Hoe ziet de ideale zorg er volgens jou uit in Nederland

Auteur Topic: Hoe ziet de ideale zorg er volgens jou uit in Nederland  (gelezen 55372 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Gepost op: 4 februari 2013, 11:37:43
Misschien leuk om hier eens een topic te openen hoe de ideale zorg in Nederland er uit zou moeten zien. En dan van thuiszorg tot de hoogst complexe zorg inclusief transporten etc. En dan zo georganiseerd dat transporten tot een minimum beperkt worden en iedereen veilige zorg in de regio heeft. Gaat zeker een topic worden met vele pagina's.  :D


Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1 Gepost op: 4 februari 2013, 20:23:56
Hmm, dat gaat vlot. Ik had dit alleen nog maar als suggestie gegeven in een ander topic, en zie hier: het topic is in het leven geroepen!

Maar goed. Dan zal ik van wal steken:
De reden dat ik dit topic voorstelde was dat we in een ander topic spraken over onnodig vervoer van patiënten, en dan specifiek de hoog risico patiënten.

DE VERZEKERING:
Iedereen een basisverzekering voor een prijs naar rato van inkomen.
Daarnaast de mogelijkheid om bij te verzekeren, en dan geen hele pakketten maar echt aanvinken wat je nodig denkt te hebben of wilt verzekeren.

Voordeel: eerlijke verdeling van de lasten en keuzevrijheid in extra zekerheid of lage kosten

ELECTRONISCH PATIENTENDOSSIER:
Voor alle acute zorgverleners en artsen benaderbaar, direct bij te werken, real time. Dus de huisarts werkt in hetzelfde dossier als de ambulanceverpleegkundige, realtime, dus zit de huisarts te typen over een patiënt die in de ambulance ligt dan verschijnt dat direct in het dossier wat de ambulanceverpleegkundige aan het bewerken is. Ieder wel in zijn eigen hoofdstuk.

Voordeel: iedereen altijd op de hoogte van de actuele stand van zaken rondom een zorgvrager

DE HUISARTS:
Georganiseerd zoals nu maar altijd een functie van een huisartsenpost als backup, niet zoals nu alleen buiten kantoortijden. Deze backup is voor spoedzorg en in geval van afwezigheid of niet bereikbaar zijn van de eigen huisarts. Hoe vaak zitten mensen niet te wachten in de spreekkamer totdat de huisarts weer terug is van een spoedgeval...

Voordeel: ook overdag kan de huisarts van de HAP ingezet worden voor spoedzorg zonder dat daarmee de spreekuren belast worden en zonder dat de huisarts maar een ambulance vraagt "omdat hij zelf net wat te druk is"

DE MELDKAMER:
De meldkamer georganiseerd zoals nu. Echter krijgen zij ook de telefoontjes voor de huisartsenpost. Zij kunnen dan eenvoudig bepalen of dat een huisarts volstaat of dat er toch een ambulance uit moet.
Deze meldkamer stuurt ook ligtaxi'en rolstoeltaxi's aan, zie verderop

Voordeel: Overzicht over het totaal aan zorgvragen wat er in een regio leeft, en een goede verdeling over huisartsen en ambulances.

AMBULANCES CQ TRANSPORT:
Meer B-ambulances (zorgambulances met basis verpleegkundigen) meer ligtaxi's en voor iedereen beschikbaar een rolstoeltaxi met rolstoel zodat niet iedereen dit niet meer mobiel is met een ambulance vervoert hoeft te worden.

Voordeel: Vervoer op maat voor iedere soort zorgvrager

VERZORGINGS/VERPLEEGHUIZEN:
All in one, dus niet meer moeten verhuizen als de zorg zwaarder wordt. Met per locatie een arts cq nurse practitioner aanwezig

Voordeel: geen onnodige verkassingen en niet voor elke zorgvraag hoeft een huisarts daar naartoe.

ZIEKENHUIZEN:
Voor iedereen op ongeveer 30 km afstand een basis ziekenhuis waar ASA 1 en evt ASA 2 patiënten behandeld kunnen worden, laag complexe zorg, standaard behandelingen en controles, met een eerste hulp die puur gericht is op stabilisatie.

Voordeel: basis zorg in de directe omgeving, uniform ingericht.

12 grote centra met een hoogwaardige IC, hoogwaardige SEH, en per groot centrum een MICU en team van arts, verpleegkundige en chauffeur die ernstig zieke patiënten uit de buurtziekenhuizen op kunnen halen. Maar ook mobiele OK teams die spoed-patiënten kunnen opereren op de buurtlocaties wanneer deze patiënten daar zijn binnengebracht en niet meer veilig getransporteerd kunnen worden.

Voordeel: Patiënten die eenmaal op een IC liggen hoeveel niet meer getransporteerd te worden
 Een veilig vervoer van zorgvragers is geborgd en wanneer vervoer geen optie is toch goede zorg op locatie.


Pfoe. Even maar een snelle brainstorm, niet heel vernieuwend maar wel anders dan de logge en vooral niet uniforme zorg in Nederland. Schiet er maar eens op, het uiteindelijke perfecte plan leggen we voor aan de minister.  :D
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #2 Gepost op: 4 februari 2013, 20:56:44
DE VERZEKERING:

Niet inkomensafhankelijk. Oneerlijk systeem. Zorg betalen uit BTW opbrengst.

ELECTRONISCH PATIENTENDOSSIER:

Afschaffen, verpleegkundigen van ambulance of andere artsen hoeven niet automatisch toegang tot dossier te hebben.

DE HUISARTS:
Huisartsenposten 24/7 open, ook voor spoedopvang en kleine chirurgische ingrepen.

AMBULANCES CQ TRANSPORT:
Zorgambulance met ziekenverzorgende/

VERZORGINGS/VERPLEEGHUIZEN:
Alleen verpleeghuizen. Verzorging neerleggen bij kinderen of familie. Hele care gedeelte afsplitsen zodat er alleen nog sprake is van cure.

ZIEKENHUIZEN:
Ziekenhuizen afstemmen op bevolkingsdichtheid, onderbrengen bij overheid (ziekenhuis is een basisvoorziening/geen bedrijf), alleen goede zorg leveren vergelijkbaar met UK (NHS).


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2013, 09:17:03
Waarom vind je een inkomensafhankelijke zorgpremie niet eerlijk?
Ik zou er een voorstander van zijn als het niet in één keer botweg ingevoerd wordt zoals de laatste perikelen in Nederland zijn ontstaan. Iedereen heeft recht op dezelfde zorg (basis) maar niet iedereen kan het betalen.
Vanuit de BTW: bedoel je dat de zorgpremie vervalt en we dus gewoon alles via de belasting betalen? Op zich niet gek. Als je meer koopt ben je draagkrachtiger en draag je dus automatisch meer bij. maar dan zal de BTW wel omhoog moeten.

Het EPD vind ik een voordeel omdat het nu vaak gissen is wat iemand onder de leden heeft. Is het altijd nodig voor je behandeling in de ambulance? Nee, dat niet. In de ambulance behandel je symptomatisch. Echter inzicht in een dossier kan je wel helpen om bepaalde keuzes te maken.

Ik ben het met je eens dat zorgambulances door een verzorgende bezet kunnen worden. Wordt nu niet toegestaan...

Verzorging door de familie vind ik geen optie. Ik heb daar twee redenen voor:
-Familie heeft het druk met eigen kinderen en werken om brood op de plank te krijgen. Misschien een systeem zoals een soort indicatie orgaan om te beoordelen wie wel en wie niet voor familie kan zorgen?
-Mantelzorg leidt vaak tot conflictsituaties. Je gaat een heel andere relatie met bv je vader of moeder aan waardoor makkelijk frustratie en conflicten ontstaan. Verwaarlozing door dit soort conflicten is nu al geen uitzondering.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #4 Gepost op: 5 februari 2013, 09:37:53
Waarom vind je een inkomensafhankelijke zorgpremie niet eerlijk?
Ik zou er een voorstander van zijn als het niet in één keer botweg ingevoerd wordt zoals de laatste perikelen in Nederland zijn ontstaan. Iedereen heeft recht op dezelfde zorg (basis) maar niet iedereen kan het betalen.
Vanuit de BTW: bedoel je dat de zorgpremie vervalt en we dus gewoon alles via de belasting betalen? Op zich niet gek. Als je meer koopt ben je draagkrachtiger en draag je dus automatisch meer bij. maar dan zal de BTW wel omhoog moeten.

Het EPD vind ik een voordeel omdat het nu vaak gissen is wat iemand onder de leden heeft. Is het altijd nodig voor je behandeling in de ambulance? Nee, dat niet. In de ambulance behandel je symptomatisch. Echter inzicht in een dossier kan je wel helpen om bepaalde keuzes te maken.

Ik ben het met je eens dat zorgambulances door een verzorgende bezet kunnen worden. Wordt nu niet toegestaan...

Verzorging door de familie vind ik geen optie. Ik heb daar twee redenen voor:
-Familie heeft het druk met eigen kinderen en werken om brood op de plank te krijgen. Misschien een systeem zoals een soort indicatie orgaan om te beoordelen wie wel en wie niet voor familie kan zorgen?
-Mantelzorg leidt vaak tot conflictsituaties. Je gaat een heel andere relatie met bv je vader of moeder aan waardoor makkelijk frustratie en conflicten ontstaan. Verwaarlozing door dit soort conflicten is nu al geen uitzondering.

Wat is er zo eerlijk aan dat mensen met hogere inkomsten altijd maar meer moeten bijbetalen voor mensen met lagere inkomens. Als iedereen de crisis merkt dan moet iedereen de crisis maar merken. Om maar eens een een cliche te gebruiken, zolang ik nog steeds mensen met een bijstandsuitkering zie roken of auto rijden weet ik dat deze groep ook nog wel iets in kan leveren. Mensen met laagste inkomens zijn tevens de grootste gebruikers van de zorg. Het is scheef mensen die amper gebruik maken van de zorg maken absurd hoge premies te laten betalen.

Ik bedoel inderdaad dat zorgpremie komt te vervallen. In UK is de zorg prima. De zorgkosten liggen daar rond de 125 miljard euro per jaar, Nederland zit in de buurt van de 75 miljard. UK heeft ongeveer vier keer zoveel inwoners. De zorgkosten in UK worden gedekt door BTW inkomsten + een aantal andere belastingheffingen. Er kan sprake zijn van bijbetalen door de patient, bijvoorbeeld tandarts of langdurige zorg, echter is dat een fractie vergeleken met de prijzen van private ziekenhuizen. Het Britse systeem vind ik een heel erg sociaal systeem.

Heel veel ambulanceritten kunnen gedaan worden door een auto met brancard er in, alleen in Nijmegen heb je op een werkdag al ontzettend veel gependel tussen CWZ en Radboud per ambulance. Voor die ritten is geen volwaardige ambulance nodig en geen verpleegkundige.

Ik vind de argumenten om niet te zorgen voor je eigen familie of ouders bij ouderdom en ziekte een luxe probleem. Als mensen beseffen dat ze veel vaker op elkaar zijn aangewezen zorgen ze wel dat kleine ruzietjes niet escaleren. Wat is er mis mee als ouders voor jou zorgen als kind (jaren lang!), jij later voor hun zorgt. Leg me eens uit waarom de gemeente moet regelen dat iemand de ramen komt lappen bij ouderen, waarom moet een verzorgster (op kosten van het hele land) je oude moeder de steunkousen aan trekken, is het zo normaal dat de overheid maar moet zorgen dat opa een keer onder de douche gaat of een keer buiten in het park komt?

De bezwaren om voor elkaar te zorgen worden vooral ingegeven door eigen belang. Mensen werken de hele week en willen op zaterdag naar de tennisbaan, niet naar hun oude, zieke moeder in het verzorgingstehuis. Daar mag de overheid (dus het hele land) voor zorgen.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #5 Gepost op: 7 februari 2013, 17:03:38
Wat is er zo eerlijk aan dat mensen met hogere inkomsten altijd maar meer moeten bijbetalen voor mensen met lagere inkomens. Als iedereen de crisis merkt dan moet iedereen de crisis maar merken. Om maar eens een een cliche te gebruiken, zolang ik nog steeds mensen met een bijstandsuitkering zie roken of auto rijden weet ik dat deze groep ook nog wel iets in kan leveren. Mensen met laagste inkomens zijn tevens de grootste gebruikers van de zorg. Het is scheef mensen die amper gebruik maken van de zorg maken absurd hoge premies te laten betalen.

Ik bedoel inderdaad dat zorgpremie komt te vervallen. In UK is de zorg prima. De zorgkosten liggen daar rond de 125 miljard euro per jaar, Nederland zit in de buurt van de 75 miljard. UK heeft ongeveer vier keer zoveel inwoners. De zorgkosten in UK worden gedekt door BTW inkomsten + een aantal andere belastingheffingen. Er kan sprake zijn van bijbetalen door de patient, bijvoorbeeld tandarts of langdurige zorg, echter is dat een fractie vergeleken met de prijzen van private ziekenhuizen. Het Britse systeem vind ik een heel erg sociaal systeem.

Heel veel ambulanceritten kunnen gedaan worden door een auto met brancard er in, alleen in Nijmegen heb je op een werkdag al ontzettend veel gependel tussen CWZ en Radboud per ambulance. Voor die ritten is geen volwaardige ambulance nodig en geen verpleegkundige.

Ik vind de argumenten om niet te zorgen voor je eigen familie of ouders bij ouderdom en ziekte een luxe probleem. Als mensen beseffen dat ze veel vaker op elkaar zijn aangewezen zorgen ze wel dat kleine ruzietjes niet escaleren. Wat is er mis mee als ouders voor jou zorgen als kind (jaren lang!), jij later voor hun zorgt. Leg me eens uit waarom de gemeente moet regelen dat iemand de ramen komt lappen bij ouderen, waarom moet een verzorgster (op kosten van het hele land) je oude moeder de steunkousen aan trekken, is het zo normaal dat de overheid maar moet zorgen dat opa een keer onder de douche gaat of een keer buiten in het park komt?

De bezwaren om voor elkaar te zorgen worden vooral ingegeven door eigen belang. Mensen werken de hele week en willen op zaterdag naar de tennisbaan, niet naar hun oude, zieke moeder in het verzorgingstehuis. Daar mag de overheid (dus het hele land) voor zorgen.
Sluit ik me bij aan.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #6 Gepost op: 7 februari 2013, 20:11:20
Waar trek je de grens in de verzorging? Zouden jullie ook na het toiletbezoek van jullie ouders de billen willen afvegen? Willen jullie ook bij toerbeurt de hele dag thuis zijn omdat moeder anders, als jij boodschappen aan het doen bent, het gas van het fornuis aanzet? Dan zou je je baan op moeten geven om fulltime voor je ouders te zorgen. Is dat beter voor de economie?
Verder heb ik de Britten die ik ken alleen maar horen klagen over de NHS. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe de kwaliteit van zorg, de hygiëne en de faciliteiten zijn, maar bijvoorbeeld de wachttijden zijn, ook op de SEH, heel lang.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #7 Gepost op: 7 februari 2013, 20:33:59
Ik zie ook echt niets in volledige zorg door familie. Simpel vanwege wat kanarie al aanhaalt.
Het is echt niet op te brengen om de volledige zorg voor iemand op je te nemen terwijl je een eigen gezin en een baan hebt.

Deels, ok, zou kunnen, maar hoe gaan we bepalen wie welk deel moet uitvoeren? Wat is haalbaar?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #8 Gepost op: 7 februari 2013, 20:39:40
Waar trek je de grens in de verzorging? Zouden jullie ook na het toiletbezoek van jullie ouders de billen willen afvegen? Willen jullie ook bij toerbeurt de hele dag thuis zijn omdat moeder anders, als jij boodschappen aan het doen bent, het gas van het fornuis aanzet? Dan zou je je baan op moeten geven om fulltime voor je ouders te zorgen. Is dat beter voor de economie?
Verder heb ik de Britten die ik ken alleen maar horen klagen over de NHS. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe de kwaliteit van zorg, de hygiëne en de faciliteiten zijn, maar bijvoorbeeld de wachttijden zijn, ook op de SEH, heel lang.

Er hoeft geen grens getrokken, de grens tussen verzorging en verpleging bestaat namelijk al.

Het gaat ook helemaal niet om wat je graag wil, mijn moeder kon ook wel iets leukers bedenken dan mijn luiers te verschonen toen ik een baby was. Als iemand niet zelf voor de ouders wil zorgen kan het ook dat men er zelf voor gaat betalen. Waarom moet het hele land er aan mee gaan betalen. Je mag de economie er bij halen, ik ben geen econoom maar kan je nu al voorspellen dat het in Nederland niet goed gaat komen. Gelijktijdig met mij worden heel veel babyboomers ouder en de werkende generatie gaat het echt niet lukken om alle verzorging van ons te financieren.

In omringende landen betalen ouderen de verzorging ook zelf, bijvoorbeeld door na het overlijden even de rekening te betalen. Niet de kinderen krijgen de erfenis maar de staat gaat eerst even verrekenen.

Ik heb ruim tien jaar gewerkt in UK, de zorg is daar sober. De kwaliteit van de zorg is uitstekend. Patienten op de eerste hulp moeten soms lang wachten. Alles wat niet valt onder A&E krijgt de noodzakelijk zorg maar ze moeten wachten. De gebouwen zijn niet zoals in Nederland splinternieuw, geneeskunde bedrijven in oudere gebouwen lukt prima en kost veel minder. De patient heeft niet altijd een privekamer, een ziekenzaal is prima omdat niemand er ligt voor zijn plezier. Als je luxe en comfort wilt hebben boek je een vakantie, daarvoor ga je niet naar het ziekenhuis. In Nederland concureren ziekenhuizen veel op uitstraling en comfort, misschien zijn Nederlanders wel te verwend geraakt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #9 Gepost op: 7 februari 2013, 21:21:38
Ik zie ook echt niets in volledige zorg door familie. Simpel vanwege wat kanarie al aanhaalt.
Het is echt niet op te brengen om de volledige zorg voor iemand op je te nemen terwijl je een eigen gezin en een baan hebt.

Deels, ok, zou kunnen, maar hoe gaan we bepalen wie welk deel moet uitvoeren? Wat is haalbaar?

Dit is dus precies wat ik bedoel. In je eerste reactie hier los je het simpel op door te stellen dat er inkomensafhankelijke premie moet komen. Daar heb je geen probleem mee, omdat het geld van anderen is. Zodra je moet nadenken over je eigen indeling van tijd, je uitgavenpatroon, enz. is het ineens problematisch.

Ik begin er schoon genoeg van te krijgen dat men in Nederland denkt dat alles een recht is, er is een recht om twee-verdieners te mogen zijn, er is een recht op kinderen mogen te hebben, er is een recht op mooi huis, een recht op een mooie auto, een recht op vrije tijd.

Het komt er op neer dat man en vrouw beide werken, de kinderen naar de opvang moeten (krijgen ze weer subsidie voor dus wederom het hele land mag betalen om op andermans kinderen passen), de zorg voor ouder wordende familieleden moet ook maar iemand anders oplossen en de rekening betalen, enz, enz, enz.

Ik denk dat het tijd wordt dat mensen weer terug gaan naar de basis. Vader of moeder die thuis blijft en voor de eigen kinderen zorgt en genoeg tijd heeft om voor de (schoon) ouders te zorgen.