GRIP 4 Hulpverlening rondom troonswisseling - Amsterdam 30-04-2013

Auteur Topic: GRIP 4 Hulpverlening rondom troonswisseling - Amsterdam 30-04-2013  (gelezen 73649 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #50 Gepost op: 26 april 2013, 08:51:37
Citaat
'Zorgen bij agenten om communicatieKoninginnedag'
Agenten zijn bezorgd dat het communicatiesysteem van de politie, C2000, op 30 april niet goed te gebruiken is.
Dit meldt het AD vrijdag. Het systeem zou te lijden kunnen hebben onder de extreme drukte in de stad tijdens Koninginnedag. De communicatie via C2000, waarmee hulpverleners onderling contact hebben, verliep al eerder stroef bij grote evenementen of gebeurtenissen. Zoals bij de aanslag op Koninginnedag in 2009 en de crash van een toestel van Turkish Airlines in datzelfde jaar. lees verder
bron: AT5


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #51 Gepost op: 26 april 2013, 10:36:18
Zolang niet iedere ambulance op zijn eigen gespreksgroep gaat zitten en de politiemensen gewoon hun randapparatuur op de aangewezen gespreksgroep zetten en houden is er niets aan de hand.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #52 Gepost op: 26 april 2013, 10:54:22
Zolang niet iedere ambulance op zijn eigen gespreksgroep gaat zitten

Gaat men dan met een algemene gespreksgroep werken op 30 april of kent AA (nog) geen 'gespreksgroep per ambu/incident' ? Zoals hier eerder wel eens is toegelicht vraagt de laatste variant bij de ambulancedienst minder netwerkcapaciteit in de reguliere situatie.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #53 Gepost op: 26 april 2013, 11:00:49
bron: AT5
Ervaringen uit het verleden zijn niet altijd een goede garantie voor de toekomst. Hier worden 2 feiten genoemd (denk dat je ook hoek v Holland kan noemen) die eigenlijk onverwachte incidenten zijn. De troonswisseling is een groot verwacht incident op 1 grote locatie waarvoor er diverse waarborgen zijn ingezet. Ga die hier niet plaatsen maar laat ik zeggen dat de kans altijd wel aanwezig is dat er iets mis gaat, echter als iedereen zich aan de juiste procedures houd zal het allemaal moeten lukken.

1 voordeel hebben ze wel vergeleken met 1980 (zoals in de laatste aflevering van Andere Tijden te zien was) kunnen buitenstaanders nu de communicatie niet verstoren met eigen zendmasten.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #54 Gepost op: 26 april 2013, 11:01:28
Gaat men dan met een algemene gespreksgroep werken op 30 april of kent AA (nog) geen 'gespreksgroep per ambu/incident' ? Zoals hier eerder wel eens is toegelicht vraagt de laatste variant bij de ambulancedienst minder netwerkcapaciteit in de reguliere situatie.

Alles en iedereen is erg goed voorbereid. Daar zullen ze ongetwijfeld naar gekeken hebben. O0


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #55 Gepost op: 26 april 2013, 11:02:27
Gaat men dan met een algemene gespreksgroep werken op 30 april of kent AA (nog) geen 'gespreksgroep per ambu/incident' ? Zoals hier eerder wel eens is toegelicht vraagt de laatste variant bij de ambulancedienst minder netwerkcapaciteit in de reguliere situatie.
Geen idee wat ze gaan doen. Hoe minder gespreksgroepen er gebruikt worden,  hoe groter de kans dat alles naar behoren werkt.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #56 Gepost op: 26 april 2013, 11:16:26
Geen idee wat ze gaan doen. Hoe minder gespreksgroepen er gebruikt worden,  hoe groter de kans dat alles naar behoren werkt.

Kleine nuancering, maar wel een belangrijke: Het gaat om het aantal actieve gespreksgroepen, per tijdeenheid, per mast c.q. geografisch gebied. Eén drukke gespreksgroep vraagt misschien evenveel capaciteit als 100 gespreksgroepen waar af en toe wat gezegd wordt. Het kan uit toeval zo zijn dat alle 'rustige' groepen tegelijkertijd gaan praten, is er even een capaciteitstekort, meestal na een paar seconden weer over.

Uiteraard is er over nagedacht en zullen er maatregelen zijn genomen om het e.e.a. te voorkomen, daar zijn genoeg mogelijkheden voor.

1 voordeel hebben ze wel vergeleken met 1980 (zoals in de laatste aflevering van Andere Tijden te zien was) kunnen buitenstaanders nu de communicatie niet verstoren met eigen zendmasten.

Dat is soms makkelijker dan het lijkt, ik ga verder niet in op hoe of wat om iemand op ideeën te brengen. Ik neem aan dat ik het kader hiervan ook maatregelen zijn genomen ;)


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Reactie #57 Gepost op: 26 april 2013, 11:19:41
Dat is soms makkelijker dan het lijkt, ik ga verder niet in hoe of wat om iemand op ideeën te brengen. Ik neem aan dat ik het kader hiervan ook maatregelen zijn genomen ;)

Medewerkers van Agentschap Telecom zijn op 29, 30 april en 1 mei ter plaatse in Amsterdam. Ze controleren of alles goed gaat met het frequentiegebruik. Partijen die geen vergunning hebben en toch gaan zenden, kunnen storing veroorzaken. Die ‘stoorzenders’ kunnen door het agentschap snel worden gelokaliseerd. Het agentschap kan dan meteen tegen ze optreden. ‘Maar het is de bedoeling om er een feest van te maken en niet meteen te beboeten. Goede informatieverstrekking in de aanloop naar en tijdens het evenement  voorkomt al veel storingen’, aldus Patrick Visser, de deelprojectleider Toezicht bij de troonswisseling.

Het agentschap zet vanaf 29 april vanuit Amersfoort ook het Landelijk Meetnet Telecom in om preventief potentiële knelpunten op te sporen. Hiermee wordt standaard op twaalf locaties in het land gemeten. Voor deze gebeurtenis wordt een extra ontvanger opgesteld in het centrum van Amsterdam. Visser: ‘Hiermee kunnen we storingen op de videoverbindingen, mobilofoons of portofoons vroegtijdig signaleren, en daarmee onze collega’s ter plaatse ondersteunen om de storing te beëindigen.’  

http://www.agentschaptelecom.nl/actueel/Abonneren/Actueel/digitale-nieuwsbrief/ontwikkelingen-in-de-markt---april-2013/troonswisseling/landing


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #58 Gepost op: 26 april 2013, 11:21:39
Kleine nuancering, maar wel een belangrijke: Het gaat om het aantal actieve gespreksgroepen, per tijdeenheid, per mast c.q. geografisch gebied. Eén drukke gespreksgroep vraagt misschien evenveel capaciteit als 100 gespreksgroepen waar af en toe wat gezegd wordt. Het kan uit toeval zo zijn dat alle 'rustige' groepen tegelijkertijd gaan praten, is er even een capaciteitstekort, meestal na een paar seconden weer over.

Uiteraard is er over nagedacht en zullen er maatregelen zijn genomen om het e.e.a. te voorkomen, daar zijn genoeg mogelijkheden voor.

Dat is soms makkelijker dan het lijkt, ik ga verder niet in hoe of wat om iemand op ideeën te brengen. Ik neem aan dat ik het kader hiervan ook maatregelen zijn genomen ;)
Uiteraard gaat het om actieve gespreksgroepen. Daarom moeten de mensen zich gewoon houden aan de procedures.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #59 Gepost op: 26 april 2013, 11:22:11
Medewerkers van Agentschap Telecom zijn op 29, 30 april en 1 mei ter plaatse in Amsterdam. Ze controleren of alles goed gaat met het frequentiegebruik. Partijen die geen vergunning hebben en toch gaan zenden, kunnen storing veroorzaken. Die ‘stoorzenders’ kunnen door het agentschap snel worden gelokaliseerd. Het agentschap kan dan meteen tegen ze optreden. ‘Maar het is de bedoeling om er een feest van te maken en niet meteen te beboeten. Goede informatieverstrekking in de aanloop naar en tijdens het evenement  voorkomt al veel storingen’, aldus Patrick Visser, de deelprojectleider Toezicht bij de troonswisseling.

Het agentschap zet vanaf 29 april vanuit Amersfoort ook het Landelijk Meetnet Telecom in om preventief potentiële knelpunten op te sporen. Hiermee wordt standaard op twaalf locaties in het land gemeten. Voor deze gebeurtenis wordt een extra ontvanger opgesteld in het centrum van Amsterdam. Visser: ‘Hiermee kunnen we storingen op de videoverbindingen, mobilofoons of portofoons vroegtijdig signaleren, en daarmee onze collega’s ter plaatse ondersteunen om de storing te beëindigen.’  

http://www.agentschaptelecom.nl/actueel/Abonneren/Actueel/digitale-nieuwsbrief/ontwikkelingen-in-de-markt---april-2013/troonswisseling/landing

Dat zijn inderdaad de 'maatregelen' waar ik op doelde ;)