Goud/Zilver folie dekens.

Auteur Topic: Goud/Zilver folie dekens.  (gelezen 50446 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #60 Gepost op: 21 december 2005, 19:46:18
Even terughalen, de meest wezenlijke opmerking raakt onder gesneeuwd.
Als het LOTUS het te koud krijgt, dan is no play op zijn plaats.
Of ze nou wel of niet verkouden worden, wel of geen blaasontsteking is niet belangrijk.

Ze lopen een reele kans op onderkoeling en dat kan en mag je niet negeren.
 
Tijdens een SIGMA oefening op de vliegbasis volkel kwamen LOTUS in het gewondennest die het verschrikkelijk koud waren.
Het was die avond slecht weer, regen en wind bij een temperatuur van hooguit een graad of twaalf.
Dat was voor het hoofd gewondennest voldoende reden om met een NO PLAY de oefening stil te leggen.

Alle LOTUS uit het veld en gewondennest werden direct afgevoerd naar de medische dienst van het vliegveld om daar op te warmen.
Sommigen van hen hadden onderkoelingsverschijnselen.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #61 Gepost op: 21 december 2005, 20:13:15
Wat maar weer aangeeft hoe reeel het probleem van onderkoeling is...  :-X
Arts  www.alphalog.nl


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #62 Gepost op: 21 december 2005, 20:33:15
Voorop gesteld dat als er echte onaardvaarbare risico's niet gelopen mogen worden tijdens een oefening, en dat de oefenleiding daar dus op moet toezien en dat een lotus, dat ook tijdig zelf moet aangeven.

Toch kan je als lotus ook veel zelf doen, om onderkoeling te voorkomen, door goede onderkleding te nemen, door in de enscenering rekening te houden met de manier waarop je gaat liggen.

Slecht weer, regen en wind een een temperatuur van 12 graden of lager mag op zich niet een reden zijn om een oefening af te lassen, wel betekend dat de hulpverlening sneller zal moeten opschalen, of misschien dus wel andere keuzen moeten maken om slachtoffers sneller te redden. Dus de oefenleiding kan daar wel meespelen, door het scenario eenvoudiger te maken.

Aan de andere kant, hebben we sommige lotussen het wel heel snel koud en bereiden zich niet erg handig voor. Als je van te voren weet, dat je lang in de kou moet liggen, pas je daar je kleding op aan.. toch ?
Aan de andere kant, zal de hulpverlening sneller moeten starten en dus ook rekening moeten houden met het onderkoelen van slachtoffers.. En dat dan al heel snel en prioriteit moeten zijn.. Maar met het uitdelen van bijvoorbeeld emergency dekens of folie dekens kan je dat toch erg snel organiseren dat slachtoffers niet verder afkoelen..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #63 Gepost op: 21 december 2005, 23:28:06
Peter,

Het was een real time oefening, de veiligheid van de hulpverleners ging dus voor de veiligheid van de slachtoffers.
totdat we signalen kregen dat de LOTUS het te koud kregen.
En als het LOTUS het te koud krijgen, dan is het NO PLAY.
Wie er schuld aan is dat de oefening afgebroken wordt is dan niet meer relevant.

Voor de volgende keer zijn er leermomenten, maar dan gaat er vast iets anders mis...


benbuijvoets

  • Gast
Reactie #64 Gepost op: 21 december 2005, 23:37:00
Hallo, iedereen bedankt die positief op mijn stelling hebben gereageerd, ik lees duidelijk dat deze mensen weten wat een lotus is.

grootnisse Ben.


Johanna

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Lotus
Reactie #65 Gepost op: 3 februari 2013, 20:08:17
Laatst voor de zoveelste keer een zilver/goud discussie meegemaakt op een herhalingsles, toch maar eens gaan googlen en hier gezocht wat erover bekend is (en toen een heeeeel oud, ontspoord draadje gevonden ;o). Volgens mij is het namelijk zoals hieronder geconcludeerd, Het verschil met zilverfolie is namelijk dat dat een doffe en een reflecterende kant heeft. Maar ik moet het maar eens uit de wereld helpen met een testje. Ik ben een keer half met zilver en half met goud ingepakt en dat maakte geen verschil, maar omdat alleen mijn benen waren ingepakt zijn er mensen die aan validiteit van de uitkomst twijfelen.

Ik denk er nu aan om twee bakjes kokend water in te pakken en dan een paar uur te laten staan en dan de temperatuur te meten. Volgens mij zou dat wel een betrouwbare uitslag moeten geven, of zijn er nou nog variabelen waar ik rekening mee moet houden?



Ik zie al dat we tot een gelijkluidige conclusie komen. We dachten dat het helder was, maar zo helder is het blijkbaar ook niet..

Ik ga met de onderbouwing van SIGM*A*S*H, mee, hij heeft het mooi verwoord.

De Opmerkingen van Delta, is precies zoals ik het altijd ook dacht.  maar dat een en ander veel genuanceerder ligt, en bijsluiters van fabrikanten/distributeuren van deze materialen en zelfs verschillende eerste hulp, maar ook advanced en survivalboeken elkaar tegen spreken. bracht mij op de vraag.

Ik denk dat je in de wetenschap dat de warmte refelexie maar een zeer bescheiden bijdrage heeft in het op temparatuur houden van het lichaam en dat de effecten, vergelijkbaar zijn met die van een gewoon stuk winddicht zeil.

Dus stiekum maakt het niet uit welke kant je naar boven doet., als je hem er maar om doet.
De Zilverkleurige laag  zou een iets betere reflectie waarde dan goudkleurige laag, maar het verschil is zo marginaal, dat ik de visuele argumenten een belangrijker aspect vindt.

He EHBO-er heb je die FOTO 1 ook nog.. , want jouw aanwijzingen over het inpakken van het slachtoffer zijn namelijk belangrijker veel belangrijker dan welke kleur van de folie je nu naar binnen en naar buiten doet.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #66 Gepost op: 4 februari 2013, 00:46:00
Laatst voor de zoveelste keer een zilver/goud discussie meegemaakt op een herhalingsles, toch maar eens gaan googlen en hier gezocht wat erover bekend is (en toen een heeeeel oud, ontspoord draadje gevonden ;o). Volgens mij is het namelijk zoals hieronder geconcludeerd, Het verschil met zilverfolie is namelijk dat dat een doffe en een reflecterende kant heeft. Maar ik moet het maar eens uit de wereld helpen met een testje. Ik ben een keer half met zilver en half met goud ingepakt en dat maakte geen verschil, maar omdat alleen mijn benen waren ingepakt zijn er mensen die aan validiteit van de uitkomst twijfelen.

Ik denk er nu aan om twee bakjes kokend water in te pakken en dan een paar uur te laten staan en dan de temperatuur te meten. Volgens mij zou dat wel een betrouwbare uitslag moeten geven, of zijn er nou nog variabelen waar ik rekening mee moet houden?

Studenten van TU Eindhoven hebben nauwkeurige metingen verricht, en er is een minimaal verschil gevonden.
In de praktijk is dat om het even


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #67 Gepost op: 4 februari 2013, 10:31:42
Laatst voor de zoveelste keer een zilver/goud discussie meegemaakt op een herhalingsles, toch maar eens gaan googlen en hier gezocht wat erover bekend is (en toen een heeeeel oud, ontspoord draadje gevonden ;o). Volgens mij is het namelijk zoals hieronder geconcludeerd, Het verschil met zilverfolie is namelijk dat dat een doffe en een reflecterende kant heeft. Maar ik moet het maar eens uit de wereld helpen met een testje. Ik ben een keer half met zilver en half met goud ingepakt en dat maakte geen verschil, maar omdat alleen mijn benen waren ingepakt zijn er mensen die aan validiteit van de uitkomst twijfelen.

Ik denk er nu aan om twee bakjes kokend water in te pakken en dan een paar uur te laten staan en dan de temperatuur te meten. Volgens mij zou dat wel een betrouwbare uitslag moeten geven, of zijn er nou nog variabelen waar ik rekening mee moet houden?

Johanna, we hebben dit getest tijdens een onderkoelingsexperiment, in de buitenlucht waarbij vrijwilligers door het ijs zakken.
Een deel van de test  bestond uit de volgende test.
1 iemand inpakken in Zilver kant.
1 iemand inpakken in goud kant
1 iemand inpakken in transparant zeiltje.

Er is gemeten met oorthermometer, een huidsensor, en een infrarood thermometer.  
het resultaat van dit experiment was samengevat het volgende :

Geen significant verschil tussen de Zilver en goud deken, (niet meten, niet in de beleving van de testpersonen)
Er was een paar graad hogere meting met het transparante zeiltje meer deed, omdat sprake was van een licht zonnetje, en daardoor een broeikas effect ontstond.

Dit resultaat zien we ook terug in de literatuur, metname in de diverse survivalboeken, namelijk in de Mors Kochanski Super Shelter. (Ff zoeken op google en youtube)

De belangrijkste conclusie is eigenlijk pak iemand winddicht in, zodat je de windchill factor uitsluit.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #68 Gepost op: 4 februari 2013, 10:43:32
Johanna, we hebben dit getest tijdens een onderkoelingsexperiment, in de buitenlucht waarbij vrijwilligers door het ijs zakken.


Leuke test.Weet je wie dat ook deden met mensen?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #69 Gepost op: 4 februari 2013, 18:40:28
Zeker ondergetekende, met een team en een groepje bushcrafters.

Er zwerft vast wel een deel van de foto's  hier op het forum.. even wat gezocht.
De tweede veld test 5 februari 2011     We hebben in 2012 ook een kleine test gedaan.  







Feitelijk waren de resultaten van onderzoekjes die bevestigen, wat je in diverse wilderness survival bushcraft /boekjes wel kunt vinden.  Ook hebben we een aantal fabeltjes, zoals de waarde van een goud/zilver deken kunnen ontkrachten. en o.a. de supershelter test kunnen doen. (met de zilver/goud deken en een transparant zeiltje) en een klein vuurtje.

Feitelijk drie scenario getest en alle drie in verschillende kleding stijlen.. (Moderne outdoor kleding / natuurlijke materialen Katoen/Wol,) .
1. Liggend ter plekke inwikkelen
2. Lopend slachtoffer 2 uur lopen naar evacuatie zone (zelf energie door te lopen ontwikkelen)
3. Ter plekke een super shelter maken