Gebruik zwembadwater als blusmiddel?

Auteur Topic: Gebruik zwembadwater als blusmiddel?  (gelezen 4716 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Gepost op: 6 februari 2013, 19:42:40
Ik zag op een bepaalde website (Al sinds 2000 de best bezochte regionale nieuwssite) een nieuwsitem over een brand bij een vakantiewoning. Gezien de ligging van de woning in de bossen kan de waterwinning een probleem opleveren. Op één van de foto's zag ik dat in de tuin van de vakantiewoning nog een gevulde buitenzwembad aanwezig was, niet kunnen zien of dit water gebruikt is.

Maar is het mogelijk om het zwembadwater te gebruik als bluswater? Kan dit water geen water geen kwaad voor de pomp en zit er ook risico's aan zwembadwater ivm eventueel chloor etc?




HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #1 Gepost op: 6 februari 2013, 20:00:07
Enige dat ik je hier over kan vertellen is dat in sommige streken in de VS je alleen mag wonen als je een watervoorziening aanlegt. Dit mag ook een zwembad zijn. Ook in Frankrijk in de buurt van Gap zijn verplicht aangelegde zwembaden die door de brandweer kunnen worden leeggezogen.

Het zou mij dus eigenlijk eerder verbazen als dit in Nederland niet zou kunnen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 6 februari 2013, 20:00:21
Het gebruik van zwembadwater is geen enkel probleem. De concentratie chloor is zo weinig dat het geen kwaad kan voor de pompen. Als het al kwaad zou kunnen is het een kwestie van goed naspoelen met schoon water na de inzet. Zeewater bv kan ook gewoon gebruikt worden, mits de pomp dan goed wordt doorgespoeld.
Het enige probleem met zwembadwater is, is dat het een beperkte hoeveelheid is hoe gek dit ook klinkt. ;)


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #3 Gepost op: 6 februari 2013, 20:12:26
Bedankt voor de antwoorden. Het was een ingegraven zwembad dus schat minimaal een 5.000 liter, dus dan moet je toch wel een tijdje mee kunnen blussen?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 6 februari 2013, 20:15:22
Bedankt voor de antwoorden. Het was een ingegraven zwembad dus schat minimaal een 5.000 liter, dus dan moet je toch wel een tijdje mee kunnen blussen?
Met 5.000ltr kun je een normale woningbrand wel aan ja. Dan heb je al meer water bij je dan 2 normale TSen bij zich hebben (2000ltr) 8)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #5 Gepost op: 6 februari 2013, 23:31:58
Met 5.000ltr kun je een normale woningbrand wel aan ja. Dan heb je al meer water bij je dan 2 normale TSen bij zich hebben (2000ltr) 8)
2 standaard BIZA TSsen is 3000 liter en geen 2000 liter


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #6 Gepost op: 6 februari 2013, 23:59:23
Wordt de manier van waterwinning in de praktijk ook daadwerkelijk wel eens gebruikt? Ben wel benieuwd of iemand er ervaring mee heeft.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 7 februari 2013, 16:24:43
2 standaard BIZA TSsen is 3000 liter en geen 2000 liter
Als je nu eens niet in natuurbrandvoertuigen rekent, en enkel in een normale TS dan heb je 2000ltr. ::)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #8 Gepost op: 7 februari 2013, 16:36:28
Wordt de manier van waterwinning in de praktijk ook daadwerkelijk wel eens gebruikt? Ben wel benieuwd of iemand er ervaring mee heeft.

Ik heb het zelf nog nooit gezien. Ik heb ook weinig woningbranden gezien bij woningen met zwembaden, maar daar waar ze wel waren was het zwembad voor de logge brandweer vrachtwagen niet bereikbaar. Het zwembad ligt vaak achter het huis, en soms kost het een aardige operatie om daar uberhaupt te kunnen komen.  :)

Zwembaden kunnen overigens wel mooie hoeveelheden leveren. Een bad van 5 bij 5 meter met een diepe van 1.50 levert al 37.500 liter water op. Kan je een behoorlijke stoot mee maken.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #9 Gepost op: 7 februari 2013, 17:11:52
Als je nu eens niet in natuurbrandvoertuigen rekent, en enkel in een normale TS dan heb je 2000ltr. ::)

Ik ga er vanuit dat Firefighter1970 bedoelt dat twee tankautospuiten gezamenlijk 3000 liter water bij zich hebben. Jij hebt het over 2000 liter per TS. In feite bedoelen jullie dus stiekem hetzelfde :P

Wordt de manier van waterwinning in de praktijk ook daadwerkelijk wel eens gebruikt? Ben wel benieuwd of iemand er ervaring mee heeft.

Iedere waterwinning kan gebruikt worden als de nood echt hoog is. In het natuurbrandkaartenboek van de VRU staan (op dit moment) ook enkele zwembaden opgenomen als zijnde een secundaire waterwinplaats. Het gaat daarbij echter wel om openbare zwembaden met een iets uitgebreidere inhoud dan een privézwembad in een tuin. Mocht er in het buitengebied slechts sprake zijn van een zwembad als dichtbij zijnde waterwinning én mocht de TS dan ook tot aan de rand van het zwembad kunnen komen (de zuigbuizen, maximaal 10 meter, zullen ingezet moeten worden) dan is het een prima eerste redmiddel. Snel opschalen en zorgen dat je een duurzame waterwinning op kan bouwen dus!

Overigens zit in een beetje zwembad al gauw 20.000 liter. Uitgaande van een inzet van maximaal 3 LD-stralen van de TS is dat zo'n 750 liter per minuut -je kan dus bijna een halfuur blussen. ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding