bedoeld voor repressieve brandweertaken. Daarbij kan het gaan om de wettelijke taken en eventueel dienstverlening.

Dienstritten voor bijv. preventie en het wegbrengen van een tankautospuit voor onderhoud, vallen hier dus niet onder.

groeten,
René de Caluwé

Wat is dan het verschil tussen een prio 3 rit en als mijn baas mij na een klacht naar een dringend preventief probleem stuurt (te veel mensen in een kroeg?).


Ronald Kuijpers

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 8 april 2005, 23:36:56
Nog even om het nog meer te verduidelijken !!!

Het BRANDWEER chauffeurs diploma is HEEL iets anders
als het CCV-B chaufeursdiploma. Als je met een vrachtwagen boven de 7500kg (ongeacht wat voor vrachtwagen ook) wil gaan rijden MOET je toch ECHT in het bezit zijn van je CCV-B Chaufeursdiploma!

Ik heb die regels ook niet verzonnen maar zo is het ik hoop dat het nu goed duidelijk is!

Groet Ronald Kuijpers.


Smoke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
Reactie #24 Gepost op: 9 april 2005, 09:10:51
Nog even om het nog meer te verduidelijken !!!

Het BRANDWEER chauffeurs diploma is HEEL iets anders
als het CCV-B chaufeursdiploma. Als je met een vrachtwagen boven de 7500kg (ongeacht wat voor vrachtwagen ook) wil gaan rijden MOET je toch ECHT in het bezit zijn van je CCV-B Chaufeursdiploma!

Ik heb die regels ook niet verzonnen maar zo is het ik hoop dat het nu goed duidelijk is!

Groet Ronald Kuijpers.

Jongens, erg tof al jullie reacties.

Ik weet inmiddels bijna zeker dat er met het bedrijfsbrandweervoertuig NIET op de openbare weg gereden mag worden zonder je CCV-B rijbewijs, het gaat hier namelijk om een BEDRIJFSVOERTUIG waar het laad/ledig vermogen meer is dan 7500 KG, je hebt daar ook geen vrijstelling voor met je BRANDWEERCHAUFFEURSDIPLOMA.

Op een voertuig van de gemeente of een ander RIJKS-instelling mag er wel gereden worden met alleen een C-Rijbewijs, want mensen met alleen een C-rijbewijs hebben hier vrijstelling voor, mits je bent aangewezen als chauffeur bij de brandweer. Het klopt inderdaat dat vanaf 1 juli 2007 IEDERE brandweerchauffeur in het bezit moet zijn van een geldig BRANDWEERCHAUFFEURSDIPLOMA, en daar komt bij de de Commandant je schiftelijk toestemming moet geven, om een brandweervoertuig met prio 1,2 of 3 te besturen.

Dit stukje heb ik zelf uitgezocht, in de boeken, en het is dus niet bindend!!!!

Maar ik hoop dat er andere mensen komen die mij bij kunnen vullen bij dit onderwerp.

Glenn (Smoke)
BRANDWEERMAN/VROUW WORD JE NIET, DAT BEN JE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #25 Gepost op: 9 april 2005, 15:29:06
Er komt nog een klein stukje meer bij kijken bij het verhaal wat Ronald heeft verteld.

brandweervoertuigen hebben een speciale regeling en deze mag je wel rijden boven de 7500 kg en zonder normaal chauffeursdiploma.

Na 1 juli 2007 mag je nog steeds met een geldig C rijbewijs rijden met brandweervoertuigen alleen NIET met prio 1 (2 weet ik niet zeker) maar met oefeningen e.d. is dit geen probleem!

Klopt als een bus fikkie, je mag een brandweervoertuig met prio 1 besturen met een brandweerchauffeursdiploma zonder ccv-b. Dit is namen toch echt NIET vereist  voor de brandweer  ;) Ook niet na 1 juli 2007 !
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Nolke

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 9 april 2005, 17:16:46
Het chauffeursdiploma ccv-b is niet noodzakelijk voor het besturen van een brandweer-vrachtauto, ook niet voor brandweerauto's van boven de 7500kg.
Het chauffeursdiploma is namelijk voor goederenvervoer van a naar b, en aangezien je geen goederen vervoerd maar wel gereedschap heb je dit dus niet nodig.

Groetjes Nolke


Smoke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
Reactie #27 Gepost op: 10 april 2005, 15:13:15
Het chauffeursdiploma ccv-b is niet noodzakelijk voor het besturen van een brandweer-vrachtauto, ook niet voor brandweerauto's van boven de 7500kg.
Het chauffeursdiploma is namelijk voor goederenvervoer van a naar b, en aangezien je geen goederen vervoerd maar wel gereedschap heb je dit dus niet nodig.

Groetjes Nolke

Tjah, klopt, je mag ook in een vrachtauto rijden met meer laadvermogen, mits dit voor PRIVE doeleinden is. Dus als het voor je werkgever is moet je WEL een CCV-B rijbewijs hebben.
BRANDWEERMAN/VROUW WORD JE NIET, DAT BEN JE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Ronald Kuijpers

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 10 april 2005, 15:15:50
Tjah, klopt, je mag ook in een vrachtauto rijden met meer laadvermogen, mits dit voor PRIVE doeleinden is. Dus als het voor je werkgever is moet je WEL een CCV-B rijbewijs hebben.

FOUT !!! OOK voor prive doeleinde MOET je in heb bezit zijn van het CCV-B Chauffeurs diploma als je wilt rijden met een vrachtwagen met een totaal gewicht hoger dan 7500 kg (inclusief laadvermogen dus!)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #29 Gepost op: 10 april 2005, 15:35:21
FOUT !!! OOK voor prive doeleinde MOET je in heb bezit zijn van het CCV-B Chauffeurs diploma als je wilt rijden met een vrachtwagen met een totaal gewicht hoger dan 7500 kg (inclusief laadvermogen dus!)
Klopt als een bus,ik heb dit van een opleidingssite van het CCB-B geplukt


De kwaliteit en de dienstverlening waar je bedrijf voor staat, zullen door jou in de praktijk moeten worden uitgedragen. Niet voor niets worden er aan jou dan ook de nodige eisen gesteld. Door je werkgever, maar ook door de overheid. De belangrijkste eis waaraan je moet voldoen, is het bezit van het chauffeursdiploma CCV-B goederenvervoer. Deze eis geldt voor iedereen die na 30 juni 1955 is geboren en een vrachtwagen wil rijden met een eigen gewicht plus laadvermogen van meer dan 7 500 kg. Studieplan