Oefeningen tijdens de stranddienst

Auteur Topic: Oefeningen tijdens de stranddienst  (gelezen 3520 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Gepost op: 23 januari 2013, 15:08:01
Beste strandwachten,

Ondanks dat het zomerseizoen nog vrij verweg is (helaas!!). Ik was even ver vooruit aan het denken en was dus aan het zoeken naar een aantal leuke oefeningen die ik strandwachten bij ons voor zou kunnen schotellen op een druilerige dag. Ik vroeg me dus af of jullie nog wat leuke en creatieve oefeningen hebben. De standaard lijnredding, natte redding met rescue can, stukjes hardlopen, etc. wordt op een gegeven momment een beetje saai. Ik ben erg benieuwd!




De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2013, 15:23:12
Wij doen wel eens een estafette. Waarin bijvoorbeeld ook wordt geroeid met de vlet.
Of teambuilding dingetjes, waarin de samenwerking centraal staat. Als lifeguard moet je elkaar immers blind kunnen vertrouwen!


Lifc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2013, 15:27:52
Wij vermaken de leden altijd uren lang met het vaarbewijs spel. Dit spel is echt leuk. Voor de rest het bijscholen van de EHBO vaardigheden, theorie doornemen, kortom vervelen hoeft niet O0


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2013, 15:40:25
Leuk om hier eens even wat gedachten over te wisselen. Wat bij ons vorig jaar erg goed bevallen was (naast de standaard oefeningen) is Beachflag. Ook voor jeugdleden is dit leuk om te doen.

Kleine impressie:
beach flags

Verder doen we veel (onverwachte) casustrainingen in het water of op het land, of trainen samen met behulp van de kitescholen.


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2013, 15:45:17
Bijscholen in dingen als EHBO en theorie worden natuurlijk wel gedaan ;) Vlet roeien hebben we inderdaad ook wel eens gedaan en kunnen we aankomende seizoen inderdaad wel weer eens doen! :D

Da's toevalig RickVB de rest van mijn bericht ging als volgt: Wie heeft er ervaring met het wedstrijd onderdeel beachflags? Lijkt mij namelijk een leuke oefening voor korte krachtinspanningen en reactievermogen.  :D

Hoe zit het met oefeningen m.b.t. zelfdoding? Oefenen jullie dit soort casusen ook wel eens? Kan namelijk een erg moeilijke situatie zijn waar je niet altijd even goed mee om kan gaan met alleen de theoretische kennis.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2013, 19:02:31
Wij vermaken de leden altijd uren lang met het vaarbewijs spel. Dit spel is echt leuk. Voor de rest het bijscholen van de EHBO vaardigheden, theorie doornemen, kortom vervelen hoeft niet O0


Bedenk je wel dat Danny en z'n collega's vaak 5 á 6 stranddiensten per week draaien. Het doornemen van theorie, eerste hulp vaardigheden en dergelijke gebeurd uiteraard regelmatig, maar als het een paar dagen rustig is ben je daar ook al snel klaar mee. Zeker als er geen nieuwe collega's op je post zitten, in het opleiden en begeleiden daarvan gaat uiteraard ook veel tijd zitten.

Maar ook daarin is misschien wel verbetering mogelijk door meer gestructureerd te oefenen op het realistisch toepassen van vaardigheden, om zo wat meer 'actie-intelligentie' te kweken. Maar ook door het geven van meer achtergrond informatie en het begeleiden van (sport/zwem)trainingen, ik probeer hier vaak wat tijd in te steken.

Ik denk dat Danny hier voornamelijk activiteiten bedoelt die bijdragen aan de professionele vaardigheden van collega's (zowel voor onervaren als ervaren mensen) die wat verder gaan dan een stuk zwemmen, hardlopen, verbandje draaien etc. Ik moet zeggen dat het draaien van casussen op verschillende gebieden (medisch, leidinggeven, lastige klanten, waterincidenten etc) een goede toevoeging is op dit gebied.  ;) Ook het beoefenen van de wat moeilijkere situaties kan geen kwaad denk ik, zoals je zelf al noemt een suicidaal persoon. Gezien de ontwikkelingen/incidenten de afgelopen jaren lijkt me dat toch wel relevant.

(Beachflags kan geregeld worden, als je maar niet denkt dat ik de hele dag met m'n snufferd in het zand ga liggen 0098)


donderslag

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2013, 23:36:07
Hey Danny en collega's,

Hebben jullie al op de website van Lifesaving.nl gekeken. Via deze link kom je bij de onderdelen terecht. http://lifesaving.nl/index.php?option=com_content&view=category&id=41&Itemid=60

Het zijn nuttige onderdelen om aan het strandwacht skills te werken (o.a. beachflags). Deelnemen aan de Ocean en Pool wedstrijden is ook erg leuk. En een goede reden om het hele jaar aan je conditie voor de strandwacht te werken.

En daarbij, nu starten met het trainen in deze onderdelen heeft voordelen. Zowel het EK(aug 2013) als het WK Lifesaving(2016) komen naar NL. Daarbij kun je ook meedoen aan de Interclub kampioenschappen.
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #7 Gepost op: 2 april 2013, 22:01:14
Schiemanswerk uit je kop leren  :D
alles leren over C2000

Zwemrondje boei
Run/swim/run
Interval trainingen

Boei leren aantikken met neusje van de RIBcraft
De golven bestuderen. laat junioren de muien en banken onderscheiden en tekenen.

redvesten controleren..
Materiaal onderhouden.

(regel en organiseer het zelf maar oefeningen voor lifeguards)
Casussen; Bom op het strand, agressieve mensen op het strand, reanimaties, EHBO oefenen. EHBO hok bestuderen wat ligt er en waar is het voor, hoe gebruik ik het. Veel strandwachten weten dit maar half, of vergeten het.
  098uo

En veel teambuildings oefeningen is belangrijk


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #8 Gepost op: 13 april 2013, 22:02:05
Laten we de vraag eens even herformuleren om misschien ietsjes meer de kant op de gaan die ik zocht. Zijn er bepaalde scenario’s die je ooit bij je brigade geoefend hebt waar je op een later tijdstip toch achter kwam dat je blij was dat je die oefening toen gedraaid had. Wees vooral niet bang om diep op de casus in te gaan, ik ben namelijk op zoek naar wat leuke casussen om mijn collega's dit jaar voor te schotelen!

Het probleem is bij ons namelijk veelal dat dezelfde training meerdere malen wordt gebruikt en dat de strandwachten hier op een gegeven momment best wel zat van worden. Als ik zelf al 3 keer hetzelfde scenario gedraaid heb in een tijdspan van 4 weken dan heb ik op een gegeven momment ook wel zoiets van, nu weet ik het wel.

Kom maar op met die creatieve oplossingen! ^^, 098uo


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #9 Gepost op: 15 april 2013, 14:49:32
Het probleem is bij ons namelijk veelal dat dezelfde training meerdere malen wordt gebruikt en dat de strandwachten hier op een gegeven momment best wel zat van worden. Als ik zelf al 3 keer hetzelfde scenario gedraaid heb in een tijdspan van 4 weken dan heb ik op een gegeven momment ook wel zoiets van, nu weet ik het wel.

Kom maar op met die creatieve oplossingen! ^^, 098uo

Ja, of je gaat des avonds even voor de buis zitten en dan weet je ook welke scenario's je kan verwachten...Toch Danny 0098

(Ondertiteling... Nieuwe collega: "Hé! Dat zag ik gister ook al op Beach Patrol!"... Euhhh e050)