Goud/Zilver folie dekens.

Auteur Topic: Goud/Zilver folie dekens.  (gelezen 49996 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 8 april 2005, 10:32:57
De meeste van jullie kennen de goud en zilver isolatie dekens wel.. Nu ben ik ff in verwarring,

Ik zie namelijk dat diverse boekjes en bijgesloten handleidingen van de fabrikanten elkaar tegen spreken..
nu ben ik geen natuurkundige dus kan niet alle verivieren wat er staat.. Ik heb namelijk 5 bronnen die het een beweren en 5 bronnen die het andere beweren.

Daarom stel ik jullie nu de centrale vraag is hoe gebruik je de isolatiedeken nu correct. ?

vraag 1. Je wilt de patient beschermen tegen de kou en eigen de warmte zoveel mogelijk vast houden :[

Optie A:De zilverenkant naar de patient en de gouden kant naar buiten
of
Optie B:De goudenkant naar de patient en de zilveren kant naar buiten

Motiveer je keuze of vermeld een bron.


vraag 2. Je wilt de patient beschermen tegen de hitte en en zijn eigen temparatuur op niveau houden ?

Optie A:De zilverenkant naar de patient en de gouden kant naar buiten
of
Optie B:De goudenkant naar de patient en de zilveren kant naar buiten

Motiveer je keuze of vermeld een bron.




mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #1 Gepost op: 8 april 2005, 11:47:34
De dekens gebruiken volgens de gebruiksaanwijzing van de fabrikant, de weefwijze van de deken en het soort folie kunnen sterk verschillen. Al de beweringen zijn waar. Afhankelijk van het soort deken moet je hem gebruiken volgens de gebruiksaanwijzing. Er is jammer genoeg geen universele gebruiksaanwijzing mogelijk daar is de markt te uitgebreid voor.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 8 april 2005, 12:41:37
De dekens gebruiken volgens de gebruiksaanwijzing van de fabrikant, de weefwijze van de deken en het soort folie kunnen sterk verschillen. Al de beweringen zijn waar. Afhankelijk van het soort deken moet je hem gebruiken volgens de gebruiksaanwijzing. Er is jammer genoeg geen universele gebruiksaanwijzing mogelijk daar is de markt te uitgebreid voor.

Is het zo eenvoudig ??, Ik verdenk er namelijk leveranciers van een verkeerde handleiding bij te voegen..
Ik heb 2 folies, op het oog het zelfde materiaal, op het oog op de zelfde manier gevouwen.  vergelijkbare verpakking en alleen een andere gebruiksaanwijzing.

Ik vermoed zelfs, dat de foliefabrikant de zelfde is, maar de zelfde folie door meerdere partijen word ingekocht en een andere verpakking om heen doet, om met de prijs te stunten..


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #3 Gepost op: 8 april 2005, 13:00:22
1 = A
Zilver weerkaatst de warmte terug,

2 = B
zie antwoord bij 1

Dit is volgens mij de meest logische verklaring......toch ??? ??? ???

Het lijkt me ook wel het meest logische als je het materiaal uitpakt en eens goed bekijkt, en gebruik het maar eens bij jezelf.

Arjan
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #4 Gepost op: 8 april 2005, 13:07:08
Peter, je vermoeden staat los van de verschillen in gebruik.
Als je een goed vergelijk wil maken moet je de produktinformatie opvragen. Bij de fabrikant (niet het verkooppunt) moet die aanwezig zijn. Voor de rest zijn de door jou beschreven praktijken mij niet vreemd en geef ik je gelijk als je weinig vertrouwen hebt in de verkopers van deze folie's. De producenten hebben er in tegenstelling tot de verkopers wel belang bij dat hun produkt voldoet aan de daarvoor geldende eisen.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


bjorn

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 8 april 2005, 15:33:48
He, ik heb opleiding tot laborant gehad, met heel veel natuurkunde en het antwoord van sigmaatje klopt.

Zilver reflecteerd de warmte (warmtegeleidingscoëfficiënt laag). Daarom wordt een kip als hij in de oven gebakken wordt ook vaker afgedekt met zilverpapier.

Als iemand oververhit is, kan men de gouden kant naar onderen doen, de zilveren kant ligt dan naar boven waardoor het slachtoffer niet extra warmte opneemt.

Bovendien heeft goud een hogere warmte geleidings coëfficiënt waardoor de warmte een beetje opgenomen wordt.


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #6 Gepost op: 8 april 2005, 15:50:29
De folie voor de kip is aluminiumfolie, waarbij je ook moet opletten welke zijde je gebruikt. De folie wordt gebruikt om rechtstreekse warmte te voorkomen waardoor je verbranden voorkomt. Maar dit heeft meer met koken te maken dan met de vraag. De folie bestaat uit een zilverkleurig en een goudkleurig gedeelte. Uit de produktinformatie blijkt wat de eventuele gebruikte metalen zijn. Dus helaas Bjorn ik ben het niet geheel met je eens. Wel met je uitleg over zilver en goud. Helaas is de vraag van Peter waarom er twee mogelijkheden zijn voor toepassing van de folie. Dit antwoordt ligt in mijn optiek in de toegepaste materialen. Gezien de goud en zilver prijzen zullen ze die wel niet toepassen.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


helm

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 8 april 2005, 15:52:20
Reddingsfolie (goud/zilver) is ontwikkeld in de ruimtevaart. Het is een dunne, sterke folie dat het verder afkoelen van een patiënt voorkomt. Doe de zilveren zijde naar de patiënt en de gouden zijde aan de buitenkant.
http://www.meduca.nl/shop/nl/dept_12.html


bjorn

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 8 april 2005, 15:54:40
He mus, je hebt helemaal gelijk, m.b.t het aluminiumfolie.

Wel kun je de deken op 2 manieren gebruiken. dit heb ik echter al uitgelegd in mijn betoog.


Paul SEH

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 8 april 2005, 19:16:27
1 = A
Zilver weerkaatst de warmte terug,

2 = B
zie antwoord bij 1

Hier kan ik mij heel goed in vinden.  8)