Ervaringen met waterscooters gevraagd

Auteur Topic: Ervaringen met waterscooters gevraagd  (gelezen 16770 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Gepost op: 29 januari 2013, 14:00:55
Beste lezers,

Inmiddels zijn zowel enkele reddingsbrigades, als de KNRM lifeguards uitgerust met reddings-waterscooters.
Mijn vraag is hoe jullie ervaringen er nu mee zijn. Zweren jullie erbij, of kiezen jullie toch voor de (traditionele) boten?
Voor de reddingsbrigades: Hoe zijn jullie opleidingseisen? Wanneer mag je erop als schipper en wanneer als opstapper?
Hoe is de bezetting? Van de mensen die aanwezig zijn op de reddingspost/station, hoeveel procent is er ongeveer opgeleid?

Ten slotte: als je moet kiezen tussen traditionele boten of enkel waterscooters, wat heeft je voorkeur?




Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2013, 14:14:21
Niet geheel relevant maar goed: Ik heb wat verhalen gehoord over het verleden van mijn brigade. Het schijnt dat ze bij ons een hele tijd geleden afgeschaft zijn omdat er te veel mee gespeeld werd! xD 98uiye


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2013, 16:57:56
Internationaal gaat er veel aandacht uit naar het volgende machientje....

Doe er je voordeel mee,

Res 8)

http://www.rescuerunner.com/
NoordBorgh go's North again in 2009


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2013, 18:54:03
Citaat
Internationaal gaat er veel aandacht uit naar het volgende machientje....

Doe er je voordeel mee,

Res 8)

http://www.rescuerunner.com/

Bedankt voor je input. Ik denk dat dit (nog) niet echt bij ons van toepassing is. Maar de vraag is meer de ervaring met de huidige configuratie (scooter+plank)


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2013, 19:47:10
Ik reageer even puur uit mijn eigen ervaringen. Al enkele seizoenen heb ik mogen werken met de reddingswaterscooter. De opleiding wordt bij ons (Ouddorp) intern gegeven door eigen instructeurs. Crew (opstappers) en Drivers (schippers) worden los van elkaar opgeleid. Daarmee bedoel ik dat je of tot driver, of tot crew wordt opgeleid. Wel is een driver automatisch ook opgeleid als crew, en wordt er samen getraind om goed op elkaar ingespeeld te raken.

 De eisen bij ons die aan personen gesteld zijn zijn:

Driver:
- Leeftijd: 18+
- KNBRD Diploma strandwacht B of Lifeguard.
- Bezit van minimaal klein vaarbewijs 1.
- Intern opgeleid en afgetraind volgens de eisen binnen de brigade.

Crew:
- Leeftijd: 16+
- KNBRD Diploma strandwacht A of Lifeguard.
- Intern opgeleid en afgetraind volgens de eisen binnen de brigade.

In Ouddorp kiezen we tegenwoordig sowieso voor het kleinere materieel. We hebben te maken met heel erg veel ondieptes en zandbanken voor beide delen strand wat bewaakt wordt (Ouddorp - Flaauwe Werk en aan de Brouwersdam). De waterscooter kan nog prima ingezet worden in kniediep water.

Als ik persoonlijk zou moeten kiezen tussen een waterscooter of de traditionele boten zou ik kiezen voor een waterscooter. De minimale bezetting die ervoor nodig is (1 persoon), de wendbaarheid in het water en de mate van inzetsnelheid ervaar ik erg positief. Het redden van kitesurfers gaat prima, zelfs in je eentje.
Als nadelen zou ik kunnen bedenken dat je altijd erg nat (en dus koud) wordt. Zomers hebben we altijd een wetsuit aan, en bij slechter/kouder weer wordt gekozen voor een droogpak. Verder mis je bij grote en/of langdurige reddingsacties/zoekacties toch wel een stukje comfort. Dit met name dus omdat je het redelijk snel koud kan krijgen, en dat je altijd ''staat'' op de waterscooter. Voor dit soort acties zou ik dus wel kiezen voor een reguliere RIB.

Hopelijk heb je hier wat aan, en als er vragen zijn hoor ik dat graag!  O0


guest11765

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2013, 15:23:23
Beste Greenpijl,

Na 2 seizoenen, meerdere evenementen en een ruime 100 vaaruren (in RWC configuratie), kan ik redelijk lezen en schrijven met zo'n ding.

Waar heb ik voorkeur bij? pffffff lastig......

Wat bevalt me niet bij een RWC?
Stabiliteit:
Ik ben nogal groot uitgevallen en daardoor snel topzwaar. Ik ben echt behoorlijk wat keren al door een golf van dat ding af getikt. Uiteraard niet als ik een voorwaarstse versnelling had, maar bij een pickup. met een golfslag van een 1,5 tot 2m en met brekers er tussen stel je helemaal niets voor. Bij het NK surf in scheveningen lagen we tussen het startveld in van de surfers. Een tijdje heb ik een cameraman mee achterop gehad. Dit was gewoon niet te doen. je kijkt 2 seconden naar een surfer, je kijkt om, klets... breker op je dak en je ligt er vanaf.

Tevens is aan land komen met een behoorlijke golfslag en een slachtoffer slecht te doen. Daar waar een beetje boot al iets meer stabiel ligt (de verhouding van een grote golf ten opzichte van de grote van de boot) is de verhouding van de golf tot een RWC al snel veel groter.

Om even te reageren over wat Danny zei; afschaffen vanwege te veel spelen. Zolang de veiligheid niet in het geding komt, en de badgasten geen last van je hebben snap ik niet waarom er niet (gespeeld) geoefend mag worden? Tegenstanders zullen al heel snel roepen dat het spelen is. Maar ik vergelijk RWC varen in de golven met crossmotor rijden. Je leert niet snel en goed rijden door overal dik onder je grens te blijven. En tijdens een uitruk je grens pas gaan opzoeken is zeer dom. Door te oefenen (en een tegenstander zal zegen spelen) zul je de grenzen leren kennen. Doe het zo dat iig jijzelf heel blijft, het materiaal heel blijft en de badgasten geen last van je hebben.


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #6 Gepost op: 31 januari 2013, 15:14:34
Allen, bedankt in ieder geval. Voor de meeste brigades is het toch echt nog een test voor iets wat zich moet bewijzen. Het gaat mij dan ook niet om de aanschaf, maar meer hoe onderlinge ervaringen zijn. Wellicht kunnen we nog iets van elkaar leren. Zelf ben ik er nog niet verliefd op. Inmiddels draait ie 2 seizoenen mee. Ik kies toch echt voor de boot, wegens betere stabiliteit, geredde capaciteit en comfort. Het enige waar ik hem handig voor vind is om mensen van bijvoorbeeld de bank af te sturen. Je kan immers dicht bij de mensen komen. Gister was er toevallig een aflevering van bondi rescue op tv, met daarin veel reddingen met de waterscooter. Er gebeurde waar ik bang voor ben, hij gaat om in een golf van minder dan een meter. Dit soort dingen bevestigen mijn eigen ''gevoelens'' met betrekking tot die machines. Daarnaast is de waterscooter natuurlijk niet in te zetten met (langzaam varende) bewaking.
Ten slotte: Als reactie op danny en kapitein heack, in mijn opinie moet je ''spelen''. Dit zeg ik met elke boot. Waarom; van spelen leer je je boot kennen. Het lijkt me duidelijk dat spelen niet op een vol strand gebeurd. Van een paar keer opzettelijk landen, een paar keet opzettelijk een opstapper overboord gooien en hem oppakken, een paar keer de branding kruisen en zelfs zo snel mogelijk varen; leer je alleen maar beter wat je boot doet. Ik heb nog even opgezocht hoe dit heet in het woordenboek; trainen.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #7 Gepost op: 31 januari 2013, 15:50:49
Er is een verschil tussen trainen en spelen, dat is duidelijk. Maar een waterscooter geeft voor de bezoekers zeker een hoog speelgehalte. de grenzen moet je tijdens een oefening leren kennen en niet tijdens een echte inzet.

Mijn voorkeur is een boot maar dat is vooral dat ik een opstapper heb die mijn slachtoffer in de gaten kan houden. Het nadeel dat je niet overal kan komen moet je voor lief nemen.


9910001
9910001


guest11765

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 1 februari 2013, 06:18:28
O, ik bedenk ineens nog 2 dingen.

Eigenlijk is het er 1 die niet handig is, waardoor 2 problemen ontstaan.
Een boot, leg je veel makkelijker aan een ankertje.

Veel gehoord argument is dat een RWC makkelijk te lanceren is met minder mensen.
Nou ik kan je vertellen, in een perfecte situatie JA, maar alles er omheen NEE.

1) met opkomend water, het zachte zand wordt opnieuw nat, er zit nog veel lucht ingesloten in het zachte zand, en je duuwt je werkelijk een ongeluk
2) Met hoge golfslag moet je lanceren in de branding/ waterlijn. Die scooter kan heel makkelijk even opgetilt worden en al je tanden uit je mond slaan (voorbeeld).
3) Aan land komen kan echt een probleem vormen, als het behoorlijk laag water begint te worden en er veel zwinnetjes zijn. Want hoe krijg je de trailer bij de scooter, en daarna, hoe krijg je de trailer met de scooter weer omhoog het strand op.

Een kleine boei met een ankertje is voor een boot een uitkomst, maar een scooter laat je niet zomaar dobberen.


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #9 Gepost op: 1 februari 2013, 12:06:42
Wij hebben de scooter altijd als standaard voor de post in het water voor anker liggen. Aan de ankerlijn zit een musketonhaak en die weer vast aan de scooter. Werkt erg snel en gewoon in je eentje. Wel moet ik meegeven dat bij een heftige branding de scooter niet voor anker gelegd wordt. Maar dan hebben wij weer geluk dat er een paar honderd meter verderop een werkhaventje is met trailerhelling...