Rijopleiding en ondersteuning brandweerchauffeurs: Brandweer rijdt door rood!

Auteur Topic: Rijopleiding en ondersteuning brandweerchauffeurs: Brandweer rijdt door rood!  (gelezen 8816 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Waarom gebruiken we dan nog OGS?????

Ik vind het helemaal nergens overgaan!!!!!!!!
Men is geenvoorrangsvoertuig en gedraagt zich wel zo, hoe ga je dat verantwoorden naar de ouders / partner van de persoon die je dood hebt gereden omdat hij je niet zag aankomen en niet aan de rechterkant verwachte.............

Trainen op het rijden met OGS zonder OGS te gebruiken???? Hoe train je dan de onverwachte reacties van de weggebruikers?

Eigenlijk zouden ze van de weg gehaald moeten worden, art.5
Ownee het is een lesvoertuig, dan mag het ineens

Politie doet het ook niet anders met de rijopleiding en met bepaalde meldingen.


bewapi

  • Aspirant Niveau 4 Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Een opleiding vind ik een ander verhaal dan een daadwerkelijke melding


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Politie doet het ook niet anders met de rijopleiding en met bepaalde meldingen.

De politie heeft ook de juridische bevoegdheid (lees vrijstelling) om in bepaalde gevallen af te wijken van het RVV. De brandweer heeft dit niet, in zoverre dat zij met een prio2 melding wél tegen de richting in een straat mogen in rijden of mogen stoppen in een stopverbod maar niet dat zij rode verkeerslichten gaan negeren en andere rare actie's mogen uithalen in het verkeer.

Het komt op mij nog steeds over alsof het niet juridisch is dicht getimmerd en dat het in ieder geval lijkt alsof ''men maar iets doet''.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Als je zonder OGS rijdt, maar wel door rood gaat en te hard rijdt heb je juridisch wel een uitdaging als er een ongeval plaatsvindt. Als chauffeur zou ik hier dan ook niet snel mee instemmen. Als je een auto in de flank raakt ben je persoonlijk aansprakelijk (ben je zowiezo), maar zonder OGS heb je geen enkel argument waarom je door rood reed en hang je echt.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Inmiddels met een chauffeur gesproken die ook net zo'n trainingsdag achter de rug heeft.

Het verhaal is dat er een ontheffing moet zijn voor dit soort trainingen. In de ontheffing staat inderdaad dat er zonder OGS gereden mag worden maar wel bepaalde regels overtreden mogen worden. Neem bijvoorbeeld het doorrijden bij rood licht. Dit mag tijdens zo'n training maar je mag niet tussen het kruisende verkeer door. Dus alleen bij een rustige kruising mag het rode licht genegeerd worden. 160 rijden (dat is de max volgens de branchrichtlijn wanneer de max snelheid 120 is) mag, mits het verantwoord kan.
Deze trainingsvoertuigen waren voorzien van een grote L, dus dat kweekt naar mijn idee wel iets meer begrip.
Wat ook bij de training hoorde was met 80 km/h de berm in rijden met twee wielen etc. Lijkt mij dan wel weer gedrag waarvan andere weggebruikers kunnen schrikken.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
In de ontheffing staat inderdaad dat er zonder OGS gereden mag worden maar wel bepaalde regels overtreden mogen worden. Neem bijvoorbeeld het doorrijden bij rood licht. Dit mag tijdens zo'n training maar je mag niet tussen het kruisende verkeer door. Dus alleen bij een rustige kruising mag het rode licht genegeerd worden.

Tsja, het zal wel aan mij liggen, maar ik zie de nut en de noodzaak niet... De brandweer mag dit in de praktijk ook niet en dus is het nutteloos. Als politiediensten dit oefenen roept dit al veel vragen op bij de burger, laat staan als andere hulpdiensten dit opeens ook mogen doen (overigens met alle risico's van dien)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Beste forum leden en brandweer chauffeurs

Ik heb me nogal verbaast over het filmpje.
Er word gereden alsof men met spoed rijd en men gedraagt zich ook zo.
Hierdoor onstaan in mijn ogen situaties die eigenlijk niet kunnen.
Mensen verwachten je totaal niet om dat je niet zichtbaar en hoorbaar bent, dit is ook overduidelijk te zien in het filmpje.

In dit filmpje word eigenlijk precies hetzelfde gedaan alleen dan met OGS dit gebeurd overigens pas NA opdracht van de AC.

BOCAS Opleiding: "Rijden met optische- en geluidssignalen"

Welke opleiding heeft jullie voorkeur en wat is jullie mening over beide vormen?

De rijopleiding van Amsterdam gaat weer een prio 1 rit oefenen;

p2kflex
11:12:00 11-09-12-ALPHA-BR 1 OMS MELDING (+Inc.net: reg.inmeld+) , BOCAS Rijopleidingen FIATSTRAAT 1 AMSTERDAM [ RYOPL ]
0102998BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
De rijopleiding van Amsterdam gaat weer een prio 1 rit oefenen;

Niet heel bijzonder hoor, dit gebeurd haast dagelijks meerdere keren per dag.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


jacksriver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Is tóch wel vrij bijzonder! Ach,zolang alles goed gaat,gaat alles goed hé
En één belangrijke facet is niet te oefenen en dat is stress.... ;)


Abri

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Er zitten twee kanten aan het verhaal.
1. Rijden tijdens een rijopleiding met een opdracht van de RAC en prio 1 en dus OGS;
2. Rijden tijdens een rijopleiding zonder OGS maar met een vrijstelling op grond van artikel 147 WVW 1994.

In beide gevallen zal de instructeur voorzien moeten zijn van de vereiste papieren op grond van de WRM 1993 en het voertuig van de genoemde extra middelen uit het Reglement Rijbewijzen. Dubbele bediening, spiegels en eventueel een L aanduiding.