Brandweer België

Auteur Topic: Brandweer België  (gelezen 196081 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

brwzav

  • Hulpverlenings fotograaf België (Vooral regio Zaventem - Brussel)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 467
Reactie #80 Gepost op: 13 december 2011, 19:19:12

Brandweer Zaventem
Autopomp
Scania
94G

Brandweer Zaventem
Autopomp
Scania
94G

Ladderwagen 114c

Mercedes
Industriële autopomp
Axor


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #81 Gepost op: 13 december 2011, 19:26:16

Brandweer Zaventem
Autopomp
Scania
94G
Mooie foto's!
Vraagje - zie ik nou echt rode zwaailampen op een Belgische brandweerwagen? Hoofddorp (NL) heeft dat in het kader van een test ook, maar wat is de oorsprong van deze optie in Belgie?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Martijn1086

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
Reactie #82 Gepost op: 13 december 2011, 19:36:26
Mooie foto's!
Vraagje - zie ik nou echt rode zwaailampen op een Belgische brandweerwagen? Hoofddorp (NL) heeft dat in het kader van een test ook, maar wat is de oorsprong van deze optie in Belgie?

Om op te vallen denk ik, ik weet dat bij de brandweer van Leidschendam Voorburg er ook wagens waren met rode lampen/flitsers.
En bij brandweer Essen (B) hebben een paar wagens ook rode lampen in de lichtbalk, maar de precieze reden is mij niet bekend.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #83 Gepost op: 13 december 2011, 20:03:01
Mooie foto's!
Vraagje - zie ik nou echt rode zwaailampen op een Belgische brandweerwagen? Hoofddorp (NL) heeft dat in het kader van een test ook, maar wat is de oorsprong van deze optie in Belgie?

Brandweer Zaventem heeft een paar jaar terug een ambulancemedewerker verloren die werd omgereden tijdens een interventie, sindsdien houden ze zich zeer sterk en vernieuwend bezig met signalisatie.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #84 Gepost op: 13 december 2011, 23:36:00
De rode lampen zijn denk ik wel een goede aanvulling naast het blauw. Sinds de opkomst van die blauwe xenonverlichting op personenauto's vind ik persoonlijk dat hulpdiensten minder opvallen, omdat ik in eerste instantie nog wel eens denk dat het xenon is.


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #85 Gepost op: 14 december 2011, 07:38:50
De brandweer van Norg heeft ook rode flits lampen achter op,  net nieuw. Terwijl dit voertuig volgend jaar weg gaat.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #86 Gepost op: 14 december 2011, 10:16:27
De rode lampen zijn denk ik wel een goede aanvulling naast het blauw. Sinds de opkomst van die blauwe xenonverlichting op personenauto's vind ik persoonlijk dat hulpdiensten minder opvallen, omdat ik in eerste instantie nog wel eens denk dat het xenon is.

Rood is overdag sowieso een betere keuze.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #87 Gepost op: 14 december 2011, 10:32:22
Rood is overdag sowieso een betere keuze.
Zeer goed mogelijk, maar wettelijk is het problematisch (tenminste in NL moet je daar vermoedelijk een bijzondere toestemming/ontheffing voor hebben, laat staan Duitsland, er was toch iets met het verbod rood licht naar voren te laten uitstralen). Hoe is dat in België?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #88 Gepost op: 14 december 2011, 11:48:49
Zeer goed mogelijk, maar wettelijk is het problematisch (tenminste in NL moet je daar vermoedelijk een bijzondere toestemming/ontheffing voor hebben, laat staan Duitsland, er was toch iets met het verbod rood licht naar voren te laten uitstralen). Hoe is dat in België?

Rood is hier -dacht ik- ook niet toegelaten als daksignalisatie of signalisatie vooraan.


Gast

  • Gast
Reactie #89 Gepost op: 14 december 2011, 12:43:57
De discussie over rode verlichting is al eens gevoerd in een ander topic, voor Nederland zijn de regels duidelijk. De Belgische regels laten daar kennelijk ruimte toe, ook de politie rijdt met rode LED modules in de blauwe daksets.