Competenties EHBO en AED instructeur

Auteur Topic: Competenties EHBO en AED instructeur  (gelezen 28975 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Gepost op: 29 januari 2013, 09:55:08
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=71047

Hoi Golly,

Dank voor je uitgebreide antwoord. Sta mij toe dat ik daaruit een aantal zinnen pak, waarvan ik hoop dat je die verder kunt toelichten. Strikt genomen heb je waarschijnlijk gelijk. Een filmpje van de Nederlandse Hartstichting, met een perfect uitgevoerde demonstratie zou beter hebben volstaan als toelichting op het onderwerp, dat werd besproken in het programma.  


De Nederlandse Reanimatieraad biedt haar instructeurs een checklist die als basis kan dienen om je cursist te scoren. Ik ben gewend deze te gebruiken omdat ik instructeur ben geworden in een Wetenschappelijk onderzoek, en van mening ben dat mensen die een certificaat hebben ook goed moeten kunnen reanimeren.


Dit vraagt een toelichting, want dat begrijp ik niet helemaal. Was het instructeursschap onderdeel van je wetenschappelijk onderzoek?


Dit is voor mij echt een nono, niet juist uitvoeren van de chinlift is direct gezakt.


Over de Chinlift hebben we het eerder gehad. Je kunt op een pop géén Chinlift aanleren. Het is hooguit een handeling die pro-forma moet worden uitgevoerd voor een examen. In hoeverre dat in de praktijk werkt blijft dus de vraag. Het rijzen van de borstkas is altijd je belangrijkste parameter bij een beademing. Dat lijkt hier dan weer wel correct uitgevoerd.

Expert




Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2013, 14:09:22
Hoi Golly,

Dank voor je uitgebreide antwoord. Sta mij toe dat ik daaruit een aantal zinnen pak, waarvan ik hoop dat je die verder kunt toelichten. Strikt genomen heb je waarschijnlijk gelijk. Een filmpje van de Nederlandse Hartstichting, met een perfect uitgevoerde demonstratie zou beter hebben volstaan als toelichting op het onderwerp, dat werd besproken in het programma.  

Dit vraagt een toelichting, want dat begrijp ik niet helemaal. Was het instructeursschap onderdeel van je wetenschappelijk onderzoek?

Over de Chinlift hebben we het eerder gehad. Je kunt op een pop géén Chinlift aanleren. Het is hooguit een handeling die pro-forma moet worden uitgevoerd voor een examen. In hoeverre dat in de praktijk werkt blijft dus de vraag. Het rijzen van de borstkas is altijd je belangrijkste parameter bij een beademing. Dat lijkt hier dan weer wel correct uitgevoerd.

Expert

Hoi Expert,

Inderdaad ik ben in het kader van een (niet mijn eigen)Wetenschappelijk onderzoek door de Universiteit Maastricht (Taskforce QRS) opgeleid tot student-instructeur BLS-AED, waarbij onderzocht werd of Studenten ( Gezondheidszorg/wetenschappen of CIOS (sportdocent))  middelbare scholieren reanimeren kunnen leren  op het zelfde niveau als de traditionele instructeurs (ehbo-instructeur, verpleegkundige en arts). Dit bleek van een zelfde niveau te zijn, en in die tijd zijn de ERC richtlijnen voor potentiële instructeurs dan ook overgenomen door de NRR. Dit heeft ertoe geleid dat studenten in het gezondheidsdomein aan de UM nu als student-instructeur lesgeven aan medestudenten en scholieren onder toezicht van een full instructor en zij full instructor worden als zij na behalen van de Bachelor of Science en 2 "stage cursussen" Full instructor worden en zelfstandig cursussen mogen geven. Dit project zorgt er bovendien voor dat middelbare scholieren en studenten tegen een acceptabel bedrag een BLS-AED certificaat kunnen behalen. Hierdoor is het voor scholen aantrekkelijker om het in het lesprogramma/curriculum op te nemen. Door een verhuizing ben ik helaas niet meer werkzaam voor QRS, maar omdat ik afgestudeerd ben, ben ik Full Instructor en mag ik zelfstandig lesgeven, zoals bijvoorbeeld EHBO-instructeurs dat ook mogen.

Ik ben met je eens dat de chinlift een manier is om de luchtweg te openen, en dat er meerdere zijn, echter, deze zijn voor de cursist moeilijker te leren en ook niet effectief te oefenen op een BLS pop. Neem als voorbeeld de jaw thrust, annie doet niet mee, en op een persoon met spierspanning oefenen is ook geen optie.
Ik weet niet precies waarom de neklift (heet ie zo??) verwijderd is uit het protocol, ik vermoed echter dat het te maken had met hyperextensie van de nek, wat vaak ook weer niet wenselijk is.
Wanneer de gemaakte fouten geisoleerd gemaakt zouden zijn zou ik waarschijnlijk met feedback een cursist laten slagen, en bij effectieve uitvoering zou ik meerdere foutjes ook nog wel door de vingers zien, in dit geval vind ik echter dat als een authoriteitsfiguur (dokter in witte jas) een dergelijke demonstratie geeft het eigenlijk gewoon goed moet gebeuren, en dan bedoel ik eigenlijk volgens de eisen die de NRR/ERC stelt aan potentiële instructeurs.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is :)

Ik ben het overigens mee eens dat u allen stelt dat de uitkomst telt, maar wanneer men een vaardigheid als reanimeren aan de massa wilt leren zijn eenduidige regels en handelswijzen noodzakelijk, omdat er anders discussie kan ontstaan tussen hulpverleners die door een ander getraint zijn, en dat heeft Zeker invloed op de uitkomst.
Ter toelichting, ik ben 2 maal betrokken geweest bij een reanimatie, 1x op straat, 1x bij een evenement, en gebruik dit zeker als referentiekader in mijn lessen. Uiteraard kom ik niet dagelijks in deze positie zoals anderen hier dat wel komen, en ik erken zeer zeker dat de ervaring een andere dimensie aan je lessen toevoegt.
Wanneer ik les zou geven aan artsen en verpleegkundigen zou ik het zeer zeker met jullie eens zijn, echter geef ik vooral les aan leken en eerste hulp verleners, die ik vervolgens het veld in moet sturen om bij meldingen adequaat te reageren, en dan vind ik dat ik best streng mag zijn, omdat wij een goed niveau van eerste hulpverlening willen bieden op evenementen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2013, 14:18:22
Hoi Expert,

Inderdaad ik ben in het kader van een (niet mijn eigen)Wetenschappelijk onderzoek door de Universiteit Maastricht (Taskforce QRS) opgeleid tot student-instructeur BLS-AED, waarbij onderzocht werd of Studenten ( Gezondheidszorg/wetenschappen of CIOS (sportdocent))  middelbare scholieren reanimeren kunnen leren  op het zelfde niveau als de traditionele instructeurs (ehbo-instructeur, verpleegkundige en arts). Dit bleek van een zelfde niveau te zijn

Als de vos de passie preekt boer pas op je ganzen


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2013, 15:16:39

Die hele NRR is vreemd. Ze dichten zichzelf veel macht toe en velen volgen dat vrijwillig en kritiekloos.

Doen jullie de ALS via de NRR?


Ik verbaas me ook steeds meer over de NRR. Ik ben ALS opgeleid via de ERC. Prima training door mensen met "real life" resuscutation experience. Ondanks een Instructor Potential (IP) had ik geen behoefte om zelf instructor te worden. Daarom ga ik elke vier jaar braaf in de klas zitten.

Expert.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2013, 15:19:56
Ik verbaas me ook steeds meer over de NRR. Ik ben ALS opgeleid via de ERC. Prima training door mensen met "real life" resuscutation experience.

Expert.

dus op maandag volg je de cursus en op dinsdag ben je zelf de instructeur  ;)


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2013, 15:20:36

dus op maandag volg je de cursus en op dinsdag ben je zelf de instructeur  ;)


Dat zou kunnen.

Expert.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2013, 19:31:02

Hoi Expert,

Inderdaad ik ben in het kader van een (niet mijn eigen)Wetenschappelijk onderzoek door de Universiteit Maastricht (Taskforce QRS) opgeleid tot student-instructeur BLS-AED, waarbij onderzocht werd of Studenten ( Gezondheidszorg/wetenschappen of CIOS (sportdocent))  middelbare scholieren reanimeren kunnen leren  op het zelfde niveau als de traditionele instructeurs (ehbo-instructeur, verpleegkundige en arts). Dit bleek van een zelfde niveau te zijn, en in die tijd zijn de ERC richtlijnen voor potentiële instructeurs dan ook overgenomen door de NRR. Dit heeft ertoe geleid dat studenten in het gezondheidsdomein aan de UM nu als student-instructeur lesgeven aan medestudenten en scholieren onder toezicht van een full instructor en zij full instructor worden als zij na behalen van de Bachelor of Science en 2 "stage cursussen" Full instructor worden en zelfstandig cursussen mogen geven. Dit project zorgt er bovendien voor dat middelbare scholieren en studenten tegen een acceptabel bedrag een BLS-AED certificaat kunnen behalen. Hierdoor is het voor scholen aantrekkelijker om het in het lesprogramma/curriculum op te nemen. Door een verhuizing ben ik helaas niet meer werkzaam voor QRS, maar omdat ik afgestudeerd ben, ben ik Full Instructor en mag ik zelfstandig lesgeven, zoals bijvoorbeeld EHBO-instructeurs dat ook mogen.


Hallo Golly,

Ik heb een deel van je citaat er even uitgelicht, omdat ik meen dat we daarmee tot de essentie komen van deze discussie. Het onderzoek heeft dus aangetoond dat iedereen een kunstje kan leren. Dat is weinig verbazingwekkend zolang het lijstje correct wordt afgetikt. Op zich is er niet zo heel veel mis wanneer men zich richt op middelbare scholieren. Wanneer men zich gaat richten op andere doelgroepen kan dit wel bezwaarlijk zijn en daarin zit hem het gevaar, wanneer je niet weet waar het over gaat. Dan loop je namelijk vast met je cursisten. Een cursist verlangd van een instructeur, dat hij spreekt vanuit een zekere ervaring. Hij kan overweg met wisselende omstandigheden en hij snapt welke medische vragen er leven en hij begrijpt hoe hij deze het beste kan beantwoorden. Natuurlijk heeft de dokter met een witte jas een zekere autoriteit, maar dat heeft de reanimatie instructeur natuurlijk ook.

Stel; ik ga naar de Cardioloog en die stelt bij mij de diagnose pre-cordiale jeuk. Daarop besluit mijn lieve eega om zich aan te melden bij de lokale reanimatieclub, voor het geval ik op een zeker moment met mijn snufferd tegen het dek duvel. De instructeur is een bovenste beste brave zooiensteker. Niks mis met die vent. In het dagelijks leven werkzaam bij een pillenfabriek of zo, waar hij zich bovendien inzet als bedrijfshulpverlener. In zijn vrije tijd is hij een enthousiast EHBO / AED instructeur.

Tijdens de les leert deze instructeur mijn eega uitermate correct reanimeren. Maatje 38 is in deze tijd tenslotte altijd aangenaam om naar te kijken. Gaande de instructie komen de vragen van de cursisten aan deze instructeur, die een overigens een uitermate boeiend exposé houdt over reanimatie. Echt iemand die weet waar hij over praat. Wat een gezellige avond!

"Kunt u mij uitleggen, wat de oorzaken zijn van een ademstilstand?" "Kunt u misschien iets meer vertellen over ritmestoornissen". "Waarom leidt de ene ritmestoornis tot een stilstand en de ander niet?" "Mijn tante heeft een cardiomyopathie, wat is dat?". "Waarom worden mensen na een reanimatie gekoeld en hoe gaat dat in zijn werk". "Wie zijn de heren Dotter en Stent". "Wat zijn de oorzaken van een circulatiestilstand en kunt iets vertellen over een longembolie?" "Mijn moeder had iets met een 'Trombonebeen' ". "Hoe ziet iemand eruit met een hartstilstand, en waarom is het ene slachtoffer krijtwit en het andere slachtoffer potloodblauw?". "Soms zie je trekkingen, heb je dan 'elipepsie' ?".

In de pauze komen de sterke verhalen.

"Een jonge vent bij ons op het werk klaagde zomaar ineens over een verschrikkelijke hoofdpijn". "Zat gewoon te werken achter zijn PC". "We hebben hem natuurlijk eerst een glaasje water gegeven met een Paracetamolletje". "Toen dat niet hielp hebben we hem, na ongeveer twintig minuten, een Brufennetje gegeven en we wilden hem eigenlijk naar huis toe sturen". "Ineens begint ie te braken..., te braken!" "Oh.., verschrikkelijk!" "Het droop letterlijk zo van de muur". "Het is alweer een half jaar terug, maar ik ruik het nog steeds". "Weer wat later zakt ie zo voor mijn neus in elkaar". "Doodeng." "Eerst lag hij wat vreemd bij en zijn ademhaling werd steeds vreemder". De ambulancebroeder had het over 'gespen' ". "Wat is 'gespen' en wat betekent dat?" "Later hoorden wij dat ie zelfs is gereanimeerd". "Zo'n jonge vent.., met hartklachten". "Ik begrijp er niks van". "Kunt u dit even uitleggen?"

Kijk.., en daar zit hem nou voor mij de kneep.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2013, 22:46:31
Hallo Golly,

Ik heb een deel van je citaat er even uitgelicht, omdat ik meen dat we daarmee tot de essentie komen van deze discussie. Het onderzoek heeft dus aangetoond dat iedereen een kunstje kan leren. Dat is weinig verbazingwekkend zolang het lijstje correct wordt afgetikt. Op zich is er niet zo heel veel mis wanneer men zich richt op middelbare scholieren. Wanneer men zich gaat richten op andere doelgroepen kan dit wel bezwaarlijk zijn en daarin zit hem het gevaar, wanneer je niet weet waar het over gaat. Dan loop je namelijk vast met je cursisten. Een cursist verlangd van een instructeur, dat hij spreekt vanuit een zekere ervaring. Hij kan overweg met wisselende omstandigheden en hij snapt welke medische vragen er leven en hij begrijpt hoe hij deze het beste kan beantwoorden. Natuurlijk heeft de dokter met een witte jas een zekere autoriteit, maar dat heeft de reanimatie instructeur natuurlijk ook.

Stel; ik ga naar de Cardioloog en die stelt bij mij de diagnose pre-cordiale jeuk. Daarop besluit mijn lieve eega om zich aan te melden bij de lokale reanimatieclub, voor het geval ik op een zeker moment met mijn snufferd tegen het dek duvel. De instructeur is een bovenste beste brave zooiensteker. Niks mis met die vent. In het dagelijks leven werkzaam bij een pillenfabriek of zo, waar hij zich bovendien inzet als bedrijfshulpverlener. In zijn vrije tijd is hij een enthousiast EHBO / AED instructeur.

Tijdens de les leert deze instructeur mijn eega uitermate correct reanimeren. Maatje 38 is in deze tijd tenslotte altijd aangenaam om naar te kijken. Gaande de instructie komen de vragen van de cursisten aan deze instructeur, die een overigens een uitermate boeiend exposé houdt over reanimatie. Echt iemand die weet waar hij over praat. Wat een gezellige avond!

"Kunt u mij uitleggen, wat de oorzaken zijn van een ademstilstand?" "Kunt u misschien iets meer vertellen over ritmestoornissen". "Waarom leidt de ene ritmestoornis tot een stilstand en de ander niet?" "Mijn tante heeft een cardiomyopathie, wat is dat?". "Waarom worden mensen na een reanimatie gekoeld en hoe gaat dat in zijn werk". "Wie zijn de heren Dotter en Stent". "Wat zijn de oorzaken van een circulatiestilstand en kunt iets vertellen over een longembolie?" "Mijn moeder had iets met een 'Trombonebeen' ". "Hoe ziet iemand eruit met een hartstilstand, en waarom is het ene slachtoffer krijtwit en het andere slachtoffer potloodblauw?". "Soms zie je trekkingen, heb je dan 'elipepsie' ?".

In de pauze komen de sterke verhalen.

"Een jonge vent bij ons op het werk klaagde zomaar ineens over een verschrikkelijke hoofdpijn". "Zat gewoon te werken achter zijn PC". "We hebben hem natuurlijk eerst een glaasje water gegeven met een Paracetamolletje". "Toen dat niet hielp hebben we hem, na ongeveer twintig minuten, een Brufennetje gegeven en we wilden hem eigenlijk naar huis toe sturen". "Ineens begint ie te braken..., te braken!" "Oh.., verschrikkelijk!" "Het droop letterlijk zo van de muur". "Het is alweer een half jaar terug, maar ik ruik het nog steeds". "Weer wat later zakt ie zo voor mijn neus in elkaar". "Doodeng." "Eerst lag hij wat vreemd bij en zijn ademhaling werd steeds vreemder". De ambulancebroeder had het over 'gespen' ". "Wat is 'gespen' en wat betekent dat?" "Later hoorden wij dat ie zelfs is gereanimeerd". "Zo'n jonge vent.., met hartklachten". "Ik begrijp er niks van". "Kunt u dit even uitleggen?"

Kijk.., en daar zit hem nou voor mij de kneep.

Uiteraard expert, een instructeur zal tot op bepaalde hoogte zeker uitleg moeten kunnen geven als er vragen komen. Nou heb ik het geluk dat 2/3 van mijn Bachelor bestond uit humane biologie en bewegingsleer, en ik altijd al een interesse heb gehad in  acute zorg in het algemeen, en ik op een deel van jouw vragen een kort, eenvoudig en helder antwoord zou kunnen geven, en weet ik het niet geef ik dat aan bij de cursist, en als ik hem/haar nog een keer zie, zal ik pogen een kloppend antwoord te achterhalen :) Een instructeur moet precies weten waar hij wel en geen kennis over heeft, en mag een cursus ook niet laten kapen door de dieptevragen van 1 of enkele cursisten, dit kan namelijk de leerervaring van de andere cursisten ook weer verstoren. Eventueel kun je verdiepingsvragen opsparen tot de pauze of het einde van de les.
In het onderzoek waar ik aan meewerkte werden daarom vooral GNK studenten, BMW studenten en GW studenten gebruikt, die de achtergrond en interesse in (patho)fysiologie wel (moeten  e050) hebben. Zeker de geneeskunde studenten stelden altijd wel verdiepende vragen O0

Ik ben het echter met 024 eens dat een docent lichamelijke opvoeding, verzorging of maatschappijleer prima reanimatieonderwijs kan geven aan middelbare scholieren. Dat zou een mooie oplossing zijn, dan kan iedere schoolverlater in iedergeval iets doen mocht hij/zij ooit in die situatie terecht komen O0
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


helm

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2013, 10:49:24
Het is inderdaad verleidelijk soms te gaan denken dat overlegpartners binnen de NRR bezwaren hebben omdat ze momenteel door het aanbieden van opleidingen gewoon geld verdienen.

Gelukkig ben je als opleider niet verplicht om de NRR te volgen.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2013, 11:07:07

Uiteraard expert, een instructeur zal tot op bepaalde hoogte zeker uitleg moeten kunnen geven als er vragen komen. Nou heb ik het geluk dat 2/3 van mijn Bachelor bestond uit humane biologie en bewegingsleer, en ik altijd al een interesse heb gehad in  acute zorg in het algemeen, en ik op een deel van jouw vragen een kort, eenvoudig en helder antwoord zou kunnen geven, en weet ik het niet geef ik dat aan bij de cursist, en als ik hem/haar nog een keer zie, zal ik pogen een kloppend antwoord te achterhalen :) Een instructeur moet precies weten waar hij wel en geen kennis over heeft, en mag een cursus ook niet laten kapen door de dieptevragen van 1 of enkele cursisten, dit kan namelijk de leerervaring van de andere cursisten ook weer verstoren. Eventueel kun je verdiepingsvragen opsparen tot de pauze of het einde van de les.


Golly,

En hebben we het wederom over het referentiekader van de instructeur. Nou heb jij een academische opleiding afgerond in een richting die wat raakvlakken heeft met de geneeskunde. Maar het leeuwendeel van de instructeurs werkt toch echt in die pillenfabriek. Voor hen is de EHBO opleiding van het Oranje Kruis de referentie.

Het gaat mij dus niet op jouw referentiekader als uitzondering. Neen.., het gaat mij om het referentiekader van het grote geheel. Daarop is mijn reactie ook van toepassing. Hoe gaan die om met de vragen die ter sprake komen.

Expert.