Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2012/2013

Auteur Topic: Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2012/2013  (gelezen 65363 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #360 Gepost op: 12 december 2013, 18:23:02
Citaat van: RAdeR link=msg=1110764 date=1357150246
Wijkbewoners Moordrecht boos op politie

http://www.omroepwest.nl/nieuws/01-01-2013/wijkbewoners-moordrecht-boos-op-politie



Kats wil in gesprek met Moordrechtse jongeren
http://www.omroepwest.nl/nieuws/01-01-2013/kats-wil-gesprek-met-moordrechtse-jongeren



Belaging Moordrecht was angstige situatie
http://www.omroepwest.nl/nieuws/01-01-2013/belaging-moordrecht-was-angstige-situatie


Politie: Jongeren incidenten Moordrecht zijn Moluks


ZUIDPLAS - De jongeren die tijdens de jaarwisseling voor ernstige problemen hebben gezorgd in Moordrecht zijn van Molukse afkomst. Dit meldt de politie.

"De agenten die polshoogte kwamen nemen, werden geconfronteerd met een groep van 18 tot 20 jongeren uit de Molukse gemeenschap", meldt politiewoordvoerder Wim Hoonhout.

De politie kreeg rond 5.00 uur een telefoontje van de bewoners van een huis in het Prinsessenkwartier. Enkele jongeren hadden bij hen de ruiten ingegooid. Twee agenten kwamen op de plek kijken, maar voelden zich zo bedreigd dat er versterking werd opgeroepen.

Ook die werden bekogeld met stenen en vuurwerk, waarop de mobiele eenheid werd ingezet. Die hield achttien jongeren aan. De politie bevestigt nu dat het om Molukse jongeren gaat uit de nabijgelegen Ambonwijk.
http://www.omroepwest.nl/nieuws/02-01-2013/politie-jongeren-incidenten-moordrecht-zijn-moluks



Actie Moordrechtse jongeren was tegen politie gericht

ZUIDPLAS - De vandalistische actie tegen drie huizen in Moordrecht door Molukse jongeren was een gerichte actie tegen de politie. Dat zegt één van de gedupeerden tegen Omroep West. De man wil verder niet toelichten waarom hij dit denkt.

In de vroege ochtend na de jaarwisseling werden de ruiten ingegooid van drie huizen in het Prinsessenkwartier door een groep van zo’n twintig Molukse jongeren. Niemand raakte gewond, maar twee surveillerende agenten voelden zich zo bedreigd dat ze halsoverkop een huis invluchtten. Daarop waarschuwden ze de ME die hard ingreep.

Een hoop gedoe

De gedupeerden kunnen nog steeds niet bevatten wat hen is overkomen. ‘Een hoop gedoe met de verzekering brengt het allemaal met zich mee’, laat één van hen weten. Hij heeft onlangs de sleutel voor zijn huis gekregen. 'Ik woon al enkele tientallen jaren hier in Moordrecht. Nog nooit heb ik problemen met Molukkers gehad.'

De bewoner gaat nog altijd uit van een baldadige actie van de groep jongeren. Een andere bewoner wil het onderzoek afwachten van de politie.
http://www.omroepwest.nl/nieuws/02-01-2013/actie-moordrechtse-jongeren-was-tegen-politie-gericht



Moordrechtse Molukkers zitten nog vast


MOORDRECHT - De achttien Molukse jongeren die tijden de jaarwisseling zijn opgepakt in Moordrecht zitten nog steeds vast. Dit meldt het Openbaar Ministerie.

Of en wanneer ze worden voorgeleid aan de rechter-commisaris is nog niet bekend.

De jongeren werden opgepakt omdat ze de ruiten van een woning zouden hebben ingegooid. Toen de politie hier op af kwam, keerden de Molukkers zich tegen de agenten. De ME kwam er aan te pas om ze te arresteren.
http://www.omroepwest.nl/nieuws/02-01-2013/moordrechtse-molukkers-zitten-nog-vast

Ruiten ingegooid in Moordrecht

OM eist maximale werkstraf tegen openlijk geweldplegers oud en nieuw Moordrecht

http://www.om.nl/actueel/nieuws-persberichten/@161938/eist-maximale/
12 december 2013 - Arrondissementsparket Den Haag

Vijf verdachten van openlijk geweld in de nieuwjaarsnacht van 2012 op 2013 in Moordrecht, moesten zich vandaag voor de rechter verantwoorden.

Het gaat om twee 20-jarige mannen, een 21-jarige man, een 25-jarige man en een 26-jarige man, allen uit Moordrecht. De twee 20-jarigen worden verdacht van openlijk geweld en de drie andere mannen van verzet bij aanhouding, dan wel openlijk geweld. De 21-jarige man wordt ook verdacht van bedreiging van een politieambtenaar.

De politie kreeg in de nacht van oud op nieuw rond 04.15 uur de melding dat er ruiten werden vernield van een nieuwbouwwoning aan de Koningin Julianastraat. Twee agenten gingen naar de wijk en zagen dat van drie huizen de ruiten waren ingegooid. Twee woningen waren nog niet bewoond.

Terwijl de politie binnen met de bewoners van het huis in gesprek was, werden er plotseling vuurwerk, stenen en bierflessen het huis ingegooid. De agenten en bewoners moeten zich achter een muur verschuilen om niet geraakt te worden. Bij het dichtdoen van de voordeur, die nog op een kier stond en ook bekogeld werd, ontplofte er een zeer zwaar stuk vuurwerk bij de deur. Ondertussen riepen de personen buiten beledigingen naar de politie. Ook de politieauto die buiten stond, raakte beschadigd. De agenten zagen buiten circa 15 jongeren staan en vroegen om assistentie.

Een busje met daarin agenten in burger reed de wijk in om te kijken waar de jongeren zich ophielden. Toen zij de bus in de gaten kregen, werden er vuurwerk, flessen en stenen naar de bus gegooid. De inzittende agenten vroegen daarna om assistentie.

De ME kwam ter plaatse, waarna de jongeren een buurthuis ingingen. De verdachten die in het buurthuis aanwezig waren, werden aangehouden.
Tijdens de aanhoudingen van de verdachten in het buurthuis, werd er door een andere groep die buiten stond geweld gepleegd tegen de politie. De 21-jarige man bedreigde een politieambtenaar met de dood. Hij werd herkend door de betreffende politieambtenaar. Een 26-jarige man gebruikte geweld tegen dezelfde politieman toen hij de 25-jarige verdachte aanhield.

Eén van de 20-jarige mannen die verdacht worden van openlijk geweld, bekent twee stenen te hebben gegooid. De andere man van 20 jaar zegt dat hij alleen aanwezig was. Camerabeelden laten echter zien dat hij een actieve rol had. Hierop is namelijk te zien dat hij een container de weg opsleept. Ook blijkt onder andere uit verklaringen van betrokken politieagenten dat de twee mannen betrokken waren bij het bekogelen van een politievoertuig met flessen en zwaar vuurwerk. Hiermee namen zij het risico voor lief dat inzittenden gewond zouden raken.

Strafeisen
De officier van justitie woog in de strafeisen mee dat de verdachten zich het afgelopen jaar goed hebben gedragen, bevestigt de wijkagent. Voor vier verdachten vindt hij daarom de maximale werkstraf van 240 uur volstaan. De vier mannen krijgen ook een voorwaardelijke gevangenisstraf van een maand. De officier van justitie vroeg daarbij de dadelijke uitvoerbaarheid. Stel dat de mannen zich met oud en nieuw of een ander moment zouden misdragen, dan zullen zij meteen vast worden gezet om de maand gevangenisstraf uit te zitten.
De vijfde man, de 21-jarige Moordrechter heeft volgens de officier van justitie genoeg kansen gehad. Hij is al eerder veroordeeld voor geweldsdelicten. Tegen hem eist de officier een  gevangenisstraf van vier maanden, waarvan één maand voorwaardelijk. Hiervoor vroeg de officier tevens dadelijke uitvoerbaarheid. Ook vroeg hij aan de rechter om de 21-jarige man de bijzondere voorwaarde op te leggen dat er een huisarrest zal gelden in de periode van 31 december 2013 van 12.00 uur tot 1 januari 2014 12.00 uur.

De uitspraak is vrijdag 20 december.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #361 Gepost op: 11 januari 2014, 23:11:07
Citaat van: enrico1972 link=msg=1100763 date=1354638664
Aanhouding voor vernieling politiebus Rotterdam
Laatste update: 02-12-2012 | 22:50

Rotterdam
We hebben een 40-jarige man uit Wageningen op zaterdag 1 december 2012 aangehouden.
Hij was buiten bij het Feyenoordstadion voor de voetbalwedstrijd.
Daar gooide hij een stuk zwaar vuurwerk in de richting van een politiebus van de Mobiele Eenheid.


Het vuurwerk belandde op het dak en sloeg hierin een gat. In de bus zat alleen een chauffeur die door de klap last
van zijn oren had. Andere politiemensen die in de buurt waren zagen dat de verdachte gooide en hielden hem direct aan.
Bij een onderzoek in de woning van de verdachte hebben wij ook ander vuurwerk gevonden.

BRON: Politie.nl Aanhouding voor vernieling politiebus Rotterdam

=======================================================================

Man(40) die #vuurwerkbom op ME-bus gooide 14 dagen langer vast op verdenking poging zware mishandeling
en vernieling tinyurl.com/cd9ph98
4:23 PM - 4 Dec 12 · web
BRON: @omrotterdam

OM eist in hoger beroep 2 jaar celstraf voor gooien vuurwerkbom op ME-bus

http://www.om.nl/actueel/nieuws-persberichten/@162099/eist-hoger-beroep-2/
10 januari 2014 - Ressortsparket

De advocaat-generaal (OM) in Den Haag heeft vandaag in hoger beroep 2 jaar celstraf waarvan een half jaar voorwaardelijk met een stadion- en een stadionomgevingsverbod geëist tegen een 41-jarige man die op 1 december 2012 in Rotterdam een vuurwerkbom naar een ME-bus gooide. Die bom kwam tot ontploffing waardoor de bus schade opliep en de voor verdachte zichtbare politieambtenaar die op de chauffeursplek zat, kreeg te kampen met (tijdelijk) gehoorverlies.

Op 1 december 2012 speelde Feyenoord tegen RKC in de Kuip. Om de supporters in het gareel te houden was de ME aanwezig. Een ME-bus stond geparkeerd buiten het stadion. Een groep van 5 á 6 supporters liep langs de bus. Een verbalisant zag dat één van de mannen, verdachte, een onderhandse gooibeweging maakt met een rokend voorwerp in de richting van de bus, waarna het voorwerp, een vuurwerkbom bleek later, op het dak terecht kwam. Vervolgens werd een aantal vuurwerkknallen gehoord met direct daarna een harde explosie, met flinke schade en rondvliegend materiaal als gevolg. Op dat moment bevond een politieambtenaar zich op de chauffeursplek in de ME-bus. Bij verdachte werd later thuis een grote hoeveelheid vuurwerk aangetroffen. Dit illegaal voorhanden hebben van vuurwerk is ook tenlastegelegd.

Het OM vindt dat de geëiste straf recht doet aan de ernst van het feit. "Verdachte koos ervoor naar een wedstrijd te gaan, zich vol te gieten met alcohol in combinatie met medicijngebruik.  Hij haalde het in zijn hoofd om een zwaar explosief tot ontploffing te brengen op een ME-bus. Dat busje stond er niet voor niets maar staat daar uit veiligheidsoverwegingen. Dit soort geweld gaat ten koste van het plezier dat voetballen moet geven bij bezoekende supporters waaronder vaders en moeders met kinderen en andere  fans. Actueel is - mede door de jaarwisseling - dat geweld tegen ambtenaren in een publieke functie niet door de beugel kan en zwaarder moet worden bestraft. Dat geldt temeer nu verdachte door zijn gedrag niet alleen een overheidsfunctionaris heeft belaagd maar ook gevaar voor derden heeft veroorzaakt. Een deels onvoorwaardelijke celstraf is passend en geboden", aldus de advocaat-generaal op de zitting.

De rechtbank veroordeelde verdachte tot 18 maanden celstraf waarvan een half jaar voorwaardelijk met ook een stadion- en stadionomgevingsverbod. Het OM en de verdachte stelden hoger beroep in. Het hoger beroep van het OM richt zich tegen de strafmaat.

Uitspraak (naar verwachting) over twee weken.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Live link=msg=1236160 date=1389478267
OM eist in hoger beroep 2 jaar celstraf voor gooien vuurwerkbom op ME-bus

http://www.om.nl/actueel/nieuws-persberichten/@162099/eist-hoger-beroep-2/
10 januari 2014 - Ressortsparket

Veroordeling tot 18 maanden cel voor gooien van vuurwerkbom naar ME-bus

http://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Gerechtshoven/Den-Haag/Nieuws/Pages/Veroordelingtot18maandencelvoorgooienvanvuurwerpbomnaarME-bus.aspx
Den Haag , 24-1-2014

Het Gerechtshof Den Haag heeft op 24 januari 2014 een man veroordeeld tot 18 maanden cel, waarvan 6 maanden voorwaardelijk, voor het gooien van een vuurwerkbom naar een ME-bus. De rechtbank had in eerste aanleg dezelfde gevangenisstraf opgelegd. Daarnaast heeft het hof deze man een maatregel opgelegd. Deze houdt in dat hij zich gedurende een periode van twee jaren niet zal ophouden in een voetbalstadion waar Feyenoord een voetbalwedstrijd speelt. Indien de man zich hier niet aan houdt, wordt hij in vervangende hechtenis genomen. De maatregel gaat onmiddellijk in.

Vuurwerk
De man heeft op 1 december 2013 bij de Kuip in Rotterdam, waar Feyenoord tegen RKC speelde, een vuurwerkbom naar een ME-bus gegooid. De bom kwam tot ontploffing, waardoor de bus werd beschadigd. De zich in de bus bevindende politieambtenaar liep gehoorschade op. Bij de verdachte werd thuis een grote hoeveelheid vuurwerk aangetroffen.

Straf
Bij het bepalen van de straf heeft het hof overwogen dat geenszins geaccepteerd kan worden dat politieagenten - die nota bene worden ingezet om de veiligheid te garanderen van het publiek dat een voetbalwedstrijd bezoekt - op een dergelijke wijze belaagd worden. Bij het opleggen van de maatregel en de beslissing om deze maatregel per direct in te laten gaan, heeft het hof rekening gehouden met de omstandigheid dat de man na de schorsing van zijn voorlopige hechtenis opnieuw aanwezig is geweest bij een voetbalsupporters-gerelateerd incident.
Samen sterk in de hulpverlening!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Live link=msg=1239594 date=1390691691
Vuurwerk
De man heeft op 1 december 2013 bij de Kuip in Rotterdam, waar Feyenoord tegen RKC speelde, een vuurwerkbom naar een ME-bus gegooid.

2012 zullen ze bedoelen :)
Wel geestig overigens dat diverse media dit letterlijk overnemen.
Vergelijk http://www.rijnmond.nl/nieuws/04-12-2012/vuurwerkgooier-me-bus-langer-vast
Bijvoorbeeld met http://www.rijnmond.nl/nieuws/24-01-2014/jaar-celstraf-voor-werper-vuurwerkbom
 ::)


EDIT: O0 samengevoegd in het juiste topic!
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s