Brandweer België

Auteur Topic: Brandweer België  (gelezen 195992 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Reactie #50 Gepost op: 22 juli 2010, 15:34:50


citaat ingekort
1 lang woord: WAAAAUUUUWWW e050
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam


-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Reactie #51 Gepost op: 22 juli 2010, 16:21:16
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #52 Gepost op: 22 juli 2010, 19:38:43
Citaat
Korps               : BASF
Kazerne            : Antwerpen
Soort voertuig    : Turbolöscher

Dit voertuig reed eerder deze week mee in Brussel tijdens het Nationale Defile en werd uitgebreidt op TV getoont.
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #53 Gepost op: 23 juli 2010, 08:57:59
wat moet ik voorstellen wat deze als taak heeft? kom hier shuim uit oid?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #54 Gepost op: 23 juli 2010, 10:44:59
wat moet ik voorstellen wat deze als taak heeft? kom hier shuim uit oid?

Je ziet twee straalmotoren en boven die twee straalmotoren vier straalpijpen (sproeikoppen) voor water. Dit voertuig wordt door een (of meerdere) ander(e) voertuig gevoed met water. Via de straalpijpen komt dat water naar buiten en de straalmotoren produceren een stroom lucht die het water naar de brandhaard blaast.

Je krijg dat dus eigenlijk een gigantische waternevel. Kijk hier maar eens: http://www.google.nl/images?hl=nl&q=turbo%20l%C3%B6scher&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #55 Gepost op: 23 juli 2010, 20:53:02
haha, ik had de link niet gezien onder het plaatje :)

Gaaf ding zeg, In NL hebben wij deze niet denk ik? gelukkig woon ik vlakbij het grensgebied :)


RS6

  • HAP - AA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 989
  • Audi - Vorsprung durch Technik
Reactie #56 Gepost op: 25 juli 2010, 16:42:22
haha, ik had de link niet gezien onder het plaatje :)

Gaaf ding zeg, In NL hebben wij deze niet denk ik? gelukkig woon ik vlakbij het grensgebied :)

Het Belgische voertuig is van BASF (=Chemie) en dus bedrijfsbrandweer.
Ik verwacht dat er ook wel van dit type voertuigen in de haven van Rotterdam aanwezig zijn.
Wie weet hier meer van?

Staat wel erg mooi zo'n slaap cabine op een brandweer voertuig!


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #57 Gepost op: 25 juli 2010, 16:45:25
In Rotterdam hebben ze IBP he


mario m

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • Bezoek mijn website!
    • Hulpdiensten modelbouwforum
Reactie #58 Gepost op: 25 juli 2010, 17:59:49
Citaat van: Perstekst
De Turbo Jet: meer veiligheid voor bevolking en milieu

De Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken rust zijn hulpdiensten uit met een nieuw blusvoertuig, de Turbo Jet, die ontworpen werd door de firma ZIKUN voor BASF om de brandende plassen koolwaterstof sneller onder controle te krijgen.
Minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom heeft een samenwerkingsakkoord gesloten met BASF waardoor de Turbo Jet afgelopen maandag 17 mei 2010 voorgesteld kon worden. Het is een goed voorbeeld van publiek-private samenwerking: BASF heeft de bouw van de Turbo Jet voorlopig gefinancierd en de AD Civiele Veiligheid zal gedurende tien jaar financieel bijdragen aan +/- 50%, goed voor een bedrag van ongeveer 110.000 euro per jaar uit het Seveso-fonds. De hulpdiensten zullen de Turbo Jet kunnen gebruiken vanaf deze zomer in samenwerking met het gespecialiseerde personeel van BASF.
De Turbo Jet is een krachtig blussysteem dat gemonteerd is op een vrachtwagen met twee vliegtuigreactoren die een wolk van water kunnen spuiten over een afstand van meer dan 100-150 meter. De experts van de Civiele Bescherming zullen het voertuig voorzien van water en – indien nodig – van schuim.
In de hele wereld zijn er slechts 5 voertuigen van dit type, maar enkel deze laatste wordt ter beschikking gesteld van de openbare hulpdiensten. De andere behoren toe aan de interventiediensten van de chemische industrie (BASF, BAYER en WackerChemie).
Dankzij dit nieuwe materieel, kunnen de hulpdiensten doeltreffender en veiliger interveniëren en de schade aan het milieu beperken: het personeel en de omwonenden worden minder lang blootgesteld aan de rook en de schade aan het milieu wordt verminderd omdat het vuur sneller geblust kan worden waardoor er dus minder schadelijke stoffen in de lucht terechtkomen.
De hulpdiensten kunnen een beroep doen op dit zwaar voertuig voor gespecialiseerde interventies in heel België, zoals:

•   het blussen van brandende plassen (koolwaterstof). Met de Turbo Jet kan immers een “koepel” van schuim gespoten worden in de plaats van de traditionele straal.

•   Het onderdrukken van lekken van gevaarlijke stoffen (gassen of chemische producten) om te vermijden dat ze zich in de lucht verspreiden. Hiertoe kan de Turbo Jet een waternevel of artificiële regen over het gas verstuiven.

•   Het blussen van branden en de rookafvoer in tunnels en de afkoeling van deze tunnels,

•   Het spuiten van koude waterschermen om gebouwen, machines, ..., af te koelen wanneer ze blootgesteld worden aan vuur;

•   Het beheersen van industriële branden of, indien de bevoorrading van water mogelijk is, ook van bosbranden.

De Turbo Jet behoort tot het zware en gespecialiseerde materieel en de tussenkomst ervan kan 24/7 gevraagd worden via de permanente eenheden van de Civiele Bescherming die de inzet ervan begeleiden. De Turbo Jet heeft bijvoorbeeld 8000 liter water per minuut nodig en de klassieke middelen van de meeste brandweerdiensten zijn onvoldoende om een voertuig met een dergelijk vermogen te voorzien zonder de klassieke blusmiddelen te plunderen.
De Civiele Bescherming zorgt ervoor voldoende water en schuim voor de Turbo Jet met verschillende pompen: het superkanon (24.000 liter/minuut bij 16 bar), de extra zware pomp PEZ (10.000 liter/minuut bij 10 bar) of de dompelpompen (12.000 liter/minuut bij 3 bar). Om het milieu te beschermen, is het schuim dat door de Civiele Bescherming gebruikt wordt biologisch breekbaar.
Er wordt een interventienota voorbereid door de Civiele Bescherming en het Kenniscentrum (KCCE) en BASF zal de Turbo Jet de komende maanden voorstellen in de brandweerscholen en de permanente eenheden.
Technische gegevens:

-         2800 liter kerosine aan boord, wat overeenstemt met twee uur autonomie;

-         Mogelijkheid om de Turbo Jet te bevoorraden met kerosine in operationele toestand;

-         turbines van elk 2500 pk van bij Liberty Gasturbine Holland, bestuurd vanuit een akoestisch geïsoleerde cockpit die ingericht is aan de achterkant van de cabine, met zicht op de turbines

-         Chassis Volvo 6x6

-         turbines geïnstalleerd op een draaiplatform: 180° horizontaal en -10° tot +45° verticaal;

-         turbines van Russische makelij, wat de beschikbaarheid van vervangstukken en operationele knowhow garandeert (aangezien deze motoren nog steeds gefabriceerd worden).


Mikey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #59 Gepost op: 27 juli 2010, 01:47:36
Brandweerwagen van Gembloux met het nieuwe (Belgische) 112-logo:


Op alle brandweerwagens en ambulances wordt het 100-logo vervangen door het nieuwe 112-logo.