Directe Inzet Ambulance (DIA)

Auteur Topic: Directe Inzet Ambulance (DIA)  (gelezen 120109 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #70 Gepost op: 22 februari 2013, 11:03:35
Het is wel heel simpel op te stellen dat je alleen het adres moet hebben om een ambulance te sturen (als ik jouw reactie heb begrepen), maar even een vraag: heb je ooit een dag mee gelopen (of meerdere dagen) om te ervaren hoe het is om de rol van een MKA centralist te hebben

Ik heb meerdere dagen op een MKA mee gelopen en geluisterd en ik kan je vertellen dat het een vak op zich is

Ik heb nog nooit een dag meegelopen op een MKA. Ga je nu beweren dat alleen mensen die daar een dag hebben meegelopen kunnen weten wat je nodig hebt om te bepalen of er een ambulance nodig is?

Ik had al diverse voorbeelden gepost, een adres en wat er aan de hand is. Hoeveel heb je nog meer nodig voor je kunt inschatten of er een ambulance nodig is? Een ambulanceverpleegkundige uit de regio Zeeland zegt dat in zijn regio de ambulance binnen een minuut de opdracht krijgt uit te rukken.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #71 Gepost op: 22 februari 2013, 11:06:18
Meldkamercentralist is zeker een vak apart omdat mensen bijna nooit direct komen met een duidelijke melding zoals 024 ze voorstelt. Was het maar waar. Meestal is het een chaotisch verhaal, als er al een verhaal komt.

Maar nu snap ik in ieder geval dat Hollands midden zo trots is op de cijfers, als ze daarvoor zo lang deden over het op pad sturen van ambulances. Dan is het inderdaad een spectaculaire verbetering. Ik dacht echt dat het al een landelijke regel/richtlijn was dat binnen een minuut een ambulance geallarmeerd moest zijn.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #72 Gepost op: 22 februari 2013, 11:08:47
Nee ik bedoel zeer zeker niet dat je een dag mee moet lopen om te weten welke informatie je nodig hebt, maar ik vind wel dat je als je een dag (of meerdere dagen) mee hebt gelopen je een beter beeld kan vormen wat het vak van meldkamercentralist inhoudt

en dat het wel meer inhoudt dan het op pad sturen van de ambulance na het weten van het adres


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #73 Gepost op: 22 februari 2013, 11:10:14
Meldkamercentralist is zeker een vak apart omdat mensen bijna nooit direct komen met een duidelijke melding zoals 024 ze voorstelt. Was het maar waar. Meestal is het een chaotisch verhaal, als er al een verhaal komt.

Maar nu snap ik in ieder geval dat Hollands midden zo trots is op de cijfers, als ze daarvoor zo lang deden over het op pad sturen van ambulances. Dan is het inderdaad een spectaculaire verbetering. Ik dacht echt dat het al een landelijke regel/richtlijn was dat binnen een minuut een ambulance geallarmeerd moest zijn.

Jij post zelf dat de standaard hoort te zijn binnen 1 minuut de ambulance de deur uit. Ik besef wel degelijk dat mensen in paniek bellen, maar als jij zegt dat er een 1-minuut standaard van kracht is concludeer ik dat het juist het vakmanschap is van de centralist om rust te scheppen waardoor hij in ieder geval het adres al weet en wat er ongeveer aan de hand kan zijn.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #74 Gepost op: 22 februari 2013, 11:15:30
Nee ik bedoel zeer zeker niet dat je een dag mee moet lopen om te weten welke informatie je nodig hebt, maar ik vind wel dat je als je een dag (of meerdere dagen) mee hebt gelopen je een beter beeld kan vormen wat het vak van meldkamercentralist inhoudt

en dat het wel meer inhoudt dan het op pad sturen van de ambulance na het weten van het adres

Dat doet er totaal niet toe, als het meldkamercentralisten werkelijk meer dan 3 minuten tijd kost om te achterhalen of er een ambulance nodig is en waar de ambulance heen moet spreek je over niet functionerende meldkamer. 1-1-2 als elke seconde telt waarna de meldkamer 4 tot 5 minuten nodig heeft om een ambulance te sturen.

Als je het burgerhulpverleningsproject er bij betrekt mag je nu ook wel stellen dat het niet aan het AED sms systeem ligt maar vooral aan de trage meldkamer van de regio zelf.

Citaat
In de regio Hollands Midden zijn bijvoorbeeld alle politieauto’s en brandweerwagens met een AED uitgerust en zijn alle politie- en brandweermedewerkers getraind. Daarnaast beschikt de regio in sommige afgelegen gebieden de zogenoemde first responders: brandweermensen die in het geval van een reanimatie in hun gebied tegelijkertijd met de ambulance worden gealarmeerd. De ambulances in Hollands Midden hebben korte aanrijtijden vergeleken met andere regio’s in Nederland. In 2010 was er in de regio Hollands Midden 236 keer sprake van een reanimatiemelding. Van deze reanimatiemeldingen zou in 34 gevallen een AED-sms-systeem meerwaarde kunnen hebben gehad, mits dit systeem er toe zou leiden dat vrijwilligers en AED binnen 6 minuten ter plaatse zijn. Een analyse van de cijfers in de periode juni 2010 – juni 2011 levert vergelijkbare cijfers op. In feite liggen de getallen zelfs nog lager: de melder weet niet altijd dat het om een reanimatie gaat (waarbij de ambulance met grotere spoed wordt uitgestuurd), waardoor pas bij aankomst van de ambulance een hartstilstand wordt geconstateerd.
Uit ons onderzoek blijkt dat AED-sms systemen op dit moment nog niet in staat zijn om vrijwilligers binnen 6 minuten te laten starten met reanimeren in die gemeenten en regio’s in Nederland waar al een AED-sms-systeem is geïmplementeerd. Er zijn momenteel wel al andere mogelijkheden om de tijd tot reanimatie te verkorten.
 


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #75 Gepost op: 22 februari 2013, 11:17:26
Welke informatie hebben ze nodig dan?

Wat overigens een hele interessante is, is het gebruik van Pro Q&A in Hollands Midden. Dit is een standaard uitvraaglijst, overgewaaid uit de USA. Ik heb begrepen dat de aanname nu gedaan wordt door multi-centralisten (brandweer,politie). In dit licht past de DIA natuurlijk wel.

Wellicht dat er iemand is van HM die het huidige proces van aanname tot uitgifte kan beschrijven. Misschien dat het ons dan duidelijk wordt wat de echte meerwaarde is van DIA (behalve een uiteindelijke bezuiniging op capaciteit?)

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


KNRM Katwijk aan Zee

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #76 Gepost op: 22 februari 2013, 11:17:52
Kijk anders nog even naar het filmpje die de MKA HM heeft gemaakt dan zie je welke vragen er gesteld worden. Aan alleen de melding 'meneer is in elkaar gezakt' schiet niet echt op. Als een melder bij de ingangsvraag aangeeft dat iemand niet wakker is en geen AH heeft worden er direct twee ambulances gealarmeerd. Daar boek je dus geen echte tijdswinst mee. Wel bij een aantal andere soort meldingen.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #77 Gepost op: 22 februari 2013, 11:18:41
De gemiddelde melding:

Meldkamer ambulance, zegt u het maar!

D'r zit er hier één en die is niet goed.

Ok. Waar belt u nu vandaan?

Geen idee. Euhm, even kijken......

Hallo, bent u er nog?

Ja. Ik ben bij de Blokker.

Ok. In welke plaats bevindt u zich?

In Middelburg

En in welke straat bevindt deze Blokker zich?

Geen idee. Hoe heet het hier???
(hoop lawaai op de achtegrond) Ik weet het niet mevrouw

En in welke blokker bevindt u zich?

Die in dat winkelcentrum.
Maar stuur nu maar gewoon een ambulance, want d'r zit er hier één niet goed te wezen

In welk winkelcentrum bevindt u zich?

Euhm, vlak bij het station.

Goed meneer, u bevindt zich in een Blokker vlak bij het station. Is dat in het centrum van Middelburg of in het Winkelcentrum in de wijk achter het Station?

Dat is in het centrum van Middelburg

Ok. Wat is er precies aan de hand?

Er zit er hier één niet goed te wezen

Is die persoon aanspreekbaar?

Hallo, hallo, zeg eens wat!  Hij reageert een beetje gek. Hij zit te happen.

Ademt hij nog?

Mevrouw, ik ben geen dokter!

Wilt u toch even goed kijken of de borstkas op en neer gaat

Ja, dat doet hij


enzovoorts.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #78 Gepost op: 22 februari 2013, 11:19:41
En dan nog zijn er zelfs centralisten die binnen 1 minuut de wagen op pad hebben. Natuurlijk lukt dat niet altijd, soms wordt de ambulance halverwege het verhaal al gestuurd, gewoon omdat de centralist door heeft dat dit wel even gaat duren.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #79 Gepost op: 22 februari 2013, 11:21:17
Welke informatie heb je precies nodig om een ambulance de weg op te sturen? Iemand door de menukaart loodsen van een gemiddelde pizzeria is complexer.

"Op de hoek van Bosweg met Middelweg is een kind aangereden door een auto. Het kind ligt stil midden op de weg"

"Goedemorgen met Jansen, mijn vrouw ligt in bed en ademt niet meer. Ik woon op Brink 34"

"Goedemiddag, ik loop bij V&D in de binnenstad van Nijmegen. Voor mij zakte een man in elkaar."

Dit vind ik wel een hele goede inderdaad. Want het is precies van het inschatten van de noodzaak van een ambulance zo moeilijk maakt. Jij en ik en de meeste forumleden weten wel hoe 112 werkt. De paar keer dat ik gebeld had, was er binnen een minuut een ambulance respectievelijk politiewagen onderweg. Beginnen met straatnaam, kort wat er aan de hand is en dan eventueel nog een wat uitgebreidere toelichting. Maar de korte samenvatting is al voldoende voor een centralist om in te schatten of er iets nodig is.

Er zijn echter ook heel veel mensen die niet veel verder komen dan "help, hij ligt op de grond" of "oh, het ziet er zo slecht uit". Maar slecht uitzien: is dat een bloedende wond nadat iemand z'n been gestoten heeft? Of is dat een fietser die door een auto geschept is? In sommige gevallen weten melders niet op een treffende manier te omschrijven wat ze zien en dan is het moeilijk om direct een ambulance te sturen en een urgentie te bepalen. Zeker in dat soort gevallen is DIA een toegevoegde waarde: de ambu rijdt en de centralist heeft de tijd om 'rustig' de melder nog uit te vragen.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding