Beperking Chemiepakken

Auteur Topic: Beperking Chemiepakken  (gelezen 5986 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Quintus Sertorius

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Gepost op: 31 januari 2013, 16:47:22
Tijdens de opleiding en oefeningen heb ik vaak tijden een OGS inzet in chemie pak gelopen. Wat me eigenlijk meteen opviel en verbaasde was de grote beperkingen dit dit pak opleverde op onder andere veiligheid en communicatie gebied. Om te communiceren moet je door het chemie pak je spreeksleutel zoeken, indrukken en trachten helder en beknopt te communiceren. Dit werkt waardeloos en neemt veel teveel tijd in beslag. Een ander, naar mijn mening groot probleem is het aflezen van je luchtdruk. Ik moet mijn arm uit de mouw van het chemie pak trekken om de druk af te lezen, wat wederom veel tijdverlies betekend plus terwijl ik dit doe kan ik 1 arm niet gebruiken.

Waarom is dit en waarom word hier geen aanpassingen voor ingevoerd? Ik vind dat het de veiligheid bij een inzet niet ten goede komt, je hebt te veel tijdsverlies en je bent op dat moment niet 100% inzetbaar. Er zijn meerdere oplossingen voor te vinden waarvan we met 1 op dit moment bezig zijn:

We zijn een communicatiemiddel aan het testen zoals die bij defensie gebruikt worden, namelijk met de microfoon om je hals die direct de spraak van je stembanden opneemt. De communicatie naar C1 en 2 staat continue open met de bevelvoerder zodat alles direct hoorbaar is voor de bv. Nadeel is dat de helpers niet op deze frequentie zitten.

Voor het luchtdruk probleem zijn er onder andere heads up display. Deze heb ik tijdens een bezoek aan de brandweer in Orlando, Florida mogen gebruiken en het werkt naar mijn mening perfect voor dit soort inzetten:

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&docid=tG4DooQmGkQorM&tbnid=e4hDrn4p5beiuM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.draeger.com%2FAU%2Fen%2Fproducts%2Fpersonal_protection%2Fbreathing_apparatus%2Faccessories%2Fcre_hud.jsp&ei=SJEKUZ7PI6aBywG8o4HgDw&bvm=bv.41642243,d.d2k&psig=AFQjCNFkUBbFDCQcGRwYzXIj5PlakDp2Ew&ust=1359733433806903

Hoe denken jullie hierover? Komen hier in de toekomst misschien veranderingen in en hoe worden bovenstaande punten beargumenteerd als zijnde acceptabel?




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2013, 17:01:24
Zo te lezen gebruiken jullie ook de Splash-pakken??
Tja, de zaken die je opnoemt zijn een algeheel probleem, waar eigenlijk alle mensen problemen mee hebben. Zeker de korpsen die de gele splash-pakken gebruiken. Die pakken zij helemaal dicht op de laarzen na, maar ben je geheel afgesloten van de buitenlucht.
Voor de communicatie hebben wij de drukknop van de spreeksleutel op een houten plankje zitten, met een koordje om de nek. En een oortje in de helm.
Luchtdruk aflezen is inderdaad een ramp, zoals je zelf al opmerkt. Probeer eens de meer urenaansluiting door je pak naar buiten te wurmen, ook een uitdaging.

De toekomst voor de chemiepakken? Ik hoor berichten dat men voornemens is die dingen van de TS af te halen, net zoals met de hefkussen is gebeurt. Dus wordt de kans dat je in een chemiepak komt te zitten alweer een stuk kleiner.


Quintus Sertorius

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2013, 11:28:01
Het gaat mij voornamelijk om het feit dat er prima oplossingen zijn die direct vanuit de fabrikant van de ademlucht pakken leverbaar zijn. Waarom dit niet word ingevoerd is mij een raadsel. Ik heb alle begrip voor bepaalde bezuinigingen maar dit soort zaken levert meer op dan het kost. Net zoals HV helmen welke ook prima te gebruiken zijn voor chemie pak inzetten.

Ik vraag me af in hoeverre met nu aan het doorslaan is met het afschaffen van bepaalde zaken. Goed een chemie pak inzet gebeurd nagenoeg nooit in, maar om het dan maar volledig af te schuiven op de HV1 vind ik te ver gaan. Net zoals het afschaffen van duikers, het word nooit gebruikt maar als je ze een keer nodig hebt is het donders handig als ze redelijk in de buurt zitten ipv een uur of meer.

Wij gebruiken niet de splash pakken volgens mij. Die van ons bestaan uit 3 delen namelijk laarzen, broek en het bovenstuk.


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2013, 21:18:53
Het gaat mij voornamelijk om het feit dat er prima oplossingen zijn die direct vanuit de fabrikant van de ademlucht pakken leverbaar zijn. Waarom dit niet word ingevoerd is mij een raadsel
Omdat het geld kost, dat is de enige reden waarom zulke innovaties er niet doorkomen.

Ik vraag me af in hoeverre met nu aan het doorslaan is met het afschaffen van bepaalde zaken. Goed een chemie pak inzet gebeurd nagenoeg nooit in, maar om het dan maar volledig af te schuiven op de HV1 vind ik te ver gaan.
een mooie tussenoplossing is dat je alle posten met een hoog risico  standaart  chemiepakken geeft, en anders  1 op de 4 posten ofzo.
Net zoals het afschaffen van duikers, het word nooit gebruikt maar als je ze een keer nodig hebt is het donders handig als ze redelijk in de buurt zitten ipv een uur of meer.
klopt, maar duiken is uit de kerntaken van de brandweer gehaald ofzo. Dus niet meer verplicht. Het moet gewoon weer een paar keer goed misgegaan tot het management tot besef komen  dat ze duikers niet kunnen missen.


[/quote]


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2013, 21:22:36

 een mooie tussenoplossing is dat je alle posten met een hoog risico  standaart  chemiepakken geeft, en anders  1 op de 4 posten ofzo.
Tja, waarom zou je de ene post wel chemiepakken geven, en een andere niet? Leg dan die dingen op de HV, die rijdt toch zo ongeveer standaard mee met een OGSmelding.
Voor een grijpredding mag je 1 gradatie lager, dus dat mag je ook in bluspak doen eventueel met chemiehandschoenen. Daarna is het bronbestrijding, daar kan een chemiepak handig voor zijn, en anders gewoon het gaspak.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2013, 23:29:24
Bij elke OGS inzet moet je als Bevelvoerder rekening houden met het "BOS" schema, een BOS schema is een Beslissing Ondersteuning Schema.



Je geeft al aan dat je volgens het bosschema altijd een gradatie eronder mag gaan, hou je wel rekening met aanvullende PBM's (deze staan vermeld in de chemiekaarten of andere informatieboeken)

In Terneuzen gebruiken we de chemiepakken steeds minder, dit ook omdat we een SIGT (Snel Inzetbaar Gaspakken Team) hebben, deze hebben een uitruktijd van 6-8 minuten.
Dus het aankleden van chemiepakdragers duurt meestal langer dan dat je het SIGT laat komen en deze de bronbestrijding laat doen.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B