'Blik op de weg' en 'Wegmisbruikers' op de schop

Auteur Topic: 'Blik op de weg' en 'Wegmisbruikers' op de schop  (gelezen 27094 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Gepost op: 7 februari 2013, 12:14:28
'Blik op de weg' en 'Wegmisbruikers' op de schop

AMSTERDAM - De politie wil af van het imago dat agenten 'alleen maar achter snelle auto's aan jagen'. Daarom moet het media-beleid worden aangepast, zegt de woordvoerder mediazaken van de nationale politie.

De politie gaat strenger naar de inhoud kijken van de programma's waar het aan meewerkt. "'Leuke tv', mag geen argument meer zijn. Nee, het moet nuttig zijn en het moet aan onze reputatie bijdragen", zegt Rob Luijten.

Tot voor kort bepaalden de 26 korpsen in ons land zelf aan welk tv-programma ze meewerkten. Nu trekt de nationale politie de teugels aan. Het gaat strenger kijken naar de formats waar het aan meewerkt.

Wat dat betekent voor de inhoud van de bekendste politieprogramma's Blik op de Weg en Wegmisbruikers, wordt nu intern besproken. "Het kan betekenen dat Wegmisbruikers en Blik op de Weg minder op elkaar moeten lijken", zegt de zegsman tegenover de Volkskrant. "In het ene programma meer aandacht voor verkeersregels, in de andere meer over de veelzijdigheid van het politiewerk."

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21275996/___Blik_op_de_weg__op_de_schop__.html




Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #1 Gepost op: 7 februari 2013, 12:19:08
Wat dat betekent voor de inhoud van de bekendste politieprogramma's Blik op de Weg en Wegmisbruikers, wordt nu intern besproken. "Het kan betekenen dat Wegmisbruikers en Blik op de Weg minder op elkaar moeten lijken", zegt de zegsman tegenover de Volkskrant. "In het ene programma meer aandacht voor verkeersregels, in de andere meer over de veelzijdigheid van het politiewerk."
Volgens mij lijken deze programma's al niet op elkaar. Blik is vaak uitgebreid over het hoe en waarom van bepaalde gedragingen (heeft ook meer diepgang) en af en toe korte stukjes van vreemde zaken. Misbruikers is echt voornamelijk met de "snelle" jongens bezig en word ook veelal gestuurd door de BVOM. Dit zie je ook meer in het feit dat deze laatste meer van het "dit mag niet dus je krijgt een bon" type is. Dat er naar gekeken word vind ik natuurlijk niet erg, een beetje zelfreflectie is nooit kwaad. Maar het moet nu ook niet doordraaien.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #2 Gepost op: 7 februari 2013, 12:23:22
Nu Spee geen vinger meer in de pap heeft bij het OM, kan wegmisbruikers mooi worden opgedoekt. Als BODW maar blijft bestaan.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #3 Gepost op: 7 februari 2013, 12:30:04
Nu Spee geen vinger meer in de pap heeft bij het OM, kan wegmisbruikers mooi worden opgedoekt. Als BODW maar blijft bestaan.

 O0 O0 O0

Wegmisbruikers is alleen maar sensatie TV. BODW heeft diepgang en is educatief. Dus hopelijk gaan ze met de NP de samenwerking met wegmisbruikers verbreken.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #4 Gepost op: 7 februari 2013, 12:43:42
BODW heeft in elk geval meer diepgang, kijkt naar de betrokkenen wat was de aanleiding tot en wat heb je er later mee gedaan. Ook laat het meer het "sociale aspect" zien van de blauwe kant in het verkeer. Het zijn (gelukkig) niet allemaal schrijfgeile en belerende Koos Klonen.

WMB is wat dat betreft meer sensatie gericht, toont de exessen en wenst met ome Koos alsmede met de "helden" door de bank genomen erg belerend over te komen. De presenterende tuinkabouter laat dan ook geen item onbenut om van de staandegehouden personen vooral het negatieve in hun gedrag naar voren te brengen veelal gesteund door ome Koos en ook de belerende gesprekjes van de dienders dragen tijdens het uitschrijven van het verbaal verder weinig bij aan de verkeersveiligheid.

BODW en WMB zouden wat dat betreft veel meer op elkaar moeten gaan lijken en dan wel in het voordeel van BODW.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #5 Gepost op: 7 februari 2013, 12:51:59
WMB gewoon afschaffen en BODW meer zendtijd geven!!  098uo

Bij WMB vind ik ook dat de burger vaak te ver gaat in zijn gedrag, zonder dat deze erop aangesproken wordt. Ik krijg vaak het idee/gevoel dat de collega's niet echt durven door te pakken.

Misschien een Poll op starten over welk programma moet blijven. 4 keuzes: 1. Alleen BODW, 2. Alleen WMB, 3. Allebei of 4. Geen van beide.

Ik zou voor optie 1. gaan
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #6 Gepost op: 7 februari 2013, 12:53:38
1
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #7 Gepost op: 7 februari 2013, 12:59:14
Wat hier op het forum al vele malen vaker is aangehaald BODW is een programma waarbij educatie altijd de leidraad is omdat men de tvkijkers wilt laten zien wat de regels zijn. Noem het een digitaal theorieboek waar je heel veel van leert en zorgt dat je verkeerskennis op peil blijft.

WMB is puur sensatie en leer je geen flikker van. Het gaat bij WMB in combinatie met dat kleine belerende presentatortje puur om kijk eens hoe goed wij wel niet zijn en hoe wij jou aan de schandpaal kunnen nagelen.
Maar leer je wat van dat programma ? Nee. Alhoewel nee ook weer niet helemaal klopt want een hoop zaken die Ome Koos Spee verteld kan je wel van leren.

Maar als de Nationale Politie top zich er toch mee gaat bemoeien. Eis dan gelijk dat alleen Leo de Haas het programma BODW mag presenteren en niet Frits Sissing. Leo de Haas is wat mij en volgens mij ook volgens velen de enige die geschikt is voor een dergelijk programma.
En beste NP als jullie meelezen maak van BODW dan ook gelijk een programma wat 1 uur lang duurt en niet zoals nu maar 25 à 28 minuten.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #8 Gepost op: 7 februari 2013, 12:59:28
WMB gewoon afschaffen en BODW meer zendtijd geven!!  098uo

Bij WMB vind ik ook dat de burger vaak te ver gaat in zijn gedrag, zonder dat deze erop aangesproken wordt. Ik krijg vaak het idee/gevoel dat de collega's niet echt durven door te pakken.

Misschien een Poll op starten over welk programma moet blijven. 4 keuzes: 1. Alleen BODW, 2. Alleen WMB, 3. Allebei of 4. Geen van beide.

Ik zou voor optie 1. gaan
Als ik aan dit topic een poll hang met alleen opties 2, 3 en 4 gaat er vermoedelijk niemand stemmen. Heeft in mijn ogen weinig toegevoegde waarde  >:D


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #9 Gepost op: 7 februari 2013, 13:04:23
Wat hier op het forum al vele malen vaker is aangehaald BODW is een programma waarbij educatie altijd de leidraad is omdat men de tvkijkers wilt laten zien wat de regels zijn. Noem het een digitaal theorieboek waar je heel veel van leert en zorgt dat je verkeerskennis op peil blijft.

WMB is puur sensatie en leer je geen flikker van. Het gaat bij WMB in combinatie met dat kleine belerende presentatortje puur om kijk eens hoe goed wij wel niet zijn en hoe wij jou aan de schandpaal kunnen nagelen.
Maar leer je wat van dat programma ? Nee. Alhoewel nee ook weer niet helemaal klopt want een hoop zaken die Ome Koos Spee verteld kan je wel van leren.
True. Weinig aan toe te voegen
Maar als de Nationale Politie top zich er toch mee gaat bemoeien. Eis dan gelijk dat alleen Leo de Haas het programma BODW mag presenteren en niet Frits Sissing. Leo de Haas is wat mij en volgens mij ook volgens velen de enige die geschikt is voor een dergelijk programma.
En beste NP als jullie meelezen maak van BODW dan ook gelijk een programma wat 1 uur lang duurt en niet zoals nu maar 25 à 28 minuten.
De NP heeft natuurlijk niets te zeggen over een publieke/commerciële omroep en bovenstaand kan dus hiet. NP kan iets zeggen over de inhoud, niet over de verpakking. Hooguit lobbyen wat ik niet verwacht dat ze dat gaan doen.