Hoe ziet de ideale zorg er volgens jou uit in Nederland

Auteur Topic: Hoe ziet de ideale zorg er volgens jou uit in Nederland  (gelezen 55674 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #50 Gepost op: 16 februari 2013, 17:20:38
De keerzijde van de zorgkosten: Als de patiënt via de huisarts niet de juiste diagnostiek aangeboden krijgt, staan ze een uur later op de stoep bij SEH. De SEH weigert vervolgens geen patiënten, waardoor er behalve die gevraagde foto, ook even een urineonderzoek, labafname en poli controles afgesproken worden.

Daarom is het niet zover gezocht dat mensen zonder doorverwijzing van de huisarts niet meer op de SEH terecht kunnen, als ze dat wel doen zelf betalen.


Sophia_deVries

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 16 februari 2013, 17:30:55
Dat jij en je broers/zussen zelf zorgen voor de verzorging van je ouders of dat je ouders c.q. de kinderen zelf de onkosten op zich nemen voor verzorging.

Waarom moet ik meebetalen aan de verzorging van jouw ouders, zodat jij kunt blijven werken in de 5-ploegendienst en je broer in het buitenland kan blijven?

Heb je dan liever in zo'n geval dat ik werkeloos wordt en dat jij mijn WW uitkering betaald dan?

Ik betaal toch ook mee aan dat jouw kinderen naar school kunnen?
  Of dat ik via mijn belastinggeld heb meebetaald aan jouw studiebeurs.   Kijk zo kunnen we dus nog wel even verder gaan.

En zo komen we ook niet uit zo'n discussie, dat schiet dus niet op.
Dat besef ik ook wel.  

Mensen die zelf vermogen hebben opgebouwd moeten m.i. zelf een bijdrage leveren aan de zorg die ze op latere leeftijd nodig hebben.
Ze hebben toch immers voor hun oude dag gespaard?   Daar is niets mis mee.   Maar kijk naar inkomen ... geld wat in bakstenen zit kun je na een bepaalde leeftijd immers niet meer openbreken (ook een item in een of ander nieuwsprogramma).   Maar inderdaad zouden na overlijden verrekend kunnen worden.


Sophia_deVries

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 16 februari 2013, 17:36:28
Wat de zorg ook duurder maakt  M.i. is  dat ze zo enorm TRAAG zijn in het versturen van  rekeningen ....

Pas maanden later wordt eindelijk een rekening verstuurd.
Waarom duurt dit zo lang ... die rekening moet toch binnen één maand  of twee weken de deur uit kunnen???


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #53 Gepost op: 16 februari 2013, 17:41:10
Heb je dan liever in zo'n geval dat ik werkeloos wordt en dat jij mijn WW uitkering betaald dan?

Ik betaal toch ook mee aan dat jouw kinderen naar school kunnen?
  Of dat ik via mijn belastinggeld heb meebetaald aan jouw studiebeurs.   Kijk zo kunnen we dus nog wel even verder gaan.

En zo komen we ook niet uit zo'n discussie, dat schiet dus niet op.
Dat besef ik ook wel.  

Mensen die zelf vermogen hebben opgebouwd moeten m.i. zelf een bijdrage leveren aan de zorg die ze op latere leeftijd nodig hebben.
Ze hebben toch immers voor hun oude dag gespaard?   Daar is niets mis mee.   Maar kijk naar inkomen ... geld wat in bakstenen zit kun je na een bepaalde leeftijd immers niet meer openbreken (ook een item in een of ander nieuwsprogramma).   Maar inderdaad zouden na overlijden verrekend kunnen worden.

Op zich hoef je er niet eens meer deze discussie aan te gaan, afgelopen zondag was de minister op TV in Buitenhof waar ze al aangaf dat Nederland er echt aan moet gaan wennen dat veel verzorging door mensen zelf geregeld zal moeten gaan worden.


Sophia_deVries

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 16 februari 2013, 17:53:15
Op zich hoef je er niet eens meer deze discussie aan te gaan, afgelopen zondag was de minister op TV in Buitenhof waar ze al aangaf dat Nederland er echt aan moet gaan wennen dat veel verzorging door mensen zelf geregeld zal moeten gaan worden.

Veel kleine zorg zou ook gedaan kunnen worden door andere in de omgeving.  
Maar voor andere zorg is toch echt wel kennis nodig toch?

Ik neem aan dat voordat men zorg krijgt  dit wordt beoordeeld om te kijken welke zorg er nodig is  en hoeveel de mensen in de eigen omgeving kunnen doen?
Of zien die instanties het dan ook als een melkkoe?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #55 Gepost op: 16 februari 2013, 18:18:01
Veel kleine zorg zou ook gedaan kunnen worden door andere in de omgeving.  
Maar voor andere zorg is toch echt wel kennis nodig toch?

Ik neem aan dat voordat men zorg krijgt  dit wordt beoordeeld om te kijken welke zorg er nodig is  en hoeveel de mensen in de eigen omgeving kunnen doen?
Of zien die instanties het dan ook als een melkkoe?

Natuurlijk kan het ook door andere mensen in de omgeving worden gedaan, bijvoorbeeld de buurman of een goede vriend. De kinderen of de persoon in kwestie zal wel zelf het initiatief moeten nemen om de zorg te regelen, je kan niet verwachten dat de overheid de buurt rond zal gaan om te vragen wie er voor de buurvrouw wil zorgen.

Ik heb het inderdaad over verzorging, niet over verpleging. Het is momenteel zo dat iemand na een heupoperatie thuis komt en de gemeenschap ineens de kosten gaat dragen voor de huishoudelijke hulp terwijl men voorheen gewoon zelf de hulp betaalde.

Aangezien deze kostenpost gewoon in het totale Nederlandse zorgbudget zit verwerlt moeten we dat absoluut gaan aanpakken, het slaat namelijk nergens op dat heel Nederland mee moet betalen om de ramen te lappen bij mama De Vries.


Sophia_deVries

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 17 februari 2013, 16:22:10

Aangezien deze kostenpost gewoon in het totale Nederlandse zorgbudget zit verwerlt moeten we dat absoluut gaan aanpakken, het slaat namelijk nergens op dat heel Nederland mee moet betalen om de ramen te lappen bij mama De Vries.

Dat ramenlappen en stofzuigen heeft m.i. ook niets te maken met zorg.
Zorg = denk ik meer aan Medische zorg en verzorging.

Als er dan al een huishoudelijk iemand zou moeten komen kun je dit m.i. niet betalen uit de ZORGpot.
Maar we wilden toch ook ouderen langer thuis laten verblijven omdat dit 'goedkoper' uitviel dan deze mensen op te nemen in een bejaardentehuis dan wel verzorgingstehuis? Dat was toch ook al een bezuiniging ... verkocht onder het mom dat het zoveel beter was die mensen in hun eigen vertrouwde omgeving te laten zitten.   (cru gezegd)

Naar draagkracht zouden mensen hulp in de huishouding zelf moeten betalen.  
En als je dat op basis van je inkomen + vermogen.  Jammer genoeg zit een groot deel van dat vermogen vast in bakstenen  en dat kun je alleen loskrijgen op het moment dat je je woning verkoopt.   Hetgeen in deze tijd ook niet eenvoudig is  en waar dan heen te gaan?   En zo wordt de situatie complex.  
Dat er iets moet veranderen lijkt mij logisch.  We willen dat de Zorg =  en dan denk ik aan medische issues betaalbaar blijft voor iedereen.


Moeten we dan naar het Basispakket kijken?
Wat zou daar in moeten zitten?

* zorg/behandeling/revalidatie na een ongeval
* zorg/behandeling etc  bij ernstige ziektes
*

Moeten daar echt de zaken in zitten die je zelf never nooit financieel kunt dragen?


Wat kan eruit?
# Antidepressiva ....die naar het schijnt lukraak aan iedereen worden voorgeschreven als er maar een scheet dwars zit in het leven
# ADHD pillen en dat soort zaken .... kinderen waren vroeger soms ook nogal DRUK ... daar zijn het kinderen voor!   (kort door de bocht gezegd)
# Bevallingen en mogelijke complicaties uit de Basisverzekering ... en overgeheveld in een aanvullende verzekering?   Tegenwoordig is het namelijk één keuze om aan kinderen te willen beginnen zou men kunnen zeggen ...
# Sportblessures  dat kost de samenleving ook nogal wat ... daar tegen over staat echter wel weer een kostenvermindering omdat sportieve mensen over het algemeen wat gezonder zijn.   Hm .. dan maar risico sporten uitsluiten en moeten bijverzekeren zoals de wintersport,  parajumpen en zo voorts ..
# IVF  weg met de 3 'gratis' behandelingen per jaar ....
#


De huisarts gaat (nog) niet van je eigen risico af ... toch zijn er mensen die met iedere schaafwond bij de doctor aankloppen OF zelfs de eerste hulp opzoeken als ze een spinter in hun vinger hebben gekregen.

Hoe wil je dat allemaal aanpakken  ..... en/of veranderen om de ZORG betaalbaar te houden?

Moeten we de zorg nog meer opdelen in een Basispakket   en aanvullende verzekeringen?
Of lopen we dan het gevaar dat we de Amerikaanse kant opgaan?   En we straks te maken krijgen met hoge CO-payments?


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #57 Gepost op: 17 februari 2013, 16:32:38
# Bevallingen en mogelijke complicaties uit de Basisverzekering ... en overgeheveld in een aanvullende verzekering?   Tegenwoordig is het namelijk één keuze om aan kinderen te willen beginnen zou men kunnen zeggen ...
Medische zorg aan moeder en kind mag nooit uit een basispakket. Zelfs in veel Afrikaanse landen wordt dat door de overheid geregeld (over de kwaliteit valt te twisten) en is het voor moeder en kind gratis.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #58 Gepost op: 17 februari 2013, 16:53:08
Dat ramenlappen en stofzuigen heeft m.i. ook niets te maken met zorg.
Zorg = denk ik meer aan Medische zorg en verzorging.

Als er dan al een huishoudelijk iemand zou moeten komen kun je dit m.i. niet betalen uit de ZORGpot.


Momenteel wordt het wel betaald uit de zorgpot. Het stellen dat het niet uit de zorgpot mag is geen oplossing. Je wekt de suggestie dat het dan maar uit een ander potje moet. Het betalen uit een potje van ministerie van sociale zaken zorgt dat de zorgkosten dalen, echter de totale uitgaven door de rijksoverheid blijven gelijk.

In Frankrijk zit het geld van ouderen net als in Nederland vast in de bakstenen van het huis, echter stelt de overheid dat na het overlijden het huis wordt verkocht. De openstaande zorgrekening wordt eerst voldaan. Indien er iets over blijft is dat de erfenis voor de kinderen. Inmiddels gaat het al om meer dan 650.000 Nederlanders die deze vorm van zorg ontvangen.

In Nederland is het nu nog zo dat je als kinderen de zorg mag uitbesteden aan de rest van Nederland en je na het overlijden van je ouders vooraan de rij staat om de erfenis aan te pakken.


Moeten we dan naar het Basispakket kijken?
Wat zou daar in moeten zitten?

* zorg/behandeling/revalidatie na een ongeval
* zorg/behandeling etc  bij ernstige ziektes
*

Moeten daar echt de zaken in zitten die je zelf never nooit financieel kunt dragen?


Wat kan eruit?
# Antidepressiva ....die naar het schijnt lukraak aan iedereen worden voorgeschreven als er maar een scheet dwars zit in het leven
# ADHD pillen en dat soort zaken .... kinderen waren vroeger soms ook nogal DRUK ... daar zijn het kinderen voor!   (kort door de bocht gezegd)
# Bevallingen en mogelijke complicaties uit de Basisverzekering ... en overgeheveld in een aanvullende verzekering?   Tegenwoordig is het namelijk één keuze om aan kinderen te willen beginnen zou men kunnen zeggen ...
# Sportblessures  dat kost de samenleving ook nogal wat ... daar tegen over staat echter wel weer een kostenvermindering omdat sportieve mensen over het algemeen wat gezonder zijn.   Hm .. dan maar risico sporten uitsluiten en moeten bijverzekeren zoals de wintersport,  parajumpen en zo voorts ..
# IVF  weg met de 3 'gratis' behandelingen per jaar ....
#


De huisarts gaat (nog) niet van je eigen risico af ... toch zijn er mensen die met iedere schaafwond bij de doctor aankloppen OF zelfs de eerste hulp opzoeken als ze een spinter in hun vinger hebben gekregen.

Hoe wil je dat allemaal aanpakken  ..... en/of veranderen om de ZORG betaalbaar te houden?

Moeten we de zorg nog meer opdelen in een Basispakket   en aanvullende verzekeringen?
Of lopen we dan het gevaar dat we de Amerikaanse kant opgaan?   En we straks te maken krijgen met hoge CO-payments?

Het is te kort door de bocht om hier als leek te roepen welke soorten geneesmiddelen wel of niet voorgeschreven mogen worden. Het argument dat men het vroeger ook niet gaf aan kinderen is een rare opvatting, vroeger gaven we ook geen chemokuur aan kankerpatienten. Vroeger kregen mensen ook kanker!

De zorg voor moeder en kind bij een bevalling laten vervallen is een onzinnige opvatting. Heel simpel gezegd is geboorte van kinderen cruciaal voor het voortbestaan van je volk, land en globaal gezien van de mensheid.


Sophia_deVries

  • Gast
Reactie #59 Gepost op: 17 februari 2013, 21:28:44
En dus is er kennelijk geen optie.  Want als je al zorg vanuit het basispakket zou willen overhevelen naar de aanvullende pakketten is er altijd wel iemand die daar tegen is.