Goud/Zilver folie dekens.

Auteur Topic: Goud/Zilver folie dekens.  (gelezen 49839 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sigmash

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 8 april 2005, 19:51:30
Hier kan ik op 2 manieren op antwoorden: pragmatisch en wetenschappelijk.

We beginnen met het gezond boeren verstand:
Ik ken 3 type reddingsdekens:
2 zijden zilver
2 zijden goud
1 zijde zilver & 1 zijde goud

alle 3 deze type dekens hebben dezelfe functie, namelijk de lichaamtemperatuur van een slachtoffer normaliseren. Hier wordt dus zowel onderverstaan beschermen tegen afkoeling door het vasthouden van ontsnappende lichaamswarmte als het beschermen tegen oververhitten door het tegenhouden van warmtestraling van buitenaf. Zowel de zilveren als de gouden kant zijn hiervoor geschikt, zou belachlijk zijn dat je je deken ook nog moest gaan aanpassen aan de situatie of blijkt dat je een "verkeerde deken" hebt.


Nu gaan we de natuurkunde in, naast mijn werk bij het Rode Kruis, de SIGMA en de bedrijfsbrandweer, hobby ik nog wat als natuurkundig ingenieur op de R&D afdeling....

Een reddingsdeken is in tegenstelling tot wat ik hier al las geen metaal-folie zoals de aluminium folie die je in de over gebruikt: het is een kunststof folie met daarop een heel dun laagje metaal opgedampt. Ik weet niet precies welke kunststof maar ik ga uit van het meest voorkomende PE, poly-etheen. De folie is ca. 200 mico-meter dik het opgedamte metaallaagje is slechts enkele nano-meters dik. (micro-meter = 1/1.000 mm namo-meter = 1/1.000.000 mm)
Vergelijk het maar met een chipszakje dit is ook PE, aan de binnenkant voorzien van een opgedampte metaallaag. Voor diegene die graag een experimenten doen: hou maar eens een aansteker aan een reddingsdeken en je zult zien dat het geen puur metaal kan zijn. Kleine tip, doe dit met een klein stukje en hou dit boven de asbak want het brand echt goed !

Door je slachtoffer in te pakken in deze kunststof folie, voor kom je dat lichaamswarmte die vrijkomt middels convectie (verdampen) ontsnapt naar de omgeving. De folie is immers wind en waterdicht. Naast convectie bestaat er nog een andere warmtestroom namelijk straling. Door de folie te voorzien van een reflecterend laagje wordt de warmtestraling die het lichaam uitstraalt gereflecteerd.  Ik kan hier geen cijfers aanhangen maar convectie is een veel grotere invloed dan straling. Dus dat een deken het lichaam, denk aan het hoofd, goed omsluit is veel belangrijker dan de aanwezigheid van een reflecterend laagje. Met een stuk landbouwplastic kom je dus ook al een heel eind.

Dan goud vs zilver. Dit heeft dus niets te maken met de warmtegeleiddingscoefficient want die is net heel hoog bij metalen ! Daarom heeft men het metaallaagje zo dun gemaakt ander zou dit een nadelig effect hebben.  Het gaat hier niet om warmte-geleiding maar om warmte-straling dus vanbelang is de refectiecoefficient. Nu heb ik alles afgezocht, maar ik kan daar helaas geen tabel van vinden, ik meen mij echter te herinneren dat goud net wat beter was dan zilver.

Dus om je slachtoffer te beschermen tegen afkoelen door het ontsnappen van de eigenlichaamswarmte tegen te gaan, vouw je deze in de deken met de gouden kant naar binnen.

om je slachtoffer te beschermen tegen hitte straling van de zon, maak je een parasol van de deken met de gouden kant richting zon. Bij hittestraling van brand moet je je slachtoffer verplaatsen !

Echter het verschil is minimaal !
De enige goede reden die ik heb gehoord is de zichtbaarheid: schipbreukelingen die in een reddingsvlot op zee drijven kunnen beter de gouden kant naar buiten doen. Een zilver reflecterende deken steekt namelijk minder goed af op de zilver reflecterende golven dan een gouden deken !

m.v.g

Robin


bjorn

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 8 april 2005, 21:53:43
He, je verhaal klinkt vrij aardig.
Echter in de praktijk doet men altijd de zilveren zijde naar binnen bij een onderkoeld s.o

Volgens jouw verhaal klopt dit niet.

Heb ik het goed als ik dit zo zeg?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #12 Gepost op: 8 april 2005, 22:37:44
Zilver reflecteert --> houdt warmte binnen of buiten
Goud laat warmte door

Zilver aan de binnenkant: Warmte van binnen blijft binnen, warmte van buiten wordt doorgelaten

Zilver aan de buitenkant: Warmte van binnen wordt naar buiten gewerkt (geeft afkoeling), warmte van buiten, blijft buiten.
Arts  www.alphalog.nl


Kanarie

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 8 april 2005, 22:49:23
Zilver reflecteert --> houdt warmte binnen of buiten
Goud laat warmte door


a) Ik neem aan dat er geen echt goud en zilver in die dekens zit....??  ???
b) Wat heb je nou aan een doorlatende laag als er een niet-doorlatende laag tegenaan zit (ongeacht aan welke kant)??


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #14 Gepost op: 8 april 2005, 22:55:09
a)Voeg achter het woord "goud" en "zilver" het woordkleurig.
b)Zie het als een broeikaseffect: de warmte komt er wel in, maar kan er niet meer uit...

Voor de duidelijkheid: bij een onderkoeling: de warmtestraling komt op het goudkleurige deel, gaat door de deken, en warmt het lichaam op, of wordt weer gereflecteerd, maar komt nu tegen het weerkaastende zilverkleurige deel...
Arts  www.alphalog.nl


witkopje

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 9 april 2005, 14:06:48
was het niet zo (hulpmiddeltje)

bij koud zie je goud


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #16 Gepost op: 9 april 2005, 16:32:42
was het niet zo (hulpmiddeltje)

bij koud zie je goud
Inderdaad
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #17 Gepost op: 9 april 2005, 17:22:10
Het feit dat de deken "goudkleurig" is, betekent dat  maar een beperkt deel van het licht door de folie wordt teruggekaast. De rest van het licht wordt geabsorbeerd door het folie. Daarbij wordt licht omgezet in warmte.  (de wet van behoud van energie)

Ik heb geen flauw benul hoe groot het verschil zal zijn.


sigmash

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 9 april 2005, 21:12:25
Wat een reacties...

Ik vindt het eigenlijk jammer dat ik een uitspraak heb gedaan dat goud wel eens ietsie pietsie beter warmte zou kunnen reflecteren dan zilver. Want de boodschap is eigenlijk: blinkende metaallagen reflecteren allemaal extreem goed ! Bovendien is het grootste warmte verlies convectie en die wordt al door het polyester folie tegengegaan. Het maakt voor de hulpverlenings praktijk dus niet uit !

Delta: een opgedampte goud laag reflecteerd ook warmte straling. De kwestie is of deze dat NET iets beter of NET iets slechter doet dan zilver.
Dat goud warmtestraling zou doorlaten is klinklare onzin. Dit zou namelijk betekenen dat reddingsdekens die aan beide zijden goudkleuring zijn, killer-dekens zijn. Waarmee je een slachtoffer alleen maar verder mee afkoelt.... en dat geloof je toch zelf niet.
Vergelijking broeikast effect = appelen met peren.

Kanarie: er zit wel degelijk een metaallaagje op de poly-ester folie. Dit is opgedampt metaal. Hierbij wordt metaal in een plasma-klok verdampt en slaat vervolgens neer op de folie. Dit laagje is echter maar enkele tientallen nano-meters dik. (nano-meter is als je een mili-meter in 1 miljoen stukjes deelt) Heel dun dus !

Om toch nog effe een wetenschappelijke boom op te zetten over dit onderwerp:

De opmerking EHBO-er is zeer sterk: zilver refecteerd inderdaad meer zichtbaar licht dan goud. Warmte straling ligt echter niet in het zichtbare, maar in het Infra Rode deel van het spectrum en de reflectiecoefficient is golflengte afhankelijk. Dus wat het beste is voor zichtbaar licht hoeft nog niet het beste te zijn voor warmte straling.


witkopje

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 9 april 2005, 21:47:42
ik heb wel een gehoord (dus ik weet het niet zeker) dat als je de gouden kant naar binnen keert een soort isolatielaagje ontstaat (stilstaande lucht) en daardoor de warme lucht moeite moet hebben om daar door heen te dringen daarbij komt dan nog als de ziverenkant naar buiten is gericht, de warmte wordt gerefecteerd. klinkt logisch maar of het ook zo is is maar de vraag.