Goud/Zilver folie dekens.

Auteur Topic: Goud/Zilver folie dekens.  (gelezen 50355 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kanarie

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 10 april 2005, 13:44:13
Kanarie: er zit wel degelijk een metaallaagje op de poly-ester folie. Dit is opgedampt metaal. Hierbij wordt metaal in een plasma-klok verdampt en slaat vervolgens neer op de folie. Dit laagje is echter maar enkele tientallen nano-meters dik. (nano-meter is als je een mili-meter in 1 miljoen stukjes deelt) Heel dun dus !


Dat geloof ik ook wel, maar wat voor metaal is het dan? Echt zilver en goud? Het lijkt me zelf dat niet het geval is, maar correct me if I'm wrong... En dan kun je de eigenschappen van die metalen toch ook niet projecteren op de isolatiedeken?


sigmash

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 10 april 2005, 19:35:51
De zilverkleurige laag is opgedampt aluminium, wat de goudkleuringe laag is weet ik niet, zou koper kunnen zijn maar ook echt goud.

Wat betreft het toeschrijven van eigenschappen aan  nano-lagen: dat kan zeker. Het reflectie is immers een oppervlakte eigenschap. Dat is nu net het mooie ervan, je combineert de isolerende eigenschappen van de kunstoffolie met de reflecterende eigenschappen van metaal.


skibedie

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 10 april 2005, 23:00:29
En hoe zit het dan met ernstige onderkoeling, moet je dan eerst de isolatie deken doen en daarna wollen dekens, of juist eerst wollen dekens en daarna de isolatie deken?

Groetjes van Mariska, aspirant ehbo-er


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #23 Gepost op: 10 april 2005, 23:50:52
● Leg een aluminium deken op de brancard in de vorm van een driehoek.
● Leg daar overheen een gewone deken in de vorm van een driehoek.
● Leg daar overheen een tweede aluminium deken.
● Leg recht op de brancard een derde aluminium deken, met de bovenkant ter hoogte van de oksel.
● Leg daaroverheen een tweede gewone deken.
● Leg daaroverheen een vierde aluminium deken.
● Leg de patiënt op de brancard. Foto 1.
● Vouw de patiënt in het rechte pakket, zo dat de armen geen contact maken met de rest van het lichaam.
● Vouw dan de armen in de driehoek.
● Pak de hele patiënt in, wees vooral alert op het hoofd!


skibedie

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 11 april 2005, 08:50:56
Hartelijk bedankt voor je antwoord.
Ik zou ook heel graag willen weten wat je doet als je niet al die dingen bij je hebt en dat je bijv alleen 2 wollen dekens en 1 isolatie deken hebt. Wat gaat er dan eerst omheen? En waarom.

Groetjes van Mariska


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #25 Gepost op: 11 april 2005, 09:59:08
Ik zie al dat we tot een gelijkluidige conclusie komen. We dachten dat het helder was, maar zo helder is het blijkbaar ook niet..

Ik ga met de onderbouwing van SIGM*A*S*H, mee, hij heeft het mooi verwoord.

De Opmerkingen van Delta, is precies zoals ik het altijd ook dacht.  maar dat een en ander veel genuanceerder ligt, en bijsluiters van fabrikanten/distributeuren van deze materialen en zelfs verschillende eerste hulp, maar ook advanced en survivalboeken elkaar tegen spreken. bracht mij op de vraag.

Ik denk dat je in de wetenschap dat de warmte refelexie maar een zeer bescheiden bijdrage heeft in het op temparatuur houden van het lichaam en dat de effecten, vergelijkbaar zijn met die van een gewoon stuk winddicht zeil.

Dus stiekum maakt het niet uit welke kant je naar boven doet., als je hem er maar om doet.
De Zilverkleurige laag  zou een iets betere reflectie waarde dan goudkleurige laag, maar het verschil is zo marginaal, dat ik de visuele argumenten een belangrijker aspect vindt.

He EHBO-er heb je die FOTO 1 ook nog.. , want jouw aanwijzingen over het inpakken van het slachtoffer zijn namelijk belangrijker veel belangrijker dan welke kleur van de folie je nu naar binnen en naar buiten doet.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #26 Gepost op: 11 april 2005, 20:38:34
He EHBO-er heb je die FOTO 1 ook nog..

Nee, het overtypen van een stukje van de handelingsschema's van de SOSA is een stuk gemakkelijk dan foto na tekenen  :D

De foto's, het zijn er 4, hebben niet echt veel toegevoegde waarde.

Bovendien laat die niet zien welke kleur buiten moet zitten, want ze hebben zilver/zilver kleur

Een warmtewerende coating op je autoruiten maakt duidelijk dat een reflecterende laag toch wel iets doet.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #27 Gepost op: 12 april 2005, 10:25:58
Een warmtewerende coating op je autoruiten maakt duidelijk dat een reflecterende laag toch wel iets doet.
,

Dat ontkent ook niemand ! toch, alleen het verschil is in deze toepassing marginaal.


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #28 Gepost op: 12 april 2005, 10:49:00
Goud of zilver maakt dus niet zoveel uit, begrijp ik uit dit hele verhaal...


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #29 Gepost op: 12 april 2005, 10:53:57
Afgelopen donderdag heb ik slachtoffertje gespeelt bij oefening cascade. Hier kwam uit een aanhangwagen van de sigma grote bakken met isolatiedekens. Dit waren een soort piepschuim dekens geel van kleur. Veel lichter en kleiner dan wollendekens.
Wie kent ze, ze schijnen bij van putte medical vandaan te komen, maar ik zelf kon ze daar nog niet vinden.
En wat is de isolatie waarde. HEt lijken mij goede vervangers van de oude paardendekens, omdat deze altijd nat worden en hun functie verliezen.  
foto's zijn te vinden op www.hulpdienstenzhz.nl
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord