Nieuwe bluspakken voor brandweer Amsterdam-Amstelland

Auteur Topic: Nieuwe bluspakken voor brandweer Amsterdam-Amstelland  (gelezen 19945 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #20 Gepost op: 27 januari 2013, 21:43:55
Er zijn al flink wat dragers. Zoals heel Berlijn. Als het pak daar niet zou presteren was dat vast al wel naar boven gekomen.

Maar ik ben inderdaad benieuwd wat de praktijk in NL voor meningen gaat opleveren. Wat dat betreft is amsterdam een mooie proeftuin, want daar ligt het hart op de tong en kunnen slechte ervaringen niet verhuld worden.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #21 Gepost op: 27 januari 2013, 23:01:54
Brandweer blij met nieuwe outfit

Brandweer blij met nieuwe outfit
AT5Amsterdam·
Gepubliceerd op 25 jan 2013

Nu alleen nog leren om zijn naam rechtop te plakken...

Mis wel de Amsterdamse kruisjes op het pak.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #22 Gepost op: 28 januari 2013, 00:12:36
Ik ben een van de testdragers geweest bij de keuze van de nieuwe uitrukkleding. Er is heel uitgebreid getest onder heel veel verschillende omstandigheden. Kou, hitte, door puin kruipen etc etc. Zelf heb ik alleen meegewerkt aan de hittetest.
We hebben die dag meerdere pakken getest en het verbaasde me hoeveel verschil er tussen alle kleding zit. Bij het ene pak voel je helemaal niets van de brand, wat erg gevaarlijk kan zijn omdat je misschien buiten je grenzen gaat. Bij het andere pak kwam de hitte er in een keer door heen zonder dat je daarvoor iets had opgemerkt. Het pak wat uiteindelijk tot "winnaar"' is verkozen vond ik erg prettig om in te werken. Ik voelde goed de omgeving aan zodat je niet ineens voor verassingen kwam te staan.
Wat ik ook een wereld van verschil vond was als je de brandende ruimte verlaat. In de "oude" zwarte bluspakken blijft de hitte er nog heel lang in zitten. Je wilt al heel snel de boel openritsen zodat je lichaam weer een beetje kan ademen. Bij de nieuwe generatie pakken ben je je hitte heel veel sneller kwijt. Iets wat ik niet verwacht had en het verschil is overduidelijk te voelen.
We hebben de pakken nu een kleine week en het enige minpunt wat ik ervaar is het aantrekken. Onze oude pakken hadden een rits aan de onderkant van de broekspijpen zodat je makkelijk in je laarzen kon komen. De nieuwe pakken hebben die rits niet zodat het lastiger gaat om er snel in te schieten. Voor de rest zijn de verschillen; de pakken zijn vrij ligt zodat je er goed in kunt bewegen, ze zijn beter zichtbaar in bijvoorbeeld het verkeer en je ziet een stuk sneller of ze vies of kapot zijn.
Ik vind het in ieder geval erg fijne pakken en had van tevoren niet verwacht dat er zoveel verschil zou zitten tussen de nieuwe en oude generatie pakken.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #23 Gepost op: 28 januari 2013, 00:14:20
Ik ben een van de testdragers geweest bij de keuze van de nieuwe uitrukkleding.
Mooi ook dat je je avatar al daarop hebt aangepast! O0  ;D
Samen sterk in de hulpverlening!


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #24 Gepost op: 28 januari 2013, 00:20:15
Mooi ook dat je je avatar al daarop hebt aangepast! O0  ;D

Goed he ;D


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #25 Gepost op: 28 januari 2013, 07:05:11
Nu alleen nog leren om zijn naam rechtop te plakken...

Mis wel de Amsterdamse kruisjes op het pak.

Remco

Jaaaaah...... Maar dat kan natuurlijk niet meer he? brandweer Amsterdam bestaat niet meer als zelfstandig korps.

er is wel iets heel gaafs voor terug gekomen. Het speciaal voor AA ontwikkelde 3D wapen op de helm zit nu ook op de mouw van het pak


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 28 januari 2013, 16:24:03

We hebben de pakken nu een kleine week en het enige minpunt wat ik ervaar is het aantrekken. Onze oude pakken hadden een rits aan de onderkant van de broekspijpen zodat je makkelijk in je laarzen kon komen. De nieuwe pakken hebben die rits niet zodat het lastiger gaat om er snel in te schieten.
Dat zijn zaken die je kunt laten aanpassen. De rits onderin je broekspijp is inderdaad wel makkelijk. ;)


MJWB

  • Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #27 Gepost op: 31 januari 2013, 13:21:43
Ik vraag me af of de oker-gele kleur niet de Leidraad "Functionele Herkenbaarheid" in de weg staat. Okergeel, met daarop een HOVD schouderstuk (ook geel), lijkt me niet heel erg Functioneel anders dan een Okergeel (blus)pak met daarop géén schouderstuk,...

 98uiye
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #28 Gepost op: 17 februari 2013, 00:53:26
Wat mij opvalt, brandweer Amsterdam gebruikt nog steeds de oude oranje verkeersvestjes. Dat lijkt me bij deze pakken niet meer nodig?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #29 Gepost op: 17 februari 2013, 07:36:52
In de praktijk kom je in AA geen HOVD in bluspak tegen. Hooguit alleen de jas vanwege de functionele herkenbaarheid.

Als je een uniformbroek met een uitrukjas ziet rondlopen, heb je al snel door dat het een HOVD betreft.