Hoe is samenwerking huisarts en ambulancedienst geregeld?

Auteur Topic: Hoe is samenwerking huisarts en ambulancedienst geregeld?  (gelezen 16005 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #50 Gepost op: 11 februari 2013, 19:52:12
In geval van ACS, zeker. Er is wel een grijs gebied. Neem bijvoorbeeld jonge mensen met hyperventilatie: vaak gaat dat gepaard met een 'gejaagd' gevoel op de borst. Dan word er een ECG gedraaid om eventueel supra-ventriculaire ritmestoornissen uit te sluiten. Bij twijfel kan er alsnog worden gepresenteerd, uiteraard, maar vaak leidt dit tot een advies door de aanwezige huisarts en geen verwijzing.

Blijven we natuurlijk samen verantwoordelijk maar een combinatie van kennis, inzicht en common-sense maakt dit besluit weloverwogen en dus verdedigbaar.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #51 Gepost op: 11 februari 2013, 23:16:22
Boeken geschreven door mensen die zelf graag huisarts hadden willen worden.

Zou best eens kunnen, de huisartsen uit die verhalen hebben mogelijk geen tijd voor verhalen schrijven en zijn t vast drukker met het Zwitserleven gevoel ;-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #52 Gepost op: 11 februari 2013, 23:19:18
Dat is geen vergelijk.

Als een arts vraagt om een ambulance is er niemand die nog in de positie is om het verzoek af te wijzen. De centralist niet en de verpleegkundige ook niet.

Dan moet je toch even de criteria nakijken bij de Meldkamer Ambulancezorg. Overigens, als een ambu vpk iets van een arts wil is deze daartoe niet verplicht, dat geldt ook andersom.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #53 Gepost op: 11 februari 2013, 23:20:58
Zou best eens kunnen, de huisartsen uit die verhalen hebben mogelijk geen tijd voor verhalen schrijven en zijn t vast drukker met het Zwitserleven gevoel ;-)

Op zich levert een populistisch boek schrijven over prutsende artsen je meer rendement op dan Zwitser Leven nog doet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #54 Gepost op: 11 februari 2013, 23:22:10
Dan moet je toch even de criteria nakijken bij de Meldkamer Ambulancezorg. Overigens, als een ambu vpk iets van een arts wil is deze daartoe niet verplicht, dat geldt ook andersom.

Hoezo moet ik de criteria gaan nakijken van de meldkamer, ik kijk liever de criteria na van mijn zwitser leven pensioentje.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #55 Gepost op: 11 februari 2013, 23:30:21
Nee je zou er toch niet aan moeten denken dat een verpleegkundige overlegt met de alwetende en almachtige arts

Denk jij dat wanneer een MMT arts bij een casus komt, deze dan zonder overleg de casus overneemt?
Denk jij dat wanneer een ambulanceteam bij een casus komt, de ambulanceverpleegkundige nooit overlegt met zijn/haar chauffeur?

Natuurlijk heeft de MMT arts en in het andere geval de ambulanceverpleegkundige de medische eindverantwoordelijkheid, maar dat wil toch niet zeggen dat overleg niet bijdraagt aan de kwaliteit van zorg

Vroeger was de arts oppermachtig en was het zeker niet de bedoeling dat een simpele verpleegkundige zijn of haar mening verkondigde, maar gelukkig is dit al lang verleden tijd.

Uit recent onderzoek mbt patientveiligheid in de gezondheidszorg met een vergelijking tussen Duitsland en Nederland kwam Nederland niet uit de bus als een land waarin de arts-verpleegkundige relatie gelijkwaardig is. iets wat de patientveiligheid wel zeer ten goede komt. In Nederland is er nog steeds een incorrecte ongelijkwaardige hierarchie die voor een deel is gebaseerd op angst en ongeljkwaardigheid en communicatieproblematiek die hierdoor ontstaat. Typisch een situatie die we in Duitsland zouden verwachten maar in Nederland nog fijntjes in stand wordt gehouden door met name de medische stand... Om over verafgoding van professoren en de medische hierarchie in (academische)ziekenhuizen met disfuncionerende, maar hier niet op aan te spreken geneesheren/dames nog maar te zwijgen. Er zal nog behoorlijk wat verandert moeten worden in de nederlandse zorg.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #56 Gepost op: 11 februari 2013, 23:31:49
Hoezo moet ik de criteria gaan nakijken van de meldkamer, ik kijk liever de criteria na van mijn zwitser leven pensioentje.

Zie je wel !!  ;) :)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #57 Gepost op: 11 februari 2013, 23:36:01
Ik wordt moe van ambulanceverpleegkundigen die boeken schrijven om duidelijk te maken dat huisartsen hun werk niet helemaal goed doen.

Als je als verpleegkundige de arts iets duidelijk wil maken dan bel je hem op, of als je iets wilt schrijven stuur je een email naar de Inspectie met je klachten.

Ik denk niet dat de schrijvers van de boeken enige fiducie hebben over de invloed van hun boeken op (huis)artsen die hun werk niet goed doen...
Het zullen hoogstens boekjes zijn waarin anecdotisch en geanonimiseerd wordt verhaald over casuisitiek en andere gebeurtenissen die men in de ambulancezorg toen en nu heeft meegemaakt, ter lering ende vermaeck. Als ik een willekeurige aflevering zie van ER kan ik ook bergen van kritiek erop storten maar ik beoordeel zo'n serie naar haar merites en laat het voor wat het is.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #58 Gepost op: 11 februari 2013, 23:37:20
De pre hospitale feedback keten bestaat helaas niet. Huisartsen krijgen op zich nog wel de SEH brief, maar de DD HAP arts krijgt geen feedback tenzij hij er achteraan belt. En af en toe zou ik heel erg graag wat terug willen koppelen aan een ambulance verpleegkundige, maar dat is bijna niet te regelen.
De verhalen van huisartsen die ECGs op de kop houden zijn uiteraard hilarisch, maar niet bijdragend aan de verbetering van pre hospitale zorg en ze zijn ook wel erg makkelijk scoren.
Eens kijken hoe groot de verontwaardiging is als een dokter een boek uitbrengt met verhalen van domme verpleegkundigen en EHBOers?
Arts  www.alphalog.nl


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #59 Gepost op: 11 februari 2013, 23:43:12
De pre hospitale feedback keten bestaat helaas niet. Huisartsen krijgen op zich nog wel de SEH brief, maar de DD HAP arts krijgt geen feedback tenzij hij er achteraan belt. En af en toe zou ik heel erg graag wat terug willen koppelen aan een ambulance verpleegkundige, maar dat is bijna niet te regelen.
De verhalen van huisartsen die ECGs op de kop houden zijn uiteraard hilarisch, maar niet bijdragend aan de verbetering van pre hospitale zorg en ze zijn ook wel erg makkelijk scoren.
Eens kijken hoe groot de verontwaardiging is als een dokter een boek uitbrengt met verhalen van domme verpleegkundigen en EHBOers?

Ik ben benieuwd of ik er dan ook in voorkom  :)  vast wel!  ;) Deze eigenwijze ambulanceverpeegkundige heeft inderdaad ook wel eens meewarig zijn hoofd geschud bij het ''samenwerken" met sommige huisartsen  of aan de diagnose waarmee de patient werd/wordt ingestuurd... Maar dit soort zaken zijn altijd rijp voor feedback en een goede ambu vpk zal dat ook zeker doen, op diplomatieke wijze uiteraard.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod