Goud/Zilver folie dekens.

Auteur Topic: Goud/Zilver folie dekens.  (gelezen 49842 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #40 Gepost op: 19 april 2005, 22:54:34
Wil en kan je een foto van het setje maken? Praat wat makkelijker...
Ik zal het eens navragen of wij die setjes ook krijgen. ;)

Christian


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #41 Gepost op: 6 oktober 2005, 10:57:22
Gisteren meegewerkt aan een oefening.  Het was toch wel fris buiten en er waren toch heel wat simulanten die vertelde dat ze het koud hadden ondanks het isolatiedeken.  Nu mijn vraag.  Krijg je het voldoende warm als je maar 1 isolatiedeken om je heen hebt terwijl je beweegloos op een draagberrie ligt?


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #42 Gepost op: 6 oktober 2005, 11:01:16
Gisteren meegewerkt aan een oefening.  Het was toch wel fris buiten en er waren toch heel wat simulanten die vertelde dat ze het koud hadden ondanks het isolatiedeken.  Nu mijn vraag.  Krijg je het voldoende warm als je maar 1 isolatiedeken om je heen hebt terwijl je beweegloos op een draagberrie ligt?

Mijn ervaring als LOTUS is dat je het niet echt warm krijgt van een isolatie dekenalleen.
 Meestal geven we dat ook aan en dan krijg je een andere echte deken erbij als die voorhanden zijn.
Of ze vragen als je ligt te klappertanden of je het NOG koud hebt en dan krijg je vaak ook een extra wollen deken of eentje uit de ambu ;D
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


helm

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 6 oktober 2005, 18:31:05
Het is een isolatiefolie, dus je koelt niet verder af. Het warmt je niet op.


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #44 Gepost op: 6 oktober 2005, 23:08:02
Er zijn tegenwoordig ook nieuw alu dekens in omloop. Deze zijn dikker en dubbel geisoleerd. Ik moet zeggen dat deze wel beter aanvoelen dan de enkele dekens. Je krijgt het er wel wat warmer door.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #45 Gepost op: 9 oktober 2005, 17:36:36
Nu de discussie toch gaat over de handelbaarheid van de foliedekens, soms kun je vrij goedkoop aan thermo-bags komen zoals die in de scheepvaart worden gebruikt. 't blijft prijzig maar ze zijn ideaal met harde wind en in afgelegen gebieden.

Ja, we hebben foliedekens nu een paar keer gebruikt aan boord en laat ik het als volgt even samenvatten: waardeloos. Ze wapperen alle kanten op.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #46 Gepost op: 9 oktober 2005, 17:48:02
Ja, we hebben foliedekens nu een paar keer gebruikt aan boord en laat ik het als volgt even samenvatten: waardeloos. Ze wapperen alle kanten op.

Henk

Over welke folie dekens heb je het nu.. voor de dunne goud/zilveren, of de Thermo-set...

Ik heb net een experimentje gedaan met de emergency blanket (de gele, zoals die ook in Sigma containers zit).  Die wappert minder.. maar nog steeds iritant.. Maar slim om het slachtoffer vouwen werkt prima, en een beetje ducktape krijg je een prima isolatie.. ook bij hogere snelheden..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #47 Gepost op: 9 oktober 2005, 17:51:07
Over die hele dunne met goud aan de ene- en zilver aan de andere kant. Dat schiet niet op bij hoge snelheid.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #48 Gepost op: 9 oktober 2005, 18:33:10
Nee dat klopt.. de Alu-deken is onhandig aanboord..

Wij gebruiken nu the gele Emergency Blanket.. dat werkt goed.. en nog niet de Thermo-lok..

Maar nu ben direct in verwarring? Want ik lees even dit topic in z'n geheel terug en de topic over de Thermo-lok en dan valt me iets vreemds op.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=4875.0

Als zilverkleurige kant de lichaamswarmte terug kaatst, waarom word bij de Thermo-loc hypothermie deken dan de zilverkant aan de buitenkant gebruikt ? en de witte laag aan de binnenkant..

Behalve het voorgesneden zijn van de thermo-loc, wat is dan het voordeel ten opzichte van de gele emergency deken.

Zou je de Thermo-lok dan niet moeten gebruiken met de zilveren zijde aan de binnenkant ?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #49 Gepost op: 9 oktober 2005, 20:13:14
als je eens op internet rondkijkt dan zie je de zilveren kant steeds als reflector gebruikt worden.

Dus wil je de patient warm houden, dan zilver binnen en wil je de patient beschermen tegen de hitte van de zon (meestal niet in Nederland dus) dan zilver buiten.

(De leveranciers roepen over het algemeen "The silver side protects the patient from the heat. The gold side protects the patient from the cold")

Overigens heb ik wel eens een test gelezen waar ze de temperatuurverlaging per tijdseenheid van een bepaalde hoeveelheid water hebben gemeten, de ene keer met zilver buiten en de andere keer met goud buiten.
De uitslag was toen dat het verschil verwaarloosbaar was, met een klein (verwaarloosbaar) verschil ten gunste van de zilveren zijde binnen (als je warmte verlies wil voorkomen)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources