Nieuwe bluspakken voor brandweer Amsterdam-Amstelland

Auteur Topic: Nieuwe bluspakken voor brandweer Amsterdam-Amstelland  (gelezen 19992 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2013, 20:38:11
Nouja, het zal wel. Volgens mij zijn ze bij ons in de regio er nog niet over uit welke bluspakken wij gaan dragen. Je ziet wel een voorzichtige lijn ontstaan, maar die is nog erg onduidelijk.
Met Utrecht bedoelde ik met name de zuidoostzijde van de VR o.a. Rhenen en Utrechtse Heuvelrug ik dacht dat het VR breed zou worden ingevoerd.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 27 januari 2013, 20:40:36
Met Utrecht bedoelde ik met name de zuidoostzijde van de VR o.a. Rhenen en Utrechtse Heuvelrug ik dacht dat het VR breed zou worden ingevoerd.
Inderdaad, aan die zijde gebruiken ze die Lionpakken, en aan de kant van Eemland (amersfoort enz) zijn er nog gewoon de traditionele zwarte pakken ;)


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #12 Gepost op: 27 januari 2013, 20:58:32
Een geel pak betekent niet dat er Millenia is gebruikt he.
Het pak van Nijhof is wel een PBI, maar geen Millenia. Nomex kan ook gewoon geel zijn.

En juist een van de oorzaken waarom Lion zo goed uit de testen kwam is de Millenia stof.


Kennemerland vindt prijs inderdaad de zwaarste factor bij de selectie en dan kom je niet om de traditionele, goedkopere pakken uit. En daarmee ook niet het beste wat er te krijgen is.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 27 januari 2013, 21:00:50


En juist een van de oorzaken waarom Lion zo goed uit de testen kwam is de Millenia stof.

Maar is die stof zoveel beter dan Nomex?
Er wordt in het filmpje wel kort uitgelegt wat de voordelen zijn. Maar is Nomex hiermee achterhaald?


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #14 Gepost op: 27 januari 2013, 21:09:10
Jep.
Wereldwijd is Millenia sheel snel terrein aan het winnen.

Niet zo gek als je bedenkt hoe lang Nomex al gebruikt wordt. Er komen op een gegeven moment gewoon nieuwere en betere vezels komen.


Nomex en Kermel gaan uit van maximale bescherming, terwijl Millenia een veel betere balans heeft tussen gewicht, vocht- en temp regulatie van binnenuit. Daardoor kent de drager een veel hoger comfort en loopt hij later tegen fysieke grenzen aan. Dat is ook een zeer belangrijke vorm van bescherming


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 27 januari 2013, 21:14:17
Maar hoe gedraagt de stof zich met hitte van een brand? Kun je aan je pak nog goed merken dat het heet is binnen, wellicht TE heet. Mooi dat een pak goede bescherming biedt, maar ik wil bij een flinke binnenbrand wel zeker zijn dat ik kan aanvoelen dat het te heet aan het worden is.


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #16 Gepost op: 27 januari 2013, 21:16:26
Ik heb er zelf nog niet mee gewerkt, maar wat ik van de testers hoorde was dat ze veel beter 'contact' hadden met de temperatuur. Niet dat het ineens doorsloeg, maar dat je veel beter de opbouw ervaart en daardoor veel beter kunt anticiperen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 27 januari 2013, 21:21:20
Ik heb er zelf nog niet mee gewerkt, maar wat ik van de testers hoorde was dat ze veel beter 'contact' hadden met de temperatuur. Niet dat het ineens doorsloeg, maar dat je veel beter de opbouw ervaart en daardoor veel beter kunt anticiperen.
Kijk, dat is wat ik wilde weten.  O0

Het is allemaal wel mooi die moderne pakken en goede nieuwe stoffen, waardoor en pak hoge bescherming biedt, maar het moet geen belangrijke informatie weg gaan filteren, zoals extreme hitte in een pand. En wat ik hieruit begrijp is dit niet het geval. O0


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #18 Gepost op: 27 januari 2013, 21:23:52
Juist niet!! Maximale bescherming tegen hitte is niet goed. Millennia biedt een hoge bescherming, maar biedt meer gevoel en is een stuk lichter, flexibeler en sterker. Nomex en Kermel vielen tijdens de tests enigzins "door de mand"    op dat vlak


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 27 januari 2013, 21:26:18
Ik hoop dat we ook de echte praktijkervaringen met het nieuwe pak gaan horen. Ik ben er in ieder geval erg benieuwt naar. ;)