EHBO kleding

Auteur Topic: EHBO kleding  (gelezen 19983 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #20 Gepost op: 26 november 2016, 13:17:59
Citaat van: Willem D. link=msg=1463141 date=1480157697
Oke, ontzettend goed en hartstikke leuk, dan is het merk, de kleding lijn gedeponeerd en mag NIEMAND deze kledinglijn of daarop (sterk) gelijkend gebruiken.  :)

Maar dan begint de juridische ellende pas goed voor Ambulancezorg Nederland als merkhouder.  :'(
Ambulancezorg Nederland heeft de nieuwe kleding lijn gedeponeerd is dus de juridische eigenaar. Niet de afzonderlijke RAV's. Elke RAV zal formeel toestemming moeten vragen en krijgen om deze nieuwe kledinglijn te mogen laten dragen door hun personeel.

En krijgen andere partijen zoals private ziekenvervoerders en repatrieringsorganisaties ook toestemming van Ambulancezorg Nederland?
En hoe zit het met GHOR en NHT kleding? Moet dat ook aangepast worden?
Mogen ambulanceverpleegkundigen deze nieuwe door deponering beschermde kleding dragen indien zij buiten hun RAV werkgever om worden ingehuurd als verpleegkundige zoals bij evenementenhulpverlening in hun vrije tijd?
En zo kan ik er nog een aantal voorbeelden verzinnen waarvoor formeel toestemming van Ambulancezorg Nederland moet worden aangevraagd door andere private organisaties om de nieuwe kleding te mogen dragen.

Dezelfde juridische gevechten zullen ontstaan zoals met het misbruik van de BZK striping op wagens welke niet indienst zijn bij de hulpdiensten. Vele stripings maken inbreuk op het merkenrecht en er wordt al jarenlang juridische strijd gevoerd.
Of dat zangkoor wat een kledinglijn draagt gelijkend op het later dan het zangkoor geintroduceerde huidige politie uniform.
Met andere woorden, men kan wel een merk, logo of afbeelding deponeren of een octrooi aanvragen o.i.d., maar juridisch aanpakken van gemeend misbruik is een tweede. En een lange en kostbare weg voor de juridische eigenaar van de nieuwe ambulance kledinglijn, i.d.g. Ambulancezorg Nederland.

Wat een verhaal Willem, ik denk dat het wel een beetje mee zal vallen, ten eerst kan Ambulancezorg Nederland vastleggen welke diensten direct toestemming hebben voor het dragen van de kledinglijn, ik noem maar even elke RAV en daaraan gelieerde diensten. De particuliere vervoerders (connexxion e.d.) hoeven daarmee al geen toestemming meer te vragen evenals de NHT's (die volgens mij in RK kleding werken)

Daarmee is het eerste deel van je reactie onderuit gehaald en afgedaan.
Komen we op de handhaving, eventuele gerechtelijke procedures zullen inderdaad veel geld kosten doch vrees ik voor de gedaagde dat bij de eis tot het staken van dragen van de kleding gelijk een eis tot veroordeling in de proces kosten zal worden ingediend....
Ik heb zo'n vermoeden dat voor de groepen die jij bedoeld het risico om die kosten te moeten dragen te groot zal zijn en hoe langer de procedure loopt hoe hoger de kosten zullen worden en daarmee het risico op een failliet van de vereniging (of een bedrijf) steeds groter zal worden. Hierbij is het niet ondenkbaar dat een bestuur hoofdelijk aansprakelijk gesteld wordt wegens wan beleid immers, het willens en wetens blijven procederen zou door een schuld eiser / curator best weleens zo gezien kunnen worden.

Ik weet niet hoe groot jou bankrekening is of die van je EHBO vereniging maar ik neem aan de 99% van de vereniging niet instaat is dergelijke kosten te dragen en derhalve eieren voor hun (kleed)geld zullen kiezen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #21 Gepost op: 26 november 2016, 13:58:14
het lijkt wel steeds gekker te worden, en hebben ook al ambulance kleding

heel apart


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #22 Gepost op: 26 november 2016, 14:11:49
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1463153 date=1480162679
Wat een verhaal Willem, ik denk dat het wel een beetje mee zal vallen, ten eerst kan Ambulancezorg Nederland vastleggen welke diensten direct toestemming hebben voor het dragen van de kledinglijn, ik noem maar even elke RAV en daaraan gelieerde diensten. De particuliere vervoerders (connexxion e.d.) hoeven daarmee al geen toestemming meer te vragen evenals de NHT's (die volgens mij in RK kleding werken)

Daarmee is het eerste deel van je reactie onderuit gehaald en afgedaan.
Afgedaan zeker niet, want het merkenrecht is zeer uitgebreid en zit vol haken en ogen waarbij de praktijk soms weerbastiger is dan de theorie.

Dus moet Ambulancezorg Nederland toch formeel toestemming verlenen/geven aan de RAV's, ook volgens jouw verhaal, om juridisch het gebruik van het nieuwe uniform bij de RAV's dicht te timmeren.
Het gaat om het beschermen van een merk. Het gebruik van een merk door derden kan juridisch gezien nooit automatisch worden toegeeigend zonder formele toestemming van de juridische eigenaar.
Dit is ook de essentie van het merkenrecht, er moet altijd toestemming verkregen zijn voor gebruik door derden, anders is er sprake van inbreuk op het merkenrecht. Ook al zijn het partners in de branche.

Het zal Ambulancezorg Nederland een enorme hoeveelheid werk en bijbehorende kosten opleveren m.b.t. werkuren, administratie en het opstellen van juridische documenten als aanschrijvingen, waarschuwingen, aanmaningen ed. en veel schriftelijk overleg met juristen en advocaten om elke individuele EHBO organisatie, EHBO vereniging ed. afzonderlijk juridisch aan te pakken die de nieuwe kleding lijn of daaraan gelijkend gaat hanteren
Gezien het grote aantal EHBO verenigingen (1500+) en de vele tientallen commerciele EHBO evenementen organisaties wens ik Ambulancezorg Nederland dus veel succes en wijsheid met haar aankomende en groots opgezette project "Aanpak misbruik Ambulance kleding".
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #23 Gepost op: 26 november 2016, 14:19:26
Citaat van: Willem D. link=msg=1463169 date=1480165909
Afgedaan zeker niet, want het merkenrecht is zeer uitgebreid en zit vol haken en ogen waarbij de praktijk soms weerbastiger is dan de theorie.

Dus moet Ambulancezorg Nederland toch formeel toestemming verlenen/geven aan de RAV's, ook volgens jouw verhaal, om juridisch het gebruik van het nieuwe uniform bij de RAV's dicht te timmeren.
Het gaat om het beschermen van een merk. Het gebruik van een merk door derden kan juridisch gezien nooit automatisch worden toegeeigend zonder formele toestemming van de juridische eigenaar.
Dit is ook de essentie van het merkenrecht, er moet altijd toestemming verkregen zijn voor gebruik door derden, anders is er sprake van inbreuk op het merkenrecht. Ook al zijn het partners in de branche.

Het zal Ambulancezorg Nederland een enorme hoeveelheid werk en bijbehorende kosten opleveren m.b.t. werkuren, administratie en het opstellen van juridische documenten als aanschrijvingen, waarschuwingen, aanmaningen ed. en veel schriftelijk overleg met juristen en advocaten om elke individuele EHBO organisatie, EHBO vereniging ed. afzonderlijk juridisch aan te pakken die de nieuwe kleding lijn of daaraan gelijkend gaat hanteren
Gezien het grote aantal EHBO verenigingen (1500+) en de vele tientallen commerciele EHBO evenementen organisaties wens ik Ambulancezorg Nederland dus veel succes en wijsheid met haar aankomende en groots opgezette project "Aanpak misbruik Ambulance kleding".

Ik snap het Willem, je draagt zelf kennelijk ook graag ambu kleding......
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #24 Gepost op: 26 november 2016, 14:52:40
Het gaat om het beschermen van een merk. Het gebruik van een merk door derden kan juridisch gezien nooit automatisch worden toegeeigend zonder formele toestemming van de juridische eigenaar.
Dit is ook de essentie van het merkenrecht, er moet altijd toestemming verkregen zijn voor gebruik door derden, anders is er sprake van inbreuk op het merkenrecht. Ook al zijn het partners in de branche.

Regulering van gebruik lijkt mij vrij eenvoudig mogelijk bijv. door licenties. Echt niet ingewikkeld...
In die licentie neem je voorwaarden voor gebruik op waardoor je bijvoorbeeld gebruik in privé tijd uit kan sluiten. Het is dan aan de RAV om te regelen met het personeel. Dat scheelt al een heel stuk in de handhaving.


Overigens lijkt mij erg moeilijk om een kledinglijn als merk te registreren maar dat terzijde. Wel kenmerken zoals logo's, kleuren, lettertype en bewoordingen, etc...
Auteursrecht biedt dan weer meer mogelijkheden op gebied van model en uitwerking, dat zal ongetwijfeld ook meegenomen worden.

Wat je ook moet realiseren is dat het hier waarschijnlijk om een compleet nieuwe kledinglijn zal gaan met alles wat daar bij hoort.
Dat betekent dus ook dat productie en in het verlengde daarvan verkoop gereguleerd zal worden. Dat zal het veel moeilijker maken voor EHBO verenigingen en dergelijke om überhaupt aan deze kleding te komen. Voorbeelden uit het bedrijfsleven te over hoe dit in de praktijk prima werkt....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #25 Gepost op: 26 november 2016, 17:02:42
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1463172 date=1480166366
Ik snap het Willem, je draagt zelf kennelijk ook graag ambu kleding......
Even ingrijpen, je begrijpt niet de strekking van mijn betogen in deze topic.
Deze uitspraak van jouw is een onterechte aanname, strookt niet met mijn inzetten als EHBO-er, en is ook niet gebaseerd op enige uitspraak van mij dat ik deze (aan) ambulance (gelijkende) kleding zou dragen.  >:(

De achterliggende gedachte en de kern van mijn betogen in deze topic is dat dat jan-en-alleman door het dragen van (sterk) op ambulancepersoneel gelijkende kleding (lees uniform) de suggestie zou kunnen oproepen bij publiek, familieleden, kennissen en omstanders dat men met ambulancepersoneel te maken heeft en hierdoor een hoger verwachtingspatroon heeft van het niveau van de hulpverlening en dat zij medische bevoegdheden hebben.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #26 Gepost op: 26 november 2016, 18:19:18
Sommige ambulancediensten werken daar blijkbaar graag aan mee. Bij mij in de buurt rijdt de brandweer op reanimatiemeldingen in een jas die nauwelijks te onderscheiden is van die de plaatselijke ambulancebemanning draagt, in kleurstelling en logo. Volgens mij heeft de toenmalige RAD Hollands Midden ze nog verschaft ook. Ik ben het met je eens dat het valse verwachtingen schept, want behalve elk jaar een uurtje cursus 'borstcompressies toedienen en hoe leg ik een AED aan' en dito 'levensreddende handelingen' hebben ze geen enkele medische vaardigheid. Ze staan meestal wel veel sneller bij je op de stoep dan de eerste ambulance... >:D.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #27 Gepost op: 26 november 2016, 20:08:15
Citaat van: janvangent link=msg=1463199 date=1480180758
Sommige ambulancediensten werken daar blijkbaar graag aan mee. Bij mij in de buurt rijdt de brandweer op reanimatiemeldingen in een jas die nauwelijks te onderscheiden is van die de plaatselijke ambulancebemanning draagt, in kleurstelling en logo. Volgens mij heeft de toenmalige RAD Hollands Midden ze nog verschaft ook. Ik ben het met je eens dat het valse verwachtingen schept, want behalve elk jaar een uurtje cursus 'borstcompressies toedienen en hoe leg ik een AED aan' en dito 'levensreddende handelingen' hebben ze geen enkele medische vaardigheid. Ze staan meestal wel veel sneller bij je op de stoep dan de eerste ambulance... >:D.
Tsja, First Responders Brandweer zijn ook maar leken eerstehulpverleners, ongeacht de kleur, logo of titel of opschrift op hun brandweerkleding! Sec genomen worden aan FRB's door hun auto met toetsers en bellen en (brandweer)kleding ook hogere verwachtingen of medische verwachtingen aangemeten door omstanders, familie en kennissen.
Het gemiddelde niveau van de eerstehulp vaardigheden van de brandweer wordt m.i. dan ook zwaar overschat.

Dat leken eerstehulpverleners (FRB's of buurtbewoner met AED) als eerste op de stoep staan heeft alles te maken dat FRB's kennelijk sneller ter plaatse kunnen zijn dan ambulances, en dat er steeds vaker lokale AED netwerken operationeel worden.

Ambulancediensten en meldkamers spelen een actieve rol in deze ontwikkelingen. Dan moet er ook niet worden geklaagd of vreemd worden opgekeken dat leken eerstehulpverleners als eerste ter plaatse zijn, en dat de hele buurt uitloopt om te kijken wat er gaande is omdat er een brandweerauto, politiewagens en meerdere ambulances met toeters en bellen de wijk inscheuren.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #28 Gepost op: 26 november 2016, 20:57:09
Citaat van: Willem D. link=msg=1463231 date=1480187295
Dat leken eerstehulpverleners (FRB's of buurtbewoner met AED) als eerste op de stoep staan heeft alles te maken dat FRB's kennelijk sneller ter plaatse kunnen zijn dan ambulances, [...] Ambulancediensten en meldkamers spelen een actieve rol in deze ontwikkelingen.

Meer dan een actieve rol: de ambulancediensten hebben dit proces zelf in gang gezet door te snijden in de bezetting en het daar onvermijdelijk uit volgende niet-voldoen aan de normen af te wentelen op brandweer, politie en burgerinitiatieven. Met als resultaat dat er nu inderdaad van alles de straat in komt rijden met flitsers en toeters. Wie wat gaat of kan doen moet je maar afwachten, zeker is wel dat de directeur van de RAV lekker thuis op een dure bank zit te genieten van schaal 18 terwijl ondergekwalificeerde vrijwilligers en afgeknepen beroeps zijn volgende bankstel bij elkaar aan het reanimeren zijn. Dat zijn mijn twee centen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #29 Gepost op: 27 november 2016, 12:37:59
Citaat van: baksteen link=msg=1463086 date=1480094101
helaas is het niet verboden, dus mogen ze zich kleden zoals ze willen........
Een afspraak over (uniforme-) EHBO-kleding is er ook niet, dus ook dat aspect bekritiseren is verspilde energie.


Waarom is het verspilde energie? Iedere (ambulance)professional kan dit volk gewoon respectvol een stel grote kneuzen noemen zonder dat ze zich schuldig maken aan denigreren of in strijd handelen met de forumregels, immers de waarheid mag gezegd worden.

Als je beetje gevoel van eigenwaarde hebt of een greintje trots hebt voor je eigen EHBO-club wil je namelijk niet eens op de ambulancebroeder lijken.

Als je leven zo ellendig is dat je het nodig hebt dat een argeloze burger een halve minuut denkt dat je een echte ambulancebroeder bent moet je niet eens andere mensen willen helpen maar moet je eerst zelf hulp zoeken.

Bij de buren in het Verenigd Koninkrijk zie je ook veel EHBO-hulpverleners die met grote regelmaat samenwerken met de professionals van de publieke (NHS) ambulancedienst. Al deze EHBO-ers dragen kleding die sterk afwijkt van de groene ambulancekleding van de ambulancedienst. Al deze mensen zijn ook trots dat ze vrijwilliger zijn van Rode Kruis, St. John, Hazoola, enz.

In Qatar hebben we bij de evenementenhulpverlening ook vrijwilligers met EHBO-diploma nodig om ons te assisteren. Onze publieke ambulancedienst werkt samen met het Rode Kruis, de vrijwilligers hebben geen aanvullende ALS of evenementen-ehbo opleiding gehad. Ze beschikken over het standaard internationale Rode Kruis EHBO diploma. Ze dragen nette rood/grijze uniformen en ze zijn trots dat ze namens het rode kruis (rode halve maan) ingezet zijn als vrijwilliger. De medewerkers van onze ambulancedienst dragen zwarte broek met blauw (onderofficieren en medewerkers) of wit ((hoofd)officieren) overhemd.